Ik heb zelf een 5 jaar oude Weijer trailer (een blauwe! geen polyester) en ben er echt ZEER tevreden over. Prima trailer, houdt zich goed door de jaren heen, staat elke dag gewoon buiten en blijft sterk, stevig en in verband. De trailer was in aanschaf ook niet opvallend duur (nieuw).
Ik zou bij een oudere trailer zeker letten op de wegligging. Een oude Westfalia is eigenlijk hetzelfde als een oude mercedes, niet kapot te krijgen, dat is een goede koop, ook al moet je al het hout vervange, dat onderstel is eigenlijk altijd goed.
Je wilt erop letten dat de vloer absoluut 100 % stevig is (probeer maar met de priem/schroevendraaier, als bij de kozijnen van een huis). Daarnaast wil je geen rotte plekken hebben bij de achterbenen (urine-aantasting? schop-schade?). Ga zeker met de trailer uit rijden, rem eens overdreven hard en zie wat er gebeurd. Trek daarna weer flink snel op naar een km of 50, zie wat er dan gebeurt. Kies daarvoor wel een rustig weggetje! (zonder sloten aan weerskanten...). Je wilt het weggedrag weten van dat ding. Porbeer ook even achterin de trailer te ervaren hoe wind-geluid-gevoelig het ding is, klappert er iets, tocht het? (maak dat de chauffeur niet harder dan 20 kmph rijdt, want achterin zitten is wel gevaarlijk....
Bedenk dat een tweedehands trailer helemaal niet veel geodkoper is dan een volleedig nieuwe. ER wordt op aanhangwagens amper afgeschreven, ze zijn zeer waardevast. BEsteed iets meer en je hebt volledige garantie, wat bij een occasion dus niet vaak geldt. Vooor 7.000 gulden moet er een nieuwe trailer te vinden zijn (incl btw), onder de 3.000 gulden zijn er alleen maar zeer slechte trailers te koop waar heel veel aan moet gebeuren (uitzonderingen daargelaten, je kan mazzel hebben). En met een beetje materiaal zit je zo weer op 1000 gulden meer....Succes!
Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?