laarzen: oprekken of rits???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

laarzen: oprekken of rits???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 17:19

Mijn laarzen zijn iets aan de krappe kant: ik krijg ze niet goed uit. Het vreemde is dat aantrekken (zonder trekkers) geen probleem is. Als ik ze aan heb, voelen ze ook niet strak. Het probleem begint bij het uitdoen; dit lukt niet. Ik heb er al pendaalemmerzakken in, maar dit helpt niet. Ze blijven hangen op mijn kuiten Verdrietig (zit trouwens geen vet op dus dat is het niet . Heb zo al mijn hak kapot getrokken Boos! . Met de zoekfunctie kwam ik op oprekken en ritsen erin zetten.
een paar vragen:
worden je laarzen lelijk van oprekken - uit model (dat je het ziet)?
een meisje op stal heeft ritsen in haar laarzen laten zetten, maar die waren al snel kapot. Wat is jullie ervaring hiermee en wat kost het ongeveer?
Ik wil wel dat het er een beetje mooi uitziet, want het zijn mijn wedstrijdlaarzen. Graag advies!
Bedankt OK dan!


Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:22

Ik ken vele verhalen van ritsen die kapot gaan, maar met oprekken heb ik geen ervaring. Ik heb ook wel vaak dat hij op mijn kuit blijft hangen, kan je vreselijke kramp van krijgen!
Het komt denk ik dat het gewoon komt dat je been wat gaat opzetten door de warmte of juist de kou.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:30

Kan je geen laarzenknecht kopen? Mijn laarzen gaan ook niet makkelijk uit, maar met een laarzenknecht is het zo gebeurd!:j

makker

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:34

rits!!!!!

haalllllo ik ben ouwe makker dennis...

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:37

Rits is erg makkelijk, maar wat is "aan de krappe kant" ?
Want uitrekken kan ooit toch nog behoorlijk wat schelen. Dan zitten ze ineens weer lekker. Een rits vind ik minder mooi maar wel makkelijker.
oprekken is goedkoper en netter.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:38

Het gaat hier trouwens om leren rijlaarzen he? want anders kan je waarschijnlijk beter nieuwe kopen...

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:42

supertygetje schreef:
Het gaat hier trouwens om leren rijlaarzen he? want anders kan je waarschijnlijk beter nieuwe kopen...


Ja, uiteraard. Ik heb trouwens nog nooit gehoord van mensen die een rits in hun kunststoflaarzen laten zetten en oprekken is daarbij geen optie denk ik...

Maar ik denk dat ik er een rits in zou laten zetten...


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 18:49

Heb leren laarzen en doe ze uit met zo'n laarzenknecht waar je hele voet in gaat... Als ik ze aan heb, of met rijden zijn ze dus helemaal niet strak. Aan de krappe kant: dit merk ik pas met uitdoen en dat werkt dus echt niet. Ook niet met terugduwen aan de bovenkant van de laars tijdens het uittrekken.

Rits inzetten: ziet er waarsch. minder mooi uit dan bij de laarzen die je nieuw met rits koopt? Dan vind ik het op zich niet lelijk staan, maar kan me voorstellen dat het lastiger is om dit later erin te zetten.
Weet iemand wat dat kost? ritsen in laten zetten?

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:01

Kyona schreef:
Rits inzetten: ziet er waarsch. minder mooi uit dan bij de laarzen die je nieuw met rits koopt? Dan vind ik het op zich niet lelijk staan, maar kan me voorstellen dat het lastiger is om dit later erin te zetten.
Weet iemand wat dat kost? ritsen in laten zetten?


Je kan ze er ook zo inzetten dat je ze amper ziet... En laatst vertelde iemand aan mij dat ze het bij een schoenmaker had laten doen (die veel ervaring had met rijlaarzen) en elders kostte het wel bijna 3 keer zoveel! Dus ik zou eens bij je schoenmaker informeren (of meerdere)...

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:26

Een rits erin laten zetten

ik heb ook een rits en het is geweldig Haha!

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:26

Een rits erin laten zetten

ik heb ook een rits en het is geweldig Haha!

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:31

sorry dubbelpost Bloos!

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:39

anydale schreef:
Een rits erin laten zetten

ik heb ook een rits en het is geweldig Haha!


Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zal ook een rits doen Lachen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 19:10

nog meer tips?

wenda

Berichten: 384
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:35

ik heb met oprekken slechte ervaring. Bij mij waren de daarna weer veelste breed. Ik heb toen maar andere laarzen genomen

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:32

Heb je wel een echte goede laarzenknecht?
Afbeelding

Met een model zoals de achterste houten op dit plaatje trek je je hakken kapot en krijg je je laarzen vaak alsnog niet uit. Die ronde metalen is veel beter, dan trek je aan de schacht en je teen wordt naar beneden gehouden, dan gaat het een stuk makkelijker en het is minder slecht voor je laarzen. Lijjkt me zeker de moeite van het proberen waard (als je er tenminste niet al zo eentje hebt Haha! ) voordat je je laarzen laat verbouwen. Wat je ook doet, mooier en beter worden ze er nooit van.

Nulla tenaci invia est via

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:12

Rits!!! Zeker weten, ik had ditzelfde probleem, en nadat ik een rits in mijn laarzen heb laten zitten, heb ik nooit meer problemen!
Ik gebruik deze laarzen alleen op wedstrijd, maar wel heel intensief! Ik rij ieder weekend wedstrijd, en rij er vele crossen mee (dus veel zand en water) maar heb nog nooit problemen gehad met de rits!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:10

Mijn dochter heeft een rits in laten zetten (destijds bijna 45 euro, maar wel heel netjes ingezet) en het heeft niet geholpen. Ze heeft een vrij hoge wreef en dan helpt een rits niet.... De rits wordt nl niet helemaal tot aan beneden ingezet. Je moet goed voelen waar de laars te krap zit. Is het echt de kuit, dan zal een rits wel kunnen helpen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 14:47

Helaas heb ik al de echte goede laarzenknecht *LOL* (die zwarte op het plaatje). Het probleem zit hem echt bij mijn kuiten. Boos! Mijn wreef is juist aan de lage kant.
Oprekken kan dus riskant zijn begrijp ik. Wil ook niet dat ze te wijd worden...

Suzan: weet jij nog waar ze die rits in had laten zetten? Wil nl. ook dat het mooi gebeurd....

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:55

Ik heb ook een rits! Heerlijk!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:09

Je kunt dan het beste naar een zadelmaker bij jou in de buurt gaan en vragen of ze ervaring hebben met ritsen inzetten. Het lijkt mij niet zo'n makkelijke klus. Lachen

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:17

Ik heb mijn laarzen een half jaar geleden op laten rekken. In het begin zaten ze lekker, nu niet meer (heb ook geen vet op mijn kuiten). Dus nu ga ik ook voor de rits. Bij oprekken zie je niet aan je laarzen dat er iets gebeurd is. Het leer blijft ook mooi.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:18

Ik heb mijn laarzen een half jaar geleden op laten rekken. In het begin zaten ze lekker, nu niet meer (heb ook geen vet op mijn kuiten). Dus nu ga ik ook voor de rits. Bij oprekken zie je niet aan je laarzen dat er iets gebeurd is. Het leer blijft ook mooi.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers