Donor, ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Donor of niet?

Ja, nu ik nog leef, en na de dood ook
30 (26%)
Ja, alleen nu ik nog leef zodat ik weet wat ze met me doen
2 (1%)
Ja, maar alleen als ik dood ben!
54 (46%)
Nee, ik niet WANT...
22 (19%)
Anders
7 (6%)

Totaal aantal stemmen: 115


Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:28

Ik geef bloed en als ik dood ben mogen ze alles hebbeb wat zr nodig hebben. Ik heb het idee dat je dan nie techt dood bent dat je op een andere manier toch een beetje leeft.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 21:38

Weet iemand al hoe het zit met het bloed dat O+ is??

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:16

O+ bloed is universele donor, dit wil zeggen dat O+ aan om het even wie mag toegediend worden (met om het even welke bloedgroep)
Dit is het bloed wat bij grote ongelukken ed zeer gewild is, omdat men het meteen kan toedienen zonder dat je de bloedgroep van de receptor kent (of eerst moet laten testen)
Iemand die O+ heeft, kan echter alleen maar O+ toegediend krijgen...
En O+ is nu net een bloedgroep die niet zo veel voorkomt...

Green
Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 02:50

ik heb nee ingevuld.
En waarom, het klinkt misschien heel egoistisch ofzo, maar ik vind gewoon dat mijn lichaam van mij is, en van mij moet blijven, ook na mijn dood.
Het spijt me als ik daarmee misschien iemand had kunnen helpen, maar ik vind het gewoon geen prettig gevoel als iemand in mij gaat snijden om iets wat van mij is aan iemand anders te geven.
Sorry als dit bot overkomt ofzo, wil er geen mensen mee kwetsen, maar op dit moment denk ik daar gewoon zo over.
Misschien dat ik in de loop der jaren nog verander in m'n mening, dat kan best, maar nu in iedergeval niet.

ook hoorde ik laatst iets op de radio dat er misschien een wet kwam dat iederen automatisch donor is in het hele land en als je dat niet wilt moet je een brief opsturen dat je het niet wilt ofzoiets.
Ik ben het daar dus niet mee eens.
Mensen moeten voor zichtzelf kunnen beslissen of ze het willen of niet, en niet eigenlijk worden 'verplicht'
Ja oke je kunt zegge dat je het niet wilt, maar veel mensen hebben dan toch zoiets van, och nee laat maar is mij te veel werk ofzo, doe het wel een andere keer, en als je dan plotseling komt te overlijden ben je verplicht donor, terwijl je het helemaal niet wilde.
Deze wet is in een ander land al actief, ik meen belgie kan dat?
Kan me ook vergissen.
Maar goed zal nog wel even duren voordat die wet komt in nederland.

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 08:59

Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Heel veel mensen zouden wel donor willen zijn, maar registreren zich om een of andere vage reden niet. Door mensen automatisch donor te maken, hebben ze zoveel mogelijkheden meer. En mensen die dat niet willen, kunnen daar idd voor kiezen door een brief te schrijven, of een kaartje bij zich te dragen. Dat kan andersom idd ook, maar dat heb je met alles. In andere landen ben je automatisch verplicht donor, ik zou op moeten zoeken wel land dat is. Maar het is ergens verplicht, een andere bokker die het weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:38

Ik heb dus een bloedgroep die bijna niet voorkomt... Pff heel vervelend...

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:08

Beauty_A schreef:
Deze wet is in een ander land al actief, ik meen belgie kan dat?
Kan me ook vergissen.
Maar goed zal nog wel even duren voordat die wet komt in nederland.


volgens mijn weten is het belgie echt niet zo dat iedere burger verplicht is om donor te worden door de overheid!!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 10:32

Hmmm, ik heb dus idd ook een bloedgroep die niet veel voorkomt. Kan weinig krijgen, maar wel aan iedereen geven. Misschien zal ik dan toch eens gaan informeren voor een kleine afname... en dan maar duimen dat mij niks overkomt wanneer er geen bloed beschikbaar is! Bloos!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:39

In België is het zo dat je automatisch donor bent, tenzij je zelf of je ouders (als je nog minderjarig bent) bezwaar aantekent. En dat kan gewoon bij het gemeentehuis. Dat kan op elk moment, en je kan dat bezwaar ook op elk moment ongedaan maken.
Niemand is dus verplicht.

Beauty_A schreef:
Ik ben het daar dus niet mee eens.
Mensen moeten voor zichtzelf kunnen beslissen of ze het willen of niet, en niet eigenlijk worden 'verplicht'
Ja oke je kunt zegge dat je het niet wilt, maar veel mensen hebben dan toch zoiets van, och nee laat maar is mij te veel werk ofzo, doe het wel een andere keer, en als je dan plotseling komt te overlijden ben je verplicht donor, terwijl je het helemaal niet wilde.


Misschien ga ik nu even grof overkomen, mijn excuses dan maar alvast. Maar ik vind dat je daar een enorm belachelijk argument geeft.
In beide gevallen gaat het erom dat je iets moet doen (briefje opsturen/even gemeentehuis binnenstappen) om te laten weten dat je het niet eens bent met automatisch geen/wel donor zijn.
In het geval van Nederland, automatisch geen donor, wil dat zeggen dat veel mensen er niet over nadenken. Deze mensen zijn misschien grotendeels niet eens geen donor omdat ze dat zelf niet willen, maar gewoon omdat ze er niet over nagedacht hebben.
Het wil ook zeggen dat er mensen zijn die er wel over nadenken, maar het uiteindelijk te veel werk vinden om een briefje op te sturen. Als zij uiteindelijk plotseling komen te overlijden, zijn ze automatisch geen donor terwijl ze het misschien wel hadden willen zijn.

In het geval van België, automatisch wel donor, wil dat zeggen dat veel mensen er wel grondig over nadenken. De mensen die er voor kiezen om geen donor te zijn, zijn daarin dan zeer overtuigd en zullen even op het gemeentehuis binnenstappen een kleine moeite vinden. Mensen die wel donor willen zijn (en het zijn die mensen die "nodig zijn"), moeten geen enkele moeite doen en zijn dus bij hun overlijden automatisch donor.


Om het ff bot te zeggen: als het jezelf aanbelangt (jij wil niet dat ze aan jouw lichaam zitten na je dood), is de moeite om dat even te laten weten opeens veeeeeeeeeeeeeeeel minder groot dan wanneer het anderen aanbelangt (anderen helpen met je organen na je dood).

Mensen gaan sneller actie ondernemen om zichzelf te beschermen (laten weten dat je geen donor wil zijn), dan om anderen te helpen (laten weten dat je donor wil zijn). Dat is nu eenmaal zo, en daar speelt de situatie in België dus op in.

Liever mensen die overtuigd geen donor willen zijn, dan een massa kansen op donororganen die verloren gaan.

En dan nog een kleine noot: ik wil hiermee de mensen die geen donor willen zijn in geen geval aanvallen of met de vinger wijzen. Ik heb respect voor ieders keuze. Als ik de woorden "om zichzelf te beschermen" ed gebruik, bedoel ik dat niet negatief (kon gewoon ff niks beters verzinnen)

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:42

Ik zou best bloeddonor willen zijn maar dat gaat helaas niet Scheve mond
Heb het twee keer geprobeert maar twee keer flink flauwgevallen mijn lichaam heeft blijkbaar alle beetjes bloed nodig. Haha!

Of ik orgaan donor wil zijn weet ik eerlijk gezegd niet Scheve mond
Ik twijfel er al heel erg lang over Bloos

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:59

Ik heb gekozen voor de 3e optie, 'Ja, maar alleen als ik dood ben!'. Na mn dood mogen ze zowieso alles pakken wat ze nodig hebben, anders wordt het toch maar verbrand.

Of ik later bloeddonor wordt weet ik eigenlijk nog niet. Ik ben 2x meegeweest met mn ouders en elke keer ging ik bijna onderuit, ik kan daar echt niet tegen. Maar wie weet later.... Lachen
Ik weet niet welke bloedgroep ik heb btw Haha!

kimmiej
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:08

nope want ik heb zelf bloedarmoede anders zou ik t denk ik wel doen..* !!! OK dan!

KuSsIeSs[/b]

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:13

Van mij mogen ze alles hebben als ik dood ben, dan heb ik er toch niets meer aan. Bloed geven e.d. doe ik niet, omdat ik daar gewoon te schijterig voor ben. Mocht er een groot ongeluk gebeuren, dan ben ik wel bereid om bloed te geven als het echt nodig is. Ik heb trouwens toch een moeilijke bloedgroep om bloed te geven AB+, ik ben eigenlijk de ideale ontvanger.

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:49

Ik ben geen donor. Zou het wel willen zijn, maar was gewoon te lui om dat papiertje destijds in te vullen en terug te sturen.
Wat mij betreft zou het andersom mogen zijn. Automatisch donor, tenzij je aangeeft dat niet te willen zijn. Want volgens mij zijn er meer luie types als ik Schijnheilig Allemaal verloren organen. Zonde...

Zal binnenkort eens informeren hoe ik donor kan worden (als ik het niet vergeet Scheve mond ). Bloeddonor zijn is echt niets voor mij. Word al misselijk als ik eraan denk.

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:37

Ik ben al een hele tijd donor, tenminste heb een donorcodicil op zak, dus na mijn dood mogen ze (bijna) alles hebben, heb alleen mijn hoornvliezen en huid uitgesloten, dat vind ik geen prettig idee.
Ik loop ook al een hele tijd rond met het idee om ook bloed te gaan geven, maar dat heb ik eigenlijk nooit in praktijk gebracht

Verder ben ik het met Leentje eens. Eigenlijk zou je automatisch donor moeten zijn en als je het niet wil zijn, dat je dan actie moet ondernemen.
Er zullen zoveel mensen in Nederland rondlopen, die best donor zouden willen zijn, maar geen actie ondernemen om dit daadwerkelijk te gaan worden.
Nee hoor, van mij mogen ze het omdraaien.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:45

Ik ben nog niet meerderjarig en dus nog geen donor.
Wel ga ik bloeddonor worden ( event. later plasma ), heb zelf een slachtaderlijke bloeding gehad en bloed nodig gehad.
Zonder dat bloed had ik niet meer geleefd.

Verder mogen ze wat mij betreft alles hebben van mij, maar kan me voorstellen dat nabestaanden dat een raar/vies idee vinden.
Daarom ga ik mijn donorcodociel ( goed geschreven? ) zó invullen dat de nabestaanden mogen beslissen.

En ja ik vind het egoistisch als je geen bloed geeft, je kunt er andere mensen zo vreselijk goed mee helpen!( Zolang je eigen gezondheid er niet onder leid ).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:09


RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:20

nou ik kan nog niet kiezen maar ik wil egt nooit blodedonor zijn reden: heb naaldenfobie..

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:54

na mn dood wil ik in ieder geval donor zijn als dit mogelijk is, alleen mn hoornvlies niet. nu ik nog leef heb ik het liever niet, maar als het bijvoorbeeld zou zijn om mn zusje te redden ofzo (beenmerg enzo) zou ik het zeker doen!

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:27

Tessebes"]
[quote="lis schreef:
Zal binnenkort eens informeren hoe ik donor kan worden (als ik het niet vergeet Scheve mond ).


Uitprinten, invullen, opsturen. Haha!
http://www.donorregister.nl/pdf/Donorre ... 01a.02.pdf
[/quote]

Heb geen printer Scheve mond
Zie, zo hebben luie mensen altijd een excuus. Gewoon omdraaien die procedure..

cobiie

Berichten: 7314
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:49

Ik ben plasma donor geweest tot 2 weken geleden (na 3 keer verkeerd prikken heb ik er de brui aan gegeven). Voor de rest ben ik nog beenmergdonor en iets anders donor (iets wat soms accuut voor kleine babys nodig is).

Van mij mogen ze na mijn dood alles van mij hebben, zolang ik er nog maar redelijk netjes bij lig in de kist.

Soms denk ik wel eens dat mensen die geschikt zijn alles donor en dat niet willen ook geen aanspraak zouden mogen maken op donororganen. Je moet eens zien hoeveel meer donoren er dan bij komen.

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:04

MoonChloe schreef:
nou ik kan nog niet kiezen maar ik wil egt nooit blodedonor zijn reden: heb naaldenfobie..

me 2

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:07

ben donor na mn dood en ga binnenkort ook bloed afgeven.het bleef bij mij erg lang liggen, wel stom eigenlijk, maar een paar maanden geleden heb ik het eindelijk opgestuurd!

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:22

Ze mogen mij helemaal leeghalen als ik dood ben.

Bloed geven heb ik 2 keer geprobeerd, maar het ging niet. M'n bloedvaten zijn te dun en daardoor zogen ze vacuüm. Op zich wel jammer, want ik zou het graag doen, maarja daar doe je niets aan hè?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:28

Ik ben geen donor. Ik hoef ook geen organen van anderen. Voor mij heeft het een reden als ik dood moet gaan. Ik kan het niet uitleggen maar zo denk ik erover. Ook vind ik het geen prettig idee dat er nog in mij gesneden wordt als ik overleden ben... Mijn vriend is wel donor, en zijn keuze respecteer ik ook. Maar dit is gewoon mijn keuze...