Kosten en ervaringen rijbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Kosten en ervaringen rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 16:03

Wij zijn nu bezig met een boerderij waar nog geen rijbak bij ligt.
Die moet dus aangelegd worden.
Ik ben even benieuwd naar een globale opgave van de kosten om een rijbak aan te leggen en naar de verschillende bodems.
Ik wil graag een 20 x 60 buitenbak waar je het hele jaar door in kunt rijden. Eb- en vloedbodem is me wat te duur, hoewel ideaal, dus graag wat 'goedkopere' oplossingen.
Op de verschillende sites moet je offertes aanvragen, maar in dat stadium zijn we (nog) niet, eerst eens een globale opgave.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 19:06

Uhmm, prijs geen idee. Ligt vaak ook helemaal aan waar je woont wat je allemaal moet doen, aangezien het soms per grondsoort verschilt.
Ik woon op veengrond. En heb eerst om de meter drainage, met spul wat water doorlaat. Dan zeil erover dat water doorlaat. En dan drainaige zand met denne hout snippers.
Eens in de 5 jaar even nieuw zand en snippers erin.
Bij mij wordt hij nooit gelijk getrokken (wegens niets geschikts ervoor), alleen een heel enkele keer de hoefslag weghalen. En hij blijft super. Ik rijd erin, maar longeer er ook in. En zelfs losgooien doe ik erin. De bak blijft prima.
Ik heb een 20 x 40 bak. Bijna altijd berijdbaar, mocht er een plas inkomen wordt hij niet glad ofzo. En alleen als het echt onwijs regent, staat er een plas. Die best snel weer wegtrekt. En alleen als het echt hard vriest dan wordt hij we hard. Maar omdat hij vrij glad ligt altijd kan ik er dan nog prima instappen. En een rustig drafje durf ik rijdend ook aan. Als ik hem losgooi gaat hij eerst eens kijken hoe hard het is. En durft dan met gemak een drafje aan.
Dus ben heel tevreden met mijn bak, maar prijzen echt geen idd.
De snippers komen bij van Doorn uit Soest vandaan.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 11:05

Hmm ... hier word ik nog niet veel wijzer van. Er zijn toch zeker wel meer mensen die zelf een bak hebben aan laten leggen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:10

Als ik me niet vergis is de bollenstreek gezegend met zeer vette zeeklei. Als dat inderdaad zo is, kun je een goedkope oplossing vergeten als je het hele jaar door goed wilt kunnen rijden. Overdekte bak met ingebracht zand o.i.d. is het enige werkbare alternatief op een eb en vloed bak (als die al werkt).

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 11:14

ikke, het gaat niet om de Bollenstreek, het gaat om de Veluwe Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:34

Fitzroy schreef:
ikke, het gaat niet om de Bollenstreek, het gaat om de Veluwe Knipoog

Zeg er dan meteen bij dat je verhuisd!
Waar op de Veluwe? Maakt namelijk nogal verschil in de grondslag.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:40

Wij zitten op zandgrond. Destijds is de bak zo'n drie meter diep omgespit. Leemlaag en zwarte grond onderin en het zand naar boven, Superbak waar nooit water in blijft staan.
Laten doen door een loonwerker,per uur betaald ong. anderhalve dag werk, is nu zo'n 12 jaar geleden.


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:18

Ik heb je een PB gestuurd.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:47

epoka schreef:
Wij zitten op zandgrond. Destijds is de bak zo'n drie meter diep omgespit. Leemlaag en zwarte grond onderin en het zand naar boven, Superbak waar nooit water in blijft staan.
Laten doen door een loonwerker,per uur betaald ong. anderhalve dag werk, is nu zo'n 12 jaar geleden.


dit hebben wij ook laten doen met 2 van onze bakken! werkt idd erg goed en is een redelijk goedkope oplossing. we hebben ze wel een aantal keren aangevuld met rivierzand en 1 van de bakken wordt nu toch een eb en vloedbodem

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 00:18

Ik ga maandag even een loonwerker in die buurt bellen, die zullen er vast wel ervaring mee hebben en die zijn het beste op de hoogte van de bodem.
Misschien werkt het omkeren idd wel.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:55

Fitzroy schreef:
Wij zijn nu bezig met een boerderij waar nog geen rijbak bij ligt.
Die moet dus aangelegd worden.
Ik ben even benieuwd naar een globale opgave van de kosten om een rijbak aan te leggen en naar de verschillende bodems.
Ik wil graag een 20 x 60 buitenbak waar je het hele jaar door in kunt rijden. Eb- en vloedbodem is me wat te duur, hoewel ideaal, dus graag wat 'goedkopere' oplossingen.
Op de verschillende sites moet je offertes aanvragen, maar in dat stadium zijn we (nog) niet, eerst eens een globale opgave.


Je heb in mijn bak gereden en die vond je goed. Dus..
Deze bodem is betaalbaar en op de veluwe met meestal zandgrond is het vaak gat graven grond omkeren en rijden maar. Indien hij te zwaar is dan aanvullen met houtchips.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:42

Fitzroy schreef:
Ik ga maandag even een loonwerker in die buurt bellen, die zullen er vast wel ervaring mee hebben en die zijn het beste op de hoogte van de bodem.
Misschien werkt het omkeren idd wel.


He, wat leuk!!!Lekker paarden bij huis!!!?
Maar ik heb mn bak laten omkeren en ik kan(bijna) altijd rijden, als het regent, vriest(als ik op tijd sleep) eigenlijk altijd, echt ideaal, alleen zomers beetje zwaar maar dan sproei ik maar er kunnen natuurlijk ook snippers in.Ik was bij de loonwerker voor 20 bij 40 bak, 350 euro kwijt.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:30

Ik heb een 23 X 47 buitenbak. (stomme maat maar het kwam zo uit Haha! ) Ik heb nog geen goede omheining,dit hek stond er al, dus de kosten daarvan weet ik niet. Alles bij elkaar ben ik rond de 500 euro kwijt geweest aan de bodem en ik heb een SUPER bak, die zelfs nu na al die regenbuien, krukdroog is! Ze hebben hem losgefreesd, glad gemaakt met een soort shovel en toen is er een bodem gestort van houtXzand! Echt super!!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:35

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 23:36

Kijk dat zijn bedragen waar ik jaloers op wordt Knipoog
Ik had wat zitten surfen op sites en daar kwam ik zo aan -tig duizenden euro's.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:39

wij zitten in het uiden van brabant, geen idee wat voor grond, weet wel dat er een leemlaag ligt, waardoor onze achtertuin steeds vol water staat, wonder boven wonder is mn bak super!
dat komt wrsch omdat die 3 meter diep is omgezet, gele zand naar boven, zwarte zand naar onderen, en scherp zand erdoorheen en de bodem was klaar en is perfect!

de bakrand eromheen kan je zo duur maken als je zelf wil, in mijn geval was die flink duur, maar ja heb wel een stevige waar ik met Quentin niet zomaar doorheen ga Knipoog
verlichting kan je ook zo duur maken als je zelf wil, wij hebben alles laten aaleggen en een speciale lamp etc gekocht, kosten 700 euro, maar je kan ook 'afgekeurde' straatverlichting kopen via de gemeente, dat is veel goedkoper, maar wij hebben nu dus 1 lamp waarmee je een 20x40 bak perfect verlicht(en de halve omgeving erbij Knipoog )

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:41

En die kokosharen Janna...wat betaal je daar ong voor?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:46

De grondsoort waar de bak moet komen te liggen is heel belangrijk. Grond zoals ze in Limburg hebben, leem/zandgrond, is het vaak een kwestie van omdraaien. Hier in Noord en Zuid holland hebben we klei, dat is dus afgraven, drainage aanlaten leggen, grof zand of kiezel er overheen dan afvullen met GOED STIEREZAND, dan aanvullen met hout of zoiets. Dan komt 15.000 tot ?????? eerst.

Een goede loonwerker uit de regio weet wat de grond doet en weet precies hoe je een goede bak moet aanleggen. Natuurlijk wel eerst gaan kijken naar de bakken die hij al heeft aangelegd.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:51

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

-

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:15

Die houtsnippers bij mij zijn fijner en vermengt met zand. Ze zijn niet glad omdat ze gewoon kleiner zijn dan de standaard houtsnippers. M'n bak is wel donker, omdat het donkerder zand is. Maar ik ivnd het niet storend in ieder geval.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 bezoekers