Welke blessures hebben jullie paarden zo allemaal gehad?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 16:00

Ik zag dat veel mensen zelf al verschillende soorten verwondingen hebben opgelopen bij de paardjes. Maar ik wil wel eens weten welke blessures jullie paarden hebben gehad en wat jullie eraan hebben gedaan? (voor zover dat mogelijk was.)
Ik ben benieuwd!


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 16:34

Grappig, zat er gister over te denken om zo'n topic te starten.

Iwaldo heeft een peesblessure gehad, toen mocht ie alleen stappen en alleen rechtuit. Uiteindelijk bleef ie kreupel, maar toen bleek dat dat kwam omdat ie er intussen nog en hoefzweer bij had gekregen, bij hetzelfde been. Dat is allebei genezen.

Hij is één keertje kreupel geweest omdat ik met touwtjes had gelongeerd en die aan de linkerkant een beetje geschaafd hadden, en toen kreeg ie daar een onderhuidse ontsteking, echt een ie, dat werd opengesneden en toen kwam er allemaal trope uit. dat moest ik schoonhouden dmv er in te spuiten met de waterslang.

Verder kleine wondjes, en zaterdag even kreupel (zie verslag vd dag) maar dat was niks ernstigs, gelukkig *LOL*

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 17:05

Nelson heeft al een tijd geleden een tijd lang stil moeten staan want er was een mogelijkheid dat hij botkanker had.Maar gelukkig is het niet uit de hand gelopen.Hij had een of andere prik gekregen dat zou moeten helpen en toen na een tijd was het weg.
Verder heeft hij nog nooit ernstige blessure's gehad.Wel veel wondjes,z'n neus was helemaal verbrand.Maar verder niets ernstigs,en daar ben ik heel blij om.

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 17:23

Trammelant een keer of 4 Einschuss (lymfebaanontsteking), waarvan 1 keer bijna fataal
verder een keer ontstoken borstspieren, 2 grote bulten net achter de singel, alsof hij dus borsten had Haha! Haha!
Een keer een aanrijding met een auto waarvan hij snijwonden van het glas op zijn achterhand had, net naast zijn staart

Chestnut
schouderblessure en maandagziekte omdat de stal plotseling het voer had veranderd

Pablo niets bijzonders tot nu toe

Raimaer longontsteking als veulen van 2 weken oud

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 17:52

Muzefee heeft de pees van haar achterbeen helemaal doorgesneden gehad doordat ze als veulen door een ander paard het draad ingejaagd is.
Aan dat been is ze af en toe geblesseerd. Ze heeft er ook een enorm litteken van op haar been en het been is altijd net even wat dikker dan de andere.


ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 20:07

Ivar heeft ocd gehad daardoor 3 maanden op rust gestaan, met zijn been tussen de tralies van de stal gehangen en daardoor 6 maanden op rust gestaan, ooit eens een balbetrapping gehad en nog wat kleine blessures door onoplettendheid. (hij is namelijk een paard wat eerst rottigheid uithaalt en later pas bedenkt dat hij daar blessures van oploopt) Pritje heeft regelmatig koliek gehad en ooit eens een verdraaide kogel wat een poosje op rust betekende. Naïef die nu 1,5 jaar is heeft deze zomer denken we met haar been over een paal gehangen en heeft daarmee een enorme diepe steekwond in haar oksel opgelopen van ongeveer 50 cm diep. we zijn nu 4 maanden bezig met iedere dag afspuiten en schoonhouden en nu kun je de bodem zien van de wond dus nog zo'n 1-2 cm ofzo en dan zou het dicht moeten zijn. Gelukkig is ze er niet kreupel aan en denkt de da dat het allemaal goed komt. afwachten dus. Vork

Stralend de dag door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 20:57

Kawa was tot een jaar geleden nogal fris, vooral op concoursen waar veel plaats was. Zo ook in Sevenum.

Daar heb je 2 hekken om het terrein op te komen.
1 voor de paarden en 1 voor mensen zonder paard.
Dit werkt altijd heel goed,. tot dat een ander rijvereniging het concours organiseerde en iedereen door dat zelfde poortje moest.

Ik moets toen als 1e starten en Kawa zag al die ruimte en had echt zoiets van JOEPIE vrijheid.
Dus staart erop hoofd erop en in de passage rond dansen maar. Het enige wat helpt om hem dan rustig te krijgen is gewoon aan het werk zetten en zeker niet stil laten staan.

Dus van een afstand riep ik al naar de mensen bij dat poortje dat ik erdoor wilde, maar dat waren van die dozen! Dus ik kom bij dat poortje aan met een zot paard en moest hem daar stil zetten en op dat moment komt er ook nog een vrachtwagen achter kawa door (en hij is aangereden geweest door een tractor) dus toen begon ie. Op de plaats galloperen op de beton met kalkoenen in en 1 een halve seconde een slag draaien en dat een paar keer achter elkaar.
En dat was fataal voor enkele maanden want door zijn maf gedrag schoot het in zijn rug en heeft de hele zomer op rust gestaan.
De DA zei eerst ook nog dat hij nooit meer beter zou worden en dat er iets verkeerd zat in de zenuwen, maar die had het gelukkig mis.

Want alles is gelukkig weer 100%

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:04

Meerdere peesblessures, zowel aan voorbenen als achterbenen. OCD (succesvol geopereerd voordat er schade was aangericht). Einschuss. Verdraaiingen en verrekkingen, eigenlijk alles wat een paard kan mankeren aan z'n benen heeft ze wel gehad, het was echt een rampenplan, was het ene net over, ben je rustig aan het opbouwen (bijna overdreven voorzichtig, daar ligt het echt niet aan!!!), kreeg ze weer wat. Steeds aan een ander been. Maar nu gaat ze al weer een jaar probleemloos.
Wel heeft ze veel gallen. En ook 2 flinke schieffels, maar daar heeft ze geen last van. Al met al is ze er niet mooier op geworden qua beenwerk, maar ze is nu wel gezond!
Pezen zijn echt haar zwakke punt. Nu ze weer ze goed in orde is komen we er eindelijk aan toe om die echt goed uit te harden door veel te stappen op het harde, hopelijk is zo herhaling te voorkomen, tot nu toe gaat dit erg goed.

Nulla tenaci invia est via

gillian

Berichten: 4412
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:45

de mijne heeft een jaar of 2 geleden zn elleboog gebroken.
hij was toen nog niet van mij.
verdere info hierover zie mn profiel(nogal een lang verhaal Haha! )
een paar maanden geleden issie tegen zn voorbeen(bovenarm zeg maar) geslagen en dat werd dus heel dik.
daar heeft ie een week ofzo mee gelopen.
natuurlijk wel een veearts erbij gehaald, verder afgespoten, groene leem erop gesmeerd, wat gestapt aan de hand.
verder heeft ie nooit iets gehad, zelf nog nooit koliek(ff afkloppen hoor Knipoog )

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:00

Youri, ongeluk gevallen op beton, even dikke onderbenen als boven benen.
tand er uit, waarschijnlijk wervel verschoven in de rug.

kruislam en kreupel. In het prikkeldraad blijven hangen op de boerderij waar hij is gecastereerd.

Florenske: neus 2x open gescheurd, 1ste keer was ze een veulen en weet ik dus niets van.

2de keer de dag voordat ze bij ons kwam is ze op de keuring de trailer op gejaagd, en heeft daarbij met haar neus het dak geraakt en de neus is daar dus open gescheurd.

Afbeelding moet je goed kijken aan de rechterkant net onder het oog




groetjes Lara


_________________
<font color=red>Youri</font>
<BLINK>al ben ik blind
</BLINK>
<font color=blue>maar met jou</font><font color=purple> zal ik kunnen lezen en schrijven</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wjerdo op 2001-11-05 21:00 ]</font>

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:02

Gine heeft nog niets ernstigs gehad gelukkig. Wel eens een dik been, maar dat was al na 2 dagen over. O ja, eens last van haar rug door verkeerd rijden, maar dat is snel opgelost toen ze weg was van die vrouw die dat deed. En nog eens een gat in haar been Verward Geen idee hoe ze dat voor elkaar had gekregen, daar had ze dus een weekk last van en antibiotica enzo voor gehad Verdrietig

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:04

Imka is 1 keer licht kreupel geweest, maar verder ( gelukkig ) niks ernstigs Haha!

Never look back, because you can't change the past. Look forward with a smile, your future is bright, and everyday is a new beginning! Your you, and that's good enough.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:24

Die van mij is 1x over haar staldeur heengesprongen.. Koe lag ze bijna tot aan haar pezen open.. hoe blond kan je zijn.. Haha!
Maar daar heeft ze gelukkig nix aan over gehouden, al zie je wel dat op die plekken de haren iets anders van structuur zijn...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 23:04

Koos zijn blessures : GEEN zo lang we hem hebben, dus al 5 jaar. Haha! *LOL* Party!!
Jopie, gezond gekregen, 1 keer een hersenschudding, had een trap gekregen tegen zijn koppie, verder NIKS, al 4 jaar lang
Silvano, ongezond gekregen en nu al bijna 2 jaar, NIKS gekregen/gehad.
Bep, kwam stijf als een plank, teugelkreupel en loopt nu soepel.
Ik zie de DA alleen met een influenza/tetanus prik en verder niet. Haha! *LOL* Party!!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 23:19

Indy: OCD, maar is aan het wegtrekken Party!! Ze groeit er dus heel waarschijnlijk overheen, en ze heeft er geen pijn aan.
Seven: attaxie, maar een hele lichte vorm, maar wel dusdanig dat hij nooit een sportpony zal worden, of misschien zelfs helemaal nooit bereden kan worden. Maar hem hebben we dan ook van de slacht gered.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 00:48

Ironique heeft behalve haar kogelarthrose (loopt goed dankzij speciaal besalg) alleen maar stomme dingen.
Zo zijn we een paar jaa geleden een keer onderuit gegaan tijdens het rijden, lap vel van d'r been en dik natuurlijk, weekje kreupel geweest. Een paar weken geleden ging ze dankzij haar lompe gedrag tijdens het longeren weer onderuit, weer een tijdje een dik been, maar niet kreupel.
Het allerdomste van haar nog is haar gebit Haha! Ze had op de vorige stal altijd de irritante gewoonte om in een stang te bijten als ik haar aansingelde. Tot ze op een keer zelf zo hard tegen die stang aan ramde, dat haar tand afbrak... Sindsdien heeft ze dat nooit meer gedaan, tand was gelukkig oppervlakkig afgebroken, dus geen erge dingen. Maar dankzij haar lompheid bezeert ze dus zichzelf af en toe Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 11:25

Poe dat wordt een waslijst.

Falco :
Net na aankoop hoefzweer. Toen 4 jaar niets.
Daarna een kreupelheid linksvoor. Reden hiervan is geprobeerd door diverse artsen uit te zoeken maar nooit gevonden. In deze periode koliek.
Dik been tegen hek aangeslagen en later nog eens door tegen drinkbak geslagen te hebben.
In de trailer iets vreemds gedaan gevolg wond onder het oog moest gehecht worden.
Ook is hij onderuit gegaan op het asfalt, gevolg wondjes en zwellingen.
Vorig jaar spierbevangen (oorzaak wederom niet bekend) januari dit jaar nog een keer. Daarna een hoefzweer. Verder heeft dit paard chronische bronchitis wat af en toe zich weer uit.
Het paard heeft nu nog steeds last van verzuring van de spieren.

Never
Droes
Een peesblessure (welliswaar heel licht, na 2 maanden stappen weer geheel genezen)
2 x koliek
Zonneallergie op de benen
Dik been is gebeurd op stal
Ontstoken ogen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 11:49

Tjee minee wat een blessures zitten ook wat flinke tussen. Ik zie dat er ook best veel ocd voorkomt, wij hadden ook een paard gekocht dat bleek ook ocd te hebben maar die is naar de eigenaar terug gegaan. Tja voor de rest eingelijk niets ernstigs meegemaakt. Op lesley na dan daar ben ik nu net weer een paard maandjes mee bezig nadat ik er een jaar niets mee heb kunnen doen. We weten nog steeds niet wat er is gebeurd maar hij heeft een scherp voorwerp in zijn been gehad Daardoor krijg hij bloedvergifteging en was zijn bod beschadigd maar na 4 maanden in een kliniek gestaan te hebben ging het al een stuk beter en nu is ie weer 100 % de oude ik heb zelfs het idee dat ie nu zelfs beter is als ervoor. Dat jaartjes stil staan heeft hem goed gedaan.
groetjes jeannette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 12:14

Milena:
* Knieen helemaal opengehaald door door de omheining van de paddock heen te rennen Koe uit angst voor een heel eng paard dat zomaar aan haar wilde snuffelen. Volgende dag natuurlijk twee dikke pootjes en stijf... Heeft een weekje geduurd.
* Achterbeen opengehaald door te rollen naast schapengaas nadat ze uitgebroken was.
* Gekneusde hoef door midden in een hindernis te springen (dat krijg je als je denkt dat de hindernis begint bij de drafbalk.... )
* Kniebanden achter verrekt doordat ze in het drijfzand gezakt was.
* Knie heel diep open dus vier krammetjes erin toen ze een dag stilgestaan had tijdens de MKZ (mocht ineens niet bij m'n paard en stalhouder kwam niet op het idee om ze beweging te geven). Heeft drie weken geduurd omdat dat rund van een veearts het verdomde om eerst te scheren voor het hechten, dus vette ontsteking onder de hechting... Grrrrrr!

Leonardo:
*gekneusde hoeven toen we hem kochten (vorige eigenaar galoppeerde gewoon op de harde weg)
* hoofd lag helemaal open omdat de vorige eigenaar 'm met een freestylehalster in de wei had gezet en hij was blijven hangen achter het hek
* maand stokkreupel omdat hij in het land steeds voor z'n poten geschopt wordt. Hij staat erbij en kijkt ernaar. Komt niet op het idee om weg te rennen of zich te verdedigen. Voorbenen lagen overal open, hechtingen alom, dier kon bijna niet meer lopen. Gevolg: vette schiefel en niet meer in een kudde te plaatsen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 13:56

Lodewijk was 2 en kreeg toen wobbler, daar is ie helemaal bovenop.
Hij heeft zich 1 keer verstapt en was 2 dagen kreupel.
en had last van een verschoven wervel (mede door de wobbler) 2 weken uit de running.
mhaaa in 5 jaar?

Hinke is nu 4 maand en werd tijdens een koude nacht in de regen geboren.
gevolg een verkoudheidje en daarvoor een kuurtje

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 15:30

alleen 1 xtje kreupel,en 1 of 2x mok.
en voor een paardje van 16 jaar?!!!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 11:20

Toon is nu 10 jaar en ik heb hem anderhalf jaar, maar ken hem al vanaf zijn derde levensjaar. In al die tijd heeft hij op 4 jarige leeftijd 1 x een beetje gehoest toen alle paarden snipverkouden waren. Toon was als eerste weer beter. Toen ik hem net had liep hij een klap op zijn voorbeen op: resultaat een flink diepe wond die helaas niet meer gehecht kon worden. Dit is prima genezen trouwens.
Das alles!

Kaminka is negen jaar en ik heb haar in totaal ruim twee jaar in mijn bezit (met tussenpoos van negen maanden). Kaminka is een pechvogeltje, verder wel prima gezond, maar heeft veel meegemaakt.

Blessures veroorzaakt door andere paarden:

Klap op bovenste deel van haar linkervoorbeen: klein diep wondje wat een lymfebaanonsteking tot gevolg had.
Klap op haar spronggewricht rechtsachter: resultaat gekneusd gewricht.
Klap op haar broekspier rechtsachter: resultaat kleine spierscheuring.
Klap op haar knie rechtsachter: resultaat: scherf van het gewricht af: operatie!
Klap op haar linkervoorknie: gekneusd en een beenvliesontsteking.

Kaminka mag nu dus niet meer bij andere paarden, ben geen sponsor van de DA!!

Andere blessures/aandoeningen:
Licht verkouden toen ik haar een week had.
Schimmelinfectie toen ik haar kocht.
Wormbesmetting toen ik haar kocht.
Toen ik haar na die negen maanden net terug had bleek ze een dikke kogel rechtsachter te hebben, echt kreupel was ze niet.
Door een insectenbeet was haar hoofd aan de rechterkant opgezwollen, na een dag was dit weer weg.
Door waarschijnlijk (???) een te strakke singel (???) heeft ze enorme zwellingen op haar buik gehad, deze zijn nu bijna weg.

Das alles....Frusty

Fadima
Berichten: 153
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:34

Fadima heeft vorig jaar zomer bloedvergiftiging opgelopen door een onwaarschijnlijke best grote wond aan dr achterbeen. Dit leek op een prikkeldraad wond maar de wei was helemaal omringd met hout Verward Verder lag er ook geen prikkeldraad in de wei.

Dit hebben wij opgelost door haar 2 keer antibiotica te geven en een heleboel rust.
Ze is er na drie weken weer helemaal bovenop gekomen! Gelukkig
Dat was best wel eng!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:51

soraya
keer door het hek heen gesprongen ipv erover Haha! dom dom dom
resultaat: 2 dikke knieen voor en aan 2 benen kreupel... verder heeft soraya mok gehad

queen:
paar keer kreupel geweest, keer tegen de hindernis paal op gesprongen, kreupel en een wond daar heeft ze nu nog wild vlees zitten en een keer 2 maanden stil gestaan vanwege hoesten

dat was het

Love the life that you live, live the life that you love


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, BrandWatchBot, Dartel, desireeee_x, Linde_C, MairiMacBran, Miran, Omany, Punz, Ruai, StalNollie, Vagabondo en 87 bezoekers