macho en zijn vuurwerkprobleem

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

macho en zijn vuurwerkprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 19:46

haajz
ik weet dat dr al een topic over is geweest maar ik weet toch nog steeds niet wat ik nou het beste kan doen.
Ik ging vandaag even buiten stappen en hij was best rustig, op een gegeven moment hoorde macho ergens heeeeeel ver weg een knal. hij stond helemaal verstijfd van de schrik en sprong weg.
Vorig jaar was hij al galloperend in zijn stal aangetroffen. Wow!
naja ik ben zowieso van plan dit jaar naar hem toe te gaan en hem wat extra hooi te geven.. zeg maar te steunen (ahum! klinkt heel dom ma jullie weten vast wak bedoel) Pling

Misschien hebben jullie wel tips wat ik het beste kan doen.. hij is egt heeel gek!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:42

Je kunt het best niet met hem aan gaan tuttelen, zeker niet IN zijn stal. Voor je het weet maaien zijn benen de rondte in en BOEM daar lig je...

Als je paard echt zo panisch is, kun je bij de DA Tranquigel (Sedalin) gaan halen en dat geven, zodat hij kalmer is en zich niet kan bezeren. Als je hem sedeert, raad ik je aan om geen hooi te geven, omdat hij zich daar dan in kan vers(t)likken.

Radio goed hard aan, deuren dicht, licht aan, ramen geblindeerd en een spuit sedatie erin, dat werkt bij mijn paard het beste.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:43

Ik sta gelukig best afgelegen en het vuurwerk wat ze afsteken doen ze ver weg dus.... maak me geen zorgen om Guus Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:45

ik zou de paarden als ze erg angstig zijn idd ook buiten zetten, maar niet op een plek aan de weg ofzo. Verder gewoon aan laten wennen.
of binnen zetten met de radio aan....

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:47

Kan hij niet een nachtje logeren op een plaats waar geen vuurwerk is?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:53

missnynke schreef:
ik zou de paarden als ze erg angstig zijn idd ook buiten zetten


Jaaa, superslim: NOT!!!

Paard schrikt van vuurwerk en vuurpijlen en van de geur van het kruit en tadaa: dwars door je omheining heen en daar gaat paardlief: Door de sloot, over de weg en loopt zich zo te pletter...

Binnen houden met geblindeerde ramen, licht aan en radio hard, desnoods een spuit erin, is een betere oplossing!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:47

Ik sluit me aan bij Imker, buiten zetten is GEEN goed idee...

Binnen lijkt mij ook een betere oplossing

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:03

de homeophaat schijnt hier erg goede medicijnen voor te hebben
ik zou als hulp idd lekker veel hooi geven en muziek aan

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:10

Echt vervelend dat vuurwerk, je hoort het hier in de buurt nu al overal, linards had er gelukkig niet zo heel veel van toen die een paar rotjes hoorde.

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 13:42

ja ik weet al zeker dat hij binnen blijft met ramen en deuren dicht.. raampjes geblindeerd en ik hoorde van iemand dat klassieke muziek erg goed helpt... schijnt rustgevend te zijn.. dus macho luister morgen tchaikofsky.
Ik weet het niet met die sedalin.. ben daar btje onzeker over ensow..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:50

Je kan ook gewoon een halve spuit geven, dat doe ik nl. ook. Dan is hij wel rustig, maar niet zo ver heen dat hij niet meer weet wat hij doet.

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:02

Yellowfish schreef:
Ik sluit me aan bij Imker, buiten zetten is GEEN goed idee...

Binnen lijkt mij ook een betere oplossing



Buitenzetten lijkt me ook geen goed idee. Je hebt dan ook de kans dat als jongeren je pony zien staan dat ze er juist vuurwerk naar gaan gooien.
En als ze dat gaan doen dan heb je helemaal een probleem en ik kan het weten.

Ze hebben namelijk bij andor (toen hij nog niet van mij was) ook vuurwerk naartoe gegooid en hij is nu nog steeds als de dood voor knallen.
Nee als ik jullie was zou ik hem lekker binnen zetten en de radio aan doen. Zonodig nog even 's nachts gaan kijken en wat lekkers meenemen.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:06

En niet *ooo rustig maar* zeggen als er een knal komt. Dan denken ze "oef er is wat" en worden ze alleen maar gekker. Idd gewoon snachts nog wat lekkers geven. En zijn bange gedoe negeren. Als jij doet alsof er niks aan de hand is word je pony ook rustiger.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:24

.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 05-07-23 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 22:05

DUH ik zet hem zeker niet buiten! dan rentie door de draden heen.. goh daar was ik zelf wel acher ja Schijnheilig
ik heb hem vanmiddag ff laten vrijspringen en zijn raampjes afgeplakt met een vuilniszak radio aan.. hijs zijn energie alvast een beetje kwijt en ik ga om 11 uur naar hem toe zodat ik voor de echte knallen komen, dat ik er ben.. oh ja ik had hem een lekkere rustgevende massage gegeven en hij werd meteen helemaal kalm..
duss.. maare bedankt voor de reacties OK dan!