Pinky zelf inrijden en wanneer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-01 23:15

IK begin steeds vaker te twijfelen of ik Pinky nog wel zelf ik kan rijden.
Ik zou het zo super graag willen maar het is niet de bedoeling dat Pinky klachten krijgt...

Ik eisecht geen zware dressuur lessen en hoge hindernissen van hem, gewoon het 'begin werk'
Lekker stappen door de bossen is voor mij het enige wat ik wil.
Maar kan dit? Of ben ik dan echt een dierenbeul?
Even ter info:
Pinky is een welsh a van 1.13, hij is nu 2,5 dus zoiezo nog te jong om in te rijden. Op het moment nog niet erg gespierd maar dat komt vast wel dadelijk voor de kar.
Ik ben 16 (bijna 17) en weeg ong 50 kilo. Kan hij dit dragen?
En wanneer zal ik beginnen? Ik dacht zo rond zijn 3, als hij al zonder problemen voor de kar kan lopen.
Of is het beter om langer te wachten? En zoja waarom?

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 08:57

voor de spieren:
begin oveer een tijdje eens met longeren en daaarna longeren met singeltje en dan singeltje + coque

dat we ook op stal met jonge paarden

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 09:03

hoi

Ik denk dat het wel kan hoor, een keer was een ponietje van de manege echt heel vervelend (zat een klein meisje op) en dat is ook een (KLEIN!!) welshje, toen moest er even een groeter meisje op (denk ongv 55 kilo) en dat hield ze met gemak!

groetjes Melissa

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 10:03

ik denk dat je juist voor wat je met pinky wil doen het niet erg is dat hij aan de kleine kant is. wel moe je er op letten dat je niet steeds je grenzen gaat verleggen. nu weeg je 50 maar over een paar jaar misschien wel 65 enja dat vind ik dan weer aan de zware kant. wel zou ik m wat later inrijden, t is natuurlijk wel een kleine pony die veel gewicht moet dragen. en voor een 3 jarige al aardig wat gedaan hefet een zn korte leventje (niet raar bedoeld maar je longeert la best lang en springt afentoe ook al met hem)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 12:17

ja ik denk ook dat je beter nog even kan wachten. Ga lekker met hem mennen, daar word hij sterk van. Hij is klein, en pony's en paarden van 3 zijn nog niet zo strek. Kijk, een groot paard kan dan best een ruiter dragen, maar hij is nog niet echt sterk (hoe moet ik dit uitleggen?!) en een pony van die hoogte kan natuurlijk nog minder houden.

Maar ik vind het niet dierenbeulig als je op pinky gaat rijden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 13:10

Bedankt voor jullie reacties.

Marjolein: Ik denk dat je een stukje hebt over geslagen. Toen ik Pinky longeerde wist ik niet beter. Toen jullie mij vertelde dat het6 veel te vroeg was ben ik gestopt. Hij heeft nu al zo'n 6 maanden niet meer vast gezeten aan de longeerlijn. Wel gooi ik hem los in de longeerbak (die er ook al een maand niet meer is ondertussen..) en jaagde ik hem op. Maar daar zou niets mis mee zijn.
En springen? Dat was (ben ik ook al zon 4 maanden mee gestopt) eens per 1 of 2 maanden, en dat zou ook niet super slecht zijn...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 13:23

maar t is toch gebeurt. enja ik weet dat jij niet wist dat t slecht was. maar t is toch gebeurt. en daardoor heeft hij redelijk wat meegemaakt waar je rekening mee houd. En nadat je t wist ben je er ook mee gestopt enzo maar dat betekend niet dat je t niet gedaan hebt. as kleintje heeft hij gewon veel gedaan en daarom verdient hij als grote iets meer rust. zo denk ik erover. (even voorbeeld) als iemand op een 2 jarig paard gaat rijden en ik koop hem als 3 jarige dan denk ik laat hem nog een jaartje lekker staan dan kan hij nog lekker genieten en aansterken. bij jou is het natuurlijk niet zo erg wat je gedaan hebt. maar ook omdat het een kleitnje is en jij je iets te groot ervoor voelt zou ikw at langer wachten en zeker zijn dat hij t echt kan dragen. en ook aankan zonder problemen te krijgen. en tot die tijd lekker stukjes met hem gaan mennen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 13:31

lekker gaan longeren met bijzet touwtjes of andere bijzet teugels, wil altijd helpen om spieren op te bouwen.
Heb het zelf ook gedaan met een mijn paard toen ie 2 en een half was.
Met bijgezet longeren train je alvast wat 'basis' spieren in nek en achterhand.
Enzo is het voor hem straks makkelijker je te gaan dragen.

Met inrijden gewoon w88 tot ie goed is uitgegroeid (dus als ie 3 is)
En ik denk dat je best op hem kan gaan rijden het hoeft niet elke dag en zo lekker buitenritje zou ie vast heel fijn vinden.
Die van mij is nu 4 en die rijd ik maar 4 dagen in de week en naarmate die ouder word ga ik hem steeds wat moeilijkers laten doen.

Maar het kan in mijn ogen niets kwaad als je ermee gaat rijden.

Heel veel succes en plezier ermee.
En als je nog wa te vragen hebt kun je me ook nog we een pbtje sturen
Groetjes Tamara

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 13:54

Citaat:
Op 2001-11-05 12:31, schreef Metellica:
Met inrijden gewoon w88 tot ie goed is uitgegroeid (dus als ie 3 is)



een pony is nog niet goed uitgegroeid als ie 3 is volgens mij hoor.... de meeste paarden groeien veel langer door

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:07

Nee als paarden of pony's 3 zijn, zijn ze nog lang niet uitgegroeid! Pas met 6/7 jaar zijn ze echt uitgegroeid en kunnen ze alleen qua spieren nog groeien Haha!

Maar ik denk dat je best nog op Pinky buitenritjes kunt maken enzo hoor. Wanneer ie 3 -3,5 jaar is Kun je echt wel beginnen met rijden, omdat ie dan ook al spieren heeft gekweekt voor de wagen.

Zolang hij het leuk blijft vinden zou ik gewoon lekker doorgaan, als ie het niet zo leuk vind, stoppen of rustiger aan doen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:20

Ik denk dat dat best kan hoor, maaruhm, mocht het niet lukken Haha! ik weeg maar 43 kg Schijnheilig

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:26

Citaat:
Op 2001-11-05 12:54, schreef Maaike:
Citaat:
Op 2001-11-05 12:31, schreef Metellica:
Met inrijden gewoon w88 tot ie goed is uitgegroeid (dus als ie 3 is)



een pony is nog niet goed uitgegroeid als ie 3 is volgens mij hoor.... de meeste paarden groeien veel langer door



Weet ik pas als een paard 8 jaar issie pas uitgegroeid, maar na zijn 3e jaar heeft ie de grootste groeispurt al gehad, dat bedoel ik ermee te zeggen
Groetjes Tamara

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:29

ok zo kwam t niet op mij over namelijk maar dan heb ik dus niets gezegd!!!! Lachen Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers