ZZ pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 12:15

heel kort vraagje, is er nou ZZ bij de pony's of niet?
Niet toch? (althans, dat is me altijd verteld)


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 12:30

Bij de pony's:

Hoogste bij dressuur is Z2
je hebt B/L1/L2/M1/M2/Z1/Z2 en kur op muziek pas de deux.

Bij springen is het hoogste ZZ:

Voor de D/E pony's geldt:
B = 80 cm
L = 90 cm
M = 1.00 m
Z = 1.10 m
ZZ = 1.20m

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 12:54

De hoogst mogelijke dressuurklasse bij pony's is inderdaad Z2, maar sommige mensen noemen dit ook wel ZZ, hoewel dat niet de officiële benaming is. In het dressuurboekje heet het gewoon Z2.

Bij het springen is er nog wel een onderverdeling in hoogte tussen D- en E-pony's. Deze springen dus niet dezelfde hoogte.

DB = 80 en EB = 90
DL = 90 en EL = 100
DM = 100 en EM = 110
DZ = 110 en EZ = 120
DZZ = 120 en EZZ = 130

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:11

In de tijd dat ik bij de pony's sprong was het categorie ABC en categorie DE.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:24

Deze onderverdeling is er altijd geweest hoor. Het is nooit zo geweest dat ABC-pony's over dezelfde hoogte sprongen en D/E-pony's ook. Altijd 10 cm verschil tussen elke klasse en elke categorie. Ik reed zelf wedstrijden rond '87 en mijn zusje sinds '93, kan me niet herinneren dat het ooit anders was. Ik heb met een C-pony gesprongen en in de B begon ik op 70 cm, nadat de B-pony's op 60 cm hadden gesprongen. Daarna ging het 10 cm omhoog voor de D's (gelijk aan CL dus) en toen rond '90 de E-categorie werd ingevoerd kwam daar voor hen nog eens 10 cm bovenop.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:26

Op veel wedstrijden doen ze de categorie D en E bij elkaar en verhogen ze dus niet, ook op de grotere wedstrijden hoor.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:31

Misschien bij jullie niet, bij ons in het oosten wel. Mijn zusje heeft met zowel een D als een E gesprongen en er werd altijd verhoogd tussen de verschillende categorieën. Lijkt me sterk dat parcoursbouwers een parcours voor de E's relatief makkelijker maken dan voor de D's.

Overigens gaat dit flink off-topic, het ging over de klasse ZZ.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:35

ook bij ons werd altijd verhoogd als de volgende klasse aan de beurt kwam.

Meestal waren er 2 ringen. Een voor de B en een voor de L/M/Z/ZZ.
Maar het ging wel zo dat als er BV DM was dat er direct erna de EL begon zodat er niet 'heen en weer' gebouwd moest worden van 1 meter naar 1.10 en dan weer naar 1 meter.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:38

Ik heb een aantal jaar in het M en Z pony's gereden categorie D en bij ons in de buurt was het vaak zo dat ze de E categorie gewoon over de hoogte lieten springen van de categorie D. De prijzen werden wel verrekend bij elkaar.
Bij wedstrijden zoals meppel/emmeloord/kampen/wierden etc.. Was het wel apart maar dan deden er ook zo tussen de 50 en 100 D combinaties mee

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:41

Idd Steef, dat doen ze bij ons ook. Zo springen bij ons vaak CZ, DM en EL vlak achter elkaar omdat dat allemaal 1 meter is. Daarna wordt verhoogd voor DZ en EM, beide 1.10, en vervolgens naar DZZ en EZ op 1.20. Er wordt dan dus gereden op volgorde van hoogte, niet van categorie of klasse. Geeft ook wat meer rust aan de parcoursbouwers Lachen . Wat wel vaak samengaat is de uitslag, dus het in handicap verrijden. Als er weinig EM'ers zijn, rijden ze voor de uitslag tegen de DM'ers, maar wel ieder op hun eigen hoogte.

Maar om weer on topic te gaan: ik begin nu te twijfelen of ZZ wel bestaat voor de E-categorie. Is dat niet alleen voor D-pony's, omdat die de mogelijkheid hebben om door te stromen naar internationale wedstrijden en E's niet?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:45

EZZ bestaat wel. Word regelmatig bij ons verreden. E ponys kunnen niet internationaal lopen wat D ponys wel kunnen omdat bepaalde landen geen E ponys erkennen.


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:51

E ZZ pony's bestaat zeker wel.
Zelfs op de levade, en dan geldt ook dat de categorie DE samengaat qua uitslag.

Het is zo dat pony's groter dan 1.47,5 cm (dus een E pony) niet in het equipe mogen mee doen en dus ook niet individueel internationaal mogen starten.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 18:56

Ik heb met een B, een C en een D gesprongen, t/m ZZ niv (met de D) en heb NOOIT dezelfde parcoursen gesprongen als pony's in andere categorieën. Ik denk dat je je wat dat betreft vergist Mytens. Het wordt wel vaak in handicap verreden, dus D en E's voor hetzelfde klassement, maar dan nog springt iedereen zijn eigen hoogte.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 19:38

Citaat:
Op 2001-11-05 18:16, schreef Reddy007:
...DE bij elkaar en ABC...


Geldt alleen bij SGW. Bij het springen heeft iedere categorie z'n eigen hoogte.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 89 bezoekers