ben de weg kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

ben de weg kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 20:40

ik heb nu al ruim een jaar eem fjord, nu is hij 6. toen we hem net hadden kon hij vrijwel niets.

Linksom galopperen kon hij niet, en deed ie het dan was het de verkeerde galop.

Na ruim 9 maanden denk ik zo, was het opgekropte eruit in stap en draf, en hij sprong op beide handen goed aan in galop. Eeen hele vooruitgang ook en ik ben dan ook trots op hem OK dan!

De stap en draf gaan echt met stappen vooruit, ik kan ook gewoon doorzitten niets aan de hand. maar zodra ik de hulpen geef voor galop, gaat ie omhoog met zijn hoofd, en schuin door de bochten.

Ja geduld zeggen ze dan, maar dat heb ik al een jaar en hij kan het best, want op de manege heeft hij het laten zien. Maar thuis.

Als hij de kans krijgt omhoog te gaan, dan gaat ie,
Maar houdt je hem tekort, dan is hij ook weg.

Ik zoek dus de weg ertussen, maar kan hem tot dusver niet vinden.

En als hij dan galoppeerd dan kan ik mijn benen weer niet normaal houden, want anders ben ik bang dat ie zo terugvalt.

Wie helpt, en dat het een fjord is, wil nog niet zeggen dat hij het niet kan, dus dat is geen ecxuses

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:00

Hij valt dus in galop. Inplaat dat hij aanspringt.

Op het moment dat hij er vandoor schiet weer terug nemen en over nieuw aanspringen. Dat van zijn hoofd omhoog. Doet hij waarscheinlijk omdat hij de beweging uit zijn rug wil halen. Daardoor maakt hij zijn rug hol en moet hij dus wel hard om te kunnen gaan galopeeren.

Ga eerst maar is kijken of je hem naar beneden kan rijden. Gaat dit goed, doe dat dan voordat je aanspringt. Zou moet hij wel uit zijn achterhand gaan lopen. En gaat hij dan toch omhoog. Weer terug en overnieuw. En natuurlijk uitgebreid belonen.

Wat ook kan helpen in een scherpe wending aan springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:30

Ik ken het probleem, toevallig ook met een Fjord. Ik heb toen de galop buiten in het bos heel veel geoefend. Zowel de rechter als de linkergalop en dan ook zo recht mogelijk. Dus steeds de voorhand zoveel mogelijk voor de achterhand 'geplaatst'. Ze ging hierdoor steeds meer haar evenwicht vinden.

De galop in de bak werd daardoor ook automatisch beter. Waar ik verder in de bak heel erg op lette, was dat ze iets stelling naar binnen had. Dat 'plat door de bocht effect' krijg je namelijk voornamelijk als je paard naar buiten kijkt in de bocht in plaats van naar binnen.

Je binnenbeen 'eraan houden' is bij zo'n extreem geval niet echt effectief. Vinden ze vaak zelfs wel fijn, want dan hebben ze weer iets om op te leunen of ze voelen het niet eens meer omdat ze eraan zijn gewend. Je kunt beter een keer een flinke schop geven (indien nodig) en dan je been weer ontspannen.

Probeer je in het begin trouwens niet teveel op dat hoofd te fixeren. Het is in eerste instantie belangrijk dat je paard zijn eigen evenwicht vind en met jou op zijn rug in galop normaal de bochten doorkomt. Dat hoofd komt daarna wel.

Osita

Berichten: 154
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:22

kijk eens bij topic rechtergalop