westernzadel passen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:22

ik denk dat we elkaar niet begrijpen.

bij een 2e handszadel is het vaak moeilijk om met de kale boom te passen.

maar als er een keer een cursus/opleiding zadelpassen komt, wil ik die graag volgen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:43

Muijs schreef:
als je zelf kunt zien of het past ofniet

Maar daar laat ik dus juist een expert voor komen Knipoog
( ik begrijp wel wat je bedoeld hoor)
Daarom ben ik zo blij met mijn zadelmaker, is ook geen leverancier van wat voor merk dan ook en kijkt alleen of iets past of niet. En als dat toevallig een zadel is van bv 300 euro is het prima. En het is iemand die je ook niet min of meer dwingt om een ander zadel te kopen of op je in gaat praten hoe slecht je huidige zadel is. Hij geeft gewoon aan hoe e.e.a. zit en dan ligt het aan jezelf of je er wat mee doet.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:16

Ik wil graag met 2 statements reageren op hetgeen hierboven allemaal geschreven.

1) Ik sluit me geheel aan bij de stellingen van Willem (Muijs).
Ik heb al vaak voor mensen een bestaand 2e hands westernzadel gecontroleerd op passing. Dat op de alom in USA als correct ervaren manier.

Dat ik (en ook anderen) niet voor niets 100 km heen en weer rijden mag duidelijk zijn. Ik doe dat op basis van een eerlijke kostprijs. Daarbij ontmoet ik 2 soorten mensen: groep a) die er wel € 50 voor over hebben en (helaas) groep b) die ook dat geld niet uit willen geven. Voor die laatste groep ruiters (en –helaas- paarden) kunnen wij dus niets doen.

2) Er zijn hele kuddes ruiters EN zadelverkopers die niet beter WILLEN weten.
Enkele maanden terug schreef ik in het WRAN blad een artikel over het wel/niet passen van westernzadels (ook gepubliceerd op Bokt). Nou ik (en ook Willem –zonder van iets te weten-) heb het geweten. Het scheelde niet veel of ik werd als ketter omschreven. Ik zou met dat artikel vele potentiële westernzadel kopers alleen maar meer twijfels hebben aangeschreven. De reactie van Willem ter Steeg (Horseman Outfitter) was om een ei op te bakken. Hij beweerde –en doet dat nog steeds- dat het handje onder het zadel DE manier was.

Het geheel liep binnen de WRAN er hoog op. Daarbij is de invloed van deze groep ""experts"" weer erg groot gebleken, want van de mensen die achter het artikel stonden zijn de meeste gewipt.

Nu wil ik op dit forum geen serenade tegen vele westernzadel verkopers beginnen, maar :

Hoe kunnen wij een jonge dame die op haar manier zeer voorzichtig en waarschijnlijk met een laag budget op zoek gaat naar een passend westernzadel, nu kwalijk nemen dat zij haar weg niet goed vindt?

Gelukkig is er dan Internet en zoiets als Bokt, waar je ook vragen kunt stellen (domme vragen bestaan niet) en om Hulp kunt roepen….

MVG Louis

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:29

Dank je LOUIS. men begrijpt of wil niet begrijpen wat wij met paarden voor hebben, als het ons om de DOLLARS/EURO's ging waren wij geen westernzadelmakers geworden.zadels verkopen kan iedereen,zadels maken is en vak(ambacht)en wijs mij eens ambachtslieden die rijk geworden zijn met hun ambacht.Billy Cook /Danny Crates,toen zij rijk wilde worden starten zij een fabriek ,wat ten kostte ging van de kwaliteit.
Maar Danny en Billy zijn hele goede zadelmakers,koop maar eens een custommade en met custommade bedoel ik custommade van hen.
Perfect!!!!!!!!maar let ook even op het prijskaartje,en kijk dan nog eens naarons prijskaartje

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:54

Om nog maar weer een knuppel in het hoenderhok te gooien Lachen
Ik als consument zijnde wil bv een nieuw zadel kopen. Ik ga mij wat orienteren op de markt en bijna elke verkoper meent de wijsheid in pacht te hebben. Tja en dan?????? Dan zal je toch naar diegene gaan die je als persoon het meest aanstaat Lachen
Waar ik mij overigens ook nogal eens aan erger maar dat is nog meer offtopic zijn sommige trainers. Je gaat met je paard naar les, paard is opstandig en dát wordt gecorrigeerd. Zelden of nooit wordt er door de trainer eens naar het harnachement gekeken. Maar ja, je kan ook niet van een trainer verwachten dat ze álles weten Knipoog

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:07

je hebt het hier over verkopers die dewijsheid in pacht denken te hebben.
Laten deze ook zien wat zij maken.En pas op bij wie je aanstaat,denk alleen aan je paard.En ik ben met je eens dat trainers hier ook veel kunnen betekenen.Ik heb wel eens een zadel afgeleverd bij iemand die vroeg of ik voor kon doen hoe dat het erop gelegd diende te worden.had dat nog nooit gedaan ,had wel al een jaar (les) en nu een eigen paard.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:19

Hihi, vooral dat laatste ken ik ja. Soms is het ook echt onvoorstelbaar waar men die singel aan vastknupt Lachen Tja, ook ik ben 1 van de velen die door schade en schande wat wijzer is geworden dus als ik nu een zadel ga kopen kan ik dus echt een 'zeur' zijn.
Natuurlijk is je paard het belangrijkste maar feit blijft dat als je contact opneemt met een zadelmaker/verkoper dat je er vertrouwen in hebt dat zo iemand weet waar hij/zij over praat. En ik denk dat dat toch iets is dat tegenwoordig veel minder is als 'vroeger' (jak, wordt oud)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:23

Ik denk dat een lesser niet alleen de techniek van het rijden moet worden bijgebracht, maar ook hoe harnachement hoort te liggen/hangen.
Bij alle maneges waar ik gelest heb is door NOOIT aandacht aan geschonken. Soms werden paarden voor je opgezadeld, soms mocht je het zelf doen en SOMS werd er gekontroleerd of je het goed gedaan had.

In veel maneges hebben paarden hun eigen zadel/hoofdstel, maar hoe zit dat bij trainers?? Dat je met een gemiddeld paard en een semi-boom een heel eind komt is duidelijk, maar welke eigenaar kontroleert of zijn paard wat bij de trainer rond gestuurd wordt met een goedpassend zadel. Cool

Is dit een kwestie van 'wat niet weet dat niet deert' of onkunde Verward

Juist door deze diskussies worden veel mensen met de neus op de feiten gedrukt (niet altijd leuk), maar we doen het voor het 'grotere goed' nl het paard.

Het is van Supersmurf heel goed dat ze zich oriënteert en vooraf vraagt waar naar te kijken.
Maar zolang je niet veel verschillende zadels op verschillende paarden hebt zien liggen is het moeilijk je een beeld te vormen.
Natuurlijk zijn de uitersten voor iedereen duidelijk en makkelijk aan te geven, maar juist de kleine verschillen zijn zo moeilijk.

Door de opmerkingen van Muijs en Sablou blijkt maar weer dat je ook niet altijd blind kunt sturen op 'bekende' zadelverkopers. Jammer want juist deze groep is zo belangrijk voor de 'onbekende' koper.

En Supersmurf kan ik alleen maar aanraden; lees zoveel je kan op internet over zadelpassen, vormen en soorten. Soms zul je wel wat tegenstrijdigheden tegenkomen (waar niet Lachen ), maar overal leer je van.
Het is haast ondoenlijk om bij elke leuke 2e hands die op je weg komt een zadelpaskenner te laten komen, dat zou al snel in de papieren gaan lopen. Wel is het interessant om een meetmal te maken van je paard als hulpmiddel en eerste passing. Ligt dit voor je gevoel 'redelijk' dan kun je er altijd nog een kenner bij halen.
Probeer ook zoveel zadels als mogelijk van kennissen uit zodat je jezelf een beeld kunt vormen wat wel en wat niet goed ligt (op het oog).

En misschien moet Jos eens een clinic zadelpassen organiseren Lachen

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:28

daarom zeg ik ook .!!!!!!!!!!!!!!!!! loop eens binnen bij die zadelmaker,als het een goeie is heeft hij niets te verbergen.Dus kan je daar zien tot wat hij instaat is,kan je hem/haar met al je vragen bestoken ,zo bouw je dan misschien die vertrouwensband op. Ik neem aan dat je geen zadel koopt in een bevlieging.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:49

Sugarmiss schreef:
In veel maneges hebben paarden hun eigen zadel/hoofdstel, maar hoe zit dat bij trainers??

De meeste trainers die ik ken hebben maar 1 zadel die ze voornamelijk gebruiken. Omdat ze daar nu eenmaal het lekkerste in zitten Bloos
Citaat:

Door de opmerkingen van Muijs en Sablou blijkt maar weer dat je ook niet altijd blind kunt sturen op 'bekende' zadelverkopers. Jammer want juist deze groep is zo belangrijk voor de 'onbekende' koper.

Poe he, ik vind dit toch een vrij pikante opmerking Bloos
Ik heb in elk geval zeer goede ervaringen met een bekende zadelverkoper die toevallig niet de naam Muijs of Sablou draagt.
Blind sturen doe ik op niemand meer. (nou ja, alleen op van triest uit meppel Haha! )

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:02

Citaat:
maar als er een keer een cursus/opleiding zadelpassen komt, wil ik die graag volgen.


Hier nog eentje, misschien dat ik dan eens wat sterker kom te staan tegenover anderen die mijn advies nog wel eens afwijzen terwijl het zadel duidelijk niet past.

Ook bij mij op stal merk ik dat mensen gewoon bedrogen worden met zadels.
Iemand gaf van de zomer 1200 euro uit aan een nieuw passend kieffer zadel, helaas kan ik nu alweer witte plekken ontdekken Verdrietig

Hoe sterk sta je eigenlijk tegenover een verkoper als blijkt dat na 3 maanden je zadel toch niet past???????

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:19

Wat hebben de "bekende"zadelmakers eraan om een niet goed passend zadel te verkopen? Het is echt niet goed voor hun naam als er een paardenrug naar de welbekende kl*te gaat. Dat passen met de boom spreek mij wel aan. Dan kan je ook als leek zien of het goed ligt of niet.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:28

mensen ik heb open dagen georganiseerd,maard'r komt geen hond(sorry voor die paar die demoeite wel genomen hebben) op af
En verder,hoe sterk wil je staan.
Een paard kan best veranderen in korte tijd,maar geef duidelijk aan wat je met je paard gaat doen en hoe ver je al met hem bent,is het een jong paard dan is het niet uitgesloten dat het onder het zadel uitgroeid,wij hebben wel een advies in deze.Nog maals :!!!!!!!!! geef je paard de kans.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:49

Daar raak je kern…

Wat is nu en goeie zadelverkoper en wat een slechte?
Cornelie heeft natuurlijk gelijk:
- Wie zijn die Muijs en Sablou? Verward
- Wat is goed en wat niet? Scheve mond
- Hebben die 2 wel gelijk OF zijn zitten juist zij helemaal verkeerd? Bloos!

Misschien daartoe het volgende:
Er zijn planken vol met boeken geschreven over (western-)zadels, de manier waarop ze gemaakt zouden moeten worden, hoe je een paard in meet, wat de motoriek van een paard is (met en zonder westernzadel), het zwaartepunt van ruiter en paard en van de combinatie van deze twee, de voordelen van bepaalde typen westernzadels, etc. etc.

Als nou iemand die westernzadels maakt, nu een groot deel van deze kennis toe past en belangstellenden deze kennis wil overbrengen (kosteloos, kom eens langs...de koffie staat klaar) dan MOET daar toch iets meer in zitten, als bij die ANDERE expert die na 15 jaar nog altijd een westernzadel verkoopt aan mensen die nog een paard moet kopen, met de opmerking:
""....als u nu een paard met stokmaat +/- 1.50 meter koopt, past dit zadel altijd..."" Verward Verward

Het stappenplan (volgens mij) aldus:
- Maak eens een afspraak met Willem of met ons
- Koop (of leen) een paar boeken over westernzadels en de mechaniek daar om heen.
- Ga dan eens naar die andere expert

Als dat niet fair is... :j


Verder op de vraag wat die verkopers er aan hebben om een niet passend zadel te verkopen een contra vraag:
Wat heeft een 2e hands autoverkoper er aan om een slechte auto te verkopen?
Wat dacht je van $$$$$

MVG Louis

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:49

Sugarmiss schreef:
In veel maneges hebben paarden hun eigen zadel/hoofdstel, maar hoe zit dat bij trainers??


Waa ik werkte hadden ze 5 zadels voor ieder soort paard eentje!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:39

Wat dat betreft spreekt mij het systeem van 'die' duitser wel aan. Die zo'n drukmeetapparaat heeft en dus ook tijdens het rijden van alles kan zien. Want een paard in beweging is nu eenmaal anders dan een paard dat stilstaat met zijn snufferd in de lucht. Voor wat betreft het breder worden van mijn paard heb ik van mijn huidige zadelmaker een zeer handige tip gekregen waarmee ik e.e.a. ook zelf in de gaten kan houden. En natuurlijk lijkt het mij voor een verkoper ook lastig als hij/zij weinig respons krijgt van de ruiter. Inderdaad vragen zoals leeftijd, trainingsnivo, gebruik etc heeft allemaal invloed. Misschien beginnen we al verkeerd? In de winkel wordt op tientallen zadels gezeten en degene die het lekkerste zit en het leukst eruitziet krijgt toch de voorkeur Lachen Logisch dat je dan ook best graag wilt dat dan dat zadel goed op je paard past. Volgens mij kan een zadelmaker/verkoper dan nog zo eerlijk zijn, als de klant iets anders wil loop je vast. Of het moeten allemaal op maat gemaakte zadels gaan worden Lachen Het blijft in elk geval lastig. Hmm, misschien komt er in de toekomst wel een computergestuurd systeem dat je paard scant, er een 3d computermodel van maakt en dan opzoekt in een database welk zadel daarbij past? Maar ja, ik draai geloof ik wat door Knipoog

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:28

Nee, hoor Cornelie, Je draait niet door en het is geen science fiction.

Rieser Westernsattel in Duitsland heeft zo'n systeem ontwikkeld.
Paard meebrengen, onder de scanner en voila….een juiste zadelboom.
Daar spelen natuurlijk wel een aantal punten:
1- Je moet wel met je paard naar Rieser.
2- Je moet wel een zadel Rieser afnemen.
3- Je moet voor zo'n super-fit Rieser zadel tenminste € 3.500 op tafel leggen.

Dat meet systeem wat jij beschrijft (met druk-meet-pad) is in Duitsland een veel besproken fenomeen.Helaas meet dit pad niet alleen de druk-verdeling van het zadel, maar ook de invloed van de ruiter. En daarvan is bekend dat de meeste ruiters niet optimaal zitten (in stap, draf en galop). Al met al een bron van vele meningen en een reden waarom dit systeem geen grote doorbraak heeft gemaakt. Ook hier overigens vaak alleen bij aanschaf van een nieuw zadel en als je met je eigen zadel komt niet echt goedkoop (ik heb bedragen van € 100) horen noemen).


MVG Louis

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:56

heel logisch allemaal, ik heb me laten vertellen dat de ont wikkeling van dat apparaat 150000euro heeft gekost.vandar de prijs voor dat zadel.
Kan ik het volgende op zeggen. en ik denk dat ik ook namens Louis spreek.voor een somma van 3500 euro krijg je bij ons een paardenleven lang garantie op pasvorm,want de maakwijze van een custommade zadel is zodanig dat dat ten alletijden aan gepast kan worden aan de
veranderende rug ,omdat onze zadels niet met handen vol schroeven en
nieten in elkaar geramd zijn.
alleen je moet zelf natuurlijk wel in de gaten houden wanneer je paard
aangeeft dat het aan het veranderen is.En ik zie nog wel eens mensen het
zadel van hun paard trekken zonder omzien.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:21

Dan heb ik nog even een vraagje. Ik heb ook net een 2e hands zadel gekocht. Ik heb mij toen laten vertellen dat als ik wilde weten of hij paste dat je dan 2 vingers ruimte bij de schoft nodig hebt, er voor met je vingers onder het randje door moet kunnen en achter ook. Zonder pad is het zadel iets aan de brede kant, maar met pad ligt hij bij de schoft perfect. Mijn paardje is nog jong en net onder het zadel. In het zadel zit een equi-fit boom. Als ik hem met pad erop leg en aansingel staat ie achter een beetje omhoog. Als ik erop zit sluit dat ook mooi aan, maar zit niet strak. Volgens mij hebben haar schouders ook genoeg ruimte om te bewegen. Maar hoe weet ik nou zeker dat hij echt goed past?? Zo'n mal maken vind ik het moeilijk om dat precies passend te maken. Zijn er nog andere manieren om uit te vinden of hij echt goed past?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:26

Mailtje naar de dierentolk? Lachen
(sorry, de nieuwjaarskriebels komen er al aan Knipoog )
Maar leuk om te lezen dat er al wel zo'n systeem is. Ikzelf zou het er zeker voor over hebben. Ook zelfs die 100 euro bij dat andere ding. Maar inderdaad hoeft het zeker niet zo duur te zijn. Ik heb ook vorige week een zadel aangeschaft met levenslange garantie, elk jaar controle etc etc. Het is dus soms even zoeken maar goedkoper met goede garanties is wel mogelijk. Vind ik toch ook wel weer een voordeel van internet, je kan in korte tijd heel wat te weten komen.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:26

Hadden die jongens van Way-out-West ook niet een soortgelijk drukmeetsyteem in hun vrachtwagen zitten ?? Dat heb ik op Equitana ook gezien, weliswaar met een engels zadel, maar dat lijkt me niet uitmaken. Het werkte met warmte-indikatoren en je kon op een beeldscherm zien waar teveel druk zat (rood).
Idd moet je een hele vlakke bodem hebben en een ruiter die érg goed in balans kan rijden. Je paard moet korrect gebouwd zijn etc. etc..
Al met al een mooi systeem, maar met de nodige haken en ogen.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:42

ik vind dat de grootste verantwoording bij de ruiter ligt,constateer jeiets waar je twijfels bij hebt.vraag,enals je nog een zadel aan moet schaffen
vraag,vraag en vraag nog een keer.
Nogmaals ,als we met zijn allen proberen het voor het paard zo optimaal mogelijk te maken ,zijn we lekker op weg.
Wij van onze kant willen hier graag toe bijdragen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:44

Mooie nieuwjaarsgedachte Lachen

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:30

Muijs schreef:
- Ik heb mijn diensten al vaak aangeboden om als zadelmaker waar dan ook uitleg te komen geven (…) Maar is gebleken dat wij lang niet overal welkom zijn om dat uit te leggen (iedereen die goed leest weet wat ik bedoel)

- Wij hebben open dagen gehouden,nu nog trouwens.
maar men is of niet geinterseerd of weet de weg niet te vinden,maar de belangstelling was gering.

- men begrijpt of wil niet begrijpen wat wij met paarden voor hebben

- ik heb open dagen georganiseerd,maard'r komt geen hond


Ik proef hier een heleboel frustratie, bitterheid en steken onder water. What happened? Verward

Bovendien zijn er inhoudelijke vragen gesteld in dit topic (bijv. door SuperSmurf en Henla_tent), waar geen antwoord op is gekomen. Topicstarter vroeg advies over zadels passen, waar ze zelf op moet letten, tips en hints dus. Ze geeft aan dat haar budget beperkt is. Vervolgens barst er een discussie los over (voor haar veel te dure!) op maat gemaakte zadels, waar helemaal niet naar gevraagd wordt.
Terwijl het waarschijnlijk voor de heren zadelmakers een kleine moeite was geweest even hun kennis aan te wenden om wat zinvolle tips te geven... Scheve mond

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:43

Elles"]
[quote="Muijs schreef:
- Ik heb mijn diensten al vaak aangeboden om als zadelmaker waar dan ook uitleg te komen geven (…) Maar is gebleken dat wij lang niet overal welkom zijn om dat uit te leggen (iedereen die goed leest weet wat ik bedoel)

- Wij hebben open dagen gehouden,nu nog trouwens.
maar men is of niet geinterseerd of weet de weg niet te vinden,maar de belangstelling was gering.

- men begrijpt of wil niet begrijpen wat wij met paarden voor hebben

- ik heb open dagen georganiseerd,maard'r komt geen hond


Ik proef hier een heleboel frustratie, bitterheid en steken onder water. What happened? Verward

Bovendien zijn er inhoudelijke vragen gesteld in dit topic (bijv. door SuperSmurf en Henla_tent), waar geen antwoord op is gekomen. Topicstarter vroeg advies over zadels passen, waar ze zelf op moet letten, tips en hints dus. Ze geeft aan dat haar budget beperkt is. Vervolgens barst er een discussie los over (voor haar veel te dure!) op maat gemaakte zadels, waar helemaal niet naar gevraagd wordt.
Terwijl het waarschijnlijk voor de heren zadelmakers een kleine moeite was geweest even hun kennis aan te wenden om wat zinvolle tips te geven... Scheve mond
[/quote]

Ben ik het mee eens. Jammer dat er nog bijna geen tips gegeven zijn, want zo schieten Supersmurf en ik er natuurlijk niet zo heel veel mee op.