Etiquette

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 14:56

N.a.v. een topic (bemoeial onder verslag van de dag) ben ik zowaar geinspireerd voor iets nieuws:
Wat zijn voor jullie belangrijke buitenrij-regels en houden jullie je eraan?

Ik vind namelijk dat je als ruiter je altijd correct moet gedragen. Want er zijn al heel veel mensen die zich ergeren aan ruiters (die bijv. ook overal stront achterlaten en paden kapot rijden) en als andere ruiters zich misdragen heb ik daar last van omdat als ik buiten rijd mensen mij (als collega-ruiter) er op aankijken. En wellicht de volgende keer als zij mij moeten passeren terwijl ze in de auto zitten ook geen zin hebben om rekening te houden met mij... Verward

Je aan de 'etiquette' houden doe je dus voor passanten maar ook voor elkaar, voor je collega-ruiters. Want als mensen ons niet meer op straat willen hebben zijn wij echt niet blij hoor!

In stap passeren is voor mij een absolute stelregel!! Ook als je paarden passeert! (Al is het op enige afstand, dat maakt niet uit.) Ik ben al met regelmaat in moeilijkheden geraakt omdat een of andere onverlaat voorbij moest komen scheuren in galop of snelle draf, en mijn paard wou natuurlijk mee! Op de verharde weg vind ik dit al helemaal onaarvaardbaar want nog veel gevaarlijker!

Ben ik nu een mega brafe muts of denken er meer bokkers zo over???? Schijnheilig


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:57

Er bestaat een rijtje regels voor het buitenrijden. Heb ze ergens in een ruiterboek thuis, en ik heb ze net in iets aangepaste vorm gevonden op de site van de DER (Dutch Endurance Riders). Ze zijn al erg oud en horen algemeen bekend te zijn.


1. U bent gast in het terrein; volg de eventuele aanwijzingen van de terreinbeheerder op.

2. Begeef U uitsluitend op de gemarkeerde ruiterpaden en wegen; ga er niet vanaf. Jonge aanplant moet bos worden.

3. U deelt en kruist paden met wandelaars en fietsers/mountainbikers; houd rekening met hen. Fiets- en voetpaden zijn alleen voor fietsers en voetgangers.

4. Rijd op de zijkanten van een onverharde weg of in de zachte middenstukken.

5. In het gebied waardoor U rijdt, leven meer bloemen, planten en dieren dan U op het eerste gezicht denkt; wees er zuinig op en verstoor ze niet.

6. Gesloten afsluitbomen zijn geen springmateriaal; ga er omheen.

7. Laat Uw paard niet grazen en niet knabbelen aan struiken en/of bomen.

8. Moet U wandelaars passeren, doe dat dan stapvoets, tenzij zij zich op duidelijk gemarkeerde ruiterpaden bevinden; attendeer ze hier netjes op.

9. Ook mederuiters en tegemoetkomend ruiterverkeer passeert U in stap.

10. Op asfaltwegen mag niet gegaloppeerd worden.

11. Een ruiter rookt uiteraard niet in de vrije natuur in verband met het BRANDGEVAAR en laat natuurlijk geen rommel achter.

Deze regels zijn niet anders dan een vorm van wellevendheid. Houdt rekening met elkaar en met de natuur!

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-05 15:04 ]</font>

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:59

ik vind dat je gelijk hebt. Bij mij wordt er altijd heel hard over de weg gegallopeerd (het is een drukke weg) en ook rustig in het donker zonder verlichting. Ik vind dat gewoon echt niet kunnen. Ik vind het persoonlijk ook altijd fijn als ruiters kun poep even opruimen. Nou hoeft dat niet perse in de afvalbak, maar schop het even de kanten in ofzo. Dan heeft niemand er last van.


Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 15:09

Ik vind mezelf altijd redelijk netjes op de weg. Gelukkig wonen wij in een dorp waar trekkers e.d. met karren mest en klei aan de wielen langs komen, dus van een paardendrol schrikken de mensen niet.
Jammer alleen dat sommige andere weggebruikers niet door hebben dat je dezelfde rechten hebt als hen. Als je op een paard zit of een paard aan de hand voert ben je nl. -net als een automobilist- een bestuurder. En heb je als je van RECHTS komt, voorrang en dat wordt weleens "vergeten".
Als je een bestuurder bent houdt het ook in dat je gewoon op je knol op de 80 km weg thuishoort ipv op het fietspad. Goh, stoere ruiter die dat wel doet denk ik dan. Ik rijdt dus altijd -als het niet anders kan- op het fietspad... helaas.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 15:30

oke ik ben het volledig met jullie eens, maar (ja er is een maar anders had ik dit berichtje niet geplaatst) wat doen jullie dan als je paarden of wandelaars moet inhalen, want vaak (niet altijd soms gaan ze ook netjes stilstaan, als ze merken dat ik er graag langs wil) blijven ze stug doorlopen, dan kuch ik meestal even zodat ze me wel door hebben, maar dan blijven ze als nog doorlopen, hoe moet je zulke mensen dan inhalen ? want ze gaan op ongeveer dezefde snelheid dus dan blijf ik er vaak achter "hangen" en dat is voor iedereen ook weer vervelend.
Dus wat doen jullie dan ? ik dribbel dan meestal even aan en ga d'r in heel rustige xdraf voorbij.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 15:35

je kan toch flink doorstappen? En als dat echt niet lukt dan kan je altijd even vriendelijk vragen of ze het erg vinden als je ze even inhaalt in een braaf sukkeldrafje.

Grappig, bij mij vliegen ze juist altijd aan de kant!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 15:37

nou die haflinger van mij heeft niet zo'n aggresieve uitstraling en een hoog aaibaarheids gehalte Haha!
En meestal redt hij het net niet om er in stap voor te komen met die korte beentjes van hem, maar heb nog nooit klachten gehad, dus......zal wel goed zijn

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 17:02

ik rij meestal normaal op de weg maar ik kan me behoorlijk boos maken om mensen die denken ff leuk te zijn en je zo de dood injagen!!! ff toeteren of keihard langsscheuren..... daar knap je niet van op!!! Ik doe er niets aan, meestal geruststellend klopje en praten tegen mn paard en mezelf dan wordt ik zelf ook kalmer! Maar als je ergens te gast ben moet je je aan de regels houden zie ruiterbewijs regels.... Haha!

....

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 17:29

Wat ik ook wel een goede vind, is mensen groeten als je ze passeert. Een 'goedemiddag' of een knikje en een lach, komen al heel vriendelijk over. Sommige mensen beginnen dan hele verhalen tegen je over het weer enzo, best leuk.
We hebben hier veel hekjes, en je staat er versteld van hoeveel lieve mensen die hekjes voor je open willen houden, bedank ze dan ook altijd uitgebreid in de hoop dat ze het de volgende keer weer doen!
Even zwaaien als een auto voor je afremt doet het ook goed (vrachtwagenchauffeurs zijn daar erg gevoelig voor! Als je ze niet bedankt laten ze als 'dank' nog even hun remmen sissen). Als ik merk dat een auto hard rijdt, gebaar ik vaak zelf met m'n hand of ze wat langzamer willen (vragend, niet dwingend!) en meestal doen ze dat dan ook wel, veel mensen weten het gewoon niet, daarna vriendelijk bedanken! (of soms een ander gebaar als ze gewoon doorscheuren Haha!)

Passeren altijd in stap, vooral in de zomer met al dat stof zijn mensen echt niet blij als je ze in draf inhaalt, opspattende modder is trouwens ook niet lekker. En sommige mensen vinden paarden ook eng, zo'n groot (of klein Haha! ) paard dat vlak langs je komt kan best als bedreigend ervaren worden.

De regel waar ik me niet altijd aan houd is 'rechts houden' op de weg, omdat het aan de linkerkant soms veiliger is, vooral in een bocht (er is hier een hele gemene, met bosjes, dus lekker onoverzichtelijk en ze rijden nog hard ook). De auto's die je inhalen rijden rechts en als jij links rijdt, komen ze niet van achter vlak langs je, schuin van achteren kan je paard beter zien en schrikt dus minder snel omdat hij zo'n auto eerder aan ziet komen. Tegemoetkomende auto's moeten dan wel vlak langs je, maar die heeft je paard allang zien aankomen. Meestal rij ik zoveel mogelijk rechts, maar in die bewust bocht dus niet, puur voor de veiligheid. Bovendien is de berm daar aan de linkerkant ook nog eens veel breder.

Wat betreft het inhalen van wandelende mensen: Ik heb tuig dat nogal rinkelt, dus meestal horen ze het wel en dan wachten ze even. Laat je dus horen!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 17:41

Ik ben denk ik een mega-brafie, want ik passeer iedereen in stap (word ook erg boos als andere ruiters me in draf of zelfs galop zoals op het strand, passeren...), ik groet anderen in ieder geval beleefd, ik rij op de ruiterpaden en gedraag me zo sociaal mogelijk.
Ik hou me gewoon braaf aan de regels, net zoals in de auto.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 18:04

o ja dat groeten doe ik ook ALTIJD, tenzij het mensen zijn die ik ken en die ik niet mag Haha!
Maar laatst was ik ook in het bos, kwam er ook een paardje mij tegemoet dus ik ga netjes over in stap zij ook en ze was me net gepasseerd en ze scheurt keihard weg in galop en ik hing ondertussen zo'n beetje ergens in de boom..... Boos! Daar kan ik zo kwaad om worden....

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 10:27

En terecht! Aso is dat!

Ik groet altijd IEDEREEN en bedank inderdaad vriendelijk de mensen die afremmen of even wachten ofzo.

En ik rijdook vaak links, da's inderdaad wel zo veilig.... Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 11:58

Ik het idee dat ruiters nogal eens 'vergeten' worden door automobilisten, dat ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Gelukkig heb ik een paard wat braaf is langs de weg, maar dat is ook wel anders geweest.
Verder irriteer ik me mateloos aan loslopene honden op het ruiterpad. Ik heb een keer gehad dat mensen met een hond me tegemoed kwamen op een ruiterpad (van 2 meter breed, een kant bos en een kant sloot), Ironique was al een beetje over de rooie, blaffende hond achter d'r aan en daar lagen we bijna in de sloot. Zeggen die mensen ook nog dat IK uit moet kijken.
Dat was dan een voorval, maar ik gedraag me naar mijn mening zelf wel netjes. Maar als anderen zich niet weten te gedragen t.o.v. van mij, dan kunnen ze ook de schijt krijgen.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 12:08

Ik vind zelf dat ik me wel redelijk gedraag.
Loop nooit over de stoep (alleen langs een erg drukke weg waar ze absoluut geen rekening met je houden). Geef altijd voorrang en loop verder alleen in de berm.

Laatst reed ik buiten en toen kwam er een meisje die ik kende met haar paard en die galoppeerde op een stuk gras naast een fietspad, prima niks mis mee maar waar ik me wel aan ergerde was dat ze met het paard, wat de hele tijd opzij sprong mensen aan de rechterkant, waar je het niet verwacht, ging inhalen. En het laatste stuk galoppeerde ze over de verharde weg, volgens mij heb je dan echt een gaatje in je hoofd, dankzij die mensen mogen wij strakjes niet meer naar buiten.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 13:23

Nou daar ben ik ook wel bang voor ja!! Op heeeel veel plaatsen loopt een strenge boswachter en moet je ruiterbewijs hebben of soms nog extra penning, wij moeten ook al over een pad waar ze ons eigenlijk liever neit hebben...tegenover ons zit een 'shabby' stal waar de ruiters het niet zo nou nemen met omgangsvormen, en daar baal ik wel eens van. In mijn idee verpesten ze het voor ons.

Maar ook voor elkaar! Vorige week zag ik twee ruietrs waarvan er een erg onzeker was op de weg 9en dan ook nog beide geen cap Frusty terwijl ze de boel nie techt in de hand hadden) en dan rijden er twee ponyruiters 50 meter voor in draf over de weg....heeeel fijn!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 13:26

Ha bij is ook stelregel nr. 1 elkaar passeren in stap. ALTIJD! Ook al is het op een afstandje, bv. op het strand, of als je elkaar van voren tegenkomt.
Wij hebben twee heethoofden,wat andere paarden betreft en ik heb vaak mijn handen vol, doordat mensen mij in vliegende galop voorbij denderen.

Groeten doe ik ook aan iedereen, met de hoed in de hand, kom je door het ganse land, zegt het spreekwoord.

Maar ik moet wel zeggen dat ik af en toe niet zo netjes ben. Als mensen mij uitkafferen, omdat ze denken dat ze de wereld in hun zak hebben.
Bv. als ik op de strandovergang rijd en die toeristen al schreeuwen dat ik er niet mag komen. Wat ZIJ niet weten.
Of als iemand zijn hond niet aan de lijn heeft, dan kunnen ze het ook te horen krijgen. Eerst netjes, krijg ik commentaar, dan ben ik soms niet zo netjes, kan ik me niet goed inhouden.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 13:45

Die honden vind ik inderdaad ook altijd een beetje ascociaal, doen ze bij ons ook, nou trapt amulet niet gauw naar een hond, maar ik heb dan wel zoiets, mensen mensen pas nou een beetje op ik kan hem niet tegen houden als hij en trap uitdeeld, gelukkig zijn er ook veel mensen die hun hond netjes terug roepen of zelfs even vasthouden en daar bedank ik dan natuurlijk ook vriendelijk voor Clown

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 13:46

Ik gedraag me ook altijd netjes langs de weg.
Als mensen wachten netjes bedanken en als kleine kinderen vragen om te aaien mogen ze meestal wel ff aaien, ligt er ook net aan hoe het paard is.
Op het fietspad rijd ik nu tegen het verkeer in, dit vind ik veiliger want dan kan ik zien wat eraan komt.
Er is een vrij brede berm en daar kunnen we in.
Maar goed van het weekend waren we met zijn tweeen en we reden op het fietspad, ik in de berm en die ander naast me op het fietspad.
Er was nog ruimte genoeg voor de fietsers om te passeren maar een vond het toch nodig om zonder te bellen mijn mede ruiter aan de kant te duwen!!
Lekker gevaarlijk en dan ook nog een grote mond. Extreme duivel

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 13:53

Kinderen laat ik niet aaien, veel te eng en voor je het weet willen ze er op! Haha!

Ik ben ook heel netjes, passeer altijd in stap, word aleen link als jochies met ploppende brommers ff extra gas geven of boeren je bijna plat scheren met trekker.

Maar je moet het ook altijd even inschatten: sommige mensen hebben echt geen idee en denken dat een paard gewoon nooit schikt! Dom ja, maar die weten gewoon niet beter. Dan word ik niet boos, vaak zie je wel dat ze zelf van een schrikreactie van het paard schrikken.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:56

Ik vind dat je je buiten juist moet gedragen. Niet-paarden mensen hebben snel een oordeel klaar over het wel of niet goed rijden van een paard in het verkeer.
De regels die Karin heeft opgenoemd zijn niet voor niets op gesteld.

Je kunt eigenlijk wel stellen dat we allemaal de PR van "onze hobby" verzorgen. Als je zelf laat zien hoe het hoort, krijg je vaak positieve reacties.

En zeg nu eerlijk als wij als ruiters/amazones ons niet aan de regels houden, vind ik het niet gek dat er negatieve opmerkingen komen.

Wil je begrip kweken bij je medemens, dan zul je bij jezelf moeten beginnen.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 02:08

Ik ben over het algemeen ook heel netjes buiten, maar mij valt het op hoe onbeschoft mensen kunnen zijn.

Vorige week kwamen we met z'n vieren terug van het bos, we stapten 2 aan 2 over het fietspad. Komt er een stel aan dat zonder te bellen vlak langs een paard inhaalt (zo ongeveer 20cm tussenruimte!). Meneer rijdt voorbij en geeft commentaar, dus ik zeg "nou meneer, ik had ook liever gehad dat u even mede had gedeeld dat u wilde passeren". Meteen pissig, waarop ik nog zei dat ik het best vond als hij onnodige risico's neemt.

Ook in het bos rare mensen. Rijd je op het ruiterpad, krijg je naar je hoofd dat het een voetpad is Verward . Leg je uit dat een klein, rond, groen bordje met een paard en een poppetje RUITERPAD betekent, krijg je nog commentaar!

In principe is het de bedoeling om voetgangers in stap te passeren, maar als je dat bij ons in het bos doet kom je nooit verder dan stap! Ik ben van mening: op het ruiterpad horen ruiters, geen mountainbikers/voetgangers/kinderwagens/loslopende honden. Als ik dus wil galopperen op het ruiterpad dan doe ik dat, ongeacht honden of wandelaars. Ik roep ver vantevoren: "PAS OP RUITERPAD" en eventuele honden zijn altijd diep onder de indruk van een paard in galop.

Andere ruiters altijd in stap passeren en met voldoende ruimte. Niet meteen weer doordenderen en achterom kijken of het wel kan, je ziet gauw genoeg of iemand zijn paard rustig kan houden. Bij twijfel: vragen of je verder kunt in draf/galop!

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 08:45

Ik gedraag me ook braaf op de weg. Heel veel groeten.
Het enige wat ik niet doe is stront opruimen, boeren met modderkarren, het halve dorp met een paard. Van een hoop paardestront schrikken ze echt niet. Nu is het voordeel dat omar alleen in de wei of op stal scheit dus heb ik het makkelijk. Als de hoop echt op een onhandige plek zou liggen, zou ik het wel ff aan de kant schoppen.

:evaw:

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 09:19

Ik hou me ook altijd aan de regels buiten. Waar ik me het meest aan irriteer is als ruiters op strand je inhalen in draf of galop! Of je in stap inhalen en op het moment dat ze 1 meter voor je zijn, er van doorgaan! Boos! Wat we de laatste tijd bij ons op strand nog wel eens tegenkomen (vooral in het weekend) zijn dravers met karretjes erachter. En als je zoiets ziet aankomen, dan kan je je borst wel natmaken, WANT DIE STOPPEN DUS NIET VOOR JE!!!! Boos! Maar verder kom je een hoop ruiters tegen die zich wel aan de regels houden hoor! Pling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 27 bezoekers