belachelijk...wedstrijdtenue

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

belachelijk...wedstrijdtenue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 02:38

Ik rijd nog geen officiele wedstrijden maar gewoon lekker onderling op de manege. Daar hebben we twaalf klasses. En volgens de FNRS mag je starten in wat je wilt. Alleen handschoenen (zwart of wit) en laarzen en cap zijn verplicht. Er is een apart punt voor verzorging ruiter en verzorging paard.

Ik dus starten in een mooie zwarte broek met een witte blouse erop en witte handschoentjes.

Op mijn protocol kreeg ik een vijf voor verzorging ruiter. Ik was best verbaast want een andere deelnemer had een zwarte broek aan en een vaal zwart t-shirt en die had een zeven.

Ik dus naar de jury. Niet kwaad maar wilde gewoon weten waarom.

Nou omdat ik een eigen paard heb, moet ik starten in tunue. Dus witte broek en jasje etc.

Ik was best pissig. Het scheelde de eerste plaats. (was nu tweede) Hoezo moet ik een jasje aan? Ik rijdt toch dezelfde wedstrijd? Ik rij ook even vaak een wedstrijd? Waarom moet ik dan in tenue?

Volgende wedstrijd. Ik netjes in tenue. Dus hadden we dezelfde punten voor verzorging. Maar dit keer wilde ik ook een goed punt voor verzorging. Ik had Karan heel mooi gevlochten. 198 elastiekjes, niet dat dat er wat toe doet.

Een andere ruiter, had niet ingevlochten. We hadden beide een zeven voor verzorging. Wat?

De reden;"och het is een manege paard en er rijden meer mensen op dat paard dus kan ze er niets aan doen" Pardon! Dat was ook een eigen paard?

Zuch. Heb het idee dat ik extra hard moet werken voor mijn punten op deze manier.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 03:02

nou dat is dan niet eerlijk
wat zou jij balen steeds.
terwijl jij beter je best doet de verzorging dan een ander
jah het blijf altijd een jurysport he

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 09:09

idd dat is eigenlijk meten met twee maten wat die jury doet maar tja dat is ook dressuur..
het kan ook zijn dat het paard van je deelnemers meer aanspreken bij je jury en dat ze daarom hogere punten op verzorging krijgen

ONDERSCHRIFTLOOS

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 11:00

Meten met twee maten is inderdaad niet eerlijk.
Helaas werkt het nu eenmaal zo, waarschijnlijk zul je het straks met officiele wedstrijden ook tegenkomen.
Jurysport he Knipoog

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:05

belachelijk!!!weet je de naam nog van die jury?moet je ff doorgeven aan de FNRS!!want volges mijmag zoiets niet hoor!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:22

Tip van een jurylid Knipoog ; gewoon zorgen dat je de andere onderdelen zoveel netter rijdt dan de anderen dat de verzorging niets meer uitmaakt, ook al scoor je een 4 (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt)
Maar het is idd vreemd, Heike.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Witney
Berichten: 169
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:37

wat stom zeg. alleen maar hogere punten krijgen omdat je een eigen paard hebt. en dat terwijl ze er misschien wel geen enkele moeite voor heeft gedaan terwijl je uit de naad hebt lopen werken. ik snap best dat je pissig was, zou ik ook zijn.

xxx natal

Friendship Is Like A Glass, HandlE It WitH CarE oneS it'S brokeN it'S harD tO reparE!!

PeOpLe wHo dOn'T LikE CaTs MusT hAVe BeEN MoUSe In A PrEvIOuS LiFE!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:32

Ik ben er heel makkelijk in, iedereen een 7 of een 8. Haha!
Ik jureer af en toe onderlinge wedstrijden en een manegeruiter kan er niets aan doen dat het betreffende paard er niet zo netjes uitziet omdat het zadel toevallig wat vaal is of omdat de ruiter alleen een donkerblauwe broek heeft.
Verzorging vind ik een heel vaag onderdeel, je mag er van uit gaan dat iedereen zijn best doet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:45

ik heb volgende week ook een onderlinge wedstrijd bij de RV en moet ook in tenue... dat heb ik dus niet. gelukkig kan ik het lenen van een vriendin die dezelfde maat heeft. maar ik vind het wel een beetje vaag.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:47

onderling hoeft toch niet in tenue? Bij ons niet, en ze kunnen je toch niet verplichten om zo'n duur jasje e.d. te kopen?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 21:19

Ik vind dat als iemand gewoon netjes gekleed is dat hij dan best een zeven of acht mag hebben. Dat wil niet zeggen dat iedereen met jasje een acht moet hebben.

Maar als je gewoon een zwart vaal /versleten t-shirt aanhebt dan mag je daar best naar kijken.

Bij de FNRS heb je twee punten.
Een voor verzorging ruiter en een voor verzorging paard.

Mensen die moeite hebben gedaan om een paard te vlechten, mogen best een extra punt hebben. Ook al is het niet netjes gedaan. Ze zijn tenslotten aan het oefenen.

Wij hebben nu als extraatje een vlechtprijs. Dus verzorging paard kan iedereen hetzelfde krijgen.

Maar er zijn dus echt kinderen die moeite doen om netjes gekleed te gaan. Mooie zwarte broek, gele trui en rode bodywarmer. En dat allemaal schoon. Kijk dat vind ik dus ook ok.

Enne ik doe gewoon mijn best voor het rijden. daar gaat het toch om.

Maar ja die punten staan er niet voor niets, wel?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:46

beetje stom dat ze zo'n onerscheid maken tussen eigen pony's/paarden en manege pony's!
Op de onderlinge wedstrijden bij mij op de manege kreeg iedereen gewoon hetzelfde punt voor verzorgin dat wist je van te voren... als je er gewoon netjes uit ziet dan heb je meestal ook wel hogere punten voor de onerdelen ( ziet het er ineens veel netter uit Tong uitsteken )

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:21

Waarom maken ze dan niet 2 rubrieken. 1 voor 'eigen' paarden en pony's en 1 voor manegepaarden. Niet alleen om de verzorgingspunten, maar iemand met een eigen paard kan natuurlijk ook veel vaker oefenen dan iemand die 1 keer in de week manegeles heeft.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:20

Op de manege waar ik reed
Was er gelukkig een aparte rubriek voor eigen paard en manege spul
Maar eigenaars reden meestal ook ofiele wedstrijden dus wij waren netjes in teneu

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:26

Tsss dat slaat dus echt nergens op he. Omdat je een eigen paard hebt, moet je in wedstrijdtenue...

Bij ons op de manege is gelukkig het manegespul van de eigen paarden gescheiden. Scheelt heel wat gedoe Haha!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:20

Amethyst schreef:
Bij ons op de manege is gelukkig het manegespul van de eigen paarden gescheiden. Scheelt heel wat gedoe Haha!


Dat is wel wat handiger. Want ik vind het nergens op slaan wat er gebeurd, hoewel het natuurlijk over het algemeen zo is dat mensen met eigen paarden wat meer te besteden hebben dan mensen met manegepaarden. En in jouw geval klopt dit toevallig niet, maar gemiddeld zullen eigenaars van eigen paarden meer wedstrijden rijden dan manegemensen...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:37

Wij hebben niet eens punten voor verzorging, maar toch ga ik de dag ervoor de staart wassen, de dag zelf de beentjes en heel precies vlechten. En toch zijn het manegepony's(ze lopen wel weinig in de lessen omdat ze nogal hevig zijn, maar ze zijn het toch), en een van de twee zelfs een klein dik robuust ponytje, genaamd knots Haha!. Dan doe ik echt mijn best om er iets moois van te maken, en daar krijg ik af en toe wel complimenten voor Lachen.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:53

jeetje zeg! Wat l*llig van die jury... wij moeten wel altijd in tenue... maar er is OF een andere prijsuitreiking voor diegene met een eigen paard, OF er wordt geen onderscheid gemaakt, wat bij mij dus meestal het geval is, omdat ik de enige uit de les ben met een eigen paard.

xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:18

jeetje wat acosiaal zeg Boos! ze houden bij ons sinds een jaar apparte wedstrijden, 1 voor eigen paarden en pony`s, en 1 voor manege paarden en pony`s want ja op een manege pony kan je veel minder rijden dan op je eigen paard en of pony toch Verward

eventing: het belangrijkste om je pony "fris" te houden Knipoog
yes k heb nu al de foto`s van king in mijn profiel.... nu nog de rest :p kijken dus

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 14:09

Wij rijden FNRS wedstrijden. Deze zijn zo opgezet dat iedereen in zijn eigen klasse kan starten. Er zijn twaalf klasses. Dus als je goed bent ga je gewoon vanzelf door naar een klassen hoger.

Op deze manier heb je niet altijd dezelfde winnaars. En kunnen de pension en de manege paarden gewoon bij elkaar.

Volgens de FNRS methode letten ze ook niet op combinatie zoals dat landelijk is. Maar echt op de ruiter. Dus als je op een paardje zit wat het allemaal nog niet zo goed doet dan kun je toch hoge punten halen.

Bijv als je wel de goede hulpen geeft en hij springt toch verkeerd aan. Als je dat dan probeer te corrigeren dan kun je toch nog een zeven krijgen. Bij de landelijke wedstrijden had je dan allang een vier.

Verder krijg je verschillende punten voor handhouding, teugelhulpen, beenhulpen, houding en zit van de ruiter, rijden in het algemaan etc.

Dat zijn de laatste 10 punten. Heel erg goed want zo leer je echt wat.

Bij twee WP moet je naar een volgende klasse.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:39

Ik wil nu niet vervelend zijn ofzo, want ik vind het ook heel raar van de jury, maar dit komt nu bij me op:

Als jij tussen de manegeruiters start met een eigen paard, dan vind ik het begrijpelijk (begrijpelijk, ik zeg niet dat ik het er mee eens ben!) van de jury dat hij je 'ergens op probeert af te rekenen' omdat je in het voordeel bent. En tsja, wat is er dan makelijker dan de verzorging?

Of als je als volwassenen tussen kinderen start...

Als dit niet zo is, dan zou ik het ook echt niet weten.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:25

Ja dat zou je wel denken. Maar het systeem moet dat tegen gaan.

Ik rijdt nu F7 de andere mensen in mijn groep rijden dus net zo goed of slecht als ik. Ben ik beter, dan ga ik door naar de F8. Simpel dus.

Er is dus geen verschil tussen eigen of niet. Het komt vaak genoeg voor dat mensen op een manege paard eerste worden.

Bij ons rijden de kinderen ook tegen de volwassenen. Ze rijden allemaal op het niveau wat bij ze past. De kinderen winnen trouwens meestal van de volwassenen.

De meeste kinderen zitten namelijk lager. Dus de volwassennen die net rijden ook.

In de hogere proeven rijden wel meer volwassenen.

Het is leuk dat, dat tegen elkaar moet. Anders moet de volwassenen alleen rijden en wordt hij automatisch eerste. Zo ook als er kinderen zijn die hoger rijden.

Daarbij hebben we ponies die beter in de lagere klasses zijn. De 'betere' ponies starten alleen in de hogere klasses.

Wij hebben bijv ook twee ZZ paarden. Nou en als ik daar met mijn pony tegen moet? Pff valt niet mee hoor.

Nee het systeem is eerlijk.

Ik vind dat ieder punt beoordeeld moet worden. Het is niet voor niets een punt.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:51

Tsja, je wordt dan weliswaar beoordeelt op hoe jij je paard rondstuurt ipv op hoe je paard loopt (zoals bij het landelijke), maar toch kan iemand met een eigen paard meer oefenen. Natuurlijk zitten die dan snel een niveau hoger en is het weer eerlijk, maar vertel dat maar is aan sommige juryleden!

Beetje offtopic:
Ook is mijn ervaring dat het niet altijd helemaal eerlijk gaat als het gaat om het beoordelen vd ruiter ipv het paard.
Soms zie je toch wel dat iemand het goed probeert, maar het paard niet luistert. Tref je de juiste jury, dan eindig je met hoge punten. Tref je dan een foute jury, dan ben je onherroepelijk gezakt.

Maar ik ben het toch met je eens dat ze een punt los horen te beoordelen van of je een eigen paard hebt of niet, of dat je volwassen bent of niet enz.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:54

Ik weet best dat het heel moeilijk is om ze te beoordelen. Maar daar hebben ze een cursus voor gevolgd.

Het nadeel met een eigen paard is dat er vlug een fout insluipt. Dat wordt dus genadeloos afgestraft. En zo hoort het ook.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pony33 en 12 bezoekers