Iwaldo met astma; twee opties..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Iwaldo met astma; twee opties..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 20:10

Nou na de longontsteking blijft Wal dus toch zitten met een soort van paarden-astma. Oftewel, benauwd, pompend ademhalen en niet op adem komen na het rijden.

Na twee weken medicatie mocht ik het weer opbouwen, maar dat werd dus niks. Ik heb de veearts weer gebeld en die zegt dat er eigenlijk maar twee mogelijkheden zijn: de oorzaak wegnemen of de gevolgen bestrijden. De oorzaak noemt hij in deze ons stalklimaat. We hebben een vrij warme, vochtige stal waar ze 's ochtends naar buiten gaan. Die temperatuurwisseling en klimaatwisseling kan Waldo blijkbaar niet meer aan. Dus een buitenstal en dag en nacht in de wei.

Of aan een inhalator. Een soort van machine met een kap die hij iedere ochtend op de neus moet. Net als voor mensen met astma. Zo'n apparaat is iets van €500,-

Een vriendin van mij woont vlakbij en heeft haar paarden aan huis met buitenstallen en heeft er nu eentje vrij. Die optie heb ik voorgelegd aan de eigenaar van Wal. Maar dat betekent dus wel dat ik mijn stalgenoten niet meer zien, geen binnenbak of stapmolen meer heb en geen clublessen kan volgen. Verdrietig
Maargoed, als hij daar beter van wordt...

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:16

Ja vindt ik ook.
Eerst het paard en dan jouw pleziertjes.
Ik hoop dat het gaat lukken want zo'n app. is aardig duur en je weet dan nog niet eens zeker of dat wel gaat lukken.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:17

Hoi,

Lastige keuze hoor. Het lijkt mij beter om de oorzaak weg te nemen dan om de symptomen te bestrijden. Zo n apparaat lijkt me voor het paard niet fijn en je weet ook (nog) niet of dat 100% helpt toch?
Ik zou het welzijn van het paard voor laten gaan, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor jou niet zo leuk is om hem ergens anders neer te zetten. Maak er het beste van zou ik zeggen!

Sterkte!

Groeten,
Judith


Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:57

Lijkt mij eerlijk gezegd helemaal geen lastige keuze! Leuk is anders, maar als je je paard op die relatief eenvoudige manier beter kan maken lijkt het me erg vreemd om elke ochtend al dat gedoe (voor je paard ook niet leuk) te doen zodat je op dezelfde stal kan blijven.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:13

Andrew heeft ook problemen met zijn luchtwegen. Alleen op zaagsel zetten (binnenstal) en overdag elke dag naar buiten van 8.30 tot 15.30 en 's zomers nog wat langer, was niet genoeg. Hij staat nu 24 uur per dag buiten (ook in de winter met dek). Als het 's zomers erg stoffig is, heeft hij nog wel last, en nu ook nog een heel klein beetje vanwege het droge kuil/hooi wat hij krijgt waarschijnlijk, maar het is wel veel beter dan het geweest is, en hij hoest bijna nooit meer en is ondanks dat hij nu te vet is, nog redelijk in conditie.
Ik heb dus niet gekozen voor medicijnen, omdat als je niets verandert aan het stalklimaat het probleem met de tijd alleen maar groter wordt. Daar hebben ze me in Emmeloord duidelijk op gewezen...
Succes met jullie keuze Laura!

Stalgenootje haar pony heeft hetzelfde probleem, en die red het met een stal met buitenluik. Speciaal voor haar aangebracht Haha!
Helaas het enige...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:59

Ik heb ook op een stal gestaan waar het binnen veel warmer was dan buiten. Daarom deed ik als ze buiten gingen een extra dek op. en ze stonden ook niet zo lang buiten. Nu staan ze op een andere stal, waar het veel frisser is. Binnen is het zowat net zo koud als buiten. Ik heb 2 dunne dekens op liggen en ze hebben een dikkere vacht dan anders. MAar ze voelen zich er goed bij.

Stalklimaat is verrekte belangrijk. Het maakt of breekt de gezondheid van je paard. Je kunt wel een stapmolen en binnenbak en heel de santekraam hebben, maar wat heb je er aan als je paard ziek is?

Mijn huidige stal heeft geen faciliteiten, hooguit een buitenbak met verlichting maar niet met een prettige bodem. Ik kan dus niet altijd meer rijden. MAar mijn dieren zijn gezond.

De hond is de betere mens

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:52

Doen wat beter is voor Waldo, zijn gezondheid is belangrijker dan een stapmolen en etc.. stappen kun je ook met m aan de hand doen Lachen

Liefs, Mathilde xx

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:03

Ik zou doen wat beter is voor Waldo, wat is er nou belangrijker dan zijn gezondheid ?!?

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:09

Desiree schreef:
Ik heb ook op een stal gestaan waar het binnen veel warmer was dan buiten. Daarom deed ik als ze buiten gingen een extra dek op. en ze stonden ook niet zo lang buiten. Nu staan ze op een andere stal, waar het veel frisser is. Binnen is het zowat net zo koud als buiten. Ik heb 2 dunne dekens op liggen en ze hebben een dikkere vacht dan anders. MAar ze voelen zich er goed bij.

Stalklimaat is verrekte belangrijk. Het maakt of breekt de gezondheid van je paard. Je kunt wel een stapmolen en binnenbak en heel de santekraam hebben, maar wat heb je er aan als je paard ziek is?

Mijn huidige stal heeft geen faciliteiten, hooguit een buitenbak met verlichting maar niet met een prettige bodem. Ik kan dus niet altijd meer rijden. MAar mijn dieren zijn gezond.

Daar sluit ik me volledig bij aan.
De gezondheid gaat mij voor alle luxe.
En ik heb pas sinds een jaar een binnenbak en verdere luxe tot mijn beschikking en daarvoor alleen maar een buitenbak.
Natuurlijk bevalt me die luxe goed, maar zou ik om wat voor reden terug moeten naar het mindere luxe, maar beter voor mijn paard, dan ging ik vandaag nog.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:12

Je schrijft in je titel dat er 2 opties zijn, maar eigenlijk is er natuurlijk maar 1 Knipoog
Als ik je stukje verder lees, begrijp ik daar uit dat je voor jezelf die keus al gemaakt hebt. Nu maar hopen dat de eigenaar van Waldo er ook zo over denkt.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 14:58

Natuurlijk gaat zijn gezondheid boven alles, als hij daar beter van zou worden zou ik hem liever vandaag dan morgen verhuizen!
Maar de eigenaar is er nog niet echt van overtuigd. We zijn vorige keer in Kesteren geweest, vanmorgen kreeg ik een telefoontje dat hij Waldo mee had genomen naar een andere kliniek. Hij is het niet helemaal eens met de veearts geloof ik. Second opinion, okee, maar zo is het ook met de vos gegaan. Paard is niet goed maar na lang zoeken een veearts gevonden die 'in het straatje past' om zo maar te zeggen. Dus ik ben heel benieuwd wat deze arts voor andere dingen vindt dan de Lingehoeve.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:16

Oei, dat klinkt niet best. Het zou voor Iwaldo uiteraard het beste zijn om lekker met zijn snoet in de frisse lucht te staan voortaan, die verstuiver lijkt me helemaal niks. Sterkte met die eigenaar!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:42

Dat is altijd de ellende wanneer het niet je eigen paard is. Balen zeg!

Wanneer het je lukt zou ik idd de eigenaar proberen ervan te overtuigen dat het beter is om hem hele dagen buiten te zetten en dus te kiezen voor een andere stal.

Het klinkt wellicht een beetje raar, maar ik heb zelf astma en ik kan je zeggen, als ik er beter opgebouwd zou zijn om ook hele dagen buiten te zijn (dus werken, eten en slapen Haha! ) en daarbij geen medicijnen te hoeven slikken, dan had ik dat ook gekozen

Ik heb zelf wel hele goede ervaringen met Kersteren (nu Lienden toch?) Het is balen dat hij ergens anders zijn ´gelijk´ gaat halen Boos!

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:58

Bruun ademde een aantal jaar geleden ook zo tijdens en na het rijden. Bronchitus zei de d.a. Haar longen zijn een aantal maal leeggezogen, maar dat haalde allemaal niets uit op lange termijn. Ze heeft toen een aantal jaren dag en nacht op het land gestaan en heeft nu nergens meer last van. Ze staat nu alleen nog buiten wanneer het weer het een beetje toelaat en in het buitenseizoen natuurlijk. Ze pompt nooit meer Lachen

Sterkte ermee!

זכור

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 19:25

Hmmm nou ik had de eigenaar net aan de telefoon. Die andere veearts had ook een scopie gedaan, daar was niks op te zien. Hij was aan de longe geweest en was niet buiten adem.
Oftewel, ik heb waarschijnlijk spoken gezien en zijn slechte conditie aangezien voor slechte longfunctie.
Op zich zou ik daar blij mee moeten zijn, ware het niet dat de vos ook ingespoten is en diezelfde veearts zei dat het paard nog nooit zo goed heeft gelopen. En ik vind dat paard dus gewoon ronduit stijf lopen (artrosebenen). Beetje vaag dus. Eigenaar vond ook dat ie al 6 uur buiten liep dus dat hij genoeg buitenlucht zou moeten hebben. In feite komt ie meestal 3 u per dag buiten en de andere veearts zei ook dat het meer te maken had met de omschakeling van buiten/binnen temperatuur. Waarop de eigenaar zei dat hij ook twee dekens omhad en die misschien afmoesten.
Ehm, ik wacht wel af. Ze hebben een bloedtest genomen en tot de uitslag daarvan is doe ik niks met hem.
Vraag me toch af of ik nou alles ingebeeld heb en die andere veearts gek is. Verward

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:29

Gatver. Ik heb zo'n hekel aan dat soort mensen. Zolang alles goed gaat prima maar dan is er wat mis en weten ze niet hoelang ze naar een excuus moeten zoeken.

Nee, als ik jouw verhaal zo lees weet ik wel zeker dat je het goed gezien hebt. Hopelijk komt de baas gauw tot inzicht.

Sterkte.

'Paint' it 'Black'

Alja

Berichten: 25573
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:02

jemig wat raar dat de eigenaar de veearts niet gelooft....
ik zou kiezen voor de minder luxe stal want dat is immers beter voor je paard...

ONDERSCHRIFTLOOS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IngeK, NikkivanOlst, pluklief, Vagabondo en 130 bezoekers