niet stilstaan in de bak ->paniek.. wel erbuiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

niet stilstaan in de bak ->paniek.. wel erbuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 22:24

Ik heb een klein probleem...

Als ik wil opstijgen in de bak en ik wil mijn been over hem heen zwiepen dan raakt hij op een of andere manier zo in paniek dat hij wegvlucht.
En niet gewoon wegvluchten maar echt in zo'n beetje rengalop de bak door... totdat ik goed zit of totdat ik eraf lig...

Hij doet dit niet als ik gewoon op de poetsplaats opstap.

Iemand enig idee wat ik hieraan zou kunnen doen.
ik zou dolgraag in de bak willen opstappen.. is makkeliker als er al mensen zijn.. anders moet ik al iemad hebben om het hekje te openen.

Want ik begin het bijna eng te vinden om op hem te stappen.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:37

Lijkt me een slim paard; op de poetsplaats kan ie niet weg en dat weet hij blijkbaar.
Kun je - om te beginnen - niet iemand vragen om je paard vast te houden terwijl je opstijgt? En dan voorzichtig opstijgen, niet zwiepen, maar gewoon rustig doen?
En dan het liefst 10 keer achter elkaar, net zo lang tot ie keurig stil staat en niet beter weet dan dat het leven bestaat uit op- en afstappende ruiters?
Want je hebt wel gelijk; het begint een beetje eng te worden. Veel mensen hebben dat meegemaakt of bij anderen gezien, dat je als een zoef-de-haas op je paard moet springen.....totdat dat ook niet meer lukt.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:46

Kendra schreef:
Lijkt me een slim paard; op de poetsplaats kan ie niet weg en dat weet hij blijkbaar.
Kun je - om te beginnen - niet iemand vragen om je paard vast te houden terwijl je opstijgt? En dan voorzichtig opstijgen, niet zwiepen, maar gewoon rustig doen?
En dan het liefst 10 keer achter elkaar, net zo lang tot ie keurig stil staat en niet beter weet dan dat het leven bestaat uit op- en afstappende ruiters?
Want je hebt wel gelijk; het begint een beetje eng te worden. Veel mensen hebben dat meegemaakt of bij anderen gezien, dat je als een zoef-de-haas op je paard moet springen.....totdat dat ook niet meer lukt.


Inderdaad... Maar, ik zeg niet dat je het niet doet, let er wel op dat je rustig gaat zitten e.d. En heb je een zweepje? zonder opstappen lijkt me handiger, maar dat had je vast al bedacht!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:46

En als diegene die je paard vasthoudt, hem niet kan houden, kan je je paard in de hoek zetten, en dan iemand laten vasthouden. Verder ben ik het helemaal met Kendra eens.


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:53

Gjilke schreef:
En als diegene die je paard vasthoudt, hem niet kan houden, kan je je paard in de hoek zetten, en dan iemand laten vasthouden. Verder ben ik het helemaal met Kendra eens.


Zo is iemand op m'n vorige stal dus over de bakrand gelanceerd...


Misschien vind ie dat zwaaien eng?
Ik ben het ook emt Kendra eens

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:16

probeer ook eens een keer van de andere kant op te stijgen. Ik zeg niet dat het helpt, maar het zou zomaar van de schrik wel kunnen Knipoog

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:01

het lijkt er inderdaad op dat je paard gewoon een loopje(letterlijk en figuurlijk) met je neemt. Denk niet dat hij het opstappen eng vind maar je gewoon in de maling neemt. Vooral omdat je buiten de bak wel op kunt stappen. Iemand hem laten vasthouden is inderdaar een goed idee. Je kan hem ook instellen met je teugels voor je opstapt (tijdelijk als oplossing) zodat hij met z'n hoofd naar links of rechts kijkt. Dan kan hij niet zomaar weg spurtten.
Je mag hem best eens op z'n kop geven want ik denk dat het gewoon een spelletje is

succes


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:10

Chantal, zullen we als ik weer kom hier ook eens een poosje aandacht aan besteden? Ik kan je dan iig vanaf de grond helpen.
Toen je opstapte nadat je dat shabrak had gekregen ging het toch best goed?

Pablo is er eentje met karakter Knipoog

:evaw:

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 13:19

ja klopt toen ging het zeker goed....

Ik weet ook niet wat het is....

Maar als ik alleen opstap kan hij zo een draai van 360 graden maken dat je de kans niet krijgt om hem nog in die hoek te houden. Met als gevolg dat hij rondjes in de bak gaat rennen.

ja is misschien wel een idee sjimmy...

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:40

Laat iemand hem goed vasthouden.
een seconde nadat je opgestapt bent geef je hem een paardesnoepje (of wat jij wil).
Wel zo dat hij zijn hoofd naar achteren moet buigen.
Een paard met zijn hoofd naar achteren kan namelijk niet wegrennen

De eerste keren geef je hem direct dat snoepje, maar na een paar keer laat je er wat secondes tussen zitten.
Zodat hij met zijn hoofd naar achter op jou snoepje wacht.
Beloon hem ook met je stem en een aai, zodat hij er dat ook bij plaatst.

Stel het geven van het lekkers steeds langer uit.
Todat hij echt geduldig lang kan wachten.

Dan ga je het afbouwen, de ene keer wat lekkers, de andere keer alleen belonen, tot je alleen belonen overhoud.

Oefen op en afstappen ook gewoon tijdens het rijden.
Net zo dat als je leert netjes aangalloperen, hoort netjes op en af stappen er ook bij.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:27

Citaat:
probeer ook eens een keer van de andere kant op te stijgen. Ik zeg niet dat het helpt, maar het zou zomaar van de schrik wel kunnen


Dat zou levensgevaarlijk zijn in mijn geval Haha! , ben niet zo soepel als ik aan de andere kant opstijg Knipoog . Als ie dr dan vandoor gaat beland ik of meteen op me kont, of ik sta als zo'n show-rodeoruiter met 1 been in de beugel op mijn paard Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:47

Nimondro heeft ook van die geintjes. 't is gewoon een soort uittesten en als het eenmaal lukt, is het toch een waanzinnig gaaf spelletje? Bij mij gaat het de ene keer ook beter dan de andere, ik moet wel proberen zijn aandacht te trekken als ik opstijg, dan denkt íe even niet aan wegrennen. Als ik er eenmaal opzit, is het niet meer zo erg dat íe een paar pasjes wegdraaft, dan als ik er half naasthang, dus dat probeer ik te voorkomen. De tip van RK is wel een goede, is ook een vorm van zijn aandacht trekken. In de bak weet hij dat hij de ruimte heeft om zijn gang te gaan, de poetsplaats ziet hij niet direct als iets waar hij moet werken. Succes ermee, het komt vast wel goed. Als jij al verwacht dat hij weg gaat rennen, voelt hij dat aan en doet hij het juist. Als jij heel vastberaden opstapt is hij wat meer overdondert en zal hij het niet zo snel proberen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 21:27

Dat maakt niet zoveel uit hoor als ik vastberaden opstap.

Het ging echt een hele tijd goed, maar opeens had hij het weer.

Hij was ook wat druk en wou allereerst niet stilstaan.. Toen had ik hem even terechtgewezen en bleef hij weer rustig naast me stilstaan.

Dus ik mijn ene been in de stijgbeugel en nog was er niets aan de hand alleen op het moment dat ik half in het zadel zit en me dus ook niet meer kan laten zakken op de grond speerde hij er vandoor.
En ja daar hield ik dus niets aan.

En tja dat hij de poetsplaats niet als dat hij aan het werk moet weet ik nog zo net niet...
Hij moet namelijk altijd aan het werk als hij het zadel opkrijgt... Ik ga eigenlijk zelden tot nooit er gewoon opzitten en een beetje meeliften.

Maar ja de toekomst zal het leren.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:33

Nee, maar ik bedoel meer: hij ziet de omgeving van de poetsplaats niet als plek waar hij echt 'werkt'.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 21:38

nee... dat zou kunnen kloppen...

En ja als iemand hem vastheeft moet het wel lukken...
Vroeger in het begin toen ie dit probleem had deed ik dit ook...
Dan drentelt hij ook wel wat om je heen maar dan kan je gewoon opstappen zonder dat hij weg kan vliegen...

Dat ging op een gegeven moment zo goed dat ik het zelf weer ben gaan proberen.. DAt ging dus goed.

Maar waarom hij dit nu weer heeft.. geen idee... weet niet wat er met hem is gebeurt.... Je zou bijna zeggen dat er op stal wat gebeurt is of zo of dat hij gewoon de winter in zijn bol heeft.

Vind het alleen niet zo tof

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 15 bezoekers