waar doen jullie je borsttuig aan vast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

waar doen jullie je borsttuig aan vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 01:34

ik ga misschien een hoofdstel + borsttuig kopen maar ik kwam net tot de conclusie dat er geen ringen aan de voorkant van mijn westernzadel zitten(die zitten dus wel bij bv. een vz-zadel), moet die dan aan die ringen van de singel vast(sorry, heb echt geen idee hoe het heet)??
hopelijk krijg ik snel antwoord(ik ga morgen naar die winkel toe)...


Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:38

Kijk dan even bij de zadels daar. Ik heb aan beide zijden van mijn zadel een opening waardoor ik de riemen moet doen. De onderkant gaat aan de singel.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:03

Vastmaken bij de singel is veel te laag en niet de geschikte plek.
Als er geen bevestigingsmogelijkheid op de juiste plek van je zadel zit, kun je dus geen borsttuig bevestigen.
Bij dit zadel zie je duidelijk waar ze horen te zitten:
Afbeelding

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:28

Bij een westernzadelmaker kunnen ze er vast wel ringen op maken. Neem je zadel mee en vraag ernaar voor je een borsttuig koopt anders kan je er niks mee en dat is ook jammer

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 13:39

De meeste western zadels zitten wel ringen aan om een borsttuig aan te klikken de derde riem moet aan singel daar zit meestal ook een ring aan wel zorgen dat die in het midden zit onderje paard als je hebt aangesingeld. Wel in de gaten houden dat in is alle nog een beetje stug en loop je kans op schuurplekjes bij je paard.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:06

Helemaal met PeppySan eens, let wel op hoe en welk materiaal men gebruikt

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:38

Sugarmiss schreef:
Vastmaken bij de singel is veel te laag en niet de geschikte plek.

Nou. bij mij werkt dat prima. Waar moet ik hem dan vastmaken???? Ik denk dat je iets niet goed hebt gelezen Haha!


DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:42

boeflover schreef:
ik ga misschien een hoofdstel + borsttuig kopen maar ik kwam net tot de conclusie dat er geen ringen aan de voorkant van mijn westernzadel zitten(die zitten dus wel bij bv. een vz-zadel), moet die dan aan die ringen van de singel vast(sorry, heb echt geen idee hoe het heet)??
hopelijk krijg ik snel antwoord(ik ga morgen naar die winkel toe)...

Zo verkeerd lees ik het toch niet Lachen

Natuurlijk moet de onderste tak van het borsttuig wel tussen de benen door aan de ring van de singel worden vastgemaakt.
Maar niet de 'zijtakken'.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:01

Ik had ook een borsttuig gekocht en kwam later pas tot de ontdekking dat er geen ringen aanzaten.

Ik heb het ook geprobeerd aan de ringen van de singel, maar dan past het gewoon niet meer en gaat het borsttuig schuren.

Dus moet ik maar ringen eraan laten maken denk ik.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:46

foei desiree .............. had je maar beter opmoeten letten toen je op rydar reed ... Schijnheilig .. maar oke ik maak ze vast aan de lerenflapjes waar je singelstoot eigenlijk doorheen moet ( geen iedee hoe die heten ... Schijnheilig ) aangezien hij als ie aan de ringen zit te laag hangt en zijn borst open schuurt

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:47

Sugarmiss"]
[quote="boeflover schreef:
ik ga misschien een hoofdstel + borsttuig kopen maar ik kwam net tot de conclusie dat er geen ringen aan de voorkant van mijn westernzadel zitten(die zitten dus wel bij bv. een vz-zadel), moet die dan aan die ringen van de singel vast(sorry, heb echt geen idee hoe het heet)??
hopelijk krijg ik snel antwoord(ik ga morgen naar die winkel toe)...

Zo verkeerd lees ik het toch niet Lachen

Natuurlijk moet de onderste tak van het borsttuig wel tussen de benen door aan de ring van de singel worden vastgemaakt.
Maar niet de 'zijtakken'.
[/quote]

Oh ik dacht dat je mijn stukje bedoelde!!!! Cool Ik heb zelf trouwens geen ringen aan mijn zadel, maar van die gleuven. Dat is precies de maat van de riemen van het borsttuig.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:04

Debo schreef:
foei desiree .............. had je maar beter opmoeten letten toen je op rydar reed ... Schijnheilig .. maar oke ik maak ze vast aan de lerenflapjes waar je singelstoot eigenlijk doorheen moet ( geen iedee hoe die heten ... Schijnheilig ) aangezien hij als ie aan de ringen zit te laag hangt en zijn borst open schuurt


Deze manier van bevestigen kun je toepassen bij een borsttuig dat je enkel voor de sier draagt, maar deze 'lerenflapjes' zoals je ze noemt, zijn zéker niet sterk genoeg om een borsttuig aan vast te maken dat moet voorkomen dat het zadel naar achteren schuift. Wel iets om rekening mee te houden. Ringen laten bevestigen op de gewenste plek is dan toch een betere én duurzamere oplossing denk ik...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:12

Francis schreef:
, zijn zéker niet sterk genoeg om een borsttuig aan vast te maken dat moet voorkomen dat het zadel naar achteren schuift. ...
Een borsttuig wat een 'werk'funktie heeft zal hier in Nederland niet snel nodig zijn (roping/dragging). Dus als een borsttuig gebruikt moet worden om een schuivend zadel op zijn plaats te houden zou ik persoonlijk naar een ander zadel om gaan zien.

Is het borsttuig puur voor de show/sier dan moet het voldoende los hangen om het paard niet te hinderen in zijn beweging. Vaak zijn ze nl behoorlijk smal en snijden dus pijnlijk in de borst/schouders.

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:13

ik had ook een zadel zonder oogjes voor borsttuig.. en heb ze erop laten zetten bij een zadelmaker... precies op de goede plek!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:06

Een borsttuig zorgt toch zker op een buitenrit ook voor extra veiligheid omdat het zadel nooit onder de buik van het paard kan geraken

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:52

Ik weet niet wat voor buitenritten jij maakt Haha! of in wat voor soort terrein, maar je moet al heel slecht gesingeld hebben wil je zadel onder zijn buik terechtkomen Lachen Heeft denk ik meer te maken met de balans van de ruiter.

Bij erg sterke heuvels op en af kan een borsttuig het zadel misschien behoeden voor naar voren/achteren glijden, maar hier in Nederland zul je die niet vinden.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:54

Sugarmiss schreef:
Ik weet niet wat voor buitenritten jij maakt Haha! of in wat voor soort terrein, maar je moet al heel slecht gesingeld hebben wil je zadel onder zijn buik terechtkomen Lachen Heeft denk ik meer te maken met de balans van de ruiter.

Euhm Sugarmiss...mag ik jou er wel op wijzen dat ik bijna van mijn paard af gedonderd ben in de Veluwe met die Meeting. EN ik heb wel balans hoor Schijnheilig Haha!

Euh,...?? Tsjah,...

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:58

Dat heb ik dan (jammerlijk) gemist (vertel) Lachen
Vaker buitenrijden dan, de Veluwe is dan wel een grote zandbak, maar geen mooie vlakke binnenbak Lachen

Back to topic:
Een zadel wat goed ligt (en goed aangesingeld is) heeft geen borsttuig nodig om te blijven liggen, alleen voor de show en voor bepaalde werkzaamheden heeft het een funktie.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:10

Sugarmiss schreef:
Dat heb ik dan (jammerlijk) gemist (vertel) Lachen
Vaker buitenrijden dan, de Veluwe is dan wel een grote zandbak, maar geen mooie vlakke binnenbak Lachen


Dat dribbelige paardje van mij ging in de galop rechts in plaats van links Haha! Maar lag er half naast en het zadel ook!

Maar inderdaad terug naar topic. De zadelmaker is meestal heel handig en zet er heel snel van die ringetjes aan. Maar ik heb ze al aan mijn zadel

Euh,...?? Tsjah,...

Atek
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:10

Ik ben ook op zoek naar een borsttuig, maar aan mijn singel zit geen bevestigingsringetje. Hoe zou ik het dan moeten bevestigen? Andere singel kopen is geen optie :/

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: waar doen jullie je borsttuig aan vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:14

je hebt wel door dat je op een topic van 12 jaar oud reageert?

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:17

Avelienvd schreef:
je hebt wel door dat je op een topic van 12 jaar oud reageert?

Die heeft de zoekfunctie goed gebruikt :')

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:17

Atek schreef:
Ik ben ook op zoek naar een borsttuig, maar aan mijn singel zit geen bevestigingsringetje. Hoe zou ik het dan moeten bevestigen? Andere singel kopen is geen optie :/

om antwoord te geven je hebt een special ding die je aan je singel kunt bevestigen met een ringetje eraan.

http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _3981.html

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: waar doen jullie je borsttuig aan vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:25

Omdat dit echt wel een antiek topic is dat volgens de huidige regels in het verkeerde subforum staat, plaats ik hier een slotje.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers