hoe beginnen met longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 20:28

Ik ben van plan om de haflinger binnenkort te gaan longeren, kijken of hij het begrijpt en hem dus wat rondjes laten lopen. Ik heb helaas geen bijzetteugels. Scheve mond\
Waar kan ik het beste mee beginnen?

[Edit] titel duidelijker gemaakt [/edit]


_________________
<FONT COLOR="blue">[Quote shanaia] Ik wil Nathalie als me kleine lieve zusje </FONT>
<FONT COLOR="red">Robin, ik hou van je!</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-05 19:37 ]</font>

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 20:33

hoii ik zou gewoon eerst is gaan kijken of ie het allemaal wel snapt..je kan later altijd zeggen van nu zet ik hem bij ofzo..dus eerst is gaan proberen..succes ermee..... Party!!

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 20:36

gewoon eerst aan het longeertouw(weet niet hoe dat heet)
en dan gewoon laten lopen hij weet mischien wel niet hoe het moet maar probeer maar eens!
met sira is het ook goed gekomen!(meer info kijk in profiel)!
-xxx- marije b

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:33

ik maak hieruit op dat die haflinger nog niet eerder aan de longe is geweest?

Maak het jezelf niet te moeilijk en begin niet op een open veld of een gigantisch grote bak. Als je niet over een afgezette longeer cirkel beschikt, probeer dan bijvoobeeld een hoek van de bak of weide af te zetten met lint, balken, kratten of wat je kan vinden. Hoe groter de ruimte hoe makkelijker is voor je paard om uit te breken.

Heb je een kaptoom? Of is de haf al een beetje gewend aan een bit. Want als je met alleen een halster om longeert is de kans groot dat je paard je alle kanten op sleurt. Ik heb bij mijn paard in het begin een een hoofdstal ingedaan met een halster eroverheen. De longeerlijn had ik dan door een bit ring heen gehaald, onder de neusriem door en aan het halster vastgemaakt. Zo heb je meer over je paard te vertellen zonder dat je teveel druk op het bit legt.

Zorg er goed voor dat je het paard goed "opsluit" tussen de longeerlijn en de zweep en dat je niet te ver naar voren gaat staan t.o.v. je paard.

succes ermee.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 23:02

Zorg ervoor dat je zelf op de juiste positie staat. Zoals Sonja ook zegt, tijdens het longeren niet te ver in zijn voorcirkel. Als je wilt remmen dan kun je wel wat meer naar voren gaan staan. Loop niet achteruit, blijf altijd vooruit lopen, daarmee voorkom je dat hij niet bij je vandaan gaat. Achteruit lopen is namelijk een uitnodiging om bij je te komen. Wees duidelijk in je lichaamstaal, want die snappen ze wel.

Ik zou hem pas bijzetten als hij het principe snapt.

Je kunt beginnen met bijzetten met touwtjes tussen zijn benen en dan naar de singel terhoogte vna zijn elleboog, als hij daarop zijn hoofd wil laten zakken dan kun je de touwtjes tussen zijn benen vandaan halen en ook ter hoogte van de elleboog vastzetten, niet te strak nog natuurlijk.

Langzaam opbouwen is ook belangrijk, een paar minuten links om en een paar minuten rechts om is voldoende om mee te beginnen. En als hij het goed doet, meteen naar stal. Super! Party!!

Ik vind longeren echt heel leuk om te doen, succes ermee.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 23:56

Inderdaad nog niet de bijzets eraan.
Eerst moet ie t snappen en t goed doen zeg maar.

Voor de rest ben ik t met bovenstaande reacties eens. Haha!