Spaans rijden... waar???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Spaans rijden... waar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 02:01

Ik woon in het gooi en wil binnenkort aan een eigen paard beginnen (een andalusier) maar wil een oningereden paard. Graag wil ik (voor mezelf en voor het paard) toch een basis kunnen leggen in het spaanse rijden, ik wil op zijn minst de basis kennen voordat ik ga beginnen met het paard inrijden op de spaanse stijl. Mijn ervaring verteld me namenlijk dat je uit onwetendheid stomme fouten kan maken. Dus ik wil ergens lessen kunnen volgen in het spaanse rijden, het liefst dus ook op een spaans paard, of in ieder geval op een barok paard. Ik woon in het gooi (huizen) bij Hilversum. Is er ergens daar in de buurt iemand (of misschien een organisatie) die lesgeeft in spaans rijden? en zo ja, hoeveel kost het Scheve mond op welke paarden wordt er gereden en heeft de persoon of de organisatie een goede naam. Hopenlijk weten jullie wat!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 02:23

Afgezien van gebrek aan geld kan ik geen reden bedenken om zonder kennis van zaken een paard in te willen rijden en dan helemaal op een jou onbekende manier. Geen geld is de slechtste raadgever die je kan bedenken dus....

'Spaans' rijden heeft als basis een stang (dus bit met kinketting), wat vraagt om neck-reigning. Dit neck-reigning kun je ook van western-trainers leren.
Heb je dát er geheid inzitten, koop dan een goed Spaans ingereden paard en ga daar samen mee lessen.

Maarreh, nogmaals: NIET AAN BEGINNEN! Koop gewoon een op de jouw bekende manier ingereden paard. Daar maak je jezelf en vooral het paard een stuk gelukkiger mee.

www.homocaballus.net

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:54

In Zuidwolde (Drenthe) komt ook eens in de zoveel tijd iemand op de manege om les te geven (ook Spaans dacht ik). Anders moet je Organisator hier op Bokt eens PB-en, zij weet er meer vanaf.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:53

hoi,
ik weet een zeer leuke spaanse hengst te koop, misschien weet je wel iemand die geintereseerd is?

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:09

Hai ik ben een vriendin van Lunatic (je weet wel van je oude verzorgpaardje!) en wie weet kan ik je wel verder helpen............pb me even dan geef ik je mijn telefoonnummer en kan je contact opnemen. Ik weet vlakbij onze stal een stal waar ze Spaanse paarden ingereden als niet ingereden verkopen en waar je ook onder begeleiding je paard kan in (laten) rijden......

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:38

ik weet ook nog wel een stal waar ze spaans ingereden paarden hebben staan (welke ook te koop staan).... pb me anders maar!

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 16:29

Huertecilla schreef:
Afgezien van gebrek aan geld kan ik geen reden bedenken om zonder kennis van zaken een paard in te willen rijden en dan helemaal op een jou onbekende manier. Geen geld is de slechtste raadgever die je kan bedenken dus....

'Spaans' rijden heeft als basis een stang (dus bit met kinketting), wat vraagt om neck-reigning. Dit neck-reigning kun je ook van western-trainers leren.
Heb je dát er geheid inzitten, koop dan een goed Spaans ingereden paard en ga daar samen mee lessen.

Maarreh, nogmaals: NIET AAN BEGINNEN! Koop gewoon een op de jouw bekende manier ingereden paard. Daar maak je jezelf en vooral het paard een stuk gelukkiger mee.


Nou, een gebrek aan geld is niet aan de orde, maar ik wil gewoon graag spaans gaan rijden, normaal dresuur e.d. kan ik al. Ik heb menig paard ingereden, en mijn droomwens is, een eigen paard, niet ingereden, zelf inrijden in de spaanse rijstijl, maargoed, probleem, ik heb nooit spaans gereden. Ik weet pas sinds 3 weken hoe het voelt om op een paard te zitten die de spaanse stap kan Haha! (het paardje van lunatic op bokt) Daarom wil ik dus gaan lessen, als het goed gaat en ik denk het paard zelf zo in te kunnen rijden dan doe ik dat, denk ik dat uiteindelijk dus niet te kunnen dan kan ik ook geen fouten maken, dan begin ik er gewoon nog niet aan. Dan begin ik gewoon (tenzij me dat afgeraden wordt) met de standaard rijstijl, engels dressuur, en ga later over op spaans rijden. snappie? Haha!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:46

Zoals gezegt komt western het dichts bij spaans.

Maar wat wil je precies . Het doma vaquera rijden, Klassieke rijkunst hogeschool.
Voor doma vaquera lessen moet je als ik het goed heb in Frankrijk zijn. Zoek bij google bij Nadine Mitschké Haar Emiel is NadineMitschke@yahoo.fr Ze spreekt frans en spaan. Nederlands bijna niet.

Ze komt ook af en toe in Nederland. Die gene die dit organiseren kun je berijken met Sietje.Reinarz@Atosorigin.com. Of dit ook met een paard van daar kan. Moet je even informeren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:20

Ik heb even rond gekeken voor de doma vaquera stijl en ik denk niet dat dat helemaal is wat ik wil, ik neig toch meer naar dat echt klassieke, zoals je in de shows wel ziet.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:29

Kijk eens op de site van mens & paard. Is niet dichtbij, maar wel de moeite waard.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:37

Jep carina die site is zeker de moeite waard. Die geven lessen op de iberische wijze. Maar toch anders dan de gewone wijze. Veel grondwerk waarbij het paard altijd vrij word gehouden. Dus het touw teugel altijd doorhangend.
Er zijn in Nederland wel klassieke rijders die ook les geven. Maar bij geen heb ik de echte oude methode gezien. Ik hou zelf niet van het strakke. Bij mij moet alles lekker los en vrij zijn.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:40

josien schreef:
Jep carina die site is zeker de moeite waard. Die geven lessen op de iberische wijze. Maar toch anders dan de gewone wijze. Veel grondwerk waarbij het paard altijd vrij word gehouden. Dus het touw teugel altijd doorhangend.
Er zijn in Nederland wel klassieke rijders die ook les geven. Maar bij geen heb ik de echte oude methode gezien. Ik hou zelf niet van het strakke. Bij mij moet alles lekker los en vrij zijn.


Ik weet zelf niet precies wat er bedoeld wordt met "Spaans rijden" maar ik ben eens bij Johan geweest, en weet dat hij met zoiets bezig is. Vandaar dat ik de site doorgegeven heb. Misschien vind je er wat je zoekt, misschien niet. Ik moet trouwens zeggen dat hij op een hele vriendelijke manier met z'n paarden omgaat, echt super. OK dan!

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 01:40

pfoeh, is inderdaad wel erg ver weg... om daar naar toe te gaan heb ik geen tijd, maar om nou te zeggen of ik ze hier naartoe kan halen.... ik heb best wel wat geld over voor spaanse rijlesse maar niet 100 euro per les.......

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:00

Kost het zo veel als hun komen les geven. Ik vind ze heel goed, maar zoveel vind ik ook veelste veel.

Carina ben je daar gewoon is wezen kijken. Ik ben namelijk wel heel benieuwd hoe hij in het echt is. Ik heb zijn boek na veel wikken en wegen maar gekocht. Als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb. Dan krijg ik het er niet meer uit.
Echt goed uitgelegt worden de oefeningen niet. Hij laat veel open om dat zelf in te vullen. Jammer dat hij geen foto's van zijn methode op zijn site of in zijn boek heeft staan. Het klinkt heel mooi, maar of het ook zo is. Kan ik niet zeggen. En dat wil ik dus heel graag weten.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:44

josien schreef:
Kost het zo veel als hun komen les geven. Ik vind ze heel goed, maar zoveel vind ik ook veelste veel.

Carina ben je daar gewoon is wezen kijken. Ik ben namelijk wel heel benieuwd hoe hij in het echt is. Ik heb zijn boek na veel wikken en wegen maar gekocht. Als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb. Dan krijg ik het er niet meer uit.
Echt goed uitgelegt worden de oefeningen niet. Hij laat veel open om dat zelf in te vullen. Jammer dat hij geen foto's van zijn methode op zijn site of in zijn boek heeft staan. Het klinkt heel mooi, maar of het ook zo is. Kan ik niet zeggen. En dat wil ik dus heel graag weten.


Ik heb je gePBt

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 12:47

josien schreef:
Kost het zo veel als hun komen les geven. Ik vind ze heel goed, maar zoveel vind ik ook veelste veel.

Carina ben je daar gewoon is wezen kijken. Ik ben namelijk wel heel benieuwd hoe hij in het echt is. Ik heb zijn boek na veel wikken en wegen maar gekocht. Als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb. Dan krijg ik het er niet meer uit.
Echt goed uitgelegt worden de oefeningen niet. Hij laat veel open om dat zelf in te vullen. Jammer dat hij geen foto's van zijn methode op zijn site of in zijn boek heeft staan. Het klinkt heel mooi, maar of het ook zo is. Kan ik niet zeggen. En dat wil ik dus heel graag weten.


tis zo duur omdat ze 0,35 cent per kilometer rijden rekenen..... en aangezien het 190 km is... hehe Haha! de lessen opzich iets van 30 euro meen ik

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:19

je kan Terra Salva proberen, deze zitten in maartensdijk. ze hebben ook een website.

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:44

Ik ga gelijk even kijken op hun website,
ik wilde met canta eigenlijk wedstrijden gaan rijden. Mar ik vindt het toch leuker om hem op de spaanse manier te gaan rijden, hij komt immers uit Spanje.

Portugal "Here I come"..............


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:22

Op Terra Salva geven ze toch Nh lessen. En niet Spaans. Ben ik nu abuis.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 20:49

josien schreef:
Op Terra Salva geven ze toch Nh lessen. En niet Spaans. Ben ik nu abuis.


uhm, nou, zal wel, heb ze al een mailtje gestuurd Haha! wie weet. Ik verwacht toch niet dat als je allemaal barokke paarden hebt je ze alleen hebt voor de natural horsemanship!? lijkt me dat je dan ook iets doet als spaans rijden.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:03

Mmmm Spaanse Stap is niet echt het hoogtepunt van het Spaans Rijden hoor. Spaanse Stap kun je in principe aan ieder paard leren.
Echt Spaans of Iberisch rijden is een heel ander verhaal. Ik ben het helemaal met Huertecilla eens: niet aan beginnen. Door het volgen van een paar lessen kun je niet ineens Iberisch rijden. Je zult al je Engelse gewoonten voor meer dan 100% af moeten leren en dat doe je nu eenmaal niet in een paar lessen.
Daarbij komt dat je met een andere optoming zult moeten gaan rijden waarbij het bit en de bijbehorende teugelvoering (linkshandig en alleen op blanke stang) de belangrijkste en moeilijkste onderdelen zullen vormen.
Tel daarbij op dat je (waarschijnlijk) nog nooit een jong dier hebt opgeleid en het gemis aan een goede begeleiding hier in Nederland en je ´project´ mislukt volkomen.

Probeer eens of je trainingsvideos kunt bekijken van iemand. Ik heb er hier een paar liggen van Don Luis Caldrón. Het zijn korte banden maar zeer interessant. Je ziet daar hoe ze een jong paard opleiden en dat verschilt wezenlijk van de manier waarop wij hier normaliter te werk gaan. Men begint met werk aan de hand, dan werk aan de hand onder de man en tenslotte dezelfde oefeningen alleen onder de man. Daarbij wordt meteen begonnen met zijgangen en die worden puur op gewichtshulpen gereden.
Overigens is er een band van Bent Branderup die puur en alleen gaat over het rijden op Stang alleen (Blanke Kandare). Ook heel nuttig om eens te bestuderen als je overweegt om Iberisch te gaan rijden.
En het allerbelangrijkste wat je kunt doen: Ga naar Spanje of Portugal, ga naar de grotere stoeterijen, boek een trainingsvakantie en zit eindeloos bij de Rijschool in Jerez op de tribune. Dan zie je wat Iberisch rijden inhoudt en wat je nog moet leren...

Mocht je een PRE of Lusitano willen kopen, probeer er dan een te kopen die of hier is afgericht vanaf groen of een die in Spanje / Portugal is afgericht volgens Engelse maatstaven. Zorg dat het dier voordat je het koopt in ieder geval gewend is aan een trens, want dat is een van de grootste problemen met dergelijke paarden als ze hier komen: ze zijn vaak bang voor de trens omdat ze dat niet kennen.

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 21:31

thanx abby, dit is heel verhelderend, ik had al wel zo'n vermoeden dat een paard die iberisch ingereden wordt, ook op een totaal andere manier gereden wordt... tis voor mij dus duidelijk dat dat niks voor mij gaat worden Boos! dan maar op de engelse wijze en uiteindelijk, overgaan op iberisch. Neem aan dat dat toch wel kan indien er goede begeleiding bij is!? (en indien ik het paard voorheen dus zo veel mogelijk met gewichtshulpen rijd) wat ik overigens bij alle paarden doe die betrouwbaar zijn en die het begrijpen, zoals m'n paardje nu.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:47

Lunatje, natuurlijk kun je een paard Iberisch rijden, jij ook. Maar een paard zelf(standig) opleiden in een rijstijl die je zelf niet voldoende beheerst, is niet echt handig om te doen.
In de Iberische landen begint het er al mee dat ze daar in eerste instantie werken met een neusriem (serreton) en dus zonder bit (zo´n serreton kan inwerken als een scheermes, dus daar moet je echt mee om leren gaan.) Loopt het paard eenmaal goed op de neusriem, dan krijgt het een stang in en wordt geleidelijk overgegaan van neusriem naar stang. Beter kun je dus op een ervaren en goed opgeleid paard leren omgaan met deze optoming, dan dat je aan de slag gaat met een jong dier.

Ik ben in mijn antwoorden steeds uitgegaan van het 100% Iberisch opleiden. Misschien moet je dat niet eens willen, er zijn ook genoeg aanmerkingen op te maken namelijk. Zelf vind ik deze manier van opleiden heel interessant en nuttig, vooral ook omdat zoveel van deze manier van rijden is terug te vinden in het meer barokke rijden (zoals nu bijvoorbeeld nog steeds gedaan wordt door oa. Bent Branderup of Richard Hinrichs) en dat is een rijstijl die mij heel erg aanspreekt en waar ik bovendien ook begeleiding bij krijg.

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 20:05

thanx voor de info, ik ga een paar lessen in het iberisch rijden nemen, en dan besluit ik wat ik ga doen, een jong paard "normaal" inrijden of een ouder, al iberisch ingereden paard nemen.
Heb ik in ieder geval een beetje een idee wat ik kan verwachten Lachen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers