Hoe moet je nou gaan STRAFFEN?????

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Hoe moet je nou gaan STRAFFEN?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 16:01

hoi,

ik heb het probleem dat men pony de laatste tijd als ie in zen stal staat te eten, begind te kloppen, of ie legt zen oren plat in zen nek.
Ik denk dat dit komt omdat de deuren van de drie paardjes open staan op de wei, en als de een gedaan heeft gaat die de ander buiten jagen en gaat die daar gaan eten. Dat komt ook wel omdat ie de enige pony is denk ik, en de andere beiden heel dominante paarden.
Maar dan nog, dan moet ie niet naar mij schoppen, hoe kan ik hem op straffen, of laten weten dat het niet hoort?

Ook nog begind ie te trappen met zen voorbenen als ik zen zadel moet aansingelen, en zadel laten nakijken heeft geen nut, want het is net nieuw en is nog maar nagekeken. En dierenarts laten kijken naar zen rug, is ook niet nodig, want die is niet zo lang geleden geweest en zegt dat ie niks heeft. Kan dit zijn door een slechte singel ofzo? Ik heb wel dat zen zadel soms wat naar voor schuift omdat ie bijna geen schoft heeft, kan dit door dat zijn, dat ie zo kwaad wordt?

Ik begrijp echt niet waarom ie altijd zo kwaad doet, kan dit misschien zijn doordat die andere paarden hem constant pesten?

Anders weet ik het niet meer ...

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:20

Misschien komt het door de andere paarden, ik heb dit ook wel eens meegemaakt. Scheve mond

Maar omdat je misschien ook denkt dat het aan het zadel ligt, kun je misschien ook eens een staartriem proberen en een bontje om de singel?

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 16:25

ja goed,
maar ik ben overlaatst naar men vaste paardenwinkel geweest en daar verkopen ze geen staartriemen of hadden ze er allessinds geen binnen. Heb het gevraagd en ze hebben het niet gehad en zullen het niet krijgen ook.
Een bontje vind'k een goed idee en had ik nog niet aan gedacht, bedankt.

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:40

Wat de oorzaak ook is, een paard mag nooit nooit NOOIT trappen naar een mens. Zodra hij begint te dreigen geef je 'm een straffe tik en zeg je NEE! Zo nodig neem je een kort zweepje mee als je 'm gaat halen, en vind het niet 'zielig' als je hem moet straffen - hij word gevaarlijk als je het niet doet, zo te horen is hij dat al. Het kan best zijn dat hij wat zurig is omdat hij laag in rangorde staat, maar dat geeft hem nog steeds geen enkel recht om naar jou te trappen, dus niet accepteren!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 16:44

ja maar als ik mij dan wil weren men een zweepje, bijvoorbeeld als ik wil rijden, maar niet kan opstappen op de wei, wilt ie zich lostrekken en begind ie te stijgeren naar mij, dusja, wat dan nog gedaan ...

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:06

Je wilt vast niet horen hoe ik dat op zou lossen. Is namelijk niet zo lief om te zien, maar werken doet het wel.

Ik neem een langere zweep mee (oude menzweep) en als hij naar me stijgert krijgt hij toch een haal. Is 'ie helemaal gek geworden?

Maar ik begrijp al dat het dominantie probleem bij jou dieper ligt, en ik zou hulp zoeken met het rechtzetten van de verhouding tussen jou en je paard. Jij bent duidelijk z'n leider niet, en dat moet je eerst gaan worden voordat dit soort gedrag goedkomt. Lichaamstaal is heel belangrijk daarin, en hij staat waarschijnlijk 'boven je' in heel veel kleine dingen die jij niet eens ziet. Dus zoek een goede trainer en ga hier mee aan de gang voordat 'ie jhe het ziekenhuis in werkt, want daar ben je wel naar op weg.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:15

Daar sluit ik me helemaal bij aan

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 18:21

ArwenLune,
als hij stijgerd door een mep, en je geeft hem nog een mep, gaat het toch alleen erger worden? en een trainer, een trainer vind ik onnodig omdat ie tot een week terug nog doodbraaf was, ...
Vraag me eigenlijk af, hoe en waarom zo'n paard zo snel van karakter veranderd? ...

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:42

Het kan best zijn dat er hem iets niet lekker zit. Maar dan nog mag hij niet gevaarlijk worden.
Zorg dat hij altijd minsten een meter afstand houd. Komt hij toch te dicht in de buurt zonder dat jij zegt dat het mag. Dan maak je je groot, kijk hem recht aan. En zet dan een grote zekere stap naar hem toe. Reageerd hij hier niet op. Val hem dan als het waren aan. Touw naar hem toe zwaaien en heftig reageren.
Hij zou dit zo door hebben. Dat betekent niet dat je het steigeren enz heb opgelost. Maar je heb het domunantie probleem op gelost. Zodat het paard niet meer zou steigeren of slaan.

En tik mag. Maar word nooit boos.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:40

laat een paard met rust als hij eet,zeker als hij zich altijd al moet afweren naar dominantere paarden die zitten te azen.hij eet dus zo erg onrustig en heeft misschien uitgevonden dat met zuur doen iedereen op afstand blijft.

dan het zadelen:waar zadel jij hem op(bij die andere paarden)?
ben je wel echt de leider?

neem is iemand erbij die wel verstand heeft ,laat die je helpen...
dadelijk krijg jij nog ongelukken..

en je hebt echt een staartriem nodig voor je zadel met dus ook een bevestigingsklemmetje nodig aan de achterkant van je zadel!
maar pas op,aan staartriemen moeten ponys soms erg aan wennen,longeer er eerst mee tot dat de pony er niet meer om geeft.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:54

kun je de deuren niet (laten) sluiten als ze eten? wedden dat hij dan direct minder zuur wordt?en ook raad ik je een staartriem aan en een bontje om de sinel of een gelsigel of zo, zoals hiervoor al gezegd is,
en het is een nieuw zadel? ben je zeker dat er onderaan de kusens geen puntjes in de vulling die in de pony zen rug duwen? of dat er ergens een stukje leer omgekruld is?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:00

Nou ja zowiezo, laat je pony lekker op zijn gemak eten en laat hem dan ook alleen in de box. Heel simpel

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:03

Ga aub les halen, die je ook een paar helpt met opzadelen.
Want dit is al het 100 ste topic met problemen.

Je hebt een jong dier, ga echt hulp zoeken voordat het die helemaal naar de kl*te is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:06

ben het met Rk eens............. Haal hulp erbij, en dan niet een vriendin die een jaartje ouder is maar deskundige hulp........

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 11:47

Nou ja, ik weet wel hoe op te zadelen hoor, ik zie wel als'k eens probeer met die staartriem en dat bontje.
En een gelsingel? bestaat dat? heb'k nog nooit gezien hoor.
En we gaan trouwens maandag al beginnen met aan de longe te leren, hopelijk lukt het!

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:55

Als je zo eigenwijs blijft, zal je paardje idd zoals RK zegt, binnen no-time naar de kl*te zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Je vraagt hier om hulp, maar neemt het niet aan klaarblijkelijk...

Wat heeft het dan voor zin dat we nog reageren?

Je zegt steeds: ik weet het wel hoor, maar klaarblijkelijk lukt het toch allemaal niet zo goed..

Anyway, I rest my case

Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:13

een gelsingel bestaat hoor, kun je denk ik halen bj divoza
www.divoza.nl

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:35

ArwenLune schreef:
Je wilt vast niet horen hoe ik dat op zou lossen. Is namelijk niet zo lief om te zien, maar werken doet het wel.

Ik neem een langere zweep mee (oude menzweep) en als hij naar me stijgert krijgt hij toch een haal. Is 'ie helemaal gek geworden?
.


doe je dat terwijl hij staat te eten of omdat hij uit het niets gaat stijgeren? En sta je dan in stal, of juist erbuiten?

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:01

1. rustig laten eten, dus gescheiden van de andere paarden.
2. een zadel dat schuift past NIET. Hoe nieuw het is maakt niet uit.
3. ik ga mee met de anderen hier : zorg voor hulp, iemand die meteen kan ingrijpen als er iets mis gaat. En jouw kan vertellen hoe ermee om te gaan in jouw specifieke geval.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:09

Ik geloof best dat je weet hoe je op moet zadelen.
Maar je zegt wel dat je daarbij een dominatie probleem hebt wat je niet op kunt lossen.
Dus een goede instructie trekt niet alleen tijd uit om je beter te leren paardrijden, maar ook om je met andere dingen te helpen.

Verder schuift een goed passend zadel idd niet
En sommige paarden hebben gewoon een hekel aan aandacht als ze aan het eten zijn.
Heb daar respect voor en ga 15 min. wat anders doen, zonder haar te storen.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 19:11

hallo pennybitch,
ik neem jullie commentaar wel aan hoor,
ben zelf van plan om hem ergens op training te doen, als het niet lukt met hulp. En niet iedereen moet zo negatief reageren vind'k nou wel, zo erg is ie nu ook weer niet. Er zijn wel ergere paarden op de wereld.
En tamary, het zadel past wel, het is gewoon omdat ie haast geen schoft heeft dat ie wat verschuift, bij een paard komt dit niet vaak voor, maar bij een pony dus wel.

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:39

maar dan nog is het niet goed dat je zadel verschuift! Probeer zelf maar eens lekker te lopen met je riem om je knieen gebonden.
Er zijn altijd ergere dingen op de wereld maar daar moet je niet naar kijken, kijk naar je eigen probleem. Iedereen hier reageerd alleen maar om je te helpen. ik zou in elk geval zorgen dat je zadel niet meer verschuift en zorg dat hij rustig kan eten. Als hij pas sinds een week zo doet kan het zijn dat hij ondertussen ergens pijn heeft gekregen.

Z1+1


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:39

Tyrza schreef:
doe je dat terwijl hij staat te eten of omdat hij uit het niets gaat stijgeren? En sta je dan in stal, of juist erbuiten?


Terwijl hij staat te eten? Huh? Een paard dat gericht-aggressief naar mij steigert - en dat doet het paard wat de TS beschrijft - krijgt een rotklap. Als hij weg draait of probeert te vluchten ala, maar steigeren/maaien met de benen in jou richting is een aanval die ik toch wel in de hoogste gevarenzone indeel.

Ik heb het 1 keer meegemaakt met m'n vorige paard, die wilde niet uit de weide gehaalt worden. Had ik 'm eindelijk te pakken (aan een lange lijn, ik wist onderhand beter) stond 'ie dus wel fijn even met z'n voorbenen richting m'n hoofd te maaien. Daar ga ik dan niet liefjes bij staan uit te zoeken waarom 'ie dat staat te doen; 't was een dominant monster (tot z'n 5de in een kudde in Wales gelopen en daarna pas geruind) en dat liet ik me niet zo gebeuren. Veertien was ik. Later helemaal goed gekomen met dat dier, maar ik was in recordtempo van m'n lieve pennymeisjes-ideeen afgeholpen, dat weet ik nog goed. (maar oh, wat kan ik dat dier nog missen zeg.. Rowan is een schat, maar Roy, die had karakter..)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:46

ArwenLune"]
[quote="Tyrza schreef:
doe je dat terwijl hij staat te eten of omdat hij uit het niets gaat stijgeren? En sta je dan in stal, of juist erbuiten?


Terwijl hij staat te eten? Huh? Een paard dat gericht-aggressief naar mij steigert - en dat doet het paard wat de TS beschrijft - krijgt een rotklap. Als hij weg draait of probeert te vluchten ala, maar steigeren/maaien met de benen in jou richting is een aanval die ik toch wel in de hoogste gevarenzone indeel.

[/size]
[/quote]

ik wist niet zeker wat je bedoelde, daarom vroeg ik het ook aan je Knipoog

Ik ben het volledig met je eens Arwen Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:49

Oh gelukkig, ik had al verwarrende beelden van een paard dat al grazende probeert te steigeren ofzo Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, hoogendroog, JPitty, Rodevlinder, Sterrenpony, wend2009 en 35 bezoekers