Waarom worden Tinkers zo voorgesteld......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Waarom worden Tinkers zo voorgesteld......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 17:54

Dat is en blijft een grote vraag voor mij. Ook tijdens Paard Ahoy valt het me weer op dat de Tinker Presentatiegroep zich uit in namaak zigeunerkleding op raar uitgedoste paarden, notabene met kerstlampjes in de manen of nog erger met glitterslingers... Heb van mijn leve nog geen zigeuner gezien die zich zo uitdost, zeker niet in Ierland.
Ben ik nu zo stom of willen die Tinker lui graag op deze manier gezien worden?
Laat jullie paarden toch in hun waarde jongens en meisjes...
Of moeten alle Friezen eigenaren als Frieze boeren verkleed te paard, mensen met een Belg als Lambiek verkleed erbij zitten of wat denk je van een eigenaar van een Quater of ander Western paard, leuk als schietende cowboy door de ring. "t wordt nog spannender als de de Fjorden eigenaren als Trollen laat rondspringen enz... Bloos! Clown
Nou kom maar op met jullie mening.
PS ik ben geen fan van de Tinker, maar ik vind het zielig dat een ras op deze manier wordt geprofileerd.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:52

hihih nee dat je geen fan bent is in je taalgebruik al zichtbaar... Lachen

ik heb werkelijk geen idee waarom men dat doet maar waarschijnlijk zal men het mooi vinden en het overgrote deel van het publiek ook?

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:21

De mensen zien het graag denk ik. Als ik met mijn paard buiten rijd en ik word aangesproken dan zeg ik dat het een tinker is. Mensen herkennen dit ras niet maar als ik zeg dat van oorsprong het zigeunerpaarden uit Ierland zijn dan weten ze het wel.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:32

Ik vind het ook jammer dat het alrijd maar weer het zigeuner outfitje is en daarbij nog een stereotiep ook ( ik heb het dan niet over de zigeunerwagens) Ik zou wel eens wat anders willen zien. Tenslotte is de moderne tinker een allround paardje.
Als mensen mij en mijn tinker aanspreken noem ik ze eigenlijk nooit zigeunerpaarden. Iers ja, en vaak valt het woord trekpaard of werkpaard en leg ik uit dat het geen shires zijn ( die trekken de engelse bierkarren).

Zoek eens wat oude foto's erbij en je vind niet de standaard zigeuner pakjes die je in de shows ziet.

Ik wil niemand kwetsen, maar vraag me gewoon af waarom we zo hard aan een cliche imago werken en niet een aan een kwalitatief goede en theatrale show met goede kostuums. ( maar dat is misschien de theatervrmgever in mijn die schreeuwt om verbetering.)

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:49


Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:14

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook is opgevallen. Vorig jaar bij P&K was er een hele zigeunershow waarbij de tinkers voor mijn gevoel naar de achtergrond werden verdrongen.

Nu bij Paard Ahoy was er meer diversiteit in het geheel maar zelf vond ik ook de aanwezigheid van zoveel voetvolk storend. Het leidt de aandacht af van de paarden zelf.

Laat dan bijvoorbeeld inderdaad 1 stel tinkers een huifkar trekken (om zo hun oorsprong te benadrukken) en rij daarnaast een pas-de-deux ofzoeits, doe iets waardoor de diversiteit van het ras zichtbaar wordt. Beetje zoals de Lusitano's zich hadden voorgesteld.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:09

zo lonneke, abby zal bij met je zijn!! Haha!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:25

Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik de foto's zag,ik ook zoiets had van Bloos!

Oke best leuk een zigeunerstoet maar wat mij altijd opvalt is dat ik ook eens gewoon een leuk lopende Tinker zou willen zien.
Laat eerst de zigeunerstoet voorbij maar laat dan eens wat tinkers zich echt presenteren onder het zadel(dressuur,western).
Je promoot het ras...en ze zijn zo veelzijdig.
Ze springen er uit voor de kar maar onder het zadel Huilen .....Jammer

p.s ben dus wel een fan van het ras Haha! en vind het daarom zo jammer dat het als bonte sukkels gezien worden......

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:27

tsja de plannen zijn er zeker wel! Ik heb me ook al aangeboden! Ik heb alleen nog geen trailer.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:28

en ik heb wel een trailer maar wij zijn nog geen dressuurcracks... hihi Haha!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:05

ja ik vind het ook jammer dat je overal een zigeunerstoet ziet en niet iets van dressuur want er zijn genoeg tinkers die dat ook prima kunnen.
Ik zou mij en mijn tinker nooit zo laten zien als ik het zou doen zou ik het gewoon puur natuur doen geen poespas er om heen.
Zo vind ik tinkers ook het leukst om te zien.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:05

CarS schreef:

p.s ben dus wel een fan van het ras Haha! en vind het daarom zo jammer dat het als bonte sukkels gezien worden......


Als je ze vandaag had gezien waren het geen bonte sukkels hoor sommige hadden hun handen vol Haha!

Ik snap al jullie commentaar, maar je moet ook bedenken wat haalbaar is en wat niet. Je moet rekening met je doelgroep en de spreiding daarvan. wij treden op op verschillende evenementen en het publiek is altijd erg divers, paardenkenners en geen paardenkenners, de eerste groep wil graag een hoog staaltje rijkunst zien maar een prikje met je spoor is dan al afgestraft als slechte ruiter (en ik weet van mezelf ook dat ik erg kritisch kan kijken daarnaar) maar voor de niet-kenner moet het ook intressant zijn. om daar een tussenweg in te vinden is erg moeilijk
Een gemiddelde tinker is niet geschikt als dressuurpaard of om de springsport mee in te gaan. moet je dat dan promoten? Die keuze moet iedereen zelf maken. Bij ons in het team loopt 1 tinker mee die M-startgerechtigd is en verder zijn het allemaal manege paarden.
Wij hebben ook wel eens shows gegeven waarin we een heel groot deel carroussel reden maar dan krijg je weer het probleem dat mensen het te langdradig vinden.
over de kleding, sommige vinden het mooi andere niet, we vallen iig op en als je een show geeft is dat ook erg van belang, ik vraag me af of dat ook het geval zou zijn in normalere zigeunerkleding. Het idee om als zigeuner de tinker promoten is al veelvuldig gebruikt ook door andere showteams.

Het is gewoon ontzettend moeilijk om een ras te promoten in een show, er zijn zoveel elementen waar je rekening mee moet houden.
Als iemand ideeen heeft om het te verbeteren zijn die altijd welkom, ook als mensen denken dat ze de tinkers beter kunnen promoten kan je je zo melden bij het stamboek, er zijn genoeg evenementen om de tinker te promoten en een team erbij kan nooit kwaad voor de afwisseling.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:03

Ik durf het haast niet te zeggen mar op paard&koets waren de begeleiders van de fjorden idd als trollen verkleed en de ruiters ook.....

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:15

De 1e x dat ik iets van Tinker heb gezien was in Aalten op zo'n zomerfair, o.d. Daar reden een aantal meisjes verkleed als zigeuners en er was een koetsje bij, daar speelden ze een bruiloft na.
Ik vond het erg vrolijk en leuk en die tinkers reden dan ook wel allemaal gekke figuren in alle gangen.
Ik heb de show op paard Ahoy niet gezien dus kan ik er ook niet overoordelen maar ik vond dat in Aalten erg leuk.
Ons sprak het in elk geval wel aan, t was mooi weer, vrolijke mensen en eeen gezellige sfeer.
Vanaf die tijd zijn we een beetje op zoek gegaan naar zo'n mooie bonte en uiteindelijkhebben we er zelf ook een aangeschaft.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:23

Marjolien...

geode punten haal je aan en terecht! En aj ik heb die ideeen wel en zou niets liever willen dan met een team een leuke en geode en vermakelijke show inelkaar zetten. Helaas heb ik geen trailer en zit dus vast hier in het hoge noorden... ( ook is tijd soms een beetje een probleem)

Erg goed vind ik de opmerking dat tinkers idd geen topsport paarden zijn, maar een beetje M dressuur mag wel gezien worden denk ik dan! En laat dan juist de veelzijdigheid zien door de verschillende takken te profileren. Sommige tinkers doen het heel verdienstelijk in de western en er zijn ook `kunstjes tinkers`

Ik moet eerlijkheis halve zeggen dat ik de show niet gezien heb en dus niet precies kan zeggen hoe hij inelkaar steekt, maar dat is eigenlijk ook niet het punt van dit topic...

Voor mij is vooral het zigeuner thema en de daarbij horende kostuums tenenkrommend.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:49

Ik kan me in beide reacties eigenlijk wel vinden.
Tinkers zijn geen top sportpaarden, dus moet je in een show ook niet doen alsof dat wel zo is.
Maar de zigeunershows vind ik het ras ook niet echt eer aandoen. Voor mij zou er wat meer afwisseling in mogen en wat minder het stereotype "karrenpaard". Geen top dressuur, maar er mag wel gezien worden dat ook tinkers netjes kunnen lopen.
Nou baseer ik mijn verhaal wel op shows van enige tijd geleden. Het laatste jaar heb ik de showteams niet meer aan het werk gezien. Maar wat mij van de shows vooral bijstaat is een groep bont uitgedoste mensen op crossende tinkers. En dat kan imo anders...

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:57

Nimber schreef:
Ik durf het haast niet te zeggen mar op paard&koets waren de begeleiders van de fjorden idd als trollen verkleed en de ruiters ook.....



Dat meen je niet. >;)

Waarom dan niet als woeste bloeddorstige Vikingen? dan willen Harry en ik ook wel meedoen

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:30

Nou ik wil niet graag als trol rond gaan rijden... Scheve mond

Tong uitsteken

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:42

Ik hou persoonlijk ook nietzo van dat soort shows

Ik zie liever een show waarin duidelijk naar voren komt wat een tinker allemaal kan....
Ik zou laten zien dat een tinker niet alleen voor de wagen hoeft maar dat het toch best veelzijdige paarden zijn!

Door als die tierelanteinen wordt de aandacht een beetje van de paarden afgeleid en dat is zonde!
Het gaat tenslotte om de paarden

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:55

los van het feit dat we de tinker promoten, is onze show wel gewild. Van organisaties krijgen we altijd complimenten dat de show zo leuk is en dat we er zoveel werk in hebben gestoken. Elk evenement waar we geweest zijn heeft ons een uitnodiging gegeven voor het jaar erop en we worden voortdurend gevraagd voor andere evenementen. We zijn uitgenodigd voor de zomer equitana (na aanleiding van een videoband) en als ze tevreden zijn een show in de hoofdring tijdens de indoor equitana.

Maar als we het over de promotie van de tinker hebben kan er nog veel worden verbeterd. De paarden die meegaan zijn manege paarden, die leer je geen kunstjes, die lopen niet op hoog niveau. Dat is jammer maar het is wel het materiaal waar wij het mee moeten doen. Onze paarden zijn wel schokbestendig (eh de meeste in Ahoy hebben er 2 de boel aardig op zn kop gezet Haha!) en daar spelen we dan op in. Lichteffecten zijn voor de paarden erg eng en moeilijk oefenbaar maar die van ons lopen er gewoon doorheen. de moeilijkheidsgraad zit bij ons niet in de rijkunst maar in de samenwerking tussen iedereen en de sfeer die wij willen creeeren.
Dat we ons kleden als stereotype zigeuner, het is zo en dat zullen we voorlopig ook nog wel doen. We willen graag opvallen, als wij over de beurs lopen weet iedereen dat we van de tinkers zijn en worden we aangesproken met vragen of opmerkingen. Ik vindt het geweldig om combinaties te zoeken die zo verschrikkelijk vloeken met elkaar dat het toch weer mooi is, elke show komt er wat extra's bij of doe je net je haar iets anders of je make up.
Ik vraag me af wat jullie willen zien, netjes in pak op een tinker? of in je dagelijkse kloffie? of als minder uitgedoste zigeuner? in mijn ogen ook niet omdat mensen zich dan afvragen wat je nu eigenlijk voorstelt, omdat de meeste mensen de normale zigeuner niet meer kennen en ze zich het stereotype voor houden.

Wij staan als groep open voor ideeen we willen onszelf verbeteren, en ik zla dit topic ook laten lezen aan de andere. Ik zit zelf ook met een kritische blik naar andere shows te kijken en daar haal ik dingen uit die wij kunnen gebruiken maar ook de dingen die je absoluut niet moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:01

Ik vind het wel een leuke show, het onderscheid zich van andere show's en is kleurijk en vrolijk.
Ik moet er niet aan denken om 15 stamboeken allemaal een dressuur en springblokje te zien doen, zou erg saai worden.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:14

Marjolien...
Ik heb geen kritiek op de huidige show hoor, zoals ik al zei ik heb hem nooit gezien. Ik wil best eens ideeen met je uitwisselen.

Signe

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:21

misschien zal gaandeweg de jaren de promotie rondom de tinker veranderen. het staat allemaal nog zo in zijn kinderschoenen!

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:42

Er zijn verschillende promotie teams en dit team onderscheidt zich ook door zijn kleurrijke shows en dus kleren. En als je over de beurs loopt wordt je inderdaad aangesproken of wordt er gefluisterd hey dat zijn de mensen van de tinkershow, dus je laat tenminste een indruk achter. In deze show is denk ik wel dat de veelzijdigheid van de tinker laten zien. Hij kan voor de kar, en voor een een slee staan draaien ze ook hun hand niet voor om. En gewoon onder het zadel. Ook moet je er rekening mee houden dat dit wel gewoon manege paarden zijn en dat je ze niet een maand of langer uit de lessen kan houden om speciaal dingen te gaan oefenen. Als je dit tinker presentatie team een aantal jaren hebt gevolgd dan heb je ook gemerkt dat ze verschillende aspecten van het ras al aanbod hebben laten komen. Zo hebben ze o.a. al een keer carousselkur gedaan. Pas de deux gereden de zogenaamde zwart wit show, en een kuur op muziek met de tinker die nu M loopt (maar toen nog niet) Ook staan ze dus regelmatig voor de kar.
Tuurlijk kan er nog zat veranderd worden en is het fijn als er meerdere ideeen komen, maar ik vind het onzin om te zeggen dat we de paarden niet in hun waarde laten. Ik denk juist dat we laten zien hoeveel lol je kunt hebben met tinkers. En bovendien zijn er toch ook andere presentatie teams die wel met een tinker springen of vrijheidsdressuur doen met een show. Dus in het geheel genomen wordt het ras op alle manieren gepromoot. OK dan!
Laatst bijgewerkt door lein op 30-12-03 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:16

je hebt tinkerSHOWS, en tinkerDEMONSTRATIES,
geef je een show dan wil je dat de mensen het leuk vinden om te zien, ook mensen die weinig verstand hebben van paarden moeten het leuk vinden en wat is er dan leuker dan een vrolijke kleurijke show, met mensen waarvan je ziet dat ze zelf ook lol hebben met hun paard?
ikzelf heb de show van marjolijn nog nooit gezien maar wel foto's en heb wel gehoord hoe de show eruitziet.
zelf heb ik met quin ook in twee teams gezeten, bij allebei die teams ging het om de veelzijdigheid van de tinker, maar wel een beetje als een show aangekleed.'
maar er blijven altijd mensen die liever meer show, of meer veelzijdigheid hadden gezien.. en dat hou je altijd...