dekengebruikers??!! lees dit eerst eens!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

dekengebruikers??!! lees dit eerst eens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 22:24

www.paardnatuurlijk.nl



"Dekens, waar zijn ze goed voor?
Winterdekens.
Zoals hierboven beschreven, paarden passen zich aan het winterseizoen aan. De dikte van de wintervacht, alsmede de regulatie van zijn metabolisme, zijn afhankelijk van de temperatuur. Krijgt het paard het niet koud, dan blijft de wintervacht dun en blijft de "zomerthermostaat" aan. Leg je in de herfst een deken op je paard dan zal het paard zich acclimatiseren aan de deken, en helpt de deken niet om het paard in de winter warm te houden! In dat opzicht is een deken dus waardeloos!
Sommige mensen geven het paard juist een deken OM de wintervacht tegen te gaan. Een wintervacht is lastig, want tijdens intensief rijden raakt het paard bezweet. Zelf zie ik dat niet zo, ik heb er geen probleem mee dat mijn paard bezweet raakt. Zie hieronder...
Zweetdekens.
Zelf heb ik bij mijn paard Jack een tijdje een wollen zweetdeken gebruikt als hij bezweet was. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Zo stond ik daar een keer geboeid naar te kijken, me af te vragen hoe dit werkte... tot ineens de absurde waarheid tot me doordrong... HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?
De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...
Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard er niet tegen kan om bezweet rond te lopen.
Maar wij scheren de vacht van het paard af, en leggen er vervolgens de vacht van een schaap op. En waarom? Nou gewoon, omdat iedereen dat doet... Wie is er nou gek?
En dan komen we weer terug op de winterdekens, die worden gebruikt om de wintervacht tegen te gaan, de wintervacht die ongewenst is omdat het paard dan makkelijker bezweet raakt, en dat weer lastig is omdat we er heilig van overtuigd zijn dat het paard ziek wordt als hij bezweet rond loopt... Antropomorfisme ten top...
Mijn paarden gaan dus bezweet en wel, hup, de wei op! Ze kunnen de inloopstal ingaan als ze denken dat ze het koud krijgen, maar dat doen ze niet. In plaats daarvan zoeken ze een zanderige plek op, gaan even fanatiek rollen, het zand neemt de overmaat aan vocht en zout op, het zand dat aan het paard blijft kleven droogt op, valt eraf, en neemt daarbij het zout uit het zweet mee. De volgende dag heb ik dan weer een schoon paard, waar geen spoortje ingedroogd zweet (is eigenlijk zout) meer op te bekennen is. En zonder borstelen e.d. kan er zo weer een zadel op...
Overigens, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die had meegemaakt dat een paard iets opliep door bezweet rond te lopen. Is het nog nodig om te zeggen dat mijn eigen paarden nooit ziek zijn geworden of spierpijn hebben gekregen nadat ik ze nat de wei op heb gezet?
Dekens? Ik doe er niet meer aan...


Meer weten? Kijk op bovengenoemde site!

Es war schön.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:25

Rolleyes

Daar gaan we weer....je wilt niet weten hoe vaak ik die link hier op bokt al langs heb zien komen.....

zucht....

Je suis Charlie.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:26

ik geloof dat dit verhaal hier eerder stond, of in ieder geval iets wat op hetzelfde neerkwam. ik weet niet wat ik ervan vind eigenlijk, het klinkt wel logisch
maar als ik dolly geen dekentje omdoe vermoord ze me, want dan heeft ze het koud Haha!

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:29

een echte bokt discussie hopelijk gaat hij nu niet weer beginnen!

Just Beleve and HOPE

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:00

Die dekendiscussie komt eens in het jaar weer opzetten Knipoog
En die blijft volgens mij eeuwig doorgaan...

kobomac

Berichten: 28
Geregistreerd: 15-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:04

Ik leg nu eenmaal liever geen zadel op een paard wat de hele dag in de regen heeft gestaan,dus gaat er een deken op om hem droog te houden.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:27

Ik ken die site,en ik vind dat die theorie inderdaad iets heeft,en dat er een absolute kern van waarheid in zit.
Maar ik zie mijzelf mijn beestje gewoon niet bezweet het land op gooien waar vollop wind op staat enzo....

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:42

Zeker een kern van waarheid. Maar..... mijn paard heeft nu al een dikke winterdeken en dan lijkt het mij niet echt gezond om hem straks in de vrieskou zonder zweetdeken op te laten drogen.


Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:29

Het enige wat er hier wordt vergeten is dat het paard de laatste paar 100 jaar wel flink gedomesticeerd is, waardoor de sterke eigenschappen van vroeger dus lang niet altijd meer opgaan.

Er zijn wel degelijk paarden die niet voldoende vacht krijgen en kou hebben, net zoals er paarden zijn die in de zomer geen vacht verliezen.

wat daarmee te doen dan?????????

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:35

Wat ik niet snap... Darwin (half arabier) heeft echt een teddyberen vachtje... Echt heel lange haren. Igor (arabier) heeft nog heel korte haren. Ze staan gewoon zo buiten zonder dek. Betekend dat dat Igor het over het algemeen warmer heeft als Darwin die dus wel een dikke lange vacht heeft gekregen??? Foto's staan in mijn profiel om het verschil van de haren te kunnen zien... Ik snap daar dus echt niets van!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:40

Die moet je volgens die site kou laten lijden ...Lips are sealed

Maar nu even serieus: niet iedereen heeft een paard dat sober gehouden kan worden, en ook niet iedereen heeft de tijd om 4 uur te wachten voordat zijn paard na het werk weer helemaal is opgedroogd. De ideale situatie is dat je paarden hebt die dag en nacht buiten lopen, zodat je er in de wintertijd ook niet dagelijks in het donker, bij wind en regen of vrieskou op hoeft te rijden. Niet iedereen heeft die ruimte, niet iedereen heeft die tijd.

Om daarom iedereen die toch beslist een deken op te doen meteen in een hokje te zetten vind ik ook niet kunnen. De meesten hebben toch het beste met hun paard(en) voor, als je denkt dat het anders moet en kan moet je dat vooral doen, maar loop niet te evangeliseren. Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden. Paarden met een deken op zijn niet per definitie slechter af of zitten niet per definitie minder lekker in hun vel.

Je suis Charlie.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:43

Deze discussie is al vaker geweest *zucht*
Ik denk dat iedereen toch zijn deken op zijn paard laat liggen (ik dus ook)

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:44

Ook ik was niet van plan onze paarden zonder dekens te zetten. Het scheelt een berg energie en een hoop ellende in het voorjaar met de verharing. En met 9 schimmels op stal scheelt het ook veel vuil.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:57

Pfff, zucht...!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:36

Aangezien ik mijn vorige reactie niet meer aan kan passen, toch nog even dit: als ik een bezweet paard op het land zet, heeft deze de mogelijkheid zelf ervoor te zorgen dat hij warm blijft door in beweging te blijven. En dan in het tempo dat hij zelf verkiest. Meestal is dat stap en al etende voort. Drie stappen hier en een hap gras en twee stappen daar. Een nat paard in een box van 3m x 3m heeft deze mogelijkheid niet. Zal dus eerder afkoelen en kou vatten dan een nat paard op de wei.
Nogmaals, klinkt heel plausibel wat die man zegt. Als hij de ondervinding heeft dat zijn paarden droog zijn na een rit, dan geloof ik dat best, die van mij zijn dat niet. En ik heb ook geen weiland waar ik ze na het rijden in los kan laten zodat ze zichzelf droogstappen. Voor mij dus ouderwets: zweetdeken en winterdeken. En als ik ooit eens geld heb voor een boerderij met voldoende land , wil ik er nog weer eens over nadenken om het te doen zoals op de bovenstaande website beschreven staat. Niet dat ik dat ooit zie gebeuren (die boerderij met wat land) , maar goed.....

Je suis Charlie.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:07

Ik geloof wel in dat stukje, ik kan me er wel in vinden. Onze paarden staan altijd zonder deken, maar als ze heel erg zweten, doe ik wel een zweetdeken om...

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:00

Evy schreef:
Ik geloof wel in dat stukje, ik kan me er wel in vinden. Onze paarden staan altijd zonder deken, maar als ze heel erg zweten, doe ik wel een zweetdeken om...


En dat is nou juist wat de persoon van de website juist niet nodig vindt.
Zonder deken op stal of de wei op, helemaal niets mis mee. Maar bezweet de wei op of de box in? Doe jij dus ook niet.

Je suis Charlie.

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 12:38

excuse me!!!
Ik wist niet dat dit onderwerp al tot in de puntjes besproken was.
Ik las het, en vind het allemaal erg logisch, dus dacht jullie ook even te verblijden met dit verhaal. (gezien de economische recessie leek het mij een goede besparing voor het nieuwe jaar,haha)
Maar na jullie reacties gelezen te hebben begreep ik dat ik een oude koe (deken) uit de sloot heb gehaald..sorry!!! ( ben een bokt-beginner, en zal dat altijd wel blijven..)

Maar ik wil wel even aanhalen dat ik mijn paard ook al jaren zo behandel, na het rijden bezweet? Rollen en op stal.
Mijn paard wordt 20 en is in een topconditie, ondanks zijn wintervacht en leeftijd.
En gooi het niet op, ' Maar jij hebt een fjord' want er is geen enkel ras onstaan in een paardenstal, allemaal buiten in de natuur!

Prettige jaarwisseling, en mijn goede voornemen is, eerst bij 'zoek' te kijken, eer ik wat plaats.. Bloos!

Es war schön.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:42

En als ik in de winter alleen leuke recreatieve ritjes maak tja, dan zou ik mijn paard ook wel zonder deken laten. Scheelt toch weer wat werk. Maar als je vrij intensief traint dan is zo'n wintervacht toch echt heel lastig.

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 13:03

Dat vind ik zo'n ge... Mijn paard wordt niet 'intensief' getraind. Hij krijgt per dag minimaal 1,5 uur beweging onder de man of in het tuig.
Daarnaast kan ie meestal wel een uurtje 'keutelen' in de paddock.
Ik stap, draaf en galoppeer met hem, zoveel mogelijk, hij moet immers zijn energie kwijt als ik met hem bezig ben.
Dus 'leuke recreatieve ritjes' zijn waarschijnlijk net zo intensief als een training in een (binnen-) bak. Ik denk zelfs intensiever, buiten doet een paard meer indrukken op dan in een bak..en de grond varieert..maar dat ter zijde.
Hij krijgt ook geen 'rustdagen' want meestal staat een paard dan gewoon meer dan 24 uur op stal, bij z'on zogenaamde 'rustdag'.
Dus gewoon 7 dagen per week aan de slag.
Ondanks dat heeft een wintervacht EN een topconditie. Mijns inziens is het gewoon makkelijker VOOR DE EIGENAAR om een paard te scheren en te dekenen. Minder poetswerk, en geen (optische)zweetpartijen. Tevens vinden bepaalde mensen het 'mooier' als een paard geschoren is, persoonlijk zie ik het net zoals in de winter een korte rok aan...
Ik begrijp dat dit nogal cru overkomt, maar ik weet zeker dat wanneer een paard mag kiezen, deze gewoon zijn natuurlijke jas een wil houden. En gelukkig mag mijn paard kiezen.

Es war schön.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:30

Ik train nogal eens met een hartslagmeter en dan zie je zeker verschil tussen een paard met wintervacht en zonder wintervacht. Zegt mij al genoeg.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:46

Bitch schreef:
Ik begrijp dat dit nogal cru overkomt, maar ik weet zeker dat wanneer een paard mag kiezen, deze gewoon zijn natuurlijke jas een wil houden. En gelukkig mag mijn paard kiezen.


JIJ kiest voor je paard. En ik ben er zeker van dat een paard heel blij is als hij in het voorjaar niet loopt te zweten omdat het te warm wordt voor die wintervacht, en minder jeuk heeft omdat hij snel door de rui heen is.
Mijn paard is erg blij met haar winterdeken(s), als ze kon kiezen wilde ze elk jaar wel geschoren worden Haha!

Je suis Charlie.

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:12

ik vraag me ook al een hele lange tijd af wat nou het verschil is of je een wollen of een fleece deken ff opdoet. de wollen is duurder.. ja dat weet ik maar wat is er voorderest?

Nootje Noa is mijn
ALLERLIEFSTE
Kleine Knuffelkont!!
Meet Valentino....Mijn eerste eigen aanwinst: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1084166
http://www.youtube.com/watch?v=OZGqAPtD_eE

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:17

Hier gaan we weer......................
Die van mij krijgt gewoon altijd een deken op in de lente, winter en herfst maar in de zomer toch echt niet!

Live,LOve,'ndLaugh

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:20

zowel mn oude pony(28)als mn jonge paard(4)staan te rillen als het koud is of regent.
dus dan gewoon een dekentje op.
de kou heeft mijn oude pony bijna gedood...ze kunnen er gewoon niet tegen,die van mij.
en dat de huid droog is,wil niet zeggen dat de paarden geen kou kunnen pakken.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers