Wanneer gebruik je onderlappen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Wanneer gebruik je onderlappen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 19:54

Ik wil graag bandages gaan kopen, ik vind het er verschrikkelijk mooi uitzien bij me paardje, maar nu heb ik een vraagje.
Welke kun je het beste nemen?

Ik zal ze alleen voor het rijden gaan gebruiken!
Ik ken stal en werk bandages, maar dan heb je ook nog elastische, en fleece?
Ik snap er geen bal van. Ziek
Mijn vraag is dus, wat is jullie ervaring met deze soorten bandages, en bij welke hoef je wel of geen onderlappen te gebruiken??

Alvast bedankt!!


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:14

Bij elastische Moet je onderlappen gebruiken om de druk goed te kunnen verdelen omdat ze anders het been kunnen afknellen.
Bij fleece ben ik er niet zeker van.

Brabantse Fries ;)

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:19

Oh oke, erg bedankt .
Meer mensen die me verder kunne helpen??

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:37

Bij de elastische bandageas moet je idd onderlappen gebruiken zoals ReBati al zei.
Deze raad ik je ook het minste aan.

Zelf vind ik fleece bandages geweldig, deze kun je zowel gebruiken met als zonder onderlappen.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:41

Oke, erg bedankt.
Ik zat zelf ook al te denken aan fleece.
Maar nu heb ik helemaal mijn keuze gemaakt.
Bedankt!!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:58

Ik heb eigenlijk altijd de huis-, tuin- en keukenbandages (zoals ik ze noem Knipoog ) dit zijn de stal/werkbandages.
Hier hoeven geen onderlappen onder, kan wel.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:52

bij elastische bandages moet je er wel onderlappen onder doen, voor drukverdeling en zodat de bandage niet knelt.
Meestal kan je het trouwens in de winkel even vragen

-


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:54

ja hebt ook van die soort katoenen,geen fleece en geen elastische,maar die gewoone katoenen (snappen jullie het nog *LOL* )
daar kun je wel onderlappen onder doen maar hoef niet,ik doe het dus nooit.
bij mijn fleece bandage's doe ik al helemaal nooit onderlappen,is absoluut niet nodig vind ik en het word dan zo dik.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:46

ik rijd wedstrijden en ik vind het wel chique staan om bijvoorbeeld bij de parade bij mij op de club mijn paardje te voorzien van witte bandages, welke bandages raden jullie mij dan aan? ( ow haffielover, bedenk me nu wel dat ik even jouw topic zit te gebruiken, hoop dat je het niet erg vindt..)

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:47

Het paard op de foto heeft wel bandages om, maar het is (helaas) niet mijn eigen paard en ik heb hem dus ook niet zelf gebandageerd.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:08

Om even op Patos te reageren: Ik zou voor katoenen of fleece gaan. Zelf heb ik witte bandages in katoen en de rest van mijn bandages zijn veelal Fleece, bevalt me prima!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:18

OK, bedankt!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 23:19

Oke, bedankt mensen.
Ik ga binnenkort eens kijken, als ik geld en tijd heb.
Nog eevn een vraagje.
Wat kun je het beste als beenberscherming voor voor de kar gebruiken??
Trouwens ik open daar wel even een nieuw topic voor.

Maar effe ontopci, erg bedankt, en ik denk dat ik voor de fleece ga ! die zijn ook best mooi!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:26

Hmmmm, ik ben niet zo'n voorstander voor "onwetend-bandage-gebruik". Uit je vraagstelling begrijp ik dat je niet zo veel (of geen) ervaring hebt met bandageren. Dan vind ik het behoorlijk onverantwoordelijk om er zomaar mee te gaan experimenteren omdat je het mooi vindt. Laat je alsjeblieft door een deskundig iemand voordoen hoe het moet, want bandages zijn fijne beenbescherming maar alleen als ze juist zijn aangebracht zo niet kunnen ze alleen maar kwaad doen.
Verder raad ik je aan om wél onderlappen te gebruiken en géén elastische bandages. Vilten onderlappen kunnen best lastig zijn, die raad ik niet aan voor bandageer-beginners. Verder maakt wollen/katoenen/fleece bandage niet zo gek veel uit. Alleen heb ik de ervaring dat fleece minder makkelijk schoon wordt.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:54

Ik doe altijd lappen (Eskadron) onder de bandages, gebruik trouwens alleen de stal/werkbandages (geen elastische). De bandages blijven mooier zitten en ook de druk wordt beter verdeeld met onderlappen.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:26

Ik gebruik ook altijd onderlappen. En ook die van eskadron omdat dan de druk goed verdeeld wordt en het ook nooit te strak kan zitten. Verder gebruik ik simpele fleece bandages of die dingen van global.

ilona22

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:25

altijd ondrlappen gebruiken
heb paarden gezien waar de bandages te strak zaten en daar de meest gruwelijke wonden van opliepen

ik zelf gebruik ze niet geef mij maar gewoon peesbeschermers daar word het ook niet zo heet onder

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:53

Hoi Aimee, ik kan overigens wel bandageren, k heb het geleerd van iemand waarvan ik weet dat zij het goed kan. Ik gebruik zelf eigenlijk altijd onderlappen en katoenen bandages, maar ik was benieuwd wat mensen mij zouden aanraden voor de wedstrijden. Ik heb namelijk geen ervaring met de fleece bandages, ik vind ze er vaak uitzien of ze niet zo lang mee zullen gaan.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:54

ik ben een kluns met die dingen, die lappen blijven niet zitten, en ik gebruik t dus ook niet. ik ga voor de peesbeschermer, ik wilde dus ook bandages omdat ik t mooi vond. maar heb me er een hele poos geleden bij neergelegd dat ik t niet kan, en dat het dan ook geen nut heeft

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:55

En idd, ben groter voorstander van peesbeschermers ipv bandages, die zijn bij mij meer voor de show, dus 1x in de maand bij bijv een parade. Beter nog dan peesbeschermers: als je paardje zichzelf niet beschadigd, gewoon zonder beenbescherming.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:30

patos schreef:
Hoi Aimee, ik kan overigens wel bandageren, k heb het geleerd van iemand waarvan ik weet dat zij het goed kan.


Verward Verward Verward
Ik dacht dat de topicstarter Haffielover was???

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:54

Weet ik, maar toen ik mijn eigen stukje zat te lezen, dacht ik dat je gedeeltelijk ook wel op mij reageerde. Ik voelde me niet aangevallen ofzo, maar wilde het alleen even toelichten.

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:08

sorry oftopic maar ik heb het bandageren dus geleerd op een dressuur stal waar ik heb gewerkt dus ik denk dat ik het wel op de juiste manier geleerd heb maar ik word toch wel een beetje onzeker door de waarschuwingen hier zou ik nog een keer een lesje bandageren nemen?

Lachen

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 22:40

Ik weet dat ik niet alleen kan gaan prutsen omdat dit levensgevaarlijk is als ze los gaan, en zowiezo kan het lescht zijn voor de druk op de benen.
Dit weet ik!!
Een goede vriendin bandageert haar paard altijd, en is bereid het mij goed te leren!.
Ik ga dan zelf oook niet aan de pruts, maar aangezien ik 99.9% van de tidj samen met haar rij, kan ze me helpen met bandageren.
Zo kan ik goed oefenen.

ff ontopic.
Er bedankt voor jullie reacties.
Ik moet binnekort strijklappen gaan kopen.
Ik kijk dan meteen voor bandages, en waarschijnlijk koop ik dan meteen onderlappen, toch voor de zekerheid.

Ps is wil niet alleen gaan bandageren omdat ik het mooi vind, maar ik ook heel vaak cross, en bandages dan net wat meer steun geven!!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:39

Oei, juist bij een cross zijn bandages héél gevaarlijk. Een cross gaat vaak over wat onregelmatig terrein en verschillende bodem, de pezen moeten daarbij als het ware hard aan het werk en worden dus warm. Warmer dan bij welke andere training dan ook!!!
Wanneer je dán bandageerd krijg je enorme warmte-ophoping doordat er meer warmte wordt geproduceerd dan er afgevoerd kan worden in een korte tijd. Gevolg kunnen zijn volledig gescheurde pezen!!!
Echt een afrader. Koop dan van die Aertec-3-in-1-beenbeschermers van Veredus. Kost een beetje, maar dan heb je ook wat. Ze bieden bescherming, steun en door speciaal materiaal en samenstelling wordt warmte afgevoerd. Dat is nou een aanrader.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bribro, ComscoreBot, DinaxUllie, Lizz, mooney, NRJ en 122 bezoekers