Beenbescherming onderdeel standaard uitrusting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Beenbescherming onderdeel standaard uitrusting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 23:44

In dit geval gaat het dan niet alleen over peesbeschermers, maar alles wat je onder bescherming verstaat, dus bandages etc ook meegerekend.

Mijn paard draagt tijdens het werk altijd peesbeschermers. Omdat hij strijkt heeft hij achter ook strijklappen, maar z'n peesbeschermers voor zijn in ieder geval altijd aanwezig. In de wei draagt hij ze niet omdat ik ervan overtuigt ben dat ze daar geen dingen doen die ze in de natuur ook niet doen. Voor de rest heeft hij ze tijdens het werk, ook longeren of een buitenrit, altijd om!

Nu zie ik de laatste tijd, zowel op foto's als in het echt, erg veel paarden die zonder peesbeschermers lopen. Met sommige paarden word ook gesprongen zonder peesbeschermers.

Ik vind het persoonlijk net zoiets belangrijks als een cap op onze hoofden. De benen zijn toch de belangrijkste delen van een paard en waarom zouden we die niet beschermen?

Ben ik de enige die er zo over denkt of zijn er meer mensen die beenbescherming als een standaard uitrusting beschouwen?

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:55

Ik doe mijn paard altijd 3-1 beenbeschermers om, maar alleen voor.
Ik doe ze ook om als ze losloopt behalve als ze de wei in gaat, dan laat ik ze af.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:57

ik gebruik altijd beenbescherming. peesbeschermers, strijklappen en vaak ook nog springschoenen. je kunt niet voorzichtig genoeg zijn

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:59

Ik rij altijd met beenbeschermers, bandageer nooit. Zou zonder beenbeschermers eigenlijk moeten uitstappen, maar daar ben ik niet zo konsekwent in.

Ik heb een keer een lezing gehoord van een fysiotherapeute voor paarden, die zei dat beenbescherming soms juist de oorzaak kan zijn voor peesblessures.

Als je te goed afsluitende beenbeschermers hebt, of beenbeschermers met een gellaagje aan de binnenkant, kan de temperatuur in de pezen behoorlijk oplopen. En door de beenbeschermers kan de temperatuur niet weg.

Het beste is echt zonder, behalve als je paard strijkt of zich vaker aantikt. Zonder beenbeschermers worden de pezen gewoon veel harder omdat ze niet worden ondersteund (hoe miniem ook) en kan de warmte weg.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 00:18

Daar zit ook wel weer wat in. Heeft misschien ook te maken met te kleine peesbeschermers?. M'n e-pony (klein paardje) loopt met full, maar cob sluit i.d.d teveel af.
Toch vind ik het een fijner idee als hij iets om heeft.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:21

Ik heb alleen met springen peesbeschermers om, verder niet...niet nodig, ze tikt niet aan, ze strijkt niet...
Ze hoeft ook geen moeilijke oefeningen te doen, dat scheelt misschien ook...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:24

#Ymke# schreef:
In de wei draagt hij ze niet omdat ik ervan overtuigt ben dat ze daar geen dingen doen die ze in de natuur ook niet doen.
dan zijn die 6 hechtingen die ik in mijn paard z'n been heb moeten laten zetten nav 2 uur op het land zeker denkbeeldig geweest. was voorkomen door peesbeschermers te gebruiken.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:26

ja maar jouw paard is een geval apart Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:27

LiSSy schreef:
ja maar jouw paard is een geval apart Haha!
ok, daar heb jij weer gelijk in Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:32

Ik reed altijd met bescherming rondom. Vanwege strandritten (zand, nattigheid) heb ik geprobeerd zonder strijklappen te rijden. Met langere ritten, als knollebol moe werd begon hij zichzelf aan te tikken. Strijklappen dus maar weer om.

De peesbeschermers heb ik laatst moeten vervangen, maar de nieuwe peesjes zitten op de een of andere manier niet goed. Met strandritten beginnen ze ook los te raken. Ik rij nu dus zonder peesbeschermers.

Op dit moment is onze standaarduitrusting dus de strijklap Lachen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 00:49

SuperPepeijn"]
[quote="#Ymke# schreef:
In de wei draagt hij ze niet omdat ik ervan overtuigt ben dat ze daar geen dingen doen die ze in de natuur ook niet doen.
dan zijn die 6 hechtingen die ik in mijn paard z'n been heb moeten laten zetten nav 2 uur op het land zeker denkbeeldig geweest. was voorkomen door peesbeschermers te gebruiken.
[/quote]

Okeej, laat ik het dan anders zeggen Knipoog
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard geblesseerd uit de wei kwam.

Ik heb jouw paard wel eens op foto's raar zien doen, geen wonder Haha! Scheve mond

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:51

op stal rijden we allemaal zonder, gaan ook zonder de bak in en op het land ook zonder beenbescherming
nooit problemen mee, ze gaan dagelijks los in de bak , alle 8 tegelijk
in de wei ook , met zijn achten

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:56

Ik rijd alleen met springen en wedstrijden met beenbeschermers. Als ik thuis dressuur doe ik ze zelden om. Tenzij het heel erg winderig is en ik denk dat er wel wat bokkesprongen uitkomen(en Ot is niet subtiel )
Aan de lijn heb ik ze voor wel altijd om, strijklappen niet.

Buitenritten is wisselend. Als ik het strand op ga nooit en als ik alleen ga stappen ook niet, maar als ik met Ontario ga trainen voor het SGW wel(alleen voor)

Ontario loopt met voor en achterbeschermers met springen. Alleen het parcours voor de cros alleen voor, want met die hoge dikke achterbeenbeschermers wordt hij wat slordig op losse balken, voelt hij toch niet Knipoog
Otermo rijdt ik met springen met alleen peesbeschermers. Als ik mijn setje wedstrijdbeschermers compleet heb krijgt hij op concours achter wel om *LOL*


Ik vind de pezen al snel te warm worden onder die beschermers. En doe ze ook altijd zo snel mogelijk weer af na het rijden

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:09

Ja, strijklappen en peesbeschermers horen bij de standaard uitrusting wat mij betreft. Of ik nu binnen of buiten rij, longeer, dressuur of ga springen.. Altijd gaan die dingen om. Maar op het land staat ze zonder, ze staat toch alleen maar te vreten Knipoog

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:21

ik gebruik altijd peesberschermers en strijklappen behalve als ik hem in de padock zet

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:35

Ik rijd ook altijd met bandages en onderlappen of meestal met peesbeschermers en/of kogelbeschermers. Het maakt niet uit wat ik doe (rijden in de bak,buitenrijden,longeren).
Het hoort bij mij dus ook bij de standaard uitrusting.

Op het land heeft hij niets om want dat vind ik bij mijn paardje onzin omdat hij meestal normaal doet en het mij niet lekker lijkt als hij 24 uur per dag dingen om zijn benen heeft in de zomer.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:47

Ik rijd ook praktisch altijd met peesbeschermers, maar ik dacht er gister net toevallig over na: hoe groot is nou significant de kans dat dat beest met z'n achterbeen z'n voorbeen zo aantikt dat er iets gebeurt met die pees? Erg klein volgens mij, de kans dat er iets gebeurt waar je je paard met die beschermers niet tegen beschermt, is volgens mij minstens net zo groot, dus is het eigenlijk een tamelijk willekeurige maatregel.
Of niet?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:52

Gisteren ben ik met paard en al onderuit gegaan, en op dat moment was ik toch wel blij dat ze beenbeschermers om had. Ik ben eerder een keer op deze manier met haar onderuit gegaan, toen ik geen beenbeschermers om had, flinke lap vel van dr been, pees gelukkig nog wel heel. Maar goed, 2x in 8 jaar tijd... inmiddels heeft ze wel 2 witte strepen op d'r benen staan van de beenbeschermers, dus wat nou beter is...

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:53

Rieja schreef:
Ik rijd ook praktisch altijd met peesbeschermers, maar ik dacht er gister net toevallig over na: hoe groot is nou significant de kans dat dat beest met z'n achterbeen z'n voorbeen zo aantikt dat er iets gebeurt met die pees? Erg klein volgens mij, de kans dat er iets gebeurt waar je je paard met die beschermers niet tegen beschermt, is volgens mij minstens net zo groot, dus is het eigenlijk een tamelijk willekeurige maatregel.
Of niet?


Daar heb je wel gelijk in.

Ik gebruik peesbeschemers niet alleen ervoor als hij met z'n achterbeen z'n voorbeen aantikt, vooal niet tijdens het buitenrijden.
Zo waren mijn vriendin en ik eens buiten aan het rijden en gingen over een bruggetje. Haar paard zakt zo met zijn voorbeen door een plank van het bruggetje met zijn halve onderbeen. Peesbeschemers waren helemaal beschadigt en had het gevoel dat als hij ze niet omhad zijn hele onderbeen open lag.

Vanaf die dag ben ik ALTIJD beenbescherming gaan dragen omdat ik dat toch veiliger vond voor als er ooit eens een keer zoiets gebeurt. Dan ben je pas blij dat je ze altijd gebruikt.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 08:29

Een paard dat dagelijks los gaat hoeft geen peesjes om (mag van mij zelfs niet) maar als dat niet regelmatig gebeurt zou ik wel peesjes om doen, omdat dan juist de bokkesprongen komen.
Fleur heeft ze tijdens het rijden voor, tijdens longeren rondom en bij weidegang helemaal niet om.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:00

Ik heb altijd beenbescherming om bij Harry want hij kan gek doen in de paddock en ook in de wei en tijdens het rijden kan hij strijken dus gewoon altijd

Belker

Berichten: 15303
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:49

Bij loszetten heb ik nooit beenbeschermers om, ook niet nu hij met een ander paard losstaat. Met rijden in de bak ook niet. Met longeren doe ik ze wel om. Buitenrijden is wisselend, soms vergeet ik ze Bloos ligt er aan of we met de honden gaan buitenrijden of niet. Met honden weet ik al dat ik minimaal 1 keer in bomen vast kom te zitten Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:11

ja, altijd peesbeschermers en strijklappen om en met springen ook springschoenen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:12

Alleen als ze op ijzers staan.
De sportpaarden liepen vroeger wel altijd ingepakt maar waren ook wat minder voorzichtig op zichzelf.
De cobs zijn handiger en ik heb er nog nooit ongelukjes mee gehad.
Ze hebben ook wat meer haar op hun benen dus meer bescherming van zichzelf maar dat haar zorgt er ook voor dat beenbeschermers sneller drukplekken kunnen geven.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30621
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:20

Ik zelf gebruik bijna geen beenbescherming.
Alleen met springen krijgt mijn Welsh Cob peesbeschermers en strijklappen om. Dan kan hij weleens erg gek doen.
Bandageren lijkt me wel prettig, vooral als het wat kouder is, maar dat kan ik nog niet.
Hij heeft nu geschoren benen, maar het gaat prima. Nog geen wondjes ofzo.

Mijn Haflinger springt nog niet zo hoog, en krijgt alleen strijklappen om als we hoger gaan springen. Vind ik meer als zat.