Vraagje voor de katten kenners

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Vraagje voor de katten kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 18:13

Ik heb een probleempje.
Ik heb ruim 8 jaar geleden 2 kittens in huis genomen. Hond was niet haalbaar omdat ik de hele dag werk, dus vandaar katten (waar ik geen moment spijt van heb gehad!!) en dan 2 omdat ze veel alleen thuis zijn, en dan afleiding aan elkaar hebben.
Dat ging prima en was erg gezellig. Van hondenmens werd ik langzaam een kattenmens.
4 jaar later kwam er een kitten op mijn pad die persé mee naar huis moest, oke dan, 'de kleine' kwam als nummer 3 op de flat.
De 2 oudere katten waren hier niet blij mee en hebben een week op het balkon doorgebracht (ze kunnen zelf in en uit), maar ze zijn elkaar gaan accepteren.
Tot mijn grote verdriet is 1 van de 2 oudste katten overleden een half jaar geleden, ze was pas 8 jaar oud...
Ik was bang dat 'de kleine' de andere oudere kat erg zou gaan terroriseren, want dat deed ze al dat Pris nog leefde en Pris was overduidelijk de leidster van het geheel.
Tot mijn grote verbazing liet 'de kleine' Shadow met rust. Waarschijnlijk reageerde ze zich dus vooral op Shadow af omdat ze niet van Pris kon winnen en was daar nu geen reden meer voor, 'de kleine' is nu verreweg het hoogst in rang.
Maar ik merk dat 'de kleine' (nu dus ruim 4 jaar oud) niet zo lekker meer in haar vel zit. Toen Pris nog leefde waren ze altijd druk met zijn drieën, maar nu is Shadow een echte schootkat geworden en veel minder actief.
'De kleine' verveeld zich volgens mij gewoon. Ik ben natuurlijk niet zo veel thuis, werk en paard, jullie kennen het wel. Ik heb wel altijd de radio voor ze aan als ik er niet ben en als ik wel thuis ben besteed ik aandacht aan ze (nou ja, aan 'de kleine' want Shadow zorgt zelf wel voor aandacht, die is niet van je schoot te slaan. Haha! )
Maar wat is nu wijsheid, wat kan ik doen om 'de kleine' weer wat meer plezier te geven? Toch weer een kat/kitten erbij, in de hoop dat deze actiever is dan Shadow? Het blijft vreemd dat ze veel actiever waren toen Pris nog leefde, tegenwoordig wordt er weinig meer gerend en gesloopt.
Maar eigenlijk vind ik 3 katen op een flat wel veel. Niet voor mij hoor, ik zou er wel 10 om me heen kunnen hebben, maar doe ik de katten niet tekort op een flat en dan 3 stuks?
Volgens dierenarts is 'de kleine' gezond, dus daar ligt het niet aan.
Is er iemand die en idee heeft om 'de kleine' weer wat meer happy te krijgen?
Weggeven aan iemand die wel de hele dag thuis is vind ik niet echt een optie omdat ik zo gek met haar ben dat ik haar niet kwijt wil, maar als dat het beste voor haar is........ (ga ik een heleboel slapeloze nachten te gemoet, ik mis Pris nog steeds verschrikkelijk en moet er niet aan denken deze ook kwijt te raken!! Verdrietig )

MissesCool

Berichten: 124
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Nuenen en Smeermaas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:15

Je kan een spiegel op de grond zetten en daarom heen speeltjes, dan heeft de kleine het gevoel dat ze met een andere kat speelt! en die speeltjes hoeven niet duur te zijn een balletje en zon stoffen muisje.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:38

Ik heb ook altijd veel katten gehad (heb er nu 5) Waaronder 1 gestoord exemplaar Patches genaamd. Patches is opgegroeid met de bouvier van mijn ouders (Minder-op zijn engels uitgesproken: beschermer dus!) Toen Minder op 14 jarige leeftijd dood ging (thuis ingeslapen) was Patches daar bij, constant "kopjes" geven etc. Al gauw was duidelijk toen Minder dood was, dat Patches helemaal aan het doordraaien was, hij plukte zichzelf letterlijk kaal !!! niet om aan te zien. Het enige dat wij konden verzinnen was, een pup in huis halen, zo gezegd zo gedaan, Major kwam (een neef van Minder) en Patches kon daar net zo geod mee opschieten als met Minder. Het zichzelf kaalplukken stopte ook acuut.

Ik wil maar zeggen, katten zijn ondoorgrondelijke wezens (ik snap ze nog steeds niet!) maar ik denk dat een kitten (lieftst uit asiel natuurlijk) voor jou een goede zet kan zijn.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:47

Ik zou er ook een kat bij nemen, neem er anders 1 die al wat ouder is als een kitten uit het asiel die met andere katten op kan schieten. Zo doe je die kat een plezier en je eigen kat.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:50

Zo moeilijk hoor.
Als ze erg gek was met die andere kat denk ik dat ze die heel erg mist. Misschien is een poesje erbij een optie... En in het asiel kan je altijd vragen naar een actieve kat!Ze kennen de katten goed en als het niet klikt kan je hem ruilen/terugbrengen.
Zelf vind ik het niet echt zielig op een flat. Ze hebben elkaar en als ze een beetje ruimte hebben enzo lijkt t mij geen probleem!

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:03

die spiegel vind ik eigenlijk om het ff te proberen ook een goede oplossing wan tmocht het bv met die andere kat niet lukken dan heb je daar weer problemen mee!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 23:05

Dank jullie wel voor de reacties.
Spiegel ga ik eerst proberen, kan daarna altijd verder kijken. OK dan!
Ze was niet heel gek op de overleden kat, maar het is gewoon veel stiller in huis geworden, en daar lijkt ze wel hinder van te ondervinden.
Shadow ligt de hele tijd op schoot of slaapt, dus daar heeft ze weinig lol van.
Volwassen kat vind ik een beetje eng, omdat ik niet weet of die van mij die accepteren, maar ik zal eens bij een paar assiels gaan informeren of ze kittens hebben, of wat hun ervaringen zijn met het plaatsen van oudere katten.
Ik wil er in ieder geval 1 uit het asiel halen.
Het is zo triest om tegen een poesje aan te kijken die het duidelijk niet naar haar zin heeft. Verdrietig

Meer tips zijn van harte welkom!!!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:13

Houd je er wel rekening mee dat katten eigenlijk "einzelgangers" zijn? Wij mensen stoppen ze met meerdere katten bij elkaar in een kleine (voor hun dan) ruimte. Ik zou een nieuwe kat als laatste proberen, ook omdat je niet weet hoe Shadow op een nieuwe kat gaat reageren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:18

Katten begrijpen is zo moelijk, dat maakt ze ook zo leuk.
De aanpassing van een nieuwe situatie in zon betrekkelijk kleine ruimte duurt soms lang.
Goede raad is duur. Ik zou ze toch nog een tijdje geven.
Een erbij dat niet klikt is ook zo wat.
Ik had ook 2 volle nestbroertjes, altijd samen geweest. Maar niet altijd even lief.
Een werd na 10 jaar doodgereden een week later zat er een klein poesje in de schuur. En de oude kat is echt stapelgek op haar (en op de fokmerrie op stal Haha! )
Een afdoend advies is niet te geven denk ik.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:21

Lastig Scheve mond Maar vergeet niet dat katten soms een hele lange tijd nodig hebben om te wennen. De jongste van mij heb ik als 3 maanden oud zwerfkatje binnengehaald. Pas de laatste 2 jaar (hij is nu 5) is hij aan het veranderen en komt zelf een knuffel halen. Het is misschien een maand geleden dat ik hem voor het eerst op kon pakken en strelen zonder dat hij vocht om weer weg te komen.

En wie weet, misschien spelen ze juist wel veel als jij er niet bent? Als ik alleen 's avonds thuis ben liggen ze ook alleen maar te slapen of bij mij op schoot voor een knuffel. Maar als ik overdag thuis ben, zie ik ze regelmatig met een noodgang door de kamers vliegen

Een flat voor 3 katten vind ik op zich nog kunnen hoor. Maar als je zelf twijfelt aan een derde erbij nemen zou ik de situatie even aanzien. In het voorjaar zijn er (helaas) genoeg kittens in het asiel.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:24

Ik heb al ruim 2 jaar een poes die door een vriend van mij is weggedaan omdat ze niet zo sociaal was naar zijn andere 2 katten. Na lang twijfelen heb ik vorige maand besloten om er een katje bij te nemen. Ik ben veel weg en Sokjes durft niet naar buiten, ze zit dus veel alleen (ik laat ook de radio aan als ik weg ben) en ik wilde wat meer afleiding voor haar. Afgelopen zomer ben ik van een studentenhuis met meer afleiding naar een flatje voor mij alleen verhuisd en dat was voor haar een hele omschakeling.

Ik wilde per se geen kitten omdat ik geen tijd heb om die op te voeden en vanwege het leeftijdsverschil een poes tussen 1 en 5 jaar oud. Sokje is nu 3,5. Eind november kwam ik in het 3e (!!) asiel een geschikt katje tegen en ik heb haar meteen mee naar huis genomen. Het ging na een paar uur veel blazen en grommen al best lekker en inmiddels heb ik haar nu 6 weken. Ze hebben bijna elke dag wel een keertje ruzie, maar ze kunnen ook leuk samen spelen! Sokje is weer een stuk actiever nu Amy erbiji is! Er waren een hoop leuke poezen, maar ik wilde geen opdringerige kat die veel aandacht zou eisen van zowel mij als Sokje. Amy is een rustige poes die zich niet zoveel aantrekt van Sokjes contactgestoordheid!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:41

Ik heb zelf nooit de indruk gehad dat een van mijn katten de andere katten enorm miste. Toen Dak lag dood te gaan en speciaal voer kreeg, stapte Spook (zijn eigen moeder nota bene) over hem heen om zijn eten op te eten.. Ze keurde Dak geen blik waardig. Ik heb zelf enkele jaren 3 -4 katten gehad en over het geheel genomen deden die niet veel samen. Ik denk dan ook niet dat een extra kat perse leven in de brouwerij brengt.

Je schrijft zelf dat je jongste kat nu ook al weer vier is...op die leeftijd worden ze toch vaak wat bezadigder. Je zou het kunnen proberen met speeltjes... Er zijn bijvoorbeeld ook speeltjes in de handel waar ze kattebrokjes uit moeten peuteren...Daar zijn ze nog wel aardig lang zoet mee. Bedenk dat een derde kat in een relatief kleine ruimte wel territoriumproblemen met zich kan brengen. Dus daar zou ik wel heel goed over nadenken. Succes!

teun

Berichten: 544
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:41

Moeilijk, ken de katten niet.
Maar ten eerste de vraag, waarom de radio aan. Onze katten zijn duidelijk niet in hun element (2 van de 4) als wij langer dan een uurtje of twee muziek draaien.
Dan hebben ze duidelijk behoefte aan rust.
Ten tweede, katten zitten net als mensen niet altijd 'lekker' in hun vel.
Daar is niets aan te doen, moet met een dag of twee/drie weer over zijn.
Voldoende speelgoed is ook belangrijk, evenals bewegingsruimte.
Wij zorgen voor onze (alleen maar binnen) katten dat er altijd genoeg ruimte is om te hollen, slapen, en spelen enz, enz.

Met nog een kat erbij halen is het altijd afwachten hoe de rangorde zich zal instellen. Met jouw wat oudere kat is het erg afwachten. Het zou kunnen zijn dat die zich 'gekwetst' gaat voelen, omdat je wellicht ook aandacht aan de derde gaat stellen.

Succes

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 00:03

Alweer bedankt voor de reacties.
Voor alle duidelijkheid, ik denk niet dat mijn katten de overleden kat echt missen. Sterker nog, Shadow is veel rustiger geworden en duidelijk meer in haar element. Je ziet nu heel duidelijk dat ze toch wat ondergesneeuwd was door Prisco.
Daarom ook zo mijn twijfels over een 3e kat.
Maar de kleine zit echt niet fijn in haar vel en dat duurt al langer dan een paar dagen, een stuk langer zelfs.
Ze wordt ook niet rustiger van het ouder worden, maar lijkt zich toch echt vreselijk te vervelen.
Speeltjes hebben ze genoeg en als de voorraad kleiner wordt duik in onder de koelkast en vis daar weer een lading speelmuisjes vandaan Haha! Schijnt heel leuk te zijn om ze daar onder te stoppen zodat je er niet meer bij kan Verward
Ik vind het echt heel moeilijk. Inderdaad hoe zou Shadow reageren op weer een indringer erbij?
Ik ga het inderdaad nog een tijdje aankijken (wel de spiegel proberen) en dan maar weer eens verder zien.
Het speelgoed waar ze brokje uit moeten halen ga ik zeker kopen, dat brengt beide meiden in beweging, want eten gaat gelukkig voor alles.
Bedankt voor het meedenken

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 09:37

Een nieuw speelkameraadje voor 'de kleine' is misschien leuk voor 'de kleine' maar daardoor kan Shadow weer in het nauw gebracht worden net zoals toen Pris er nog was.

Behalve de tips van de spiegel en het speeltje waar ze de brokjes uit moeten peuteren, zou ik je de tip willen geven een speeltje te kopen waarmee JIJ met 'de kleine' speelt. Bijvoorbeeld een stokje met veren, een hengeltje met een speelbeestje eraan of zo'n ijzerdraad met een paar stukjes karton eraan.

Die laatste heb ik bijna 5 jaar geleden in de VS gezien en gebruikt om met de katten van de fokster te spelen. Vorig jaar kwam ik het tegen bij een faunaland en ik had mijn katten geen groter plezier kunnen doen.

Veel suc6!

=^.,.^=

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:19

Zelf heb ik geen goede ervaring met het bij een brengen van verschillende katten. Ik had eerst alleen Pino toen hij 2 was kwam Ruby er bij. Ruby was toen 12 en kwam bij een kattenvrouwtje vandaan waar ze 16 katten hadden! Pino heeft Ruby nooit geacepteerd en viel haar steeds aan. Ruby is bij ons geweest tot dat ze op 18 jarige leeftijd is overleden. Maar omdat Pino Ruby steeds aanviel besloot ik om er nog een kitten bij te nemen, zodat Pino Ruby met rust zou laten en met de kitten kon ravotten. De kitten werd niet door Pino en door Ruby geacepteerd, Ruby liep steeds weg en dan zat ze ergens achter schuttingen paniekerig te miauwen tot dat ik haar weer gevonden had. Pino viel ook de kitten aan, ik heb het vier maanden aangezien en kwam tot de ondekking dat er geen enkele kat meer gelukkig was in huis. Voor de kitten heb ik toen een goed tehuis gevonden. Nu Ruby onlangs overleden is en Pino zich prins te rijk voelt heb ik eigenlijk voor het eerst het idee dat Pino lekker in zijn vel zit. Ik zal er ook zeker geen ander meer bij nemen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 11:16

Farichta, ik had een hengel met een speeltje eraan, die is vakkundig gesloopt en is nu nog een touwtje met een zielig plukje eraan, maar daarmee speel ik wel met de katten. Dat stukje aandacht probeer ik ze (en vooral de kleine) dus wel te geven, maar op 24 uur stelt dat natuurlijk weinig voor.

Ik besef heel goed dat het in huis halen van een andre kat veel gevolgen kan hebben, zeker voor Shadow (die kleine staat haar 'mannetje' wel, daar ben ik niet zo bang voor, al weet je het nooit), dus vandaar dat ik alles heel goed aan het overwegen ben, en als er een andere mogelijkheid is, zal ik die zeker eerst proberen.
Ik weet ook dat katten niet echt groepsdieren zijn, dus had ik niet verwacht dat ik voor deze beslissing had komen te staan.

Ik ben wel vreselijk blij dat nog niemand heeft gezegd dat ik 'de kleine' beter naar een ander thuis kan doen, waar ze meer aandacht krijgt en misschien naar buiten kan, want als dat echt het beste voor haar is, mag ik dat niet in de weg staan van mezelf, maar het zou me zo verschrikkelijk moeilijk vallen om afstand van haar te doen....

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:29

Jasmijn schreef:
Farichta, ik had een hengel met een speeltje eraan, die is vakkundig gesloopt en is nu nog een touwtje met een zielig plukje eraan, maar daarmee speel ik wel met de katten. Dat stukje aandacht probeer ik ze (en vooral de kleine) dus wel te geven, maar op 24 uur stelt dat natuurlijk weinig voor.


Je moet het natuurlijk weg buiten bereik houden als je er niet mee speelt Haha!

Ik zie geen noodzaak om voor "die kleine" een ander plekje te zoeken want ze knokken elkaar niet de tent uit.

Wij hebben een kattenberg, maar toen Fallon, het zusje van Finix, bij één van haar zoons ging wonen omdat die zo alleen was na het plotselinge overlijden van zijn broertje, was Finix echt wel een tijdje uit haar doen. Ze is nu wel anders dan ervoor, maar toch wel zichzelf.

Geef het de tijd en als je toch iets wilt proberen, haal dan eens zo'n tube multivitamepasta (ik dacht van Gimpet). Meestal vinden ze dat zo lekker dat ze het zelf van de tube likken.

Veel suc6 & knuffie voor de poekies.

=^.,.^=

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 11:42

Ik hield het speeltje toen het nog enigzins in orginele staat verkeerde ook weg als ik er niet mee speelde, alleen spelen ze nogal functioneel. Haha!
Shadow niet, die slaat eigenlijk alleen maar mis, maar Pris sloeg altijd in 1 keer raak en die kon je vervolgens als een dweil aan het touwtje het hele huis door trekken, die liet never nooit meer los.
Daar kon het hengeltje niet tegen. Scheve mond
De kleine heeft hem tijdens het spelen ook vaak te pakken maar die heeft niet zoveel gewicht in de strijd te gooien. Knipoog

Nee ze knokken elkaar zeker niet de tent uit, gelukkig niet!! Maar feit blijft dat de kleine niet gelukkig is, en daar moet verandering in komen, maar dan natuurlijk wel het liefst bij mij!!!!!!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:49

Accepteert de "oudere kat" de jonge kat wel? Misschien krijgen ze die band nog wel dat duurt meestal wel even. En je andere kat is natuurlijk nog niet echt lang geleden overleden. Ik denk dat het nog wel gaat komen. Je moet het ook wel tijd gunnen, en wat je wel kan doen is wat meer aandacht geven aan de kleine, die andere kruipt wel op schoot maar betrek de jonge kat er ook bij.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:05

Wij hebben hier heel wat babyspeelgoedjes die geluidjes maken en zo, dat vonden onze jonge poezen altijd erg leuk. Als er eentje uit de box viel was er stevast een poes ermee vandoor Haha! Een telegeleid "object" kan voor poezen ook een erg grote uitdaging zijn om te vangen Haha! Tuurlijk is dat iets voor als je thuis bent Knipoog