Bit advies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Bit advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 19:04

Ik rijd altijd op een dubbel gebroken engelse trens.

Dat gaat altijd goed, in de bak en alleen buiten. Paard staat dan goed aan de hulpen.

Maar als we dus met zijn 2en gaan rijden of meer, gaat het meestal fout. In stap gaat het nog wel maar in draf wordt het al moeilijker en galop is bijna niks.
Dan wil ie graag de snelste zijn, maakt zich sterk en zet zich vervolgens helemaal vast en gooit al zijn gewicht op links.
Die kop gaat naar beneden en dan heb ik bijna niks meer te vertellen.

ten eerste is dit slecht voor mijn paard en ten tweede is mijn rug er ook niet blij mee en tot slot zit er alleen maar spanning en ben je de hele tijd bezig met inhouden. Niet fijn voor de mond ook en ik kan dan ook niet goed gaan zitten voor de gewichts hulpen.

Nu zou ik graag eens wat advies wilen hebben voor een eventueel ander bitje. Niet gelijk een een stang maar net eentje waar ik ff iets meer te vertellen heb bij de gezamelijke ritten.

Het is dus absouut niet de bedoeling om altijd hier mee te rijden maar alleen tijdens deze ritten. Enne dat is maar zelden omdat ik meestal alleen rijd.

Ik dacht aan iets met korte scharen, wel gebroken en eventueel die met dubbele teugel te rijden zijn.[/i]

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:50

hallo,waarom probeer je niet eens een stang??
ik weet natuurlijk niet hoe jou manier van ryden is,en welk paardje je bezit.maar ik wil alleen maar ff kwijt dat ik er absoluut geen slechte ervaringen mee heb.
heb vroeger altyd een tamelijk pikante appaloosa gereden en die overgang naar een stang was de hemel op aard.
maar ik reed dan ook altyd met lange teugel,en greep alleen in als het nodig was.
je hoeft maar ff spanning te geven en je krygt meteen reactie van je paard,beter en paardvriendelijker toch dan constant liggen trekken en te doen,en zeker voor beiden een stuk ontspannender...
hoop dat je nog wat meer reacties krygt,en dat je snel de keuze kunt maken waarvan jij denkt dat het beste is...
succes!

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:01

Je zou eens deze Myler kunnen proberen.
Wat ik van de bittenclinic van Evelien begrepen heb is dat koudbloeden de neiging hebben om met hun tong het bit weg te duwen als ze zich erg sterk maken. Met dit bit lukt dit niet. Er zit dus geen 'hoge' poort in, maar een die naar voren toe steekt.
Smithsgirl heeft er een, vanwege hetzelfde probleem. PB haar eens.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:50

als je niet op een shank wilt gaan rijden buiten is een pessoabitje misschien wel wat voor je. een kennisje van mij had ook zo'n paardje hangen en pullen en met dit bitje had ze wat meer in de melk te brokkelen Haha! ze had er een met 1 ring. dus niet zo'n heftige. veel suc7

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:58

Als je als iets met scharen neemt, neem dan zeker geen gebroken mondstuk. Een gebroken mondstuk werkt als een notenkraker op de onderkaak van je paard, en door de scharen wordt dit effect versterkt. Doe het bit maar eens om ze onderarm, bij je elleboogholte, met de ringen/scharen naar buiten toe zeg maar, doe je onderarm omhoog zodat je arm een rechte hoek maakt en laat iemand anders dan aan de ringen/scharen trekken... dit is wat je paard voelt als jij aan de teugels trekt, maar dan op een veel gevoeliger kaak. Zo kun je heel simpel de scherpte van verschillende bitten voor jezelf vergelijken. Je zult dan ook snel merken dat een stang prettiger aanvoelt dan een gebroken bit. Waar je bij een stang dan wel weer rekening moet houden is de hoogte en breedte van de boog. Te laag of te smal geeft weining tongruimte, te hoog is weer scherp doordat de boog tegen het gehemelte drukt wanneer er aan de teugels getrokken wordt.
Wat ik zelf een erg prettig bit vond bij mijn merrie, die op buitenritten ook extra moeilijk was, was deze myler http://www.toklat.com/myler/mbits_16.html (hoe doe je dat SM? van een woord een link maken?). Op het plaatje lijkt de boog erg hoog, maar ik heb deze en in werkelijkheid is dit een heel 'gemiddeld' mondstuk.
Mocht je onafhankelijk beweegbare scharen/ringen willen hebben waardoor je links en rechts onafhankelijk kunt inwerken, dan is deze ook een mooie http://www.toklat.com/myler/mbits_33.html

Bedenk wel dat beide bitten bedoeld zijn voor paarden die al redelijk ver in hun training zijn. Ze zijn bij 'normaal' gebruik mild, maar kunnen erg sterk inwerken. Je moet daar dus wel een beetje rekening mee houden en ze niet op een jong/groen paard gebruiken.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 23:12

bedankt voor de info.

Ik heb net heel wat gelezen op de Myler site over de werking van een bepaald mondstuk.

Nu kom ik zelf eigenlijk uit een een correctional Verward (het dood zijn, tegen het bit in en de schouder laten vallen), maakt niet uit hoe hoog de poort is. Maar ik vind ze er zelf nogal heftig uitzien Bloos! .

En dan is het ook nog de vraag welke scharen je eraan hebt hangen. Nu weet ik dat rechte scharen sterker inwerken dan een paar die wat naar achteren staan. Hoe zit het met scharen die in een S open. De zogenaamde cavelerie shanks.?

Ben altijd erg rustig met de handen en grijp alleen in wanneer het nodig is.

Kan ik niet eens een doos met die dingen krijgen om ze uit te proberen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:14

Waarom niet een hackemore ipv een bit? Lijkt me zeker de moeite van het proberen waard.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 23:22

Ja heb ik ook aan zitten denken .

Ik denk nog even verder, het is niet zo dat ik morgen geijk wat anders wil hoor. Ik ga me er eerst eens in verdiepen. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:29

Voordeel van buiten op hackemore rijden en in de training op trens/bit, is dat je het buitenrijden ahw loskoppelt van de training.
Ik gebruik zelf graag een hackemore voor alles wat niet met de westerntraining te maken heeft. Andere ruiter die er een keer op wil? Is goed, maar met brede hackemore met korte schaar. Buitenrijden doe ik ook op de neus, behalve als ik alleen het bos inga want dan train ik gewoon, alleen dan op de bospaden.
Springen en crossen doe ik ook op hackemore. Zo blijft het voor het paard denk ik wat overzichtelijker wat er op het menu staat voor die dag, en bovendien heb ik met een hackemore aardig wat te vertellen zonder dat ik haar in het mondje hoef te komen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 02:21

Naar mijn mening (maar da's dus MIJN mening) grijpen te veel mensen te makkelijk naar een correctional. De naam zegt het al, het bit is bedoeld om iets te corrigeren. En iets corrigeren is per definitie moeilijker (ergo, vergt een 'strenger' bit) dan iets goed aan leren.
Als je ziet dat de poort van een correctional beduidend hoger én smaller is dan een medium port (valt op de plaatjes misschien niet zo op, maar is in werkelijkheid echt wel zo) dan maakt dat een beduidend verschil in scherpte. Daarnaast bepaalt ook de 'hoek' die het mondstuk maakt van het deel dat op de lagen rust, naar het middenstuk toe, ook de scherpte. Bij het aannemen van de teugel drukt deze hoek op de tong. Je kunt je voorstellen dat de ronde 'hoek' die het bit met een simpele port heeft, beduidend zachter is dan de scherpe, haakse hoek van een correctional. Dan zijn correctionals in het midden ook 'gebroken' (de twee zijkanten bewegen t.o.v. het middenstuk en van de scharen) dus heb je ook nog eens het 'notenkraker' effect. Kortom... naar mijn mening een bit dat alleen bij uitzondering en door pro's gebruikt zou moeten worden.

Vergeet niet, dat 'scherper' vaak niet de oplossing is. (ja, ik weet het, dit heb ik vaker gezegd, maar het is dan ook een soort 'stokpaardje' van me Haha! ) Een paard gaat vaak tegen een bit in omdat het te scherp is i.p.v. te zacht. Hij accepteert het bit niet, omdat het pijn doet. Neem je een zachter bit, dan zal hij dit accepteren, en dus ook de hulpen die je er mee geeft.
Ik heb dit zelf aan den lijve ondervonden met mijn merrie. Ze was nogal 'verpest' en nadat ik van trens over wilde stappen naar een bit, ging ik, op advies van anderen over op een Tom Thumb, omdat mijn merrie dus nogal 'moeilijk' was. Nu weet ik dat een Tom Thumb een notenkraker bij uitstek is, en bij mij later zo'n beetje in de prullenbak is beland, maar toen wist ik dat niet. Mijn merrie ging alleen maar slechter lopen, meer tegen het bit in en harder vechten... Ik ben me dus eens gaan oriënteren en besloot op zoek te gaan naar een veel zachter bit, maar wel met scharen dus (gezien de wedstrijden die ik wilde rijden moesten we daar toch naar toe). In mijn zoektocht bleek ook nog eens dat mevrouw niet van 'beweging' in haar mond hield, dus liefst een vast mondstuk.
Uiteindelijk ben ik dus bij het bovenstaande (zie eerdere post) Myler bit beland, tot grote tevredenheid van mijzelf en m'n paard. Geen gevecht (ok... een stuk minder in ieder geval, ze bleef tenslotte een moeilijk paard... Knipoog ).
Ik zag dat je nogal ver weg woont, anders mocht je mijn bit wel een poosje lenen om het uit te proberen, maar gezien de prijs van het ding, stuur ik het liever niet op...

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:47

Mja , je zou eens een hackamore-tje kunnen proberen ,
wellicht dat het een overdonderend verassings-effect geeft ?

Een Myler is ook meteen weer zo'n mep geld ,
en zeker als je het bitje nauwelijks wilt gaan gebruiken...

Waar kun je in Nederland eigenlijk de Mylers kopen ?
Via een internetsite ook ?

En waar kun je ze in het echt gaan bekijken ?

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:05

Wat voor hackamore bedoelen jullie?
Dit omdat er verschillende optomingen aangeduid worden met de naam hackamore.
Ook met een hackamore moet je eerst goed leren omgaan en kan de grootste ongelukken veroorzaken als je paard toch niet zo blijkt te reageren als verwacht.

Gezien het probleem wat je beschrijft zou ik ipv een gewone trens eens een ongebroken trens proberen.(dus zonder scharen) Het voordeel hiervan is dat de werking anders is dan een gebroken trens en het paard daar idd door verrast kan worden, maar hij is niet zo scherp dat je heftig verzet krijgt als je een keer "hard" moet ingrijpen. (het heeft geen hevelwerking zoals een stang)

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:50

Cowgirl schreef:
Kan ik niet eens een doos met die dingen krijgen om ze uit te proberen Haha!

Een doos zal niet lukken Lachen , maar als je Evelien eens belt mag je er waarschijnlijk wel 1 a 2 uitproberen.

PMarena: de meeste westernshops hebben tegenwoordig wel een paar Mylers in het schap, maar de aanschaf is nogal prijzig hier Lachen De goedkoopste is dacht ik € 115.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:45

Prijziger hier dan import USA ?

Ik had verdorie een mooie Myler hack op de kop getikt op Ebay Duitsland , maar ik krijg geeneens antwoord van die verkoper Boos!

Dus maar verder zoeken , de plurk !

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:47

ik blijf erbij dat ee ander bit niet de oplossing is. zoals je zelf aangeeft in je verhaal gebeurt dit alleen als je met anderen paarden rijd. volgens mij ligt het dan niet aan het bit maar aan zijn aandachtspunt dat duidelijk op dat moment niet bij jou ligt. misschien kun je beter daar aan werken dan gelijk een ander bit pakken ???

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:03

Ik ken het probleem maar al te goed. Die van mij zijn precies hetzelfde. Ga ik alleen weg dan zijn ze lief, luisteren (meestal Lachen ) en kunnen joggen en rustig galopperen. Ga ik met beide weg dan willen ze alleen maar hard, luisteren niet en buiten de stap is de ontspanning ver te zoeken.
Na een uur of 2 komt er rust in en valt er ontspannen te rijden. Cool

Zoiets is niet in een bak te trainen en ik kan me indenken dat je ook niet een vaste buitenrijdpartner kunt vinden die de tijd neemt op het samen op te lossen. Daar gaan aardig wat uurtjes in zitten nl.
Dus ben je snel geneigd om voor je eigen veiligheid (en het paard) te kiezen voor een straffer bit onder het mom ven het bekende Nederlandse spreekwoord; 'wie niet luisteren wil.....'

Buiten laten gaan zodat hij zijn ei kwijt is, is IMO geen opslossing. Je kweekt alleen maar een paard wat denkt dat ie altijd zijn zin krijgt én wat veel te veel konditie krijgt. Hierdoor krijg je het alleen nog maar moeilijker.
Meteen aanpakken ligt mij beter, dat is duidelijk voor het paard. Actie en reactie. En dat je dit doet met een straffer bit is voor hem des te duidelijker en jij kunt je kracht beter benutten en je hulpen gedoseerder geven.

Eén moet het kwartje toch vallen Schijnheilig

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 20:01

Ik zal toegeven dat de fout er 10 jaar geleden al ingeslopen is.

Mijn eerste paard en als het hard gaat is het okay.
Maar ja in 10 jaar leer je ook weer een hele hoop bij en kom je erachter dat ontspannen ritje ook wel fijn is.



Citaat:
misschien kun je beter daar aan werken dan gelijk een ander bit pakken ???


Hier werk ik ook aan maar dan gaat het dus wel met een sterke hand door het paard gewoon hard op de rem te zetten. Vervolgens gaat het 10 meter goed en moet ik weer ingrijpen.
Is erg fijn als je zo een ritje van 2 uur maakt.

dan is het vaak ook nog zo dat mijn mede ruiters het wel okay vinden zo hard gaan, dus dan krijg je alweer dat wedstrijdje tussen de paarden.

Ik heb vanmiddag een correctional in handen gehad maar wat een martel ding, die is heel erg overdreven en voor mij en mijn paard niet geschikt Tong uitsteken (goh wat ben ik eerlijk zeg Haha! )

Mijn paard laten uitrazen werkt niet, heb ik wel eens gedaan maar dan wordt het alleen maar erger.
Het laatste half uur van de rit stort ie helemaal in en moet ik hem bijna dragen naar huis.

In de bak trainen heeft idd geen zin, ik kan overal rijden zonder dat er echt iets gebeurd. Het is echt alleen buiten met meerdere paarden erbij.

Maar het ongebroken stangetje is wel te proberen.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:22

Cowgirl schreef:
Maar het ongebroken stangetje is wel te proberen.


Ongebroken trensje bedoel je denk ik.
Een stang heeft een hevelwerking en een trens niet ookal issie niet gebroken.

Voorbeeld: een pessoabit is een stang, hij heeft een hevelwerking als je aan de scharen trekt maar is toch gebroken.
[img] http://picserver.student.utwente.nl/vie ... jpeg[/img]
Dit is de ongebroken (bus)trens die ik bedoel.

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:31

Een bit is een trens als hij gebroken is en heet een stang als hij ongebroken is. Een ongebroken trens bestaat niet (JMHO).
De zijkanten zorgen voor een hevelwerking.
Een losse ring heeft geen hevelwerking, een D als iets meer en scharen dus het meest.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:00

Sugarmiss schreef:
Eén moet het kwartje toch vallen Schijnheilig


Ben het helemaal met je eens SM, dit train je er niet uit... Met Fly twee jaar in gevecht geweest om het 'goedschiks' voor elkaar te krijgen, maar pas nadat ze haar Myler had ging het langzaam beter. Juist door het straffere bit kun je er 'rust' in rijden (door in te grijpen als het nodig is, maar daarna weer los te laten, zodat ze doorkrijgen dat het écht prettiger is om rustig te doen...) en in de loop van de tijd werd ze steeds rustiger op een buitenrit, tot het punt dat ik haar in stap en draf en soms ook in galop aan een lange teugel door het bos kon sturen. Iets wat de eerste twee jaar écht niet mogelijk was...

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:44

Ik heb naast mijn heel rustige Appie nogeen hele hete tante, mijn ouwe trouwe Viola. Je lacht je rot als je mij ziet gaan in het bos. Ik heb een pessoabit in, een thiedemann met de lussen door de onderste ring dus extra inwerking en nog ga ik keihard. Ik krijg het er niet uit, en moet alle paardvriendelijke tuigen laten varen, want het helpt gewoon niet. Dan heb ik dus een keus; of ik rij alleen nog met haar in de bak, of ik doe het hele arsenaal om en ga lekker rijden. Ik hoef echt niet te proberen haar te trainen in rustig zijn...ze gaat al 24 jaar hard.
Maar om even terug te komen op het bit, probeer een Billy Allen, met rolletje zodat het bit niet helemaal als notenkraker werkt. Ideaal.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:40

Is een Pelham bit niet wat voor je? Dit is ook het bit waar ik aan zat te denken voor Pablo toen we net buitenreden. Die kun je met dubbele teugel rijden... Verder ben ik met de werking niet helemaal thuis maar ik heb er meer koudbloeden mee zien rijden.

Peerkie

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 09:43

Met een vroeger bijrijdpaard had ik goede resultaten met een Thiedemann stang met kinketting. Deze merrie was met binnenrijden nou niet bepaald actief, maar kon buiten (en met springen) een soort van raket zijn en daarbij ook nog ernstig bokken, voornamelijk met het aanspringen in galop. Met de Thiedemann ging dit een stuk beter, je hoefde er niet veel mee te doen maar het feit dat dit bit erin zat maakte al genoeg indruk. We reden binnen op een gewone trens en voor buiten gebruikten we dus standaard de Thiedemann.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:08

heb met mijn aaron hetzelfde probleem... mijn instructeur geeft steeds weer aan dat het een kwestie van discipline en zitten is... ja ja, maar in de bak idd geen enkel probleem. maar buiten is meneer ongelovelijk enthousiast en wil gewoon vooraan op de groep. ( als ik alleen buitenrij is er geen enkel probleem!) ik rij sinds kort met een stangetje van myler met korte shanks ( zo een die sugar miss linkte) het is werkelijk niet te geloven maar na al die jaren worstelen is ie na 1 a 2 keer streng corrigeren als een lam en kan ik met lange(!) teugels rijden in de groep!!
Heb de myler via MP gekocht en de ketting via cornelie hier van bokt.