zwarte vacht = blinken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

zwarte vacht = blinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 23:49

ik heb nogal problemen om mijn zwarte geitje te fotograferen. het blinkt steeds:

Afbeelding

Afbeelding

wat kan ik hieraan doen?

Enya - Daya :-)


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:06

Heb je een flitster aanstaan? Dat is meestal de reden dat ze zo gaan glimmen.

Denk ik...heb er niet veel verstand van hoor

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 00:07

hij zou niet mogen gegaan zijn op zo'n lichte dag, dus ik vermoed van niet, nee.

Enya - Daya :-)

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:45

De 2e foto is overbelicht, dan wordt het zwart sowieso grijs.
Dat blinken zou mischien verholpen kunnen worden met een polarisatie filter.
Bij arabieren smeren ze vaak vettigheid om z'n ogen en mond om die wat te accentueren en dat gaat in de felle zon ook zo schitteren.
Daarvoor wilde ik ook eens met een polarisatie filter kijken of dat de schittering een beetje wegneemt.
Helaas nog steeds niet geprobeerd, dus ik kan niet met zekerheid zeggen of het helpt.
Zelf vind ik zo'n glans in de vacht mooi maar digitale camera's weten er vaak geen raad mee en ziet het er heel anders uit op de foto dan in werkelijkheid.
Mischien dat iemand anders het al eens geprobeerd heeft.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:26

Zwarte onderwerpen moet je onderbelichten. De lichtmeter ziet nl geen verschil tussen zwart onderwerp of weinig licht en zal het gemiddelde willen nemen. Als je onderwerp zwart is, denkt de camera dat het donker is en zal het lichter willen maken. Het best kan je de automaat op 1 of 2 stop onderbelichten instellen, of eerst de belichting meten voordat het onderwerp in beeld komt, de camera op handbediening zetten en de waardes instellen die je zonder het zwarte onderwerp had gemeten.


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:42

bedankt voor de antwoorden Haha! die stops heb ik niet staan, maar wat ik dus doe is jouw tip don_marcello, van eerst de omgeving te meten, het toestel acclimatiseert, en dan met die instelling de geit fotograferen. het blonk al een heel stuk minder. bedankt voor de tips!

Enya - Daya :-)

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:45

Don_Marcello, ik moet je tegenspreken, zwart of wit op de foto maakt niet uit, je moet nooit onder of overbelichten, je moet altijd goed belichten!
Zwart zorgt er wel voor dat de camera de belichting verkeerd inschat en dus wil gaan overbelichten.
Dit automatische overbelichten ga je dan compenseren op de camera door een krappere belichting in te stellen.
Zo ook mijn onderwerp http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=181447
Uitermate geschikt voor zwarte geitjes alleen verandert het niets aan het glimmen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 20:49

het zwart komt er duidelijk uit, altijd, ik heb nooit een grijs geitjes ofzo. dus het zal toeval geweest zijn dat die foto niet blonk. moeilijk Boos!
prachtige foto's trouwens, photodude!

Enya - Daya :-)

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:20

Phodude, helemaal mee eens, je moet goed belichten, maar bij teveel zwart in het onderwerp weet de camera het niet meer en daarom was het geitje overbelicht zoals je zelf ook al zag. De truuk om eerst met lichtere kleur (bijvoorbeeld het groene gras uit jou tip) te meten werkt prima, als je er de tijd voor hebt maar als je snel moet werken lukt dat niet altijd. Precies hetzelfde effect bereik je als je een of twee stops (je moet leren inschatten hoeveel nodig is) onderbelicht bij zwarte onderwpen en overbelicht bij witte onderwerpen (of tegenlicht en sneeuw ed)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag, Vagabondo en 154 bezoekers