HELP....dispuut met instructrice...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

HELP....dispuut met instructrice...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 09:29

Gisteren weer les gehad....het gaat helemaal niet goed. Ik moet van mijn instructrice m.n. rechtsom de buitenhand er goed bijhouden. Ze deed het vanaf de grond voor en toen kreeg ik mijn paard weer in mijn handen. Maar, zo kan ik echt niet rijden hoor!! Veel te veel druk in mijn hand, waardoor ik een zere arm krijg en mijn zit helemaal verstart. Verder komt ze veeeeel te diep en ik voel haar niet ontspannen onder me. Tja, zegt ze, nu zijn haar achterbenen tenminste actief. Ik weet dat ody erg gevoelig is voor veel druk: die is daarna soms weken niet te rijden omdat ze heel stug van voren wordt.

OP de vereniging krijg ik heel anders les: daar mag ze juist niet zo diep omdat ze dan gaat duiken en op mijn handen gaat hangen. DAar moet ik haar juist meer van de hand afrijden en licht van voren maken. Maar als ik zo bij mijn instructrice rij, vindt ze dat ody te veel uit elkaar valt en van achter niet actief genoeg is.

WAt moet ik hier nu mee??? Doorgaan en afwachten?? OF de instructrice van de vereniging prive vragen???
Gek genoeg heeft mijn stalgenootje ook les van dezelfde instructrice en bij haar gaat het dus wel goed; paar gaat steeds beter. Maar mijn paard dus niet.....??

HELPHELPHELP

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:39

Als ik jou was zou ik de instructrice van de vereniging prive vragen. Je zegt zelf dat ody heel gevoelig is voor druk, en daarna weken niet te rijden is omdat ze stug van voren wordt, ik zou er dan niet mee doorgaan, jij zit voor je gevoel totaal verkrampt op je paard, krijgt een zere arm, en ody schiet er ook niet veel mee op.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:43

Je moet doen wat jou het beste lijkt.

Zo te lezen vind je de manier van je instructrice niet geweldig en rij je prettiger op de manier van de instructrice van de vereniging.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:49

Zo van het beeldscherm heb ik het idee dat de ene voor snel resultaat gaat en de andere juist voor langzaam (en imo beter) resultaat.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:51

Het ene paard is het andere niet en daar hoort een goede instructrice op in te kunnen spelen.

Ody schiet er niets mee op als zij/hij stug wordt en op de voorhand gaat lopen. Ik zou het eens bespreken met de instructrice op de vereniging. Gewoon in de zin van "is het achterbeen wel actief genoeg" etc. Zij heeft blijkbaar methodes die goed aansluiten bij het karakter van Ody.

Veel suc6!

=^.,.^=

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:54

In het begin dacht ik ook wat zevert dat mens nou ( prive-instructrice) maar na een tijdje kwam er verbetering en nu wil ik hier niet meer weg.Ik vond dat ze ook maar wat doms zei, maar als je met zoveel druk moet rijden lijkt me ook verre van gezond.
Als je er geen schik hebt dan moet je het aankaarten, want je betaald er goed voor.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 10:57

.....thanks...!

Ik vind het erg moeilijk, met name omdat ik al eerder met dit bijltje heb moeten hakken...Toen had ik les van iemand waarbij ody heel gespannen werd en dus zelfs last van haar rug kreeg! Zullen ze op stal wel weer roepen dat ik zo veel instructrices verslijt....... Bloos Bloos Bloos

Misschien moet ik het eens op video zetten...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:46

Je moet het misschien maar eens een paar keer proberen te doen wat ze zegt, ookal kost het je wat moeite Knipoog .
Toen mijn instructrice mij vertelde dat ik Evita de teugels ook korter moest pakken, kwam bij mij ook een klaagzang tevoren. Dat ze mij te sterk was, en dat het nooit zal lukken en ik kan het toch niet en blabla... Totdat ze gewoon haar zin doordreef en ik het moest doen op haar manier. En een tiental minuutjes later en wat hard werken lukte het plots en kwam Evita los, dus ik ben eigenlijk blij dat ik toch naar haar had geluisterd.

Maar als je na een paar lessen en oefenen nog altijd voelt dat je paard voor geen meter loopt(om het even uit te drukken) zal ik ook vragen om de andere privé te vragen Knipoog

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:59

Ik heb van 2 verschillende (bekende instructrices) les gehad om proef te rijden. Bij beide moest ik met zoveel druk rijden dat mijn armen echt zeer deden. In de loop der tijd is het echt vooruit gegaan. Ik en mijn paard moesten even door dat stukje heen. Verder kan ik niet beoordelen vanachter de computer of dit ook bij jou en je pony geldt.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:24

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, toen ik een nieuwe instructrice kreeg op de club. Daar moest ik ineens Marco steeds lager instellen, terwijl m'n instructeur zei dat ik hem juist niet laag in moest stellen omdat hij nogal een "hangertje" is.
Bij mij voelde het ook aan alsof ik wat ging forceren. Toen heb ik haar eens gevraagd of ze even op Marco wilde rijden en zag toen dat hij onder haar juist heel licht liep en totaal niet zwaar werd op de hand. Toen heb ik doorgezet, en hoewel het voor mij best moeilijk was in het begin, loopt hij nu echt super, op twee pinken te rijden, dat heb ik hiervoor nog nooit gekund.
Ik zou haar eens vragen om er eens even op te rijden, zodat jij kunt zien wat ze bedoelt en (of het ook de goede manier is)jij weet wat je nu met haar aanwijzingen kan doen. het heeft mij iig goed geholpen Lachen

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:33

Als je zeker weet dat je instructrice het beste met je voorheeft, zou ik het toch tenminste een maand echt proberen...tenslotte heeft zij (waarschijnlijk) meer ervaring...
Als het daarna niet lukt, kan je er nog altijd eens met haar over praten

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:44

Ik zou gewoon nog een paar keer doorrijden en kijken of je al effect ziet. Anders moet je toch eens erover denken om van instructrice te wisselen als je dat zelf fijner vindt. je moet er natuurlijk wel plezier in houden en niet denken: ik moet weer op haar manier gaan rijden. Zo werkt het niet.

karinnina
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:16

Het even aankijken en je instrutrice er eens op laten rijden kan geen kwaad maar als je je er echt niet goed bij voelt moet je er gewoon mee stoppen. Je kent je paard zelf het beste. Heb zelf ook zoiets gehad met de instructeur van de ponyclub van mijn dochters. Hij had heel sterk van ik rij Z dus ik weet het allemaal het beste. Vind ik dus achteraf niet en ben dus blij dat ze in 2004 van iemand anders les krijgen. Iedere pony is weer anders en als ze dan ook nog lichamelijke klachten krijgen dan is het wel duidelijk.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:48

Je moet een goed gevoel hebben bij je instructie. Ik reed eerst bij iemand en die stijl beviel mijn paard niet en mij ook niet en nu heb ik iemand en dat bevalt super. Echt als het niet past dan moet je er mee stoppen want dan wordt het rijden niet meer leuk