Index berekening KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Index berekening KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 20:44

Weet er iemand hoe de index berekening precies tot stand komt?

Ik begrijp dat er een dier model wordt gebruikt, waarin de vader, moeder maar ook familieleden worden meegenomen, en natuurlijk ook nakomelingen en eigen prestaties. Maar hoe wordt dat nou concreet berekend, en zijn er verschillende weeg factoren?

Bij een hoge betrouwbaarheid van de index wordt de index volgens zeggen voornamelijk bepaald door nakomelingen, maar hoe wordt dat berekend en welk percentage is betrouwbaar genoeg?
Tellen bv alle dressuur klassen even zwaar? of tellen GP klasseringen meer mee? is het leeftijd afhankelijk?

Wat me ook op viel uit het hengstenboekje is dat de betrouwbaarheid in niet alleen maar hoger wordt, maar ook kan afnemen, dus bv 55% naar 53% naar 56%? Hoe komt dat?

Nog al wat vragen, wie weet het antwoord??

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:23

Zie "Goochelen met indexen" http://home.iae.nl/users/lijssel/nederlnd/prikkel.htm 1-1-2000. Sindsdien is er niet meer duidelijkheid gekomen. Zelfs de KWPN-inspecteurs weten niet voor hoeveel M-paarden een Grand Prix-paard telt. Ondanks herhaalde vragen van mij in ledenvergaderingen om hierover duidelijkheid te geven in In de Strengen is dit nog steeds niet gebeurd. Waarom zou er zo geheimzinnig mee worden gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:57

Nu nog een keer als mezelf Haha!

Het enige dat ik weet is dat het geënt is op een koemodel, en dat ik in Wageningen van die koemodellen ook al geen hol snapte (...) Dat het te ingewikkeld in elkaar zit om in een artikel in De Strengen uit te leggen is dus absoluut waar.

Over de index zelf heb ik verder niet zo'n mening.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:36

Zep jij hebt het over de exterieur-index Verward