galoptroubles...ik ga het leren!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

galoptroubles...ik ga het leren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:34

Ik heb een 10 jarige arabier en die kon nooit lekker galopperen, altijd krossen en erg struikelen.

Zodoende ben ik een keer een kop rol gaan maken met paard en al in een bak van 20 bij 40waar ik me toch al niet echt veilig meer in voelde, in drie galopsprongen waren we de bak al rond.

Van de zomer ben ik verhuist naar een stal aan de kust en ben heel veel gaan galopperen op het tstrand hele lange stukken ik wilde haar die zekerheid geven en spieren laten kweken en ik merkte dat ze steeds rustiger werd met de galop.

In november kwam ze op winterstalling te staan en moest weer in de bak galopperen en de angst sloeg me weer toen, was bang te vallen.
Een vriendin van me, wilde me wel helpen en ze zag wat er gebeurde....ik zette mn heupen vast en was erg kramachtig in de gallop en voor het aanspringen ging ze eeerst hard draven en spronng niet fijn aan.

Nu....ben ik een maan verder en het gaat super! Ze rent nu niet meer in galop, nee ze valt in galop.

Ik kan nu rustig zitten(als een rustige stoel) en ze galoppeerd mooi onder me door, ik schop haar als het ware heel soepel onder me vandaan.
Dit deed ik nooit ik zat krampachtig voorover en ja dan ging ze struikelen.

Nu gaat de galop steeds beter, rustig en beheerst. ik ben er heel trost op en ben mn vriendin ook erg dankbaar dat ze me obver die angst heen heeft geholpen, want alleen had ik dit nooit gered gezien. Pling
Alleen nog één probleem, ze wil rechtsom niet aanspringen, heel jammer, maar daar moeten we iig nog aan oefenen maar ik voel dat dat ook in de toekomst gaat lukken.

Ik ben trots en blij en wilde dat even delen.

Zijn er hier nog meer mensen met galop troubles ?



ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:35

Goed van je!! Echt super!! Haha! OK dan!

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:42

Die van mij wou eerst alleen maar in de linkergalop aanspringen, hoe meer ik er op oefende, hoe slechter ze in de rechter wou. Tot ik erachter kwam dat ik me moest ontspannen, en toen werd het een kwestie van: gewoon op de rechterhand draven, teugels loslaten en galop zeggen, DAN lukte het wel. Enkele periodes later hard geoefend op de rechtergalop, met als gevolg dat ze niet meer in de linkergalop wou Verward Inmiddels een redelijke balans gevonden, ze kan nou vanuit stilstand in de rechtergalop aanspringen, en vanuit draf in de linker. Ik probeer dat wel vanuit stilstand, maar dan gaat ze toch in de rechter, maar als ik dan heel zachtjes (dus niet dwingend!) doorvraag met mijn buitenbeen, dan gaat ze (via draf) toch uit zichzelf over in de linkergalop.
We oefenen lekker door, het komt vast wel goed, als ik maar niet vergeet me te ontspannen!

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:47

IK!!

Ik heb altijd al een galoptaruma gehad! Ik moest tijdens mijn derde les al mee galopperen en viel er in de eerste bocht af... Ik heb heel lang niet durven galopperen in de les. Een paar jaar later ben ik van mijn verzorgpony gevallen toen zij er op een buitenrit met mij vandoor stoof. De angst was meteen weer helemaal terug! Scheve mond

Ik heb 7 jaar op verschillende maneges gereden en ben daarna 3 jaar gestopt omdat ik het niet meer kon betalen. Toen ik weer begon met rijden vond ik het ook vreselijk eng! Ik heb wel mee gegaloppeerd en herinner me dat ik vond dat we heel lang moesten galopperen! Biji de andere maneges was dat altijd 3 of 4 rondjes op beide handen en dan uitstappen, bij Advendo gingen we 4x per les (soms vaker) in galop en dan ook flink lang! Daar ben ik echt van mn angst afgekomen omdat ik nu ook flinke stukken in galop moest en ook in galop tempowisselingen en figuren moest rijden.

Wat ik nog steeds wel eng vind is galopperen op een lang breed zandpad richting stal! Dat doe ik dus ook niet! Haha! Maar een rengalopje op het strand vind ik inmiddels heerlijk en ik ben mijn instructeur ook erg dankbaar voor het helpen overwinnen van mijn angst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:07

he wat goe dWind jaa door het te doen kan je het overwinnen he? En als je weet dat er iemand is die je wilt helpen met je zit, je handen dan komt het meestal wel goed, ik denk dat de groostet fout is dat we te krampachtig zitten, dan kán zon paard gewoon niet lekker galopperen en alleen maar krossen.

Trixy jou verhaa; spreekt me ook enorm aan, ook amdat Larissa niet in de rechtergalop wil. ik denk ook nl dat het door mn gespannen zit komt die ik toch wel heb. maar liet je beide teugels los met aanspringen of alleen de buitentegel?
Ik ben benieuwd wanr mss kan ik het dan op die manier gaan aanpakken, op de longe springt ze nl wél goed aab raar he? Mss omdat ze dan geen aanleuning heb?

Groetjes Chiqa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:07

he wat goe dWind jaa door het te doen kan je het overwinnen he? En als je weet dat er iemand is die je wilt helpen met je zit, je handen dan komt het meestal wel goed, ik denk dat de groostet fout is dat we te krampachtig zitten, dan kán zon paard gewoon niet lekker galopperen en alleen maar krossen.

Trixy jou verhaa; spreekt me ook enorm aan, ook amdat Larissa niet in de rechtergalop wil. ik denk ook nl dat het door mn gespannen zit komt die ik toch wel heb. maar liet je beide teugels los met aanspringen of alleen de buitentegel?
Ik ben benieuwd wanr mss kan ik het dan op die manier gaan aanpakken, op de longe springt ze nl wél goed aab raar he? Mss omdat ze dan geen aanleuning heb?

Groetjes Chiqa

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:15

Chiqa schreef:
Trixy jou verhaa; spreekt me ook enorm aan, ook amdat Larissa niet in de rechtergalop wil. ik denk ook nl dat het door mn gespannen zit komt die ik toch wel heb. maar liet je beide teugels los met aanspringen of alleen de buitentegel?
Ik ben benieuwd wanr mss kan ik het dan op die manier gaan aanpakken, op de longe springt ze nl wél goed aab raar he? Mss omdat ze dan geen aanleuning heb?
Groetjes Chiqa

Ik laat beide teugels dan liggen op de hals (western, dus 2 teugels, niet 1 stuk, maar dat moet niet uitmaken). Voorwaarde is dan denk ik wel dat je kunt sturen met je benen, en vooral dat je het paard vertrouwt dat ie er niet vandoor gaat ofzo, en dat je ten allen tijde kunt halthouden, want anders kun je nog niet ontspannen. En omdat ze kan aangaloperen op het commando "galop" hoef ik mijn benen niet te verleggen, en mezelf dus ook niet in allerlei houdingen te wringen (dat was toen nog nodig, nu kan ik gewoon been aanleggen zonder anders te gaan zitten).
Ben benieuwd of het je lukt! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:24

ik vertrouw mijn merrie wel op dat punt, en ze luistert goed naar mn stem en kan haar volledig op mn zit laten halthouden en stoppen.
Ik ga dit trukje morgen nog eens goed doorlezen endan ga ik het uitproberen!
Maar vraagje, wat doe je met je benen en je zit? Geef je iets druk met je binnen heup? En verder wel de galophulp been op de singel en de buitenbeen erachter??

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 09:08

Heerlijk gevoel is dat hè, als je merkt dat je zo vooruit bent gegaan!

Ik vind zelfs soms rengalop nog een beetje eng, omdat ik oit eens met een paard over de kop ben geslagen in rengalop.... (manegepaard bleek last van haar benen te hebben maar was gewoon met mij meegestuurd op buitenrit zonder iets te vertellen, heel fijn...).

Twee tipjes voor het aanspringen in de rechtergalop :

Probeer het vanuit een kleine volte met veel stelling. Bij aankomst hoefslag aanspringen.

Leg een heel laag hindernisje in een hoek. Na het springen doorgalloperen.

En dat probleem van mij... hoop ik gewoon op te lossen door ervaring.
Succes OK dan![/list]

Lachen

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:07

Goed zo Chiqa. Ik wist wel dat je het kon. Wat betrefd die rechter galop, spring in een wending aan. Denk er wel aan dat je met je rechter heup iets naar voren zit. Je binnenbeen goed op zijn plaats en je buiten been iets naar achter. Je moet ook een beetje stelling naar rechts vragen. Ik zou met Laris niet te kleine voltes maken als je wilt galoperen. Dan raakt ze een beetje opgefokt en gaat ze harder draven en dan lukt het niet meer. Geef jezelf en Lis de tijd en dan komt het vanzelf goed. Geniet eerst maar van het feit dat deze stap goed gaat.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:32

goed van je hoor!!!ook lief van je vriendin!!+:)+

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:49

Bij die van mij moet je ook nergens aan denken en vooral hem niet laten denken dat hij zo moet galoperen, dan gaat het echt bagger. Wij draven gewoon en opeens mijn been naar achter en dan gaat het het beste.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:55

ooohhh, ik herken het verhaal ook héél goed, alleen is mijn paardje nog geen 5, moet dus zéker nog een hoop leren. toen hij pas zadelmak was is hij bij één van z'n eerste galopjes met z'n achterhand helemaal weggeschoven (oa. doordat de hoefslag helemaal schuin en slecht lag) en als reaktie daarop begon hij een echte rodeoboksessie..... Nagelbijten / Gniffelen . ben er wel op gebleven, maar vond het niet onmiddellijk voor herhaling vatbaar.... Haha!
hij had ook nog hééééél veel moeite met de galop aan de longe, moest er zich echt ingooien en scheurde door de bocht. langer dan 2 rondjes volhouden vond hij al heel wat! onder het zadel vroeg ik hem nog niks, omdat ik toen alleen in een piepklein buitenbakje aan huis kon rijden (10x20m). afgelopen zomer toen voor het eerst met hem naar buiten gegaan, met een paard dat heel soepel en traag galoppeert, en dat ook uren (na ja Knipoog ) vol kan houden. en daar ging hij ook in een heel soepel galopje achteraan, héél beheerst. zááálig!!
ben vanaf toen ook in m'n minibakje gaan oefenen, en zelfs dat begint steeds aardiger te lukken. tempo maken mag hij niet, daar krijgt hij immers geen balans door. ik heb dan liever dat hij een half rondje goed doet, en er dan uitvalt dan dat hij door de bocht gaat razen.
enkele weken terug had ik dus datzelfde 'hoera-gevoel' als jij, toen hij voor het eerst op een lichte beenhulp heel soepel aansprong en in het kleine bakje anderhalf rondje zeer beheerst rondging!!! aaahhhhh, wát een gevoel!!!!
ben nog steeds blij dat ik hem niet meteen van in het begin in de galop gaan 'jagen' ben. hij kón het toen gewoon nog niet (toch niet in zo'n klein bakje).
leuk hé, zo'n soepel paardenlijf teduk, teduk onder je? Haha! *LOL*

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:03

Die van mij is ook een arabier, en daar heb ik ook wat problemen mee inde galop.Eigenlijk bijna juist hetzelfde als jij.Voor dat ze aanspringt gaat ze altijd keihard draven en als ze een sin galop is dan gaat ze ook heel hard,voor de rest heeft ze een echt goed galopje,heel makkelijk om te blijven zitten.
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:38

someone"]
Die van mij is ook een arabier, en daar heb ik ook wat problemen mee inde galop.Eigenlijk bijna juist hetzelfde als jij.Voor dat ze aanspringt gaat ze altijd keihard draven en als ze een sin galop is dan gaat ze ook heel hard,voor de rest heeft ze een echt goed galopje,heel makkelijk om te blijven zitten.
xxx
[/quote]
dat ligt dus aan jezelf. Ik heb dat er nu uit gekregen. Door rustig naar de galop te gaan werken en pas aan te gaan springen als IK dat wil, en heel onverwachts en pas als ze rustig is.
Dus niet steeds in dezelfde hoe gaan aanspringen en benen stilhouden en pas de hulp heel duidelijk geven wanneer ze rustig zijn.(En als jij ook rustig bent)

[quote="ingeo"]
leuk hé, zo'n soepel paardenlijf teduk, teduk onder je?
[/quote]zeker weten het is gewoon de kick die het hem geeft he?
Dan weet je presies wanneer je goed zit!
Jij heb het over een vrij kleine bak waarin je oefend, op zich niet verkeerd, want dan kan je wel leren controleerdbaar te galopperen, maar wel eng he als het een scheurpartij wordt Haha!

[quote="blieb01 schreef:
Denk er wel aan dat je met je rechter heup iets naar voren zit.
dat vindt ik dus zo moelijk, Verward ik denk er wel aan hoor ik weet dat jij het vaker gezegt heb tegen me, maar ik heb dan het gevoel dat ik erg krampachtig zit.
Maar Lis is gegroeid hoor!
Je zou voor de aardigheid eens moeten gaan kijken ze gaat met sprongen vooruit!
Ze staan nu met een paardje rustig op een paddock, en er is veel rust daar op stal, heel anders dan voorheen Haha! YOU KNOW!

en ik ga dus ook vooruit, heb meer zelfvertrouwen ja wat wil je a;s er steeds tegen je gezegt wordt"je kan niet rijden"????
Ik ging dat echt op den duur geloven...

leuk dat ik even een reactie van je zag!

Groetjes chiqa

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:45

Chiqa"]
ik vertrouw mijn merrie wel op dat punt, en ze luistert goed naar mn stem en kan haar volledig op mn zit laten halthouden en stoppen.
Ik ga dit trukje morgen nog eens goed doorlezen endan ga ik het uitproberen!
Maar vraagje, wat doe je met je benen en je zit? Geef je iets druk met je binnen heup? En verder wel de galophulp been op de singel en de buitenbeen erachter??
[/quote]
Op het moment dat de galop niet lukt doordat ik/paard/wij te gespannen zijn, dan ga ik gewoon ZITTEN (niet te zwaar want hij moet nog wel voorwaarts willen natuurlijk) en ontspannen, en dan voor de bocht zeg ik "galop" en voila! Ik doe dan ook niks met mijn handen, want hij moet echt niet gestoord worden door mij op dat moment, hoe minder gevraag hoe beter.
[quote="Chiqa"]
[quote="blieb01 schreef:
Denk er wel aan dat je met je rechter heup iets naar voren zit.

dat vindt ik dus zo moelijk, ik denk er wel aan hoor ik weet dat jij het vaker gezegt heb tegen me, maar ik heb dan het gevoel dat ik erg krampachtig zit.
[/quote]
Probeer je binnenhand/schouder op te tillen, en probeer je gewicht wat naar buiten te leggen door je heupen naar links te kantelen, volgens mij gaat dan je binnenheup automatisch wat naar voren. En maar oefenen natuurlijk, dan wordt het vanzelf een keertje minder gespannen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gillian, Lanoca, xSuuzerd en 47 bezoekers