Autoverzekering, schuld bewijzen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Autoverzekering, schuld bewijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 17:07

Scheve mond
Ik heb net dus een aanrijding gehad in de auto die ik nog geen week heb en dus ook nog geen week in de verzekering heb.

De aanrijding was buiten mijn schuld, het ging zo:
Ik wilde rechtsaf een straat verlaten, voor mij reed een auto die ook rechtsaf ging, door de bocht kunnen geen 2 auto's en daarom stonden ik en de auto voor me te wachten tot er een auto uit de bocht was zodat wij konden afslaan.

Toen we afgeslagen waren reden we in een smalle straat waar rechts van ons een rij auto's stond zonder plek vrij en links van ons een stoep waar geen auto's mogen parkeren. Verderop links is een parkeerplaats waar wij dus voorrang op hadden. Daar stond een auto al half rechtsafgeslagen half op de stoep en half op de weg zodat de auto voor me (en ik dacht ik) konden passeren.

De auto voor me reed dus langs die auto, en ik was dat ook van plan aangezien hij daar toch al mooi stilstond en ik voorrang had op hem. Maar meneer dacht er anders over en reed dus de weg op, raakte mijn spiegel en reed toen vrolijk nog door zodat onze zijkanten langs elkaar schaafden.

Resultaat, ik over mijn hele linkerzijkant een kras en hij over de rechterzijkant.

Dit was dus niet mijn schuld dus ik heb de politie gebeld, meneer bleef volhouden dat het mijn schuld was, hij beweerde dat ik nog niet afgeslagen was toen hij al van de parkeerplaats op de weg stond en ik had niet gewacht tot hij de kans had om weer de stoep op te rijden. Volgens hem reed ik dus gewoon door toen de spiegels elkaar raakten, maar ik stond meteen stil toen hij de stoep afreed nadat mijn voorganger hem passeerde.

Bij het wachten op de politie gaf de man me een schouderklopje (ahum schuldgevoel) en zei dat ik mazzel had en hij naar huis ging. Ik was het daar dus niet mee eens en zei hem dat we toch maar beter op de politie konden wachten.

Maar goed, tegenover de politie bleef hij bij zijn verhaal en ik dus ook. Schadeformulier ingevuld enz. Maar hoe zit het nou? Er is niet meer te achterhalen wie de schuldige was (meneer dus) Hoe gaat dat dan verder? En gaat mijn polis dan omhoog als meneer zijn schade vergoed word door mijn verzekering?

28-09-2007
Nothing compares too you...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:17

Het is voor hem handiger om jouw verzekering te laten betalen, maar voor jou niet.
Maar als er rechts van jou auto's stonden en die andere auto aan de andere kant stond te wachten, dan mocht hij eerst denk ik.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 17:19

Nee, want hij kwam van de parkeerplaats af en ik reed al op de weg. Anders was ik wel in de bocht stil blijven staan natuurlijk.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:19

Wat heeft de politie dan gezegd?
Volgens mij moet je, als je van een parking komt, toch echt aan al het verkeer voorrang verlenen.
Zoals jij het vertelt is die meneer gewoon fout. Zijn verzekering zal de schade moeten betalen en jou premie blijft dan gelijk.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 17:21

Hij was ook fout, maar hij geeft het niet toe en er zijn geen getuigen. Dat is ook wat de politie zei, laat de verzekering het maar uitzoeken... sja wat heb ik daaraan?

28-09-2007
Nothing compares too you...

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:25

Al zou het toegeven dan nog zal de verzekeringsmaatschappij gaan uitzoeken wie de schuldige is geweest.
Gewoon schadeformulieren invullen, opsturen naar de verzekering en een aantal maanden wachten Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 17:36

Hmm maar hoe willen ze daar achterkomen dan zonder getuigen?
Ik heb niet zoveel zin om straks meer te gaan betalen buiten mijn schuld om...

28-09-2007
Nothing compares too you...

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:39

En je hebt toevallig geen idee wie er voor je reed op dat moment?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 17:41

Nee, helaas... Ik denk ook niet dat hij het gezien heeft hoor.

28-09-2007
Nothing compares too you...

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:18

Wat heb je op het schade formulier ingevuld en heeft de politie gezien hoe de voertuigen stonden. Hij mijn inziens zeker fout, hij mag geen voorang nemen terwijl hij dat niet heeft, ook niet als hij stilstaat half op de weg. Heb je je handtekening gezet op het formulier? Zo ja staat daar de juiste situatie op?

Bevalt prima in duitsland...

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:21

En ik hoop dat je rechtsbijstand hebt, anders kun je die daarmee ook nog aan het werk zetten Knipoog

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 20:18

We hebben alleen onze gegevens ingevuld op het schadeformulier en allebei geen handtekening gezet aangezien onze verklaringen tegenovergesteld van elkaar zijn. Ik vul dus mijn eigen situatie in en hij ook.

De politie heeft gezien hoe de auto's stonden en was het ermee eens dat meneer zijn verhaal niet helemaal kon kloppen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:24

volgens mij zit die meneer echt harstikke fout hoor Flair, hij verliet toch een uitrit? dan ben je altijd fout, al sta je al half op de weg, je had hem uit vriendelijkheid voorrang kunnen verlenen, maar bent het niet verplicht.
Of ik moet het helemaal verkeerd hebben gelezen, snapt het nl niet helemaal.
Maar als jij uit een uitrit komt, is hij fout en gaat zijn verzekering dokken.
Laat je weten hoe het afgelopen is?
Succes liefs Chiqa

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 20:31

Ik kon hem niet eens voorrang verlenen ookal zou ik willen, ik kon namelijk geen kant op gezien ik rechts geparkeerde auto's had staan en links die meneer...

Hij beweert dus dat hij die uitrit al uit was voor ik de bocht om was, wat hij liegt want ik reed al op die weg voor hij er helemaal uit was, hij stond half op de stoep en half op de weg om de auto voor me te laten passeren.

Hij beweert dat dat niet zo is, dus mijn woord tegen het zijne.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:41

Ooooh muts dat heb je snel gedaan Tong uitsteken .

Ik zou gewoon bij jouw verhaal blijven, als hij uit de uitrit kwam (EN jij kwam van rechts) heb jij idd gelijk. Wat zei de politie?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 21:02

Sja, pech trek je aan of niet he Haha!

Ik weet iig zeker dat ik gelijk heb Knipoog
Ik blijf ook bij mijn verhaal, dat is namelijk gewoon wat er gebeurt is.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Delias

Berichten: 406
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:12

Als jij inderdaad van rechts kwam heb je niks om je zorgen over te maken! Die meneer zit dan fout!
En inderdaad de verzekering zoekt het nu dan verder uit, pas als zij er niet meer uitkomen worden er getuigen gevraagd.
Suc6 en maak je niet te druk, het komt allemaal wel goed en ik hoop in jouw voordeel!

FB: Carpe Diem Reptiles

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:13

Shjit zeg, had die man wel een rijbewijs Boos! . Als je uit gaat parkeren MOET je altijd voorrang geven.

Jou verzekering zoekt het uit met zijn verzekering. Er komt waarschijnlijk een schadeinspecteur naar je auto kijken en ook naar de auto van die man. Via het schadeformulier en het procesverbaal van de politie wordt de schuld aan iemand gegeven. De verzekering betaald dan de schade uit.

Als je een rare uitslag van de verzekering krijg, dan je rechtsbijstand erbij halen.

Sukses!!!!!

Wel snel hoor!!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 23:19

Hij had wel een rijbewijs Haha! Maar was 60+ naar mijn idee, dus ik denk dat zijn ogen niet zo goed meer waren.

Ach het komt allemaal wel goed, ik heb niks te vrezen als ze de waarheid echt kunnen achterhalen....

Vreselijke schade heb ik niet, het is maar een krasje dat ik niet eens de moeite waard vind om te laten spuiten. Meneer heeft ook maar een krasje, maar vind het vreselijk gezien zijn auto nog maar 3 maanden oud is. (had hij maar uit moeten kijken)

Jaja, ik weet dat het snel is, dit is ook niet echt goed voor mijn zelfvertrouwen met nog maar 3 weken het rijbewijs in mijn zak Ik kan alleen maar denken dat het mijn schuld niet was...

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:23

zit wel goed flair, die man had echt op jemoetenm wahcten, maar zo'n ouwe bok rijd natuurlijk al jaren en dan gaat zo'n jonge deerne hem even vertellen hoe het moet!
Dat gaat er bij zn gehoorapparaat natuurlijk niet in.
Ps wel laten behandelen die kras hoor, is toch verzekeringswerk en is belangrijk voor de waarde van je auto!
Groetjes Chiqa

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:46

flair schreef:
Jaja, ik weet dat het snel is, dit is ook niet echt goed voor mijn zelfvertrouwen met nog maar 3 weken het rijbewijs in mijn zak Ik kan alleen maar denken dat het mijn schuld niet was...


Wacht tot je mijn net-rijbewijs-incident hebt gehoord, dan valt dit reuze mee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:18

Jij vult gewoon op je schadeformulier jouw verhaal in en kruist op de achterkant aan dat de politie erbij is geweest.
De politie maakt nl. van deze aanrijding een registratieset welke de verzekering via de bond van verzekeraars opvraagd, daar hoef je zelf verder niets voor te doen.
Daarna is het wachten op het gebakkelei tussen de verzekeringen, kan echt maanden duren Scheve mond

Op het schadeformulier moet je duidelijk aangeven waar je vandaan kwam en in welke richting je reed (bijv. ik reed in de Dennenlaan in de richting van de Eikweg) daarmee maak je duidelijk dat jij al op de weg reed en is ook aan de schade te zien dat jij al op de weg reed en de tegenpartij van de parkeerplaats af kwam.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:45

oh oh oh dat kan alleen jou overkomen Haha!

de vraag is hoe je verzekerd bent, als je alleen WA verzekerd bent zal
je waarschijnlijk zelf alles uit moeten vechten met de verzekering van de tegenpartij (dan is het dus handig om een rechtsbijstandverzekering te hebben)
Idd de politie maakt een registratieset wat voor de verzekering opvraagbaar is.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:52

Joh, ik had mijn eerste schade al tijdens mijn autorijles zelf Haha!. Wat dat betreft heb je het dus al beter dan mij gedaan Haha!.

Als jij het gewoon naar waarheid hebt ingevuld dan is er niets aan de hand Lachen (maar net wat Ilindra zegt: het gaat nog wel maanden duren *LOL* ),

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 12:10

Het probleem is dat aan de schade niet te zien is van welke kant we kwamen, de verzekering kan er niet achterkomen wie er eerder op de weg was.

Maar wel een voordeel is dat de man ervandoor wilde gaan en ik hem tegenhield.

28-09-2007
Nothing compares too you...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, GoogleAdsense en 196 bezoekers