Help, kan iemand mij geruststellen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Help, kan iemand mij geruststellen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 18:23

Mijn paard trekt met zijn re- achterbeen, hij loopt miet kreupel maar ook niet helemaal zuiver (in draf en galop).Nu kan het zo zijn dat hij spierpijn heeft of gewoon stijf is.
Ik wilde rijden en voelde al iets wat niet hoorde, toen ik het aan iemand vroeg bevestigde zij het en ben ik even gaan longeren .. tijdens het longeren liep hij al beter zei datzelfde meisje maar ik ben altijd zo bang voor iets ernstigs.
Hij zet beide benen gewoon onder de massa en verkort zijn passen dus niet. Hij heeft dit wel vaker, niet heel vaak hoor maar als we een periode veel galoperen heeft hij het wle en het gaat ook vanzelf weer weg. (hij moet de galop nog een beetje leren vandaar)

Het kan ook zijn dat ie iets verrekt heeft gister op het land, hoewel mijn bijrijdster zei dat ie normaal liep.

Heeft iemand een idee??

Alvast bedankt!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:26

misschien een lichte hanetred of krampentrekker?
wat doet ie als je zijn achterbeen (lang) optilt?

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:32

moeilijk te beooredelen zo, maar als je paard nu anders loopt dan normaal is er wel iets aan de hand, ik zou het ff een paar dagen aankijken en als het dan niet minder wordt misschien toch een DA erbij halen. Als het idd spierpijn is dan moet het over een paar dagen weer weg zijn.
Soms zie je dat paarden beter gaan lopen na een paar minuten, dit kan ook doordat ze dan minder de pijn voelen dan in het begin. Natuurliijk is stijfheid ook mogelijk, maar daarvoor zouden wij hem eigenlijk moeten zien lopen. Altijd lastig zo via een verhaal
succes

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 18:37

Het is wel altijd zo dat wanneer hij spierpijn heeft dit ook altijd met 1 dag weer weg is, we longeren dan altijd en dat gaat altij goed.Het is zeker geen hanentred en het valt ook niet echt op zofzo, hij loopt gewoon anders.
Ik heb morgen les en zal het aan mijn instructrice vragen.
Oh ja , bij aankoop 2 jaar geleden heb ik heb laten keuren (klinisch) en dat was allemaal goed, ook heb ik een jaar later nog een buig en spatproeven laten doen en ook daar kwam hij goed doorheen, Hetenige wat daaruit kwam was dat zijn bekken iets scheef staat maar dat zag hij niet direct als probleem.

Bedankt voor de reacties alvast!!
Groetjes sas

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:14

sassie22 schreef:
Het is wel altijd zo dat wanneer hij spierpijn heeft dit ook altijd met 1 dag weer weg is, we longeren dan altijd en dat gaat altij goed.Het is zeker geen hanentred en het valt ook niet echt op zofzo, hij loopt gewoon anders.
Ik heb morgen les en zal het aan mijn instructrice vragen.
Oh ja , bij aankoop 2 jaar geleden heb ik heb laten keuren (klinisch) en dat was allemaal goed, ook heb ik een jaar later nog een buig en spatproeven laten doen en ook daar kwam hij goed doorheen, Hetenige wat daaruit kwam was dat zijn bekken iets scheef staat maar dat zag hij niet direct als probleem.

Bedankt voor de reacties alvast!!
Groetjes sas


als je het niet vertrouwd zou ik de da erbij halen , zeker omdat jij zegt dat ie het vaker doet!
een foto kan dan uitkomst bieden
daarom is het ook zo verstandig om bij aankoop niet alleen klinisch maar zeker ook rontchenologisch te laten keuren !!

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 19:17

Crossmonster, hij doet het idd wel vaker en heb dit aan mijn instructrice verteld, zij zegt (tuurlijk kan zij niet in het been kijken maar zij kent het paard en ziet hem lopen) dat hij dan last heft van zijn lendenen.
En ik kijk het nog even aan, dan haal ik uiteraard de da erbij!Mijn volgende paard laat ik ook rontgenologisch keuren, ik heb dat nu eenmaal bij deze niet gedaan en gedane zaken nemen geen keer.

horsepartner
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-09-03
Woonplaats: voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:53

klinkt als vast zittende spieren bij het paard.
heb je wel eens gedacht aan een massage voor je paard?

kan een hoop verlichten bij een paard als alle spieren los zijn Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:56

het kan idd ook van de rug komen,slecht passend zadel misschien ?
is het misschien een merrie met een wat platte croupe? soms hebben zij dan last van de eierstokken namelijk! bij een wat plattere croupe drukken de lendenen op de eierstokken en eens id maand kan dat een kreupelheid opleveren dus Knipoog

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:55

Een scheef bekken kan wel degelijk een probleem zijn of worden. Juist met galopperen wil het wel eens problemen opleveren. Het is één van de meest onderkende 'gebreken'. In principe is het heel makkelijk te verhelpen.. gewoon een goede ostheopaat bellen of een afspraak maken bij de kliniek van Erik Laarakker in De Bilt.

Het beeld wat jij ziet (niet kreupel maar ook niet zuiver) is een beeld wat veel paarden met een scheef bekken laten zien. De galop wordt vaak ook ineens een stuk makkelijker nadat het recht is gezet. Daarnaast moet je opletten dat je zadel past. En dan ook echt goed past. Zodra het wipt, schuift of te krap ligt geeft het een pijnlijke drukking op de wervels.

Wil je controleren of het bekken scheef is ? Heel simpel..
Zet je paard vast op gelijke harde grond. Laat m vierkant staan en vergelijk (al kijkend naar zijn billen) heel goed de bespiering. Daarna kan je achter hem gaan staan (indien dit geen risico geeft) en je handen op beide heuppunten leggen. Vergelijk je handen. Staat de ene meer omhoog? Staat ie meer naar voren ? Het kan allemaal..
Hoe langer het bekken scheef is hoe meer wervels gaan blokkeren. Dit houdt in dat niet alle omliggende ligamenten meebewegen waardoor de wervel blokkeert. Hoe meer wervels er gaan blokkeren hoe gevoeliger het paard wordt op de rug. Gevolg.. tegen de hand.. rug wegdrukken.. vluchten ipv afbuigen. Enz.enz. Wees wijs en laat het controleren!

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 13:00

In ieder geval bedankt voor de reacties en ik wil wel voorop stellen dat mijn paard boven alles gaat en dat ik het dus zeker na laat kijken!!
Mijn paard is een ruin dus last van zijn eierstokken zal ie niet hebben, zowel dan ga ik met hem de kermis op Knipoog

Ik heb enkele maanden een kn zadel gekocht dus ik mag hopen dat dit een goed zadel is, hij schuift ook niet oid dus aan het zadel kan het niet liggen.

Bedankt dus voor de reacties!!
Liefs saskia

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 19:48

Nou, ik heb vandaag gelest en het ging dus weer super.Meneer liep als een trein!

Grt sas