Drachtige merrie: slomer en slechter voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Drachtige merrie: slomer en slechter voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 00:32

De merrie van mijn moeder waar ik wedstrijden mee rijd is nu 5 maanden drachtig, maar ze lijkt zo sloom en reageert tegenwoordig zo slecht op het been, dit is al een maand of 2 zo.

We hebben haar nu wat hoger in het voer, ook met een hoger energie gehalte. Ze heeft op tijd haar wormenkuur, krijgt eens in de zoveel tijd een vitaminespuit.

Wie herkent dat, komt dat meer voor?, ik kan me voorstellen dat wanneer er iets aan het groeien is dat dat niet altijd even prettig is.
Maar dat je dat met 3 maand al merkt ?

Graag eventuele ervaringen en oplossingen

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:38

hoi.
vandaag merkte ik met mijn 5 maanden drachtige pony dat ze veel stopte voor een hindernis. en niet echt moeilijk ofzo.. heb hem toen op 50 cm gezet en zelfs toen stopte ze nog af en toe. ben er ook afgemieterd. maar opzich is ze verder altijd braaf. tegenwoordig rijd ik buiten de bak even warm. zodat ik meteen fris in de bak aan de gang kan. dan is ze vaak wel goed voor mn been.
succes ermee!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 00:41

GillyZidane schreef:
hoi.
vandaag merkte ik met mijn 5 maanden drachtige pony dat ze veel stopte voor een hindernis. en niet echt moeilijk ofzo.. heb hem toen op 50 cm gezet en zelfs toen stopte ze nog af en toe. ben er ook afgemieterd. maar opzich is ze verder altijd braaf. tegenwoordig rijd ik buiten de bak even warm. zodat ik meteen fris in de bak aan de gang kan. dan is ze vaak wel goed voor mn been.
succes ermee!


Ja, jij ook Haha!

Ik merk ook dat ze langer nodig heeft voordat ze lekker door d'r lijf is, morgen wedstrijd maar wel een 15 minuten langer los rijden.
Dat heb ik nu wel nodig om haar lekker te laten lopen.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 01:42

waarom accepteren jullie niet dat een drachtige pony het misschien best zwaar heeft.
iedereen weet dat je tot 1o maanden gewoon kan rijden,maar je moet gewoon kijken of jouw merrie zich wel lekker genoeg voelt daar voor.
springen zou ik zowieso niet meer doen......

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 09:51

casanova schreef:
waarom accepteren jullie niet dat een drachtige pony het misschien best zwaar heeft.
iedereen weet dat je tot 1o maanden gewoon kan rijden,maar je moet gewoon kijken of jouw merrie zich wel lekker genoeg voelt daar voor.
springen zou ik zowieso niet meer doen......


Hoho, ik zeg toch nergens dat ik niet accepteer dat ze het misschien best zwaar heeft Verward

Ik zet in mijn berichtje dat ik haar een 15 minuten langer los zal rijden, zodat ze lekkerder door d'r lijf is en daarmee bedoel ik dus dat het voor haar ook "beter"zal gaan.
Dus dat ik haar niet zo de proef in "jaag".

Ik denk dat ik haar ook inderdaad niet tot 10 maand kan doorrijden, maar dat geeft ook niets, was alleen benieuwd naar meerdere ervaringen.
Dus vandaar de vraag Haha!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:20

Mijn merrie is ook wat slomer, en duffer, ook op stal. Ze staat meer en vaker te dromen! Alleen op de terugweg haalt ze alles weer in!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 13:23

mijn merrie is ook slomer, en chagrijniger. Ze is nu 7 maanden drachtig, springen heb ik ongeveer een maandje niet meer gedaan maar dat deed ze de laatste keer wel nog gewoon goed. Ik heb pas eens goed van achter gekeken, maar dr buikie komt steeds beter in zicht Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:34

Die van mij is 7 maanden drachtig en heeft ineens een heel wisselend karakter. Zo kan ze ineens heel vuil tegen een ander paard doen, of ze raakt sneller geirriteerd door een ander paard. Met rijden is ze de ene keer superbraaf, en de andere keer is ze weer fel.

Zo denkt ze de laatste 2 weken ineens dat ze een hengst is Haha! Zo doet ze tegenover ruinen een hengstennek op zetten en met de voorbenen slaan. Echt heel apart Haha!

Ik houd ook goed rekening met haar, ze heeft gewoon last van d'r zwangerschapshormonen Tong uitsteken Maar ik rijd haar verder wel gewoon, maar stop gewoon tijdig als ze aangeeft dat het genoeg is.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:48

Ik wil foto's van alle veulens zien! En ik denk dat je al vrij snel merkt aan een paard dat het drachtig is. Gewoon ook hoe het zich voelt enzo!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:06


Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:27

Ik herken het helemaal. Spot is ook totaal niet voor het been. Ze doet het best goed verder, maar soms reageert ze gewoon totaal niet. Nu is Spot nooit de snelste geweest en de laatste tijd hoeft ze eigenlijk ook bijna niks te doen. Vind het best lastig, iets rustiger zou het misschienw el moeten, maar ik rijd al zo rustig! Doe nou wat meer stapwerk en minder galop.