Nu laten dekken, hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Nu laten dekken, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 23:55

We willen een quartermerrie laten dekken. Het liefst de volgende hengstigheid.
Hebben jullie ervaring met laten dekken in de winter? Alles gaat
volgens de natuurlijke weg, dus geen KI.
Wat ik vooral wil weten;
- Zit er bij jullie merrie's veel verschil in zomer en winter hengstigheid?
- Is de slagingskans van de dekking lager in de winter?
- Hebben jullie problemen ondervonden met een veulen dat in de winter geboren is?
- Zien jullie ook voordelen aan dekken en bevallen van de merrie in de winter?

Ben erg benieuwd.


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:01

Dekken zal eventueel geen probleem zijn. Het veulen de winter door voldoende beweging geven des te meer. Zou gewoon tot maart april wachten

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 00:18

Dat lukt om meerdere redenen niet (wachten tot de lente), vandaar al deze vragen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:19

Waarom niet

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 00:26

Allereerst omdat ze artrose heeft die aan het opspelen is. Tijdens de drachtigheid maatk het paardenlichaam een stof aan die het proces stillegt en dit bespaard het paard dus pijn. Ten tweede omdat het met de hengst gewoon veel beter uitkomt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:27

ja je moet dingen tegen elkaar afkruisen, maar voor het te geboren veulen is het dus niet goed

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 00:28

Waarom niet? Het wordt geboren met een wintervacht in een warme stal bij een lieve mamma.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:29

Bubbels, wat als de merrie niet drachtig wordt in de winter? Dan zal je toch ook moeten wachten tot ze wel drachtig wordt, en dat kan ook goed pas in het voorjaar zijn!

Aan veulens in de winter zitten eigenlijk (in mijn opinie) alleen maar nadelen. Je kan ze niet lekker in de wei zetten, met alle kwalijke gevolgen vandien. Wat ze in het eerste halfjaar tekort komen aan beweging kan zich uiten in inferieure bot/pees/spierkwaliteit, en dat halen ze nooit meer in!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:30

Dan zit je straks dus misschien weer met een nakomeling met arthrose!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:31

fabienne schreef:
Dan zit je straks dus misschien weer met een nakomeling met arthrose!



Klopt Fab, beweging is essentieeel voor een veulen en opgroeiend paard

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 00:31

Ze kunnen los in een flinke paddock (inderdaad heel belangrijk), en als ze niet drachtig word is dat dus pech voor ons.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 01:02

Een jong veulen hoort in de wei, met de zon op zijn lijf en gras onder zijn voeten. Dan kan hij gezond opgroeien.
Een paddock is geen gunstige omgeving voor een veulen.
Het risico op zandkoliek is bovendien zeker niet ondenkbaar!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 01:04

bubbels schreef:
- Zit er bij jullie merrie's veel verschil in zomer en winter hengstigheid?
- Is de slagingskans van de dekking lager in de winter?
- Hebben jullie problemen ondervonden met een veulen dat in de winter geboren is?
- Zien jullie ook voordelen aan dekken en bevallen van de merrie in de winter?

Wil je aan de hand dekken?
Ik zie in de winter namelijk erg weinig merries die hengstig genoeg worden om aan de hand gedekt te worden.
Zet je ze los bij elkaar tijdens de hele hengstigheid dan wil de aanwezigheid van de hengst er nog wel eens voor zorgen dat ze beter hengstig worden.
Als de merrie niet optimaal hengstig is, is de kans op dracht kleiner en het risico op ongelukken bij het dekken groter.

Ik heb liever geen veulen voor maart/april. Ik wil ze zo snel mogelijk op het land hebben.
Een veulen ontwikkelt zich door sprinten en rechtuit lopen, dat gaat al niet in een rijbak laat staan in een paddock.
Voor mij geen voordelen aan zo'n vroeg veulen, ik vind maart al vroeg zat.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:21

Het OCD belletje begint dan meteen te rinkelen bij mij!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:54

Ik zou het veulen niet zo vroeg geboren laten worden. Een kennis van mij heeft het ook gedaan en dat veulen is helaas na 2 maand overleden aan rachitis (te kort aan zonlicht) en dat is natuurlijk ontzettend zonde. Het was toen lang slecht weer, veel regen en opeens deed de winter z'n intrede. Het valt nu mee met de winter maar wie weet hoe het volgend jaar rond deze tijd is Verward Ik zou op safe gaan en wachten!

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:44

Ik vind het te zot voor woorden.Het voorjaarsgras is het gezondste voor het veulen en als de merrie al zo`n last van arthrose heeft moet je ze gewoon niet laten dekken
Na de dracht kan de arthrose in alle hevigheid weer opspelen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 18:21

taverno schreef:
Ik vind het te zot voor woorden.Het voorjaarsgras is het gezondste voor het veulen en als de merrie al zo`n last van arthrose heeft moet je ze gewoon niet laten dekken
Na de dracht kan de arthrose in alle hevigheid weer opspelen.


Het mag een beetje minder hoor. Dit paardje staat netjes onder controle van de Uithof en ik vraag hier enkel advies. Bedankt dus voor je advies, maar laat je veroordelingen lekker thuis.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:13

Bubbels heb je de deskundigen op de Uithof al gevraagd wat zij dan van je plan vinden?
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om met een paard met ernstige artrose te fokken, tenzij je zeker weet dat de artrose ontstaan is door bijvoorbeeld verkeerd gebruik, en er geen kans is op erfelijkheid!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:34

Ik zou zeker ook wachten tot het voorjaar!!
In eerste instantie zowieso om dezelfde redenen die genoemd worden. Een veulen hoort in de wei met zon en gras, en niet te vergeten soortgenootjes ivm de sociale ontwikkeling, en zoveel zijn er dan niet, en ik denk al helemaal niet in jouw paddock? Mits nog meer stalgenoten zulk soort ideetjes hebben natuurlijk.. Verward
Verder weet ik niet precies in welke mate arthrose erfelijk is, maar zo ja, zou je dan wel met haar dekken? En inderdaad, als het veulen geboren is, wat dan? Meteen weer laten dekken als een soort pijnstiller?

En een veulen dat met een wintervacht geboren wordt?? Hoe verklaar je dat? Dat hij die snel zal ontwikkelen, ok, maar ermee geboren worden?? Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:38

Aanleg voor artrose is erfelijk, verkeerde opfok of verkeerde training hebben absoluut invloed, maar ik ken meerdere paarden die op 2,5 jarige leeftijd al ernstige artrose hadden en absoluut in ideale omstandigheden waren opgefokt!
Komt bij dat ik wel meer mensen heb gespot die om die redenen de merrie lieten dekken en die merries werden er alleen maar slechter op.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:04

irish_lady schreef:
Het OCD belletje begint dan meteen te rinkelen bij mij!


Dat belletje rinkelde bij mij ook Bloos

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:30

http://www.freewebs.com/osteochondrose

invloed van beweging op OCD

Beweging heeft invloed op het ontstaan van Ocd



In 1995 is er een groot onderzoek opgezet door prof. Dr. S. Barneveld namens de Faculteit Diergeneeskunde en dhr. Ir S. Kuipers namens Praktijkonderzoek. Rundvee, Schapen en Paarden. Aan de hand van het onderzoek hebben we deze informatie kunnen gebruiken om aan te tonen dat de invloed van bewegingen een grote rol heeft bij de aandoening van OCD.



Bij het onderzoek hebben zij 3 varianten gekozen. Bij de eerste variant kregen de veulens zo weinig mogelijk beweging. Zij stonden 24 uur in de box. De tweede variant bestond ook uit boxrust, met daarbij beweging in de vorm van galopsprints. De galopsprints bestond uit ongeveer 40 meter bij een periode van ??n week, hierbij moesten zij 8 sprints trekken. Tijdens de zoogperiode werden de galopsprints opgevoerd 32 sprints, deze sprints werden niet elke dag uitgevoerd. De derde variant was de meest natuurlijke. Hierbij kregen de veulens dag en nacht weidegang. Zij konden hun eigen beweging bepalen. Dit was de moeilijkste, om te kunnen vergelijke moet je weten hoeveel veulens nu echt bewegen. Alle verschillende groepen kregen hetzelfde voer. Ze kregen Engels raaigras van hetzelfde perceel.



Beweging



Tijdens het onderzoek is er vooral naar de mogelijke invloed van de beweging gedurende de eerste vijf maanden, op het ontstaan en ontwikkeling van OCD gelet. Het bewegingsapparaat is zich in het eerste levensjaar erg aan het vormen. De basis van enkele componenten (kraakbeen, bot, pezen en spieren) worden van het bewegingsapparaat in het eerste levensjaar gevormd. Wanneer het dier volwassen is veranderd er feitelijk niets meer aan. Als het dier geen sterk bewegingsapparaat heeft, kan dat hem later opbreken. ?

Na 5 maanden is gebleken dat de weidegroep er het beste uitkwam, hierbij werden de minste aandoeningen gevonden in de knie. De veulens die de hele dag in de box stonden kwamen er het slechtst uit. De trainingsgroep zat tussen de andere twee varianten in. Normaal gesproken vinden de aandoeningen in de knie pas op een maand of 3 a 4 plaats. Hieruit blijkt dus dat beweging in de wei, verdeeld over de hele dag een preventieve werking heeft bij het ontstaan van het letsel, hierbij zijn de aantal letsels veel groter.

Bij elf maanden werden de veulens nog eens onderzocht op het kniegewricht. Hier werd al een heel ander resultaat geboekt. Er waren geen verschillen te meer te zien. Wel was er bij de groep weidegang een ernstiger letsel opgelopen in de sprong. De factor beweging grijpt verschillende punten aan. Bij de aandoening van een knieletsel wordt de aandoening bij de 5 a 6 maanden minder. Hierbij wordt bedoeld dat de aandoening na ongeveer 5 a 6 maanden voor een groot deel vanzelf weggaat. De factor beweging speelt hierbij een grote rol. In de sprong is dit heel anders. Hierbij blijkt dat weidegang (beweging) geen gunstig effect heeft op het letsel. Je ziet dus dat beweging invloed heeft het ontstaan van OCD.



De groeisnelheid is ook een belangrijke factor. Tussen de derde en vijfde maand groeit een veulen erg hard en dat heeft een positieve relatie met het voorkomen van een knie letsel. Dit geld niet bij een aandoening in de sprong. Daardoor zijn er grote verschillen te zien tussen de knie en de sprong. Hoe harder het dier groeit, hoe meer het proces van verbening van het kraakbeen onder druk zal komen te staan en hoe kwetsbaarder het wordt. Dus de kans op osteochondrose letsel wordt hier groter.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:52

Naar mijn mening moet je de merrie helemaal niet dekken. Artrose is erfelijk. Je hebt kans op een veulen met artrose en dan een merrie die er weer last van krijgt na de dracht.
Ik zou alle veearts kosten besparen en voor dat geld een gezond veulen kopen.
En idd in de winter dekken is zeer onverstandig, paarden zijn seasonbreeders.

Maar nogmaals, wees verstandig en dek de merrie helemaal niet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:33

bubbels"]
We willen een quartermerrie laten dekken. Het liefst de volgende hengstigheid.
Hebben jullie ervaring met laten dekken in de winter? Alles gaat
volgens de natuurlijke weg, dus geen KI.
Wat ik vooral wil weten;
- Zit er bij jullie merrie's veel verschil in zomer en winter hengstigheid?
- Is de slagingskans van de dekking lager in de winter?
[/quote]
Wij hebben onze merrie drachtig gekocht, en 27 november is November geboren.. en mijn reacties zijn gebasseerd op een gezonde merrie..waarvan de drachtig waarschijnlijk meer per ongeluk is...

[quote="bubbels"]
- Hebben jullie problemen ondervonden met een veulen dat in de winter geboren is?
[/quote]
Ik heb halfopen stallen, op zich geen probleem (ook niet volgens DA, eerder voordeel. nl weinig temperatuurverschil binnen/buiten).
Het probleem is echter het weer. Oppassen met regen, vooral in het begin met de kou (op de grond liggen) en vooral het extra extra voeren van de merrie, er is immers buiten niets meer te halen...het slaat een enorm gat in onze hooivoorraad, extra brokken etc...De merrie van ons liep hard terug in conditie (= werd magerder)

[quote="bubbels schreef:
- Zien jullie ook voordelen aan dekken en bevallen van de merrie in de winter?

Het voordeel is dat ze in het voorjaar weer volledig inzetbaar is, qua rijden. Alhoewel de merrie nu ook gewoon mee gaat naar de les en als het weer het toelaat thuis ook wordt gereden (naar de les zonder veulen, thuis huppeld het veulen gewoon mee)

Het naar buiten en weer naar binnen doen is continu de lucht in de gaten houden...een beetje regen is nog niet zo heel erg (en daarbij is November heel handig, hij gaat namelijk onder de deken staan van mams als hij het redden kan ) maar die echte plensbuien betekent weer veulen droogwrijven=een veulen wat bijzonder handzaam is geworden

Wij hebben dus een drachtige merrie gekocht...ik zelf zou een merrie dus niet laten dekken rond deze tijd...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:59

Bon heeft ook artose in haar voorbeen. Dit is tijdens de dracht echt niet verbeterd, eerder verslechterd.
Als je een veulen wilt fokken om de artrose te stoppen zou ik het niet doen. De merrie moet wel meerdere maanden veel gewicht meedragen, wat allemaal op die benen drukt.

Bon heeft trouwens geen erfelijke artrose hoor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers