wie kan mij hiermee helpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

wie kan mij hiermee helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 11:10

Ik heb een haflinger merrie van 9 jaar oud.
Ik heb tijdens het rijden het probleem (zowel binnen als buiten), dat ze als ik draaf en galopeer haar hoofd hoog in de lucht steekt en hard gaat lopen, als ik haar dan terug probeer te krijgen lukt dat moeilijk.
Nu zei een vrouw bij ons op stal dat ik dan eens een martingaal zou moeten proberen, die heb ik nu en het probleem blijft er.
Zelf heb ik het niet zo op hulpteugels
Het intresseert me niet zoveel hoe ze loopt het gaat me er meer om dat ik haar gecontroleerd kan laten draven en galoperen.
Wie weet mij te helpen of heeft er tips.

Groetjes, liefs en -xxx-jes van Anne


orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:14

voordat je aan die hulpteugels begint ( maar dat ben je zo te horen al) meot je eerst maar eens z'n rug en zadel laten nakijken. Het kan heel goed dat hij last heeft van z'n rug en als je hem dan naar beneden gaat dwingen met hulpteugels kan je het probleem alleen maar groter maken. Ook het steeds harder gaan lopen kan op pijn duiden, dan loopt ze er voor weg!
Als het niet medisch is, dan kan je proberen om hem meer voorwaarts te rijden en door af en toe druk op je teugels te vragen hem naar beneden te krijgen. Niet dwingen!!! Dan trek hij waarschijnlijk alleen maar harder terug omhoog.
Les nemen lijkt me dan ook verstandig.
Maar ga eerst na of er geen medische reden is voor je verder gaat!!!


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 11:18

Ik weet al zeker dat er geen medische redenen ervoor zijn.
Want ik heb haar rug en zadel al laten nakijken en ze is net gekeurd,
In de bak doet ze dit ook minder dan als ik buitenrij.

*Geniet van alles zolang het nog kan*
*Want zeg nou zelf zou jij er iets van willen missen*

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:27

hoe doet ze het dan als je haar longeert???


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 11:33

dat is ook nog een probleem als ik haar longeer met longeertouw dan komt ze de hele tijd naar mij toe.
Vanmiddag ga ik het nog een keer proberen samen met iemand en dat leg ik wel haar zadel erop en dan zal ik wel even vertellen hoe het is gegaan ok?
Wat ik misschien ook nog moet vertellen is dat ze bij haar vorige eigenaar in een half jaar maar 6 keer bereden is.

*Geniet van alles zolang het nog kan*
*Want zeg nou zelf zou jij er iets van willen missen*

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:54

als je 100% zeker weet dat het idd niet medisch is, dan zou je idd wel een hulpteugel kunnen gebruiken. Zelf heb ik geen ervaring met een martingaal, maar in principe kan je daar geen echt kwaad mee doen. Het zorgt ervoor dta je paard z'n hoofd niet erg de lucht in kan steken, maar volgens mij kunnen ze er wel een flinke onderhals mee kweken en dan kan je probleem alleen maar groter worden. met een slof heb je snel de neiging om z'n kin op de borst te trekken. Een slof kan goed werken, maar alleen als hij de meeste tijd dus slap hangt ( hij moet langer zijn dan je teugel) en alleen inwerken als je paard z'n hoofd omhoog doet. Ik zou hier wel de eerste paar keer hulp bij gebruiken.
Toch denk ik dat dit probleem wat je hebt ook goed zonder hulpteugel opte lossen is. Voorwaarts rijden en steeds kort vragen met je hand. Is er helemaal geen reactie dan mag je best wel eens je hand heel even stilzetten zodat hij denk van o daar gebeurt wat. Dat steeds harder lopen moet je ook proberen aan te werken. zet hem maar stil als hij harder gaat. Daarna kan je ook schijnovergangen rijden (bijna naar stap )
Denk dat het vooral belangrijk is voor je paardje om ontspannen te gaan lopen, dat doet ze nu dus niet! denk dat longeren je daarbij ook goed kan helpen, maar zowel bij rijden als longeren.... ga niet zitten zagen/dwingen want daar bereik je geen ontspanning mee
en echt als het niet lukt, laat er iemand bij komen die je kan helpen

succes


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

pmarena

Berichten: 47925
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:06

Ik zou in eerste instantie even kijken of je bit wel lekker in de mond ligt.
Wat je vertelt kan natuurlijk gewoon eigenwijzigheid van je Haf zijn ,
maar het klinkt ook wel erg als een paardje wat vlucht voor het bit.

Wellicht heeft ze een zere mond door een raar tandje of moet ze nodg door de tandarts geraspt worden... of het bit past gewoonweg niet lekker in haar mond , en doet haar pijn als je aan de teugels zit.

Dat zou goed verklaren waarom dat koppie omhoog gaat en waarom je haar moeilijk terug kunt nemen. Hoe harder je dat probeert , hoe zeerder dat het doet en hoe meer ze er voor weg wil vluchten en hoopt die pijn te ontlopen met dat koppie in de lucht....

Ik zou dit eerst ook even nagaan.


orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:18

pmarena schreef:
Ik zou in eerste instantie even kijken of je bit wel lekker in de mond ligt.
Wat je vertelt kan natuurlijk gewoon eigenwijzigheid van je Haf zijn ,
maar het klinkt ook wel erg als een paardje wat vlucht voor het bit.

Wellicht heeft ze een zere mond door een raar tandje of moet ze nodg door de tandarts geraspt worden... of het bit past gewoonweg niet lekker in haar mond , en doet haar pijn als je aan de teugels zit.

.

Daar zat ik ook wel aan te denken toen ik zei medische redenen, had het alleen misschien ook beter kunnen neerzetten. Kan idd ook hieraan liggen. *LOL*

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:49

het kan er ook aanliggen dat jij misschien je handen niet stil genoeg houdt....en dat ze daarom haar hoofd omhoog doet. je kunbt ook proberen een tijdje met lange teugel te rijden zodat ze 1. zeker weet dat je haar niet in haar mond zit en 2. ze zo makkelijker kan ontspannen.
Ik zou nu eigenlijk alleen maar naar ontspanning rijden...(ze moet wel gewoon aan het been zijn...)

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 16:08

Met mijn handen is niets mis want ik ben erg zacht.
Verder loopt ze vaak als ik ga draven en ga galoperen met haar hoofd in de lucht, en ze crosst aan 1 stuk door.
Nu gaat het wel even beter gelukkig en loopt ze al wat beter.
Zoals ik het nu ervaar is ze gewoon tegen de draad in.
Af en toe wil ze wel normaal lopen maar dat is dan van korte duur.

*Geniet van alles zolang het nog kan*
*Want zeg nou zelf zou jij er iets van willen missen*

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:46

Zamero schreef:
Met mijn handen is niets mis want ik ben erg zacht.
Verder loopt ze vaak als ik ga draven en ga galoperen met haar hoofd in de lucht, en ze crosst aan 1 stuk door.
Nu gaat het wel even beter gelukkig en loopt ze al wat beter.
Zoals ik het nu ervaar is ze gewoon tegen de draad in.
Af en toe wil ze wel normaal lopen maar dat is dan van korte duur.


ik bedoel niet dat je trekt maar dat je ze niet stil houd...

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers