Ieder paard hoort toch zijn entingen te krijgen ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Ieder paard hoort toch zijn entingen te krijgen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 19:09

Deze opmerking las ik elders op bokt en ik heb daar zo mijn vraagtekens bij.
Let wel: Ik ben NIET tegen entingen, maar de stelling in het onderwerp vind ik wel erg boud ! Op plaatsen waar de infectiedruk hoog is (kortom, verzamelplaatsen van paarden/pony's) zal enting zijn nut kunnen bewijzen. Zowel voor eigen paard als dat van anderen.

Even ter overweging:
1. Paarden in de vrije natuur krijgen geen entingen. Waren al onze paarden nog maar zo sterk.
2. Niet alles wat in principe "goed" zou kunnen zijn voor een (bepaald)paard hoeft meteen toegepast te worden.
3. Enten kost geld. Dit geld kan mogelijk ook besteed worden aan het paard voor iets waar het misschien wel meer behoeft aan heeft, en elk budget is eindig.

Ik weet nog wel meer te bedenken, maar laat me maar eerst even verrassen door de reakties Lachen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:59

Vind ook dat ieder paard netjes geent moet worden (dus basisentingen en dan minimaal 1 x per jaar (werkt geloof ik ca 8 maanden optimaal)). Toch hoor je vaak dat boeren/fokkers hun jonge paarden niet enten. Gebeurt vaak genoeg dat jongere paarden hun basisinenting nog moeten krijgen. Dit verbaast mij wel, zeker als ze dan nog bij een echt bekende fokker (die goedgekeurde hengsten op stal heeft staan) vandaan komen... In dat geval is het volgens mij laksheid.
En het motief dat het geld heeft en daarom overgeslagen wordt: niet zo slim. Als je echt pech hebt, krijg je hogere kosten....

Verrassingspmerking: zouden de mensen dit soms uit geloofsovertuiging doen - net als bij hun kinderen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:13

Waarom zou ik m'n pony laten enten?
Hij staat alleen, komt nooit in contact met andere paarden/ponies omdat er dan geheid gevochten wordt.
Hij is kerngezond en als hij ooit ziek wordt laat ik wel een vee-arts komen.

Zal dit de discussie dan op gang brengen? Haha!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:18

tja ik vind dat ieder voor zich moet weten als hij zijn paard inent.
Iig zou het moeten aanbevolen worden, zeker op plaatsen waar veel paarden zien of evenementen als wedstrijden. maar als je je geld liever anders besteet dan hoef je het paard ook niet in te enten vind ik, of zoals Marreke zegt een pony die niet bij andermans paarden staat is ook geen gevaar. Maar als de paarden toch bv influenza krijgen, dan weet je wel dat het je eigen fout is omdat je ze niet wou inenten en dan moet je de gevolgen ook maar dragen (o ja dit bedoel ik niet aanvallend, sorry ik weet niet als het zo moest overkomen Bloos )

Mijn paarden zijn altans netjes ingeent omdat ze wel eens vervoerd worden of op wedstrijd gaan en ik neem liever geen risicos met zoveel paarden Knipoog

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:32

waar ik 1 januari op stal ga staan is het verplicht ook de rhino is daar verplicht en kimmy heb ze netjes allemaal. verder heb ik er geen mening over

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:34

ik vind het gewoon normaal om je paard te enten, jij wordt toch ook geent tegen enge ziektes, dus waarom je paard niet!!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:41

Ik heb mijn paard ook geent. Ik sta op een pensionstal en daar heb je toch best vaak verloop. Vreemde paarden ed. Ik ent om de 7/8 maanden. Vind het belangrijk en vindt dat het verplicht moet worden.
Voor Rhino wil ik ook gaan enten volgend voorjaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:46

Ik krijg helemaal geen entingen en mijn pony ook niet. Van een inenting kun je ook ziek worden en als de kans op besmetting zeer klein is, waarom zou je dat risico dan nemen?

Joepie, ik ben advocaat van de duivel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:46

Ook een paard wat niet bij veel paarden staat kan influenza krijgen omdat het door de lucht gaat.
of van een vriendinnetje wat net van haar paard komt.

op alle kosten wat een paard per jaar heeft, vind ik dat enten niet veel meer, dus ga er zeker niet op knibbelen.
Ik zou het me persoonlijk nooit vergeven als hij daardoor dood gaat.

over de paarden in de natuur.
Dan mogen we de DA niks meer laten doen.
Want de sterkste overleven, helaas als je eigen paard dat op 4 jarige leeftijd niet is en aan een simpel koliekje dood gaat wat met een spuitje beter had kunnen worden.
Om maar ff een voorbeeldje te geven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:58

Ik ent mijn paard tegen Tetanus en Influenza, influenza omdat dat idd zo besmettelijk is. Tetanus, omdat dat heel snel gaat, en ik wil het risico niet lopen dat ik te laat ben... Meer entingen krijgt mijn paard niet.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:20

Des werd door de oude eigenaar ook nooit geent. Ik ben dus begonnen met de basisvaccinatie met een booster na (ik geloof) 3 maanden. Dat het veel kost gaat voor mij nit op. Ik koop de entingen tegen inkoopsprijs en jas ze er zelf in (voordeel van para-veterinair zijn).
Dat paarden in het wild niet geent worden vind ik een vreemde reden. Want hoeveel dieren halen het eind van het jaar niet doordat ze door zwakte en verminderde weerstand toch erg ziek worden. Bovendien weet ik van de Fjorden-kudde vlak bij ons in de buurt dat ze 1x per jaar worden bekapt, worden geknipt en geent.
Ik ben Des gaan enten omdat ik toch ook met haar bij andere paarden in de buurt kom, en ik het me niet op mijn geweten wil hebben dat een ander door haar ziek wordt (dat zij door een ander ziek wordt is natuurlijk ook erg, maar dan zadel ik er niet een ander mee op...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:35

Ik heb hier een duidelijke mening over. Mijn paard wordt geent omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat ze ziek wordt omdat ik te laks zou zijn om haar te laten enten.
Enten hoort er nu eenmaal bij, het voorkomt ziekten bij je eigen paard en paarden van anderen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:40

Hoe zit dat eigelijk met die influenza injectie?
Bij mensen is het zo dat ze al een verouderde (dode) versie van de ziekte inspuiten.
Maar de ziekte neemt steeds een andere vorm aan.
Dus kan je nooit 100% zeker zijn dat je paard geen influenza krijgt.

Ik vindt niet dat enten verplicht moet zijn voor iedereen.
Ik vindt wel dat enten verplicht moet zijn bij wedstrijden.

Wat Marreke al zegt,haar paard komt niet in contakt met andere paarden.
De kans op besmetting is er wel maar is zeer klein.
Als zij het niet nodig vindt om haar paard te enten dan kan ik haar eigelijk geen ongelijk geven.
Mijn paarden zijn wel geent en ik laat dit om het half jaar doen.
Maar mijn paarden staan het grootste deel van de dag in de kudde.
En om heel eerlijk te zijn...........bij mij op stal is het verplicht Lachen.

Misschien als ik een eigen stukje grond zou hebben........waar alleen mijn paardjes op staan........dan zou ik er over denken of het enten nog wel zo veel zin heeft.
Maar tot die tijd ent ik mijn paarden om het half jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:51

Ehm, mijn pony staat afwisselend op drie verschillende plaatsen, dus ik ga het halve dorp door met hem. Daarbij kom ik langs verschillende weides met ponies.
Zal ik hem dan toch maar laten inenten?
Het gaat al meer dan een jaar goed, maar wat als...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:46

De mijne worden elk jaar geënt, tetanos in combinatie met griep. Een paard kan het niet vertellen als ie zich niet zo lekker voelt, je moet het zien. En juist omdat het zo'n bikkels zijn vaak zijn ze soms al erg ziek eer het baasje de klok hoort luiden ... vandaar, enten!

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 01:01

huhm Marreke, als.... je vader koning was, was jij prinses geweest Haha! .
Ik laat mijn paard enten tegen influenza en tetanus. Ik wacht geen jaar met de volgende enting, maar 10 maanden. Mijn DA zei dat dat beter was, omdat na 10 maanden de entstof begint uit te werken. Tegen Rhino ent ik niet want dan moet de hele stal dat doen anders heeft het geen zin. En met een enting tegen Rhino kunnen ze het evengoed nog krijgen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn paard ziek zou worden omdat ik nalatig ben geweest en als mensen het om het geld laten.... dan moet je geen paard nemen want dat kost toch al dat het rammelt (ben vandaag weer even wezen shoppen Haha! )

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 01:07

Ik laat ze wel enten ja.
Alleen staat het niet altijd netjes op papier omdat ik ze niet altijd door een DA laat enten.
Wel hetzelfde spul erin maar geen krabbel van een DA scheelt soms tot 5 euro per enting. Reken maar uit wat dat scheelt per jaar met 8 pony's en 2x per jaar enten (tet./infl. en rhino).
Ach, zolang ik zelf maar weet dat de entingen kloppen maakt het mij niet uit wat er op papier staat.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 01:30

2x per jaar enten á 10 euro per keer...
die 20 euro, daar ga ik niet moeilijk over doen,
zou mezelf niet vergeven als ik omdat ik die 20 eur wil besparen, mijn paard verlies door iets waar ik voor had kunnen laten enten.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 02:14

Mijn paarden worden ook altijd geent...voorkomen is beter dan genezen, en veelal goedkoper...
Ze worden af en toe een maandje later geent als ik weet dat de DA toch moet komen voor bijv. een veulen, de duiven of wat dan ook...

Nu de entingen in het paspoort worden geschreven, staan ze daarin vermeld (indien ze hun paspoort al hebben) Entingsboekjes deed ik ook nooit aan (behalve als ik wist dat ik die moest overleggen, hobbelde ik even langs de DA om er eentje op tehalen) ik had immers de rekening van de DA, en ik weet welke geent zijn en welke niet...(heb ook niet zoveel paardjes)
Mijn honden en kat idem, niks geen boekjes...heb de rekening toch...

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 02:16

ik ben zeker voor enten, je weet maar nooit wat voor ziektes je paard of pony zonder die inentingen op kan lopen, helemaal als er een ander (ziek) paardje bij de jouwe in de buurt komt, of iemand die bij een ziek paardje in de buurt is geweest.
dan is het echt snel gebeurd..
je kan beter de kosten van het enten voor je nemen, dan de hoge rekeningen van de dierenarts die je krijgt met een ziek paard

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 02:57

Ethelate schreef:
2x per jaar enten á 10 euro per keer...
die 20 euro, daar ga ik niet moeilijk over doen,
zou mezelf niet vergeven als ik omdat ik die 20 eur wil besparen, mijn paard verlies door iets waar ik voor had kunnen laten enten.


Ik neem deze reaktie maar even als leidraad omdat die zo lekker simpel als voorbeeld te nemen is.
Nogmaals, het nut van enten is mij wel duidelijk ! Mijn punt echter wordt blijkbaar niet begrepen.

Ik heb 15 pony's; enten volgens dit voorbeeld kost dan € 300,- per jaar. Stel ik geef in plaats daarvan dit bedrag aan zeg Brooke hospital. Help ik dan niet veel meer paarden ? terwijl de kans aardig groot is dat die van mij ook niets overkomt ?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 03:04

Maar als een van jouw pony's iets overkomt, steunt Brooke jouw dan ook? Knipoog
Ik voorkom liever hoge Da kosten of verlies van mijn paard door enting, dan nobel dat bedrag over te maken, en dadelijk zelf in de problemen te zitten. (hoe egoïstisch het misschien ook over komt)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 03:10

Dan maar even deze nog (b.v. Ethelate Lachen )
Hoevaak per jaar worden jullie zelf eigenlijk preventief geent ? Er is best wel het een en ander te bedenken op dat gebied hoor !

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 09:34

Ik ent 1x per jaar. Dit omdat het verplicht is als je ooit wedstrijden zal starten. Nu blijven mijn pony's altijd thuis. Maar ik kom wel veel bij mijn kennis. Die heeft 5 Welsh Cobs en gaat ook geregeld op wedstrijd, les en soms evenementen. Omdat ik daarbij wel in contact kom soms met vreemde paarden geeft het mij een beter gevoel.
En het gaat dan om 1x per jaar, dan vallen de kosten wel mee, als je maar 2 pony's hebt.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:34

Ethelate, is jouw DA zo goedkoop of is het hier zo duur?
Alleen al voor de tetanus/influenza rekent de DA hier:
visite: €26
per enting: €19
2x per jaar enten, 8 pony's = €204

Enten tegen rhino, 2x per jaar, 8 pony's.
visite: €26
per enting: €23
2x per jaar enten, 8 pony's: €236

Totaal al €440 per jaar. En dan moet alles tegelijk geent worden, wat niet altijd kan dus dan zou er nog extra visitekosten bijkomen.
Als ik iemand anders laat enten, scheelt het op de prijs van de entstof en heb ik geen visitekosten. En niets in het paspoort maar ze komen toch nergens waar dat verplicht is...

En Lageveld, ik heb een gruwelijke hekel aan naalden, in 1999 moest ik nog zo'n cocktail voor een vakantie, daar laat ik het voor mezelf maar bij