In de winter paard 24/7 zonder deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 10:05

Wie rijd er in de winter en
heeft zn paard of pony 24/7 in de wei staan zonder deken???

Hoe doen jullie dat dan?

{edit} titel iets duidelijker {/edit}

_________________
Utgard-Loki, Nordic supernatural giant



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-11-06 10:20 ]</font>

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 10:30

paard uit de wei, vieze plekken wegpoetsen (vooral zadel/singelplek), verder niet teveel poetsen (ivm huidvet enzo), zadel dr op, hoofdstel ik en rijden maar. vooral goed droogstappen als je hebt gereden en de wei weer in!!
zo ging t altijd met Shico vorige winter

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 11:12

Jep, like Maaike, wel ff modderpoetsen, maar verder niet teveel. En heeeeeeeeel goed droogstappen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 11:17

Ik heb vorig jaar IJsco ook 24/7 in de wei gehad en heb gewoon gereden.
Ik poetste haar altijd even voor het rijden, als ze droog was haalde ik een borstel erover en was ze weer mooi schoon.
Na het rijden lekker lang uitstappen tot ze weer droog was, als ze heel erg zweette deed ik 20 minuutjes een fleecedeken op als ze aan het eten was, dan de fleecedeken terugklappen (dat ie alleen nog op de rug ligt) en nog 5 minuutjes laten liggen, dan was ze altijd weer droog en kon ze de wei weer op.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 12:24

Had ik ook altijd bij mijn pony... maar omdat die van mij nu tegenwoordig niet meer naar binnen gaat als het regent.. Koe (ze staat alleen binnen als het droog is.. Haha! ) heb ik nu haar een goede regendeken opgedaan zodat ik evt. gewoon rijden kan ook al heeft het daarvoor geregent..
maar idd goed uitstappen dat ze droog zijn.. of ff dan een zweetdekentje erover heen voor een uurtje....

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 12:41

en is het nog nooit voorgekomen dat je paard daardoor ziek is geworden?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 13:47

ehm wat is 24/7 ???????????????? Ja, ik ben blont Verdrietig

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 14:48

Manda; dat is de hele week door (dag heeft 24 uur, week 7 dagen) dus eigenlijk gewoon altijd.
Maar om antwoord te genen op de hoofvraag; amulet staat de hele winter door zonder deken op het land en ik rij ook gewoon.
En bij hem in het weiland staat een KWPN'er van 26 ook het hele jaar zonder deken en die loopt ook gewoon voor de kar.
En nooit geen problemen.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 14:49

24 uur 7 dagen per week

het lijkt mij dat het er helemaal aan ligt wat je paard gewend is, en hoe je paard is.. mijn pony is een absolute kou lijder!
maar sommige kunnen er goed tegen en bovendien vormen ze toch wel een vacht als het koud word en ze hebben geen dek op

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 14:49

Manda dat is 24 uur per dag, 7 dagen in de week.
En Gerdien, waarom koop je niet een redelijk goedkope canvasdeken die je op kan doen als het wat kouder wordt?
Want als het gaat vriezen, dat vind ik toch wel errug koud... vooral 's nachts. En dan gaat het droogstappen overdag na het rijden ook heeel lang duren!
Heel veel succes met Loki trouwens, gaat het al beter met uit de wei halen?
Groetjes, Dorine.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 15:12

yep, hon blijft 24/7 buiten, zonder deken.
Enkel met een harde borstel de bagger eraf halen, hoefjes doen, en that's it. En dan allees als we wat gaan doen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:46

Kan best hoor.
Je moet wel wat rekening houden met je werk dus niet een uur keihard gaan trainen 's avond's want je krijgt ze echt niet meer droog.
Lot kreeg een te dikke vacht die werd van wandelen nat. Op die manier krijg je ze nooit meer droog en dan worden ze wel verkouden. een canvasdeken zou ik nooit doen.
Eerder een regendeken zodat ie wel dikke vacht houd maar de deken niet natregend. een natte winterdeken is namelijk nog veel erger dan een pony zonder dek buiten houden.

Mijn ervaring is toen ik liza enzo ook wel reed was: niet echt nat rijden dus je werk aanpassen en zorgen dat ze echt droog weer het land in gaan 's nachts(overdag ook trouwens)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 21:18

Hahah, zoveel moet je er niet voor doen: gewoon geen deken erop leggen Knipoog ?

Het is ietsje minder comfortabel omdat je je paard soms uit de wei haalt met natte moddervlekken, maar dat heb je er in dat geval wel voor over, omdat het de gezondheid voor de rest wel ten goede komt (je paard bouwt een zekere weerstand op *LOL* ).

Ik ga er even met de ijzeren roskam over voor de opgedroogde modder'klontjes' en voor de rest niet te veel. De manen uitborstelen is wel wat werk als ze in de modder gerold hebben. Maar dat is misschien ook omdat Rocky met zijn lange manen één van die paarden is die het liefst van al nog op dat hele ene kleine plekje modder rond in die reuzachtig grote , droge weide rolt:)).

Dus: iets meer werk voor het rijden en goed uitstappen, maar je kan ook altijd een zweetdeketje op je paard leggen na het rijden (of geldt dat oo als 'deken' ?) *LOL*
Ik zie ze graag, die pony's en paarden in teddyvacht *LOL*

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 21:35

donya staat op stal en krijgt geen deken op, ze moet het maar doen met haar eigen wintervachtje:D
alleen als ze erg zweet na het rijden gooi ik er een zweetdekentje voor een uurtje op...