Vraag over hoedje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Vraag over hoedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 18:14

hoi,

Ik weet dat je in het L1 Pas met hoedje mag rijden maar zitten er nog speciale leeftijden aan vast?Ik weet het namelijk niet.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:44

Bij de pony's mag je pas in het Z met een hoedje rijden. Bij de paarden weet ik het niet helemaal zeker, maar ik geloof vanaf de B al. Volgens mij zit er geen bepaalde leeftijd aan vast. Je ziet ook meisjes van 9 die met een hoedje op rijden in de Z.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:10

Ik dacht dat je pas vanaf A een bolhoed op mocht en vanaf L of M pas het 'échte' hoedje
Maar kan helemaal ernaast zitten ^^'

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:12

Ponies mag het pas vanaf de Z1 en bij de paarden mag het al vanaf de B! ik heb vaak mensen in de B zien rijden met een hoedje.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:14

Bij de pony's mag je vanaf het Z met een hoedje, bij de paarden wanneer je wilt. Er zit voor zo ver ik weet geen leeftijd aan vast Lachen

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:18

bij de pony's mag het vanaf de Z bij de paarden vanaf de B, ik rijd ook B en met hoedje Haha!

Alleen op de manege waar ik rij mag het niet, want dat is een FNRS manege, en daar moet je verplicht met cap rijden, alleen als je 18 bent niet

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 20:10

ook met officiele wedstrijden(moet je dan ook met cap onder de 18)en dus geen wedstrijden van de fnrs

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:47

Waarom zou je in de B of in de L al met een hoedje rijden?? Wat een onzin zeg! Hier in drenthe rij je pas in het Z met een hoedje (gewoon zoals het hoort) en als je dat al in de L doet wordt je echt vet uitgelachen gewoon!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:16

Ik ben ook van mening dat je voor de M niet aan een hoedje moet beginnen, maar van af L moet je al een bolhoedje rijden geloof ik >.<

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:35

Ik ben ook in het M met hoedje gaan rijden.
Ik vind het geen gezicht in de B of L

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:16

Bij de ponies pas vanaf Z1 of als je al eerder met een pony officieel Z1 heb gestart. Bij de paarden mag het al vanaf de B.
Ikzelf vind dat je een hoedje moet verdienen, ook bij de paarden, dus ik vind pas vanaf het Z!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:17

easter schreef:
Bij de ponies pas vanaf Z1 of als je al eerder met een pony officieel Z1 heb gestart. Bij de paarden mag het al vanaf de B.
Ikzelf vind dat je een hoedje moet verdienen, ook bij de paarden, dus ik vind pas vanaf het Z!!

dat klopt volgens mij niet, maar ik heb geen zin om heb op te zoeken Extreme duivel

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:04

Lielle"]
[quote="easter schreef:
Bij de ponies pas vanaf Z1 of als je al eerder met een pony officieel Z1 heb gestart. Bij de paarden mag het al vanaf de B.
Ikzelf vind dat je een hoedje moet verdienen, ook bij de paarden, dus ik vind pas vanaf het Z!!

dat klopt volgens mij niet, maar ik heb geen zin om heb op te zoeken Extreme duivel
[/quote]

Het klopt inderdaad niet, ik zal het even quoten uit het wedstrijdreglement (jawel, ik heb wel zin om het even op te zoeken *LOL* ):

Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen met gladde zool,
- een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed.
Voor ponyruiters is uitsluitend in de klassen Z1 en Z2 een hoge hoed of bolhoed toegestaan.

Dus geen vrijstelling voor ponyruiters om met hoedje te rijden ook al zijn ze al eerder in de klasse Z opgenomen geweest

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 19:29

Bedankt!! OK dan!

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:35

En vanaf welke klasse is het dan verplicht om met een dressuurhoedje te gaan rijden, of maakt dat niks uit?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:43

In de basis (t/m Z2) is het rijden met een hoedje niet verplicht.
Vroeger (nog voordat de KNHS opgericht werd) was het gebruikelijk om in de Z pas met een hoedje te rijden, behalve bij de NBVR (een van de bonden die later samengevoegd is tot de KNHS), daar werd vaak al eerder met een hoedje gereden.
Vanwege deze "traditie" zijn er nog steeds veel ruiters die pas in de Z met een hoedje gaan rijden.
Vroeger was het echt een verdienste als je met een hoedje mocht rijden, het was toch een soort "statussymbool" (niet negatief bedoeld) waar je hard voor had moeten werken.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:20

Yvonne19 schreef:
Waarom zou je in de B of in de L al met een hoedje rijden?? Wat een onzin zeg! Hier in drenthe rij je pas in het Z met een hoedje (gewoon zoals het hoort) en als je dat al in de L doet wordt je echt vet uitgelachen gewoon!


OK dan!
Hier in de achterhoek gaat dat ook nog zo.
Ik vind dat je een hoedje ook echt moet verdienen.

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:21

Yvonne19 schreef:
Waarom zou je in de B of in de L al met een hoedje rijden?? Wat een onzin zeg! Hier in drenthe rij je pas in het Z met een hoedje (gewoon zoals het hoort) en als je dat al in de L doet wordt je echt vet uitgelachen gewoon!



Hier ben ik het helemaal mee eens. Hier bij ons in de regio Groningen / Drenthe is het helemaal niet gebruikelijk om met een hoedje te rijden als je nog geen Z bent. Ik moet ook zeggen dat ik ook raar sta te kijken als ik iemand in bv het L met een hoedje zie rijden.
Ja, hier in de buurt wordt je gewoon uitgelachen!!

Ik vind dat het hoedje een bepaalde beloning afgeeft. Een beloning die je krijgt wanneer je deze prestatie behaald. Het heeft toch gewoon wat als je Z startgerechtigd bent? Ik vind dat het zo moet blijven dat wanneer je Z mag starten, dat je dan pas met een hoedje mag rijden en als je wilt met stang en trens!!

Maar ja, misschien denk ik hier wel ouderwets over........

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:57

ben ik het helemaal mee eens

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:38

Yvonne19 schreef:
Waarom zou je in de B of in de L al met een hoedje rijden?? Wat een onzin zeg! Hier in drenthe rij je pas in het Z met een hoedje (gewoon zoals het hoort) en als je dat al in de L doet wordt je echt vet uitgelachen gewoon!


Ben het hier helemaal mee eens. Ik vind het ook absoluut geen gezicht als je in B en de L met een hoedje gaat rijden, je ziet dan ook veel mensen zo kijken van huh Verward
Sommige zeggen het ook al ik vind dat je het hoedje een soort van verdient

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:48

Het is geloof ik sinds kort pas veranderd in de regelementen dat mensen in de Grand Prix met een cap mogen rijden, voorheen was het verplicht om met hoedje te starten.

Bij de paarden is het wel zo dat sommige rijverenigingen een clubtenue hebben en dan is het vaak zo dat er pas in de Z een hoedje gedragen mag worden.

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:49

bij ons hier in zuidholland rijden de meesten in de b al met een hoedje
ik zlef niet want mijn beestje wil ng wel eens een bok geven dus vind ik het veiliger met cap maar je hoort er een heleboel tegen mij zeggen van ga met een hoedje rijden dat staat netter
mij niet gezien ik blijf voorlopig met cap rijden

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 19:54

ja ik er rijden al heel veel in de L met hoedje en dan word je echt niet uitgelachen.. Maar ik vind dat je wel met een hoedje mag rijden maar dan moet je wel een gewoon een paardje hebben die goed loopt nageefelijk, echt waar van je denk so das een leuk beest

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:58

Yvonne19 schreef:
Waarom zou je in de B of in de L al met een hoedje rijden?? Wat een onzin zeg! Hier in drenthe rij je pas in het Z met een hoedje (gewoon zoals het hoort) en als je dat al in de L doet wordt je echt vet uitgelachen gewoon!


Bij ons in Gelderland netzo!!

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:15

Samsam"]
[quote="Yvonne19 schreef:
Waarom zou je in de B of in de L al met een hoedje rijden?? Wat een onzin zeg! Hier in drenthe rij je pas in het Z met een hoedje (gewoon zoals het hoort) en als je dat al in de L doet wordt je echt vet uitgelachen gewoon!


Bij ons in Gelderland netzo!!
[/quote]

bij ons in friesland ook en je ziet hier heel soms iemand niet in de Z met hoedje. en als we soms naar Noord Holland gaan zie je ineens heel veel met een hoedje.