Jarenlange rijervaring? Ehm..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:39

Haha, GijsenKim!!!!
En van te voren vroeg ik nog of ze dacht dat ze ermee overweg kon. 'Ja hoor...ik rijd er zo mee weg'.
Nou, ok, daar was niks aan gelogen, maar werkelijk waar...ik was blij dat mijn trainer niet in de buurt was, want dat had ze niet mogen zien...het paard was direct in aanzien gedaald... Haha! Echt hoor, ik wist niet dat ie ZO kon lopen...
Maar op zich, als zo iemand dan graag wil verzorgen/poetsen enz, vind ik het best, maar ze willen allemaal rijden en helaas kunnen de meesten dat niet...

Tamara

Berichten: 10445
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:11

Nou Angelke, ik weet niet op wat voor manege jij rijdt maar dat klinkt echt top! Maybe is het idd een verschil met België Nederland maar ik ken maar weinig maneges waar vergevorderd zo hoog is.

Op de manege waar ik ben begonnen wordt je als beginner in een grote groep met andere beginners geplant, begeleider ernaast en dan leer je stappen, draven en een beetje sturen met begeleider. Dat is dan beginner, op de meest brave paardjes die er zijn.

Wanneer je los kan, zonder begeleider kan stappen en draven en een beetje sturen, ben je halfgevorderd. In die periode leer je gallopperen (onder begeleiding van iemand die er naast loopt, later los) en een laag sprongetje. Nog steeds op brave paardjes, af en toe 1 die minder braaf is.

Gevorderd is als dat alles je goed tot redelijk goed afgaat, je je paard netjes kan rondsturen, alle gangen beheerst inclusief achterwaarts. In dat soort lessen beginnen ze ook met wijken, travers, keertwending ed. Maar die paarden lopen over het algemeen niet goed aan de hulpen, niet nageeflijk, bij travers worden de paarden omgetrokken en opzij geschopt. Dus echt rijden leer je er niet. Je doet wel wat aan aan de teugel rijden ed, maar niet genoeg om er echt wat van te leren, en niet lang genoeg om het onder de knie te krijgen. Je wisselt ook iedere week van paard, dus echt een kans om het geleerde op hetzelfde paard in praktijk te brengen is er niet. Paarden zijn wisselend, kunnen de brave ponys zijn die je aan het lopen moet zien te krijgen, maar ook een aantal hittepetitjes.

Vergevorderd was je als je de jonge en moeilijke paarden onder je kont kreeg, om ze in te rijden of om ze te introduceren in de lessen. Dat inrijden was meestal weggelegd voor mensen die echt al heel veel ervaring hadden, introduceren in de lessen heb ik ook een paar x gedaan met paarden. Die waren dan net ingereden en moesten leren om netjes in de les te lopen.

Maar echt iets geleerd op de manege heb ik niet. Dat begon pas toen ik daar weg was, en priveles kreeg op een paard dat M2 gelopen had en onder begeleiding van een hele goed instructeur. Ik heb een tijdje dubbelop gelest, dus en priveles op dat paard, en op de manege. Toen ik het geleerde van die privelessen toe ging passen, kon ik de paarden op de manege ook aan de teugel rijden. Dat had ik daarvoor nooit geleerd. Ik heb daar iets meer dan 4 jaar gereden, en dus in 4 jaar opgeklommen tot iets minder dan vergevorderd.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:38

Maar hoe dat ook vind ik het lastig om je eigen niveau in te schatten. Ik rij nu iets van 15 jaar, waarvan bijna 7 met een eigen paardje. Heb m'n eerste paard praktisch uit de verwildering moeten rijden (was al 2 jaar niets mee gedaan) en m'n tweede was amper zadelmak toen hij kwam. Loopt nu best netjes, al is het niet op hoog niveau, maar wel correct.

Sinds ik eigen paarden heb rijd ik nauwelijks op anderen. Vind ik wel jammer, omdat ik toch merk dat ik een beetje vastgroei. Hoewel ik een tijdje geleden in Engeland op het jachtpaard van een vriendin stapte en het - volgens haar - beter aan het lopen kreeg dan ze 'm in tijden gezien had. Gek genoeg was het een heel onzeker paard, dat denk ik steun vond ik mij.

Kan ik rijden? Nja, best aardig. Heb heel veel buitenrijd ervaring en ben wel een persoon waar paarden zich zeker bij voelen, ben vrij doortastend.
Kan ik op een wedstrijdpaard stappen? Denk het wel, Rowan is bewust vlijmscherp aan de hulpen gereden omdat mij dat energie bespaard, dus ik denk niet dat we ruzie zouden krijgen. Of ik 'm ook dressuurmatig op niveau aan de gang krijg is weer een heel ander verhaal. Ik ben in een ver grijs verleden L2 geweest, onderling. Verder niets. En ik rijd endurance. Het lijkt me wel leuk om eens een dressuurwedstrijdje te proberen om te zien waar ik zit, maar aan de andere kant vind ik een dressuurjury niet te gewezen persoon om mij als ruiter te beoordelen. Die zien mij niet als ik m'n jonge paard door een hindernisbaan met ritselzijl en vuur loods...

Conclusie: 'goede ruiter' wat is dat? Waar baseer je dat op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:49

Pam, volgens mij is de manier waarop iemand over paardrijden praat vaak al heel veelzeggend.
Er zijn ontzettend veel mensen die zichzelf als M-Z ruiter verkopen, maar in werkelijkheid nog niet eens fatsoenlijk kunnen zitten. Met een kort gesprekje kom je daar zo achter hoor, echt Knipoog.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:26

En dan nog, Lovely....

Ik reed bij de pony's vroeger ook M2 en was Z startgerechtigd. Maar er is toch (vind ik) een wereld van verschil tussen de pony's en paarden! In het begin toen ik overstapte op een paard was ik letterlijk en figuurlijk de weg kwijt! Ik kon niks en zat half jankend op dat beestje.

Nu rijd ik al jaaaaren geen wedstrijden meer en eerlijk gezegd zoek ik dat ook niet meer zo (te veel haat en nijd) maar ik zou gerust mee durven doen. Alleen.... niet meer in de M2 klasse! Buiten het feit dat mijn paard daar niet voor geschikt is qua niveau, zou ik mezelf denk ik volledig voor paal zetten. Nee, ik begin wel weer lekker in de B....

Overigens werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt toen ik laatst bij een onofficiele wedstrijd er finaal uitgereden ben door..... een Tinker....

No offence naar de Tinkerliefhebbers hoor, maar toen zakte wel ff mijn broek af...

Algoed, erg offtopic dus ik stop er maar mee....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:49

Hetzelfd hier DPB. Ook ik heb M gestart bij de pony´s was ook Z gerechtigd. Dit is alleen 18! jaar geleden........... en verder is mn verhaal hetzelfde......... alleen ben ik er nog niet uitgereden door een tinker maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niet meer gestart ben.........Haha!

Ik wil wel weer gaan starten trouwens.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:35

Achteraf bleek die Tinker-rijder een bekende van de jury geloof ik....

De enige die onder mij geeïndigd waren waren de mensen wiens paard halverwege gewoon gestopt waren en niet meer verder wilden...

Ha ha...

Februari gaan we weer! Ik blijf volhouden uiteraard!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:41

yep volhouden, that's the spirit! Haha! (btw gefeliciteerd)

Dat er verschil is tussen paarden en ponyniveau wil ik zeker aannemen. Een vriendin van mij reed eerst bij de pony's met een stuk of 3. En elke week 1ste of 2de, alles liep gelijk een klokje. Toen ze vorig jaar over ging naar de paarden eindigde ze elke week achteraan en liep het plots voor geen meter meer Haha!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:51

angelke schreef:
Ook omdat het niveau belgie/nederland weeral verschild, maar dat heb ik precies al veel gezegd tegen jou Haha!


weet ik, maar ik heb helaas gemerkt dat 99 % van de mensen die beweert thuis op M niveau te rijden nog geen B proef fatsoenlijk rondstuurt (en dan heb ik het nog mn over ruiters op eigen paarden). Vandaar mijn scepsis, en dat staat los van Nederland/Belgie, waar ik trouwens aan wil toevoegen dat de namen en de zwaarten van de klassen mij niet zoveel zeggen, wel de deelnemers en hun niveau.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:12

Lielle"]
[quote="angelke schreef:
Ook omdat het niveau belgie/nederland weeral verschild, maar dat heb ik precies al veel gezegd tegen jou Haha!


weet ik, maar ik heb helaas gemerkt dat 99 % van de mensen die beweert thuis op M niveau te rijden nog geen B proef fatsoenlijk rondstuurt (en dan heb ik het nog mn over ruiters op eigen paarden). Vandaar mijn scepsis, en dat staat los van Nederland/Belgie, waar ik trouwens aan wil toevoegen dat de namen en de zwaarten van de klassen mij niet zoveel zeggen, wel de deelnemers en hun niveau.
[/quote]

Inderdaad, ik kan ook heel wat onderdelen van de M, maar je zal mij geen M proef zien rijden, ik ben zoiezo geen echt type wedstrijdruiter, en zou het zelf niet kunnen. De onderdelen apart misschien wel, maar zo'n hele M proef, nee dank je.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:19

Omdat er nog wat vragen waren over wat nou gevordert was op een manege.
Bij mijn oude manege reed ik in de ponylessen, de paardenlessen hebben wel een hoger niveau, maar goed voordat ik mijn eigenpony kreeg, reed ik in de ver-gevordert les. Dat betekende dat je je paard figuurtjes kon laten lopen, wijken, pasje schouderbinnenwaarts, af en toe wat werken aan de negeeflijkheid, bokjes uitzitten en de pony's laten lopen.
Vond toen wel dat ik redelijk kon rijden, maar daar ben ik inmiddels op terug gekomen. Heb echt de meest brave lieve en gehoorzaamste pony die op deze aardbol rondloopt, maar kwam het eerste halfjaar jankend thuis, want hij was gewoon veel te moeilijk. Met veel lessen en veel rijden is het al stukken verbeterd, maar hij heeft me iig geleerd dat ik eigenlijk nog een beginner ben.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:22

Duh, of wat onderdelen Grand-prix al zal je mij nooit van zijn leven Grand-prix zien rijden. (dat laat ik aan Tyrza over, die kan dat veeeeel beter)

Mijn motto klopt nog steeds: eerst zien, dan pas geloven...
(ik durf een aantal mensen hier op bokt wel ongezien op mijn paard weg te sturen maar dat komt meer door ander uitspraken dan door uitspraken over hun rijkunst)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:27

angelke"]
[quote="Lielle"][quote="angelke schreef:
Ook omdat het niveau belgie/nederland weeral verschild, maar dat heb ik precies al veel gezegd tegen jou Haha!


weet ik, maar ik heb helaas gemerkt dat 99 % van de mensen die beweert thuis op M niveau te rijden nog geen B proef fatsoenlijk rondstuurt (en dan heb ik het nog mn over ruiters op eigen paarden). Vandaar mijn scepsis, en dat staat los van Nederland/Belgie, waar ik trouwens aan wil toevoegen dat de namen en de zwaarten van de klassen mij niet zoveel zeggen, wel de deelnemers en hun niveau.
[/quote]

Inderdaad, ik kan ook heel wat onderdelen van de M, maar je zal mij geen M proef zien rijden, ik ben zoiezo geen echt type wedstrijdruiter, en zou het zelf niet kunnen. De onderdelen apart misschien wel, maar zo'n hele M proef, nee dank je.
[/quote]

yep dat klopt ook. Zelf kan ik onderdelen van een M-proef dus ik kan eigenlijk zeggen dat ik op M-niveau rij. Maar in feite rij ik met Evita nog altijd Licht1, en misschien als ik op een ander paard kruip ben ik nog maar een beginner...

wat Lieke zegt herken ik ook wel. Ik kon ook vrij goed rijden op de manege, beheerste al gangen goed, kon een bok uitzitten, kon wel een beetje aan teugel rijden etc...
En het eerste half jaar heb ik ook van gehuild met Evita. Mijn vossemerrie heeft me toen meer dan eens met de neus op de feiten gedrukt dat ik eigenlijk niet slim en goed genoeg was voor een paard dat nogal graag galopeerd en vrij gevoelig is voor kuitdruk Haha!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:52

angelke schreef:
Ook omdat het niveau belgie/nederland weeral verschild, maar dat heb ik precies al veel gezegd tegen jou Haha!


Hmmm, denk niet dat er sprake is van verschil tussen België/Nederland maar eerder een verschil tussen manege tot manege
En daarbij, als je soms ziet 'hoe' sommige mensen hun paard doen wijken...*krijgt zeer aan haar mond als ze er aan denkt*
brrr, volgens mij zijn de oefeningen die iemand met een paard kan rijden een hulpmiddel bij het bepalen op welk niveau iemand rijdt...maar zeker niet een garantie, er zijn immers mensen met veel feeling die puur reacreatief rijden en die veel beter rijden, en met moeilijke paarden, dan sommige zo gezegde 'wedstrijdruiters'

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:54

Yuna"]
[quote="angelke schreef:
Ook omdat het niveau belgie/nederland weeral verschild, maar dat heb ik precies al veel gezegd tegen jou Haha!


Hmmm, denk niet dat er sprake is van verschil tussen België/Nederland maar eerder een verschil tussen manege tot manege
En daarbij, als je soms ziet 'hoe' sommige mensen hun paard doen wijken...*krijgt zeer aan haar mond als ze er aan denkt*
brrr, volgens mij zijn de oefeningen die iemand met een paard kan rijden een hulpmiddel bij het bepalen op welk niveau iemand rijdt...maar zeker niet een garantie, er zijn immers mensen met veel feeling die puur reacreatief rijden en die veel beter rijden, en met moeilijke paarden, dan sommige zo gezegde 'wedstrijdruiters'
[/quote]

Ik bedoelde het verschil tussen M in België en Nederland. Omdat het ergens wat offtopic was, had ik het klein gezet.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:56

Wow, dat was een snelle reply^^
Ah, en bedoel je dan dat de M qua niveau zwaarder is daar of juist niet?
*verward*

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:59

Ik heb een keer gereageerd op een advertentie van iemand die iemand boven de achttien zocht, en daar ben ik toen toch naar toe geweest omdat ze zeiden dat leeftijd niets zegt.
dat is misschien wel iets anders dan ervaring, maar in prenciepe was het hetzelfde.
ik vind dat je in feite mensen best een kans kan geven, uit eindelijk heb ik daar toch lang een stel paarden verzorgd!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:06

Yuna schreef:
Wow, dat was een snelle reply^^
Ah, en bedoel je dan dat de M qua niveau zwaarder is daar of juist niet?
*verward*


In België zou het zwaarder zijn ja(ben nog op zoek naar die proeven, staat een topic bij [WD]). Ik las onlangs dat in de L2 bij jullie pas heel de proef doorgezeten moet worden. Dat is bij ons al van de allereerste proef. In de e5(iets zwaarder dan de e8) is er ook al een keertwending en middengalop.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:11

angelke"]
[quote="Yuna schreef:
Wow, dat was een snelle reply^^
Ah, en bedoel je dan dat de M qua niveau zwaarder is daar of juist niet?
*verward*


In België zou het zwaarder zijn ja(ben nog op zoek naar die proeven, staat een topic bij [WD]). Ik las onlangs dat in de L2 bij jullie pas heel de proef doorgezeten moet worden. Dat is bij ons al van de allereerste proef. In de e5(iets zwaarder dan de e8) is er ook al een keertwending en middengalop.
[/quote]

oei bij ons niet Bloos . maar jij hebt E5 proefen en zo, dat is toch kempische niet? Ja dat is inderdaad een hoger niveau. Daar word bij de eerste proeven als ik mij niet vergis al eenvoudige galopwissel en keertwending om de achterhand gevraagd hé?

Zelf rij ik 's zomer LRV. Daar moeten we vanaf licht1 doorzitten, Midden vragen ze oa travers en als ik mij niet vergis ook uitgestrekte galop en enkele pasjes verzameld

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:27

Over nivo rijden en manege nivo...
Nu koop ik voor mijn dochter (ruim 1 jaar rijervaring, en ca 5 jaar verzorgervaring ze is 9 jaar) een doorgewinterde Z-dressuur en Z-springen pony....dochterlief leert waar alle knopjes bij DIE pony zitten en stuurt hem in, laten we zeggen 2 jaar) wederom naar de Z dressuur en springen....zal ik 1 ding vertellen, ik zou haar dan nooit en te nimmer op een 5 jarig groen paardje zetten....
Een combinatie haalt de winstpunten en de prijzen en niet de ruiter alleen...

Hoeveel aandacht word er op een (doorsnee) manege besteed aan verzorging, voeding, ziektes, harnachement, etc...
Ik heb ze ook gezien, die wisten de onderkant van de bovenkant te onderscheiden van een hoofdstel omdat ze wisten dat het bit in de mond hoorde...maar owee als het hoofdstel uit elkaar lag...
nasingelen: even een knietje..deden ze op de manege ook, als er al werd na gesingeld...Even een voorbeentje optillen om te voorkomen dat de huid knel zou kunnen komen te zitten bij een koordsingel? nooit van gehoord....
Wat ik ook doe (schijnt vreemd te zijn bij velen) niet de haren weg te knippen/scheren daar waar het kopstuk ligt maar net een klein stukje er achter.. Verward

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:38

dat is wel fijn in de mangelessen bij ons, die krijg ik van dezelfde instructrice die mij ook privéles geeft Lachen .

Daar moeten we iedere les opnieuw zo een minuut of vijf op een grote volte bij de c stappen, en daar krijgen we iedere keer theorieles. Dan bespreken we de onderdelen van het hoofdstel, het zadel, paardenziekten, onderdelen van het paard, delen van het hoefijzer, paardenrassen, sporttakken.......enz enz

Maar het is wel zo dat zij de enige is op de manege zover ik weet die deze theorie doet. Maar het is wel heel fijn, zeker voor manegeruiters dan komen ze ook veel te weten.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:02

De M3 in Belgïe is die niet hetzelfde als in Nederland?

Niveau 3 - Piste 20 x 40 m. of Piste 20 x 60 m.
UIT TE VOEREN FIGUREN NOTA OPMERKINGEN
op 10
1. A - X BINNENKOMEN IN VERZAMELDE GALOP

X HALTHOUDEN, GROETEN

VOORWAARTS IN VERZAMELDE DRAF
2. C LINKERHAND

H - E SCHOUDER BINNENWAARTS
3. E - X HALVE VOLTE LINKS (10 meter)

X - B HALVE VOLTE RECHTS (10 m.)
4. B - F SCHOUDER BINNENWAARTS

5. A AFWENDEN OP DE MIDDELLIJN

X - M APPUYEREN NAAR RECHTS

(M-C-H) De verzamelde draf
6. H - X - F VAN HAND VERANDEREN IN MIDDENDRAF

F VERZAMELDE DRAF
7. A - C SLANGENVOLTE MET 3 BOGEN TELKENS
5 METER VAN DE MIDDELLIJN VERWIJDERD,
BEGINNEN EN EINDIGEN MET DE
RECHTERBOOG
C OP DE RECHTERHAND
8. M - X - K VAN HAND VERANDEREN IN UITGESTREKTE
DRAF
K VERZAMELDE DRAF

9. De overgangen van verzamelde draf naar de
uitgestrekte draf en van uitgestrekte draf naar
verzamelde draf
10. A AFWENDEN OP DE MIDDELLIJN

X - H APPUYEREN NAAR LINKS
11. C HALTHOUDEN. 5 PASSEN ACHTER -
WAARTS EN VAN DAARUIT VOOR -
WAARTS IN UITGESTREKTE STAP
12. M - X - K VAN HAND VERANDEREN IN UITGESTREKTE
STAP
X 2

Over te dragen :
Overdracht :
13. K MIDDENSTAP
X 2
(K - A - F) (De middenstap)
14. F VERZAMELDE GALOP LINKS


15. B - H VAN HAND VERANDEREN DOOR DE
HALVE BAAN
(F-B-H) (De verzamelde galop)
16. H VLIEGENDE GALOPWISSEL X 2

(H-C-M) (De verzamelde galop)
17. M - F MIDDENGALOP
F VERZAMELDE GALOP

(F-A-K) (De verzamelde galop)
18. K - X - M VAN HAND VERANDEREN DOOR DE GANSE
BAAN MET VLIEGENDE GALOPWISSEL
OP HET MIDDELPUNT X 2
(M-C-H) (De verzamelde galop)
19. H - X - F VAN HAND VERANDEREN IN MIDDENGALOP

20. F VERZAMELDE GALOP EN VLIEGENDE GALOP-
WISSEL X 2
21. A AFWENDEN OP DE MIDDELLIJN
X HALTHOUDEN EN GROETEN

In middenstap, met lange teugel
de rijbaan verlaten. Handtekening

OP 260 PUNTEN

Algemene Beoordeling :
1. Zuiverheid, ongedwongenheid en regelmaat
der gangen. (X 2)

2. Schwung (Frisheid, elasticiteit der bewegingen,
gebruik van rug en achterhand) (X 2)

3. Gehoorzaamheid en "Durchlässigkeit" van het
paard/pony (Opmerkzaamheid en vertrouwen,
harmonie, ontspanning, mondgebruik, aanleuning
en relatieve oprichting) (X 2)

4. Zit en inwerking van de ruiter, korrektheid in de
aanwending van de hulpen. (X 2)

B. op 8O punten

Totaal A + B

Verder is er nog de M9

Niveau 4 - Piste 20 x 60 m.
UIT TE VOEREN FIGUREN NOTA OPMERKINGEN
op 10
1. A - X BINNENKOMEN IN VERZAMELDE GALOP

X HALTHOUDEN, GROETEN

VOORWAARTS IN VERZAMELDE DRAF
2. C LINKERHAND

H - P IN MIDDENDRAF VAN HAND VERANDEREN

P VERZAMELDE DRAF
3. A AFWENDEN
D - G 3 APPUYERVERSCHUIVINGEN NAAR RECHTS
EN NAAR LINKS 5 - 10 - 5 m. RECHTS
EINDIGEND
C OP DE RECHTERHAND X 2
4. M - X - K IN UITGESTREKTE DRAF VAN HAND
VERANDEREN
K VERZAMELDE DRAF
5. De overgangen van verzamelde draf naar uitge -
en van uitgestrekte draf naar verzamelde draf
6. A MIDDENSTAP
F - V IN MIDDENSTAP VAN HAND VERANDEREN
(A-F-V) (De middenstap)
7. V - X - R VAN HAND VERANDEREN IN UITGESTREKTE
STAP
X 2
8. R VERZAMELDE STAP
M LINKS AFWENDEN
Tussen HALVE PIROUETTE NAAR LINKS
G en H
9. Tussen HALVE PIROUETTE NAAR RECHTS
G en M
10. (R-M-G-H (De verzamelde stap)
G-M-G) X 2
11. G VERZAMELDE GALOP LINKS
H LINKERHAND
12. S - K MIDDENGALOP

K VERZAMELDE GALOP
Over te dragen :
Overdracht :
13. A AFWENDEN OP DE MIDDELLIJN

L VOLTE LINKS 8 m.
14. L - S APPUYEREN NAAR LINKS

15. H VLIEGENDE GALOPWISSEL
(H-C-M) (De verzamelde galop)
16. M - F MIDDENGALOP
F VERZAMELDE GALOP
17. A AFWENDEN OP DE MIDDELLIJN
L VOLTE RECHTS 8 M.
18. L - R APPUYEREN NAAR RECHTS

19. M VLIEGENDE GALOPWISSEL

20. H - X - F VAN HAND 20. Eerste vliegende galop-
VERANDEREN wissel na H.
tot MET ENKEL-
VOUDIGE VLIE- 21. Tweede vliegende galop-
23. GENDE GALOP- wissel op X.
WISSELS
22. Derde vliegende galopwis-
sel vóór F.

23. (H-X-F) (De verzamelde
galop)
24. A. AFWENDEN

X HALTHOUDEN EN GROETEN
In middenstap, met lange teugel
de rijbaan verlaten. Handtekening

OP 270 PUNTEN

ALGEMENE OPMERKINGEN :

Beoordeling zit :
Alleen vanuit een goede gesloten zit kunnen de juiste hulpen gegeven worden om de verschillende
onderdelen van de proef correct uit te voeren. Een slechte of minder goede zit beïnvloedt rechtstreeks
de kwotering van de jury in ieder onderdeel. Indien nodig zal de jury U in de onderstaande tabel wijzen
op de fouten waardoor U punten verloren hebt :

- Geen verticale lijn schouders - heup - hak.
Bovenlichaam onrustig - gespannen - naar voor - naar achter

- Hak bijna nooit laagste punt

- Geen rechte lijn mond - teugel - onderarm

- Handen onrustig - te hoog - te laag - te zwaar

- Onderbenen onrustig - slaan


Die proeven vond ik trouwens op de site van de UDR, daar staan er nog andere

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:09

dit komt aardig overeen met een Z2 proef bij ons, al mis ik dan de travers en de keertwendingen.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:20

Maar bij L proef is het bij jullie dan weer zwaarder als ik het goed begrijp?
[WD] starten in L1

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:30

Yuna, ben jij een belg of een nederlander? Is wel handig om je woonplaats in te vullen...