Op wat voor terrein hebben jullie je ruiterbewijsexamen geda

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 15:45

Hoi!
Binnenkort, heel binnenkort zelfs, heb ik ruiterbewijsexamen. Nou vraag ik me het volgende af. Volgens de regels moet je het examen afleggen op een buitenterrein van minimaal 3000 m2. Dit houdt voor ons in, dat wij op een weiland moeten rijden, op zich prima maar de komende tijd gaat het nogal regenen en op de kleigrond hier wordt zo'n land al heel snel superglad en glibberig. Lijkt me niet fijn, vooral niet voor degenen wiens paarden ijzers hebben.
Nou hoor ik van verschillende kanten dat het examen ook best vaak in een gewone bak wordt gedaan. Die is natuurlijk lang geen 3000 m2 maar het gebeurt. Wij hebben de beschikking over een bak met aansluitend een hele grote lange paddock. In principe zouden we daar dus veilig en goed af kunnen rijden, maar dat schijnt niet de bedoeling te zijn. Ik vind het te gek voor woorden dat het blijkbaar van de examinator afhangt of je wel of niet in de bak mag rijden, maar goed.
Graag zou ik dus van de ruiterbewijsbezitters (het liefst mensen die hem redelijk recent hebben gehaald) willen weten op wat voor terrein zij de rijproef hebben afgelegd, en, als dat op een weiland was in een regenachtige periode, hoe dat allemaal ging met springen en galopperen enzo.
Thnx alvast Haha!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 15:58

BIj ons op de manege word het ruiterbewijs altijd afgelegd in de zandwei. dit is ideaal lekker groot en niet glad behalve als t erg hard geregend heeft.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:02

ik heb mijn ruiterbewijs in de wei gedaan. de daar opvolgende werden ook allemaal in de wei gedaan (ook met regen, de paarden met ijzers mochten kalkoenen in, maar de manegepaarden kregen ook geen kalkoenen.) springen was ook in de wei en er waren per keer andere examinatoren. suc6!
p.s. voor praktijk slaagt bijna iedereen dus maak je niet druk. bij ons is op buitenrit zelfs iemand met paard en al in een krappe sloot gevallen en nog geslaagd.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:05

Ik heb het examen destijds ook op een springwei gedaan, op gras. Het regende die middag en ik mocht toen kalkoenen indraaien (ik deed het examen op onze eigen pony).

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:05

is dat verplicht om een ruiterbewijs te hebben?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:21

Nee, het ruiterbewijs is niet overal verplicht, alleen in sommige gebieden in Nederland. Er zijn overigens al een hoop topics over dit onderwerp geweest op Bokt.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:22

ik heb het in een grote springweide gedaan bij manege de bosrand...die kennen een paar van jullie vast wel, daar word elk voorjaar namelijk een groot concours gehouden.
maar ja, dat was ook gras, maar wij hebben het niet in de herfst of winter gedaan.
nou kussies liselot

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:23

Het klopt dat het terrein 3.000 m2 groot moet zijn, de ondergrond doet er niet toe. Het is wel zo dat je je paard onder alle omstandigheden onder controle moet kunnen houden. Helaas zijn er teveel verschillende examinatoren bij het ruiterbewijs, de een heel streng en rechtvaardig, de ander zeer streng en onrechtvaardig en ik heb ook zeer zwakke gezien die gewoon iedereen het ruiterbewijs cadeau doen. succes met je examen.

blackarrow
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:38

ik had mijn ruiterbewijs in een buitenbak van 30-60 en een rondje door het park maar ik heb gehoort dat je je paard pony nu ook door een smalle doorgang moer rijden suc-6 met je exame Pling

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:24

ik heb het ook in het ruitebewijs in de wei gedaan!
dus het klopt allemaal wel
het was wel iritant want de wei zaten allemaal gaten in!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:36

Ik heb mijn ruiterbewijs gedaan in de binnenbak, een jaar of 6 terug. Het was eind november, en het meest rotweer wat je je voor kunt stellen. We vonden het dan ook niet erg om niet naar buiten te hoeven.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:47

Ik heb mijn ruiterbewijs zo'n 9 jaar geleden gehaald. Dit was idd ook op een groot weiland. Het stelde ook echt bar weinig voor, het enige waar het echt om draaide naar mijn idee was dat je van de groep weg kon rijden.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:32

Ik heb mijn ruiterbewijs gedeeltelijk gedaan in een buitenbak en de rest gewoon dwars door de stad (niet heel erg druk hoor)

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 21:33

Het ruiterbewijs hebben wij eerst op de wei gedaan, en daarna zijn we door het dorp gecrosst. Haha! Ennem, over die verschillende examinatoren, Frusty Alle manege klantjes hier in de buurt waren geslaagd, terwijl er bij ons nog een paar met eigen pony's gezakt waren. Frusty

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:25

Ik heb mijn ruiterbewijs ongeveer 9 jaar geleden gehaald en we deden dat in het bos.
Was een leuke en gezellige en leerzame dag!!
Groetjes Smousje. *LOL* *LOL*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:30

In het bos. Slalom tussen de bomen, springen over een omgevallen boom (vaste hindernis dus, lekker link voor de springkneuzen!), van de groep wegrijden en weer terugkomen op een pad waar de paarden normaal altijd met z'n allen race. Goede gehoorzaamheidsoefening dus.
Snap niet waarom iedereen zich altijd zo druk maakt over dat ruiterbewijs, het stelt echt geen reet voor. Net iets meer nivo/handigheid dan de gemiddelde manegeklant en het is echt een eitje, anders moet je iets meer je best doen, maar is het nog steeds makkelijk te halen.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:45

op de manege waar ik het ene heelft gedana heb was ihet in de buitenbak, 20x 60 en op het industrieterrein twas weekend dus rustig daar... en de andere helfft werd het in de wei gedaan en srpinden in de bak! buitenrijden gewoon op de openbare weg, zon boerenweg! Haha!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 00:15

thnx allemaal voor jullie reacties. Op zich maak ik me niet druk om de exameneisen zelf. Dat is allemaal goed te doen. Maar het feit dat we het hoogstwaarschijnlijk op een gladde soppige wei moeten doen (met uitglijgevaar) zit me niet lekker. De gezondheid van onze paarden is belangrijker dan het papiertje.

x joyce x
Berichten: 7
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 13:10

ik heb mijn ruiterbewijs voor een deel in de buitenbak,
en een deel in het weiland en toen moesten weover de straat. laat je ff weten of je het gehaald hebt Party!! Party!!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-01 20:24

hoi, zie verslag van de dag, we moesten dus toch in het weiland maar het is wel goed gegaan. Geen gladde bende, wel drassig en zwaar. De examinator was nogal streng (en deed niet echt leuk tegen de meeste deelnemers helaas) en er zijn er van de 12 maar 5 helemaal geslaagd, waaronder ikzelf Haha!