Myler bitten - wie geeft info???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Myler bitten - wie geeft info???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 09:37

Ik lees een heel interessant stuk over Myler confort bitten.
Het zou DE oplossing zijn, want het paard ervaart het dragen van dit bit als uitermate confortabel.

De foto van het bit deed mij een beetje eng aan, maar zoveel enthousiaste informatie doet mij wankelen.

Wie kent dit Myler confort bit?


Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:39

heb je een foto mischien ken ik het wel van zien maar iig niet van naam

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 09:44


Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:47

de site schreef:

Citaat:
De website van brokxsport.nl is onder constructie.

Voor informatie over deze site of andere zaken kunt u mailen naar info@brokxsport.nl

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:48


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:50

DE oplossing bestaat niet! Voor elk paard zul je moeten zoeken naar het bit dat dat paard het beste past en dat gaat verder dan pasvorm. De hand van de ruiter bepaald ook voor een zeer belangrijk deel hoe comfortabel een bit is voor een paard.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 09:54

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus type:
forward tilt ported barrel...

Sjesus! die andere bitten zien er wel heeeeeeeeellllllll eng uit!!!

MAar dat specifieke type, daar ging het mij om.
Er werd gezegd dat dit bit anatomisch dusdanig gevormd is, dat het voor het paard heel confi zou aanvoelen en dat bijvoorbeeld afgeknepen tongen verleden tijd zouden zijn.

Maar die andere bitten die ik gezien heb zijn idd erg martelachtig om te zien

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:35

Sugarmiss is een Myler-expert... Lachen

Ik heb zelf ook een Myler en ben er tevreden over... Lachen

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:27


Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:37

zo'n bit heb ik dus ook... Lachen

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:45

Dit vond ik op internet....

Van in het begin van de training, betere en effectievere commando's via de paardenmond, op een zachte manier, via het Myler Bit Systeem. Met een niet knellend bit en een gebogen mondstuk dat druk geeft, zonder pijn, op de tong. Een eerste kennismaking met superieure communicatie op alle niveau's van training, voor jou en je paard. Dit comfort biedt alleen Myler !

Afbeelding

meer info kun je vinden op www.toklat.com/myrle

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 10:58

Tja, maar als ik dit zo lees, is het bit vooral een verademing voor mensen die paarden bezitten die lekker door het bit heenlopen....

MAtador is zoooooo gevoelig in zijn mond, daar heb je bijna geen druk op staan. In dat geval klinkt een Myler echt veel te scherp in mijn oren.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:37

het is per paard verschillend natuurlijk
ze kunnen wel schrijven dat het de oplossing is, maar elk paard is anders, het blijven levende wezens, dus wie weet reageerd jouw paard er wel heel slecht op.
Als jouw paard heel gevoelig in zijn mond is kan je misschien gewoon zo'n simpel goedkoop rubber bitje proberen, je hoeft misschien helemaal niet meteen te denken aan een hele dure oplossing.

-

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:11

Ik vind het nogal twijfelachtig dat al die bitten een hefboomwerking hebben.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:53

Ik heb voor mijn paard zowel deze:
Afbeelding
(k en K met ook nog 45 graden gedraaid mondstuk

als deze:
Afbeelding
( de comfort snaffle met O-ringen)
Ik merk aan mijn paard dat de comfort snaffle toch prettiger in zijn mond ligt dan die van Ken K. Ook houdt hij zijn mond rustiger en trekt hij ook geen rare gezichten als hij dit bit in heeft. Dit is nog tijdens het opzadelen etc dus niet tijdens het rijden. Maar hij vind sowieso een wat dunner bit prettiger (klein kwekje). Maar toch, voor mijn gevoel is voor ons de myler beter dan het KK bit.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:30

De Mylers zijn fijne bitten, maar je moet wel de juiste kiezen voor de situatie die bij je paard en jou past.
Op deze link vind je alle info over de bitten en hun werking en voor wie wel/niet geschikt.
http://www.toklat.com/myler/mbits_mouth.html
Klik op het mondstuk voor een duidelijke uitleg.
Meest gangbaar zijn de MB01, MB02 en MB03. Voor specifiek problemen kies je een ander model al dan niet in samenhang met een andere zijstukken.

De Mylers zijn dunner als wat de 'engelse' ruiter gewend is, maar ondertussen is wel duidelijk geworden uit diverse onderzoeken dat dikker niet altijd beter is. En het is van geen enkel bit de bedoeling dat de ruiter kostant te veel druk op het bit heeft.

Het grote pluspunt van de Mylers is dat het bit onafhankelijk in de mond beweegt. Dus geef je een hulp op links, dan zal de rechter bithelft stil in de mond blijven liggen.

Zelf heb ik de MB11 en MB32 beide met D's.


ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:50

mag ik even nog wat uitleg, sugarmiss?
Part Number: MB 02
Level: One
Design: Curved mouthpiece with 1 1/8 inch jointed center barrel.
Function:
• Pinch and restrict
• Collapses on bars
• Independent Side Movement™

ik snap op zich dan wel engels, maar snap toch niet wat hier bedoeld wordt (uitleg kon van hun kant misschien iéts minder summier Haha! )?

'pinch and restrict' : hoezo 'pinch', is dat de bedoeling dan??
'collapses on bars' : ok, welke uitwerking heeft dat dan op het paard, wat is hier het voordeel?

vooral die independent side movement spreekt me heel erg aan, maar zou bij god niet kunnen kiezen uit heel dit assortiment voor mijn paard. en ééntje voor elke dag van de week wordt wel wat duur natuurlijk Haha! !

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:36

Function:
• Pinch = prikken - knijpen en restrict = tegengaan
• Collapses on bars = 'vouwt dubbel' op de bars als in 'geeft druk'
• Independent Side Movement™ = onafhankelijk zijdelingse beweging (zoals ik eerder al vertelde).

Klinkt allemaal misschien niet zo paardvriendelijk als de bedoeling is, maar een bit heeft een funktie, nl het paard laten doen wat wij willen. Dat dat niet altijd even vriendelijk gaat mag duidelijk zijn. Cool
Maar het is de hand die de scherpte van het bit bepaald.

Iedereen kent van de enkelgebroken bitjes het 'notekrakers' idee. Door 'hard' met beide handen tegelijk aan het bit te trekken vouwt het bit zich samen en prik je het paard dus in zijn tong, tevens verklein je de breedte op de lagen, waardoor deze ook sterk onder druk komen te staan. Hoe harder je trekt des te pijnlijker is het voor het paard.

Nu is dat niet de bedoeling (hard trekken) maar de funktie blijft bij minieme druk wel hetzelfde, alleen de pijn is minder en het paard zal het niet als pijn ervaren maar als een hulp.

Het gebruik van het bit is een samenwerking van hand, benen en zit, waarbij het bit op de laatste plaats komt.

Bij de Mylers wordt de druk op de bars(lagen) door de comfortsnaffle iets naar voren geplaatst. Het paard is op deze plek geen druk gewend en reageerd dus gevoeliger. Bij te hard gebruik (misbruik) is dit effect dus maar tijdelijk. Ook heeft een paard minder snel last dat het bit tegen de kiezen aan komt te liggen door deze comfortbouw.
Door het gebroken middenstukje heb je minder pijnlijke pinch op de tong. Vergelijkbaar met een goede dubbelgebroken bit (bijv. K&K).
Door de manier waarop dit tussenstukje is vastgemaakt aan de zijtakken krijg je dan de onafhankelijke beweging van elke tak. Dit is duidelijk anders dan bij een K&K.

Natuurlijk moet je bij elk bit kontroleren of het goed in de mond ligt, want de bouw van een paardemond lijkt hetzelfde maar is dat zeker niet.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:21

bedankt sugarmiss!
het is dus idd wat ik dacht bedoeld om géén pinch op tong, bars en gehemelte te geven. terwijl hoe zij het neerzetten bijna andersom zou doen vermoeden; waarom zetten ze dan niet: 'doesn't pinch' ? maar goed, zal wel aan mij liggen.... Knipoog
krijg wel meer en meer zin in zo'n bit van wat ik hier allemaal lees (niet voor mezelf, nee Haha! ). ben er eigenlijk al maanden over aan het dubben. maar m'n knollie is net z'n hoektanden ah. wisselen, dus niet echt het geschikte moment!

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:06

ik vind ze super. ik ken een paardje die er nu mee gereden word, ervoor vanalles geprobeerd en niets ging goed met deze loopt hij super.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:43

Maar zijn deze bitten toegestaan bij de engelse dressuursport?

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:00

Geen idee. Ik weet dat verschillende materialen iin één bit niet mag, het moet een bepaalde minimum dikte hebben en er was nog iets met 'draaiende' delen.
Maar ik ben geen 'engelse' ruiter Lachen

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:19

Ik heb een myler bit zoals op het plaatje van animals, maar als ik het eerlijk moet zijn, vindt ik niet dat je waar krijgt voor je geld!!! Die dingen zijn echt heel erg duur en die mooie gaatjes waardoor je je teugel op 2 plaatsen kunt houden zijn ronduit waardeloos. Je kantelt het bit op deze manier helemaal verkeerd. En ook zeggen de mensen die myler vertegewoordigen dat geen enkel paard door dit bit heen zal lopen. Nou daar geloof ik al helemaal geen bal van, want mijn merre (draver) knalde er gewoon doorheen! En die man in de winkel vertelde echt dat GEEN ENKEL paard hier doorheen zou lopen! En ze liggen daarentegen vind ik maar dat is mijn mening ook nog niet mooi in de mond. Geef mij maar liever een K en K watertrens met een draaibaar tussenstukje daar lopen mijn beesten beter op en het scheelt je nog een hoop geld ook.

Liefde voor het leven

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 15:31

runningkawa schreef:
Maar zijn deze bitten toegestaan bij de engelse dressuursport?


Of het "al" mag weet ik niet, maar ik las een aantal maanden geleden een interview met Sjef Janssen dat hij en Anky bezig waren met een aantal Myler-bitten en ook om die goedgekeurd voor de sport te krijgen.

Maar misschien weet iemand anders antwoord????


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, grace1989, s1993 en 36 bezoekers