[NH]Wat vinden jullie van Klaus F. Hempfling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

[NH]Wat vinden jullie van Klaus F. Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 10:13

Wat vinden jullie van Klaus Ferdinand Hempfling. Hij heeft heel wat boeken geschreven en heel wat video's gemaakt.

Ik vroeg me af wat jullie van de rijstijl vinden. Of dat je iemand beter vind op NH gebied.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 10:17

Ik vermoed dat je mijn mening niet wil Knipoog

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 10:30

die mank an fantastische dingen met paarden, het probleem is alleen dat hij zijn info heel moeilijk door kan geven aan andere mensen, waardoor mensen hem gaan proberen na te doen en zo meer verkeerd doen, zeg maar, dat was ook de reden waarom hij er geen lol meer in had,
zijn boeken vind ik echt mooi hoor,

ikzelf doe dus NH op de manier van parelli, vind dat systeem gewoon heel 'makkelijk' omdat je zelf alles in stapjes leert en je het zo ook met je paard kan doen, en je kan altijd terugvallen op de video's en de pocketboekjes.

verder alle roddels over hephling, tsja, ik weet niet wat er van waar is, dus ik geloof het niet omdat ik het niet met mn eigen ogen heb gezien, ik beoordeel hem op zn omgang met paarden, niet op die met mensen, en die met paarden is vet OK!

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:28

Ik vind zijn manier van omgaan met paarden echt goed! Het gaat heel ontspannen (van wat ik van hem heb gezien heb) je ziet de rust in de paarden. Bij Monty Roberts bijv. vind ik dat minder. Maargoed ieder heeft zijn eigen manier en meestal kan je overal wel iets uitpikken wat je aanspreekt.
Het klopt wel dat hij met sommige dingen niet heel goed is in het gevoel overbrengen, maar een voordeel hiervan kan zijn, dat je er zelf over moet nadenken in plaats dat je het allemaal voorgeschoteld krijgt, waardoor je het zelf ook uitdenkt en je eigen manier ontwikkeld.

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:51

Hij weet het leuk te brengen, op papier en video, maar vergeet niet dat hier een gigantische dosis training en tijd achter zit. Als ik net zoveel geld, tijd en paarden ter beschikking zou hebben, zou ik het ook kunnen. Bovendien kan ik het beter overbrengen, dat is echt een tekortkoming van Hemphling, helaas.
Van mijn paardje riep ook iedereen: ja maar, jou paard.... en men vergat voor het gemak maar even dat daar ook tien jaar werk in zat.
We willen tegenwoordig te snel, te veel resultaat en zijn te weinig bereid om werk te steken in een paard, om het op te voeden, zodat het een betrouwbaar en werkwillig paard wordt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:59

Volledig met "ikke" eens Lachen Met snowdon merk ik langzame vooruitgang, hoop ooit nog eens te bereiken wat mij allemala zo mooi en vol vertrouwen lijkt. Maar ben tevreden met die kleine stapjes Lachen

Hempflig's manier ligt mij wel, alleen volg t niet precies, juist omdat t moeilijk te volgens is. Ik haal gewoon overal wat vandaan en denk er eens rustig over na voor ik iets probeer bij mijn eigen paard. Geen 1 manier is perfect of de beste. Alles heeft wel iets goeds en wat minders..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 19:24

Citaat:
Het klopt wel dat hij met sommige dingen niet heel goed is in het gevoel overbrengen, maar een voordeel hiervan kan zijn, dat je er zelf over moet nadenken in plaats dat je het allemaal voorgeschoteld krijgt, waardoor je het zelf ook uitdenkt en je eigen manier ontwikkeld.


Precies zo denk ik er ook over OK dan! . NH is niet simpel iets na doen wat je voor je ziet op video of boek. Het is er zelf over na denken en vandaaruit kun je het paard veel leren.

Citaat:
Hij weet het leuk te brengen, op papier en video, maar vergeet niet dat hier een gigantische dosis training en tijd achter zit.

Ja hier loop ik regelmatig tegen aan tijdens lessen en trainingen. Alles moet snel en als het te langzaam duurt dan vind men het al snel verkeerd.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:18

Dat klopt, mensen willen tegenwoordig alles kunnen zonder daar enige moeite voor te doen. Maar als je er langer mee bezig bent en er natoe werkt bouw je wel een goede band met het paard op, en bovendien moet je niet iets tegen je gevoel in doen Knipoog! En mensen die dat denken moeten zich eerst maar is in het paard zelf verdiepen!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 17:25

Leuk dat we er het zelfde over denken. Iets na doen is niet zo moeilijk. Maar dan het ook bewust doen, tja dat word moeilijker.
In mijn lessen probeer ik ze ook altijd zelf na te laten denken. Een band krijg je naar mijn mening niet als je alles gewoon na doet. Persoonlijk moet je er ook bij betrokken zijn.

Van ochtend met paard en pony de hei op geweest. En als je dan de mensen diet kijken dat ik mijn pony gewoon los laat mee lopen. En dat hij dan ook nog goed luisterd.
Ze denken dat die pony dat uit zich zelf doet. Net als met mijn paard. Als ik die los laat mee lopen. Dan zegt iedereen wat een braaf paard. Dat is hij dan ook wel. Maar dat was hij echt niet.
Tijd, geduld, begrip en gevoel.
Zoals je zegt niet tegen je gevoel iets gaan doen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:30

Hempflings manier van doen spreekt mij wel aan, maar het is allemaal in zijn boeken dromerig beschreven en met mijn paard maakte ik adhv die boeken neit veel vordering. Daarom ben ik overgestapt op Emiel Voest en daarmee merkte ik gelijk verandering!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:42

hij heeft fantastische boeken geschreven. Bij hem is het heel duidelijk hoe een paard is. minder van zo en zo moet je het doen. zoal bij emiel voest, dat is echt stapsgewijs uitleg hoe en wat je moet doen. maar bij emiel mis ik heel erg het waarom. Hempfling is een vrije school leraar geweest, dat merk je heel erg aan de manier van vertellen. Dat spreekt mij dus weerenorm aan. Hempfing is kwa schrijven echt mijn hrote voorbeeld. kwa rijen weer minder...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 13:17

Ik ben het bijna helemaal met je eens Klaas. Alleen van het rijden snap ik nog niet helemaal. Waarom vind je hem kwa rijden minder.
Zelf vind ik dat hij een van de weinigen die echt rijden vanuit het paard. Vind het heel mooi hoe zoal Emiel zonder zadel en hoofdstel voor het plubliek rijd. Maar ik heb hem nog nooit gezien dat hij echt rij "mooi" rijd. Dus verzameling, evenwicht, balans en zeer fijn op de hulpen. En dat vind ik juist bij Hempfling.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:21

Ik moet er dan ff het boek bij zoeken, ik weet namelijk nog dat mijn beeld bij het rijen bij hem wat minder was. Maar het is een tijd terug dat ik dat boek heb gelezen. dus dat zou ik moeten na zoeken Bloos

Ik dacht dat ik vond dat hij me iets te veel hulp middelen gebruikte, maar nu ik zo denk kan dat ook parellie geweest zijn.
Dus sorry het antwoord blijf je mij verschuldigd!

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:45

ik vindt hem echt super OK dan!
alleen van zijn boek snap ik niet zo heel veel, beetje te moeilijk voor m'n leeftijd denk ik Bloos

Samoeray (L)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 17:24

Ik dacht al Klaas. Nee hempfling gebruikt na genoeg geen hulp middelen. En dat dan zeker niet tegen het paard.

Tjonge bijna iedereen vind zijn boek moeilijk te begrijpen. En om dan de oefeningen uit te voeren is nog moeilijker. Ik ben zelf iemand die overal eerst goed over na denkt voordat ik wat doe. Daarbij ben ik creatief. Ik begrijp het boek dan ook heel goed. Maar ja iedereen is anders hé.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:44

Die man is geweldig met paarden, wat rijkunst betreft toch één van mijn voorbeelden, maar zoals al gezegd, moeilijk te begrijpen. Wat ik wel heel erg merk is dat ik dingen die ik bij hem niet begreep (het hoe) bij een ander ook tegenkom maar in eerste instantie de overeenkomst niet zie.
Neem nou het 'longeren'. Hij wil het paard naar je toe laten draaien om van hand te veranderen maar duidelijke uitleg daarover geeft hij niet. Met mijn paard ben ik nu zo ver dat hij naar mij toe draaiend, in draf blijvend, van hand kan veranderen. Dat is een heerlijk gevoel, dat je puur met lichaamstaal je paard voorbij je kan laten 'dansen'. Dat vind ik dan duidelijker bij anderen terug (Parelli in dit geval) dan bij hem.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:15

ik heb het boek natuurlijk paardrijden (verzameling aan de losse teugel) een paar dagen ben al aardig aan het lezen gegaan en vind het heel intressant en ook leerzaam. ik ben niet echt met NH bezig maar toch spreekt dit boek mij aan.
een oordeel over NH heb ik dus niet


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:45

josien schreef:
Ik ben het bijna helemaal met je eens Klaas. Alleen van het rijden snap ik nog niet helemaal. Waarom vind je hem kwa rijden minder.
Zelf vind ik dat hij een van de weinigen die echt rijden vanuit het paard. Vind het heel mooi hoe zoal Emiel zonder zadel en hoofdstel voor het plubliek rijd. Maar ik heb hem nog nooit gezien dat hij echt rij "mooi" rijd. Dus verzameling, evenwicht, balans en zeer fijn op de hulpen. En dat vind ik juist bij Hempfling.

Hier heb je idd wel gelijk in, bij Emiel houd het allemaal erg snel op. Ik ben ook bezig in een boek van Hempling en ik heb er zeker al leerzame dingen uitgepikt. Alleen het doel waar hij naar toe werkt is voor mij en het paard dat ik nu rijd denk ik niet haalbaar, dus zoals ik bij de rest ook doe, ik pik eruit wat ik kan gebruiken, zodat het voor mij en mijn paard leuk blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:54

Ik heb zijn boek gelezen, maar ik vond het geen bruikbaar boek, als je zoekt naar hoe je NH zelf kan gaan toepassen. Ik vond het meer romantisch gezwijmel over zijn manier. En op zich heeft hij wel een paar goede punten, maar die vallen bij mij onder gezond verstand. En niet onder Hempflings methode... Ik heb er spijt van dat ik dat boek gekocht heb, t is te duur voor een zwijmelboek, terwijl ik dacht er wat nuttigs aan te hebben.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:28

gijsenkim schreef:
Ik vermoed dat je mijn mening niet wil Knipoog

je maakt me nieuwsgierig Haha!

Ik heb het boek een tijd terug gelezen. Ik vond het een mooi boek, maar ben eigenlijk de inhoud grotendeels vergeten, weet alleen nog dat ik het een mooie vulling vna m'n boekenplank vond.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 22:28

De methode van Hempfling. Is dan ook een methode van gezond verstand en gevoel. En om het nog duidelijker te maken is het niet zijn methode. Maar een manier van werken die al voor christus werd beoefend. Daarom zeg ik ook, dat mensen met gevoel, gezond verstand en inzicht een heel eind komen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:34

germie"]
[quote="gijsenkim schreef:
Ik vermoed dat je mijn mening niet wil Knipoog

je maakt me nieuwsgierig Haha!

[/quote]

spit de NH topics maar eens door Knipoog

Dag lieve mama...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:38

Ik vind het de basis van het opvoeden van paarden. De techniek werd al door die oude boertjes die nog sigaren roken op hun klompen in de stal uitgevoerd...... Een band met je paard kan je alleen maar krijgen op het moment dat je elkaar verstaat, respect voor elkaar hebt. Waar deze goeroes een hoop geld mee verdienen kan je bij practisch elke willekeurige ouderwetse hengstenhouder ook leren..........

En nu zeg ik niks meer Knipoog

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 08:40

gijsenkim"]
Een band met je paard kan je alleen maar krijgen op het moment dat je elkaar verstaat, respect voor elkaar hebt. Waar deze goeroes een hoop geld mee verdienen kan je bij practisch elke willekeurige ouderwetse hengstenhouder ook leren..........
[/quote]

Daar heb je ook zeker gelijk in, niemand zegt ook dat het iets nieuw onder de zon is. Maar hoeveel echte ouderwetse hengstenhouders zijn er nog?? Ik ben er nog geen tegengekomen Knipoog

[quote="gijsenkim schreef:
En nu zeg ik niks meer Knipoog


Nou dat mag best hoor, daar is het een discussie voor en ik denk dat we er wel tegen kunnen Haha!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 10:09

Ben ik ook mee eens gijsenkim. Daarom vind ik die mensen als Paterelli EMiel Foest enz zo erg.
Oké Klaus doet dit ook. Maar hij verkoopt geen spullen die veelste duur zijn. Ik heb hier een touw liggen van Emiel Foest. 30 gulden toen nog. Ik vind het geen fijn touw en gebruik nu een honden uitlaat touw. Veel lichter en soepeler.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers