Jarenlange rijervaring? Ehm..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Jarenlange rijervaring? Ehm..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 19:41

Ben ff wat advertenties bij mij in de buurt gaan doorspitten. Veel mensen zoeken iemand van 18 jaar of ouder. Nouja, deels begrijpelijk, als het paard in zeewolde staat Schijnheilig is niet echt te fietsen.
Ik vond vanmiddag een advertentie van iemand die een bijrijder zocht, 13 jaar of ouder, in almere. Dus ik gelijk reageren! Ze vroeg hoelang ik reed. Ik zeg 2 jaar, maar loop al 8 jaar tussen de paarden rond. Nou, zegt ze, ik zoek iemand met meer ervaring. Ik snapte het niet? Ik zit in vergevorderd, heb het voor 2 jaar nog aardig ver geschopt, ik wil niet zeggen dat ik goed rijd, maar het gaat om het idee. Buiten dat ken ik mensen die 10 jaar rijden bij wijze van spreken, maar hun paard nog niet eens in draf kunnen zetten. Een vriendinnetje van mn zusje was gewoon een natuurtalentje, vanaf de eerste keer dat ze op het paard zat ging het goed en leek het alsof ze al jaren reed, en het gaat nog steeds goed! Maar goed, meningen kunnen verschillen. Wat ik echter niet snap is dat ik een mailtje terug krijg waarin staat dat ze voor iemand anders heeft gekozen (mijn gebrek aan rijervaring misschien? ach..) Zonder dat er werd gekeken naar hoe ik daadwerkelijk rijd. Maar ja, des te meer tijd heb ik voor mn school Haha!

Hoe kijken jullie tegen 'rijervaring' aan?


Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 19:48

Tja, ik kan me er opzich wel iets bij voorstellen. Als ik ooit een bijrijder wil, wil ik ook liever iemand die veel ervaring heeft. Maar ik ben het met je eens dat sommige mensen die 10 jaar rijden er nog niets van kunnen en mensen die 2 jaar rijden best aardig kunnen rijden. Eigenlijk zou je het dus per persoon moeten bekijken. Maar ja, misschien dat die ander al Z had gereden ofzo en al lang rijd dat klinkt dan wel wat aantrekkelijker.

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 20:01

Ja mee eens, maar waar blijft het zeggen, eerst zien dan geloven? Iemand die Z dressuur rijdt, kan zn paard naar de ** slaan bij wijze van spreken, ff grofweg gezegd. Klinkt allemaal wel erg mooi, z dressuur.. maar t zegt niks over hoe je je paard rijdt, hoe je ermee omgaat etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:10

Z stelt idd niks voor.
Maar wel iets meer dan 2 jaar manege les.
Want je kunt dan toch wel een beetje meer sturen. Knipoog
Want de oefeningen die gevraagd worden horen in harmonie zonder verzet getoont te worden, dat kan niet als je het erin slaat Lachen

Verder kan ik het heel goed begrijpen in die advertentie.

Ik heb ergens gereden en daar zochten ze er ook iemand bij om de wedstrijdpaarden te rijden.
Een meisje wat goed kun rijden, volgens eigen zeggen, hadden we laten rijden en die lag er na 2 rondjes af.

De volgende die kwam had 5 jaar manege les gehad, zat in de gevorderede groep en moest op alle lastige paarden daar rijden.

Uit voorzorg haar ff vastgeklikt aan de longe om niet het vorige voorval te herhalen.
Daar kregen we ontzetten grote bek over, inlusief van haar ouders die erbij waren, want ze reed zo goed.

Nou maar goed dat we dat gedaan hadden, want een goed getraind wedstrijdpaard staat scherp een de hulpen en voor ze het wist zat het meisje in galop.
En hebben we het paard dmv de longeerlijn tot stilstand gebracht.

Dus helaas weet ik nu wel dat een Z ruiter toch net wat beter rijd dan een manege ruiter.
Dat geeft niks, zo zijn we allemaal begonnen.
Maar het onder ogen zien is ook niet erg. Lachen

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:14

Nee, Z stelt ook niet zoveel voor, dat hoor je mij ook niet beweren. Maar inderdaad wat Kawa zegt, het stelt wel wat meer voor dan 2 jaar manege les.

Ik rijd nu 9 jaar, heb bijna 2 jaar een eigen pony maar ik zal nooit over mezelf zeggen dat ik goed kan rijden. Zeker niet in zo'n situatie als Kawa verteld.

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 20:14

nee je hebt wel gelijk daar niet van. Als ik een eigen paard had, had ik die ook liever laten rijden door iemand die eigen paarden rijdt, en geen manegepennymeisje. Maar het gaat me gewoon om het idee. Ze zei ook niet dat ze een ervaren ruiter zocht (met eigen paarden bedoeling ik dan) Ik bedoel, ik reageer niet eens op advertenties waar in staat dat er iemand wordt gezocht die Z dressuur rijdt, een eigen paard heeft gehad, vanaf 20 etc. Maar er werd bij voorbaat gezegd, ik zoek iemand met meer rijervaring. En dan kom ik terug op mn eerste punt, er zijn mensen die 10 jaar rijden en er niks van kunnen. Waar het me om gaat is, hoe kun je telefonisch of via email oordelen hoe iemand rijdt? Simpel, dat kan niet.

ff een kleine toevoeging, ik ben dus ook niet van mezelf aan het zeggen dat ik goed rijd, dat is simpel, dat kan ik namelijk niet. Ik rijd in de manege les, rijd af en toe een paard van een kennis, en daar houdt het bij op. Maar hoe moet je ervaring opdoen wanneer je met zulke reacties wordt afgescheept? Ik ga nu een pony huren van de manege, ben zelf aan het sparen, en met een beetje geluk staat mn eigen paard er voor ik bejaard ben Lachen
Laatst bijgewerkt door Sirius_ op 26-12-03 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:15

Nee dat kan niet en ik denk dat iedereen het in dat punt ook wel met je eens is Pam.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:16

Snap opzich wel dat ze redelijk wat rijervaring vragen, maar vraag me dan ook af hoe ze dat testen zonder te kijken hoe de desbetreffende persoon rijdt. Het aantal jaren dat iemand rijdt hoeft nix uit te maken qua rijvaardigheid, dat zie je alleen wanneer je iemand laat rijden.

Verschil tussen manegepaarden en privepaarden is natuurlijk heel groot, maar ben wel van mening dat je ook de kans moet kunnen krijgen om op privepaarden te leren rijden. Zo ben ik toen aan mn eerste paardje gekomen, die vrouw had me zien rijden en vond dat ik netjes reed, en ze wist dat iemand anders nog iemand zocht om een paardje bij te rijden. Zo is het balletje gaan rollen en heb ik inmiddels met 3 verschillende paarden gereden. Maar als je geen verzorgpaard kunt vinden puur omdat mensen vinden dat je met manege ervaring niet goed genoeg kan rijden, dan denk ik dat dr heel veel manegemeisjes nooit aan een verzorgpaard komen. Gelukkig is dat niet altijd zo!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:19

Tuurlijk kunnen ze dat nooit over de telefoon zien, geen twijfel mogelijk.
Daar heb je ook absoluut gelijk in.

Maar er zijn idd wel mensen die iemand zoeken die wel van de manege komt.
Maar dat zijn dan eerder de mensen met een recreatie paard, niet met een sportpaard.
vandaar uit is het wel weer makkelijker om te gaan rijden bij mensen met hetere paarden.

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 20:23

tis gewoon niet eerlijk, dat punt wil ik ff drukken (:D loop me een beetje druk te maken, terwijl ik niks win of verlies Lachen )
Maar ja, zie maar eens een verzorgpony te vinden.. ben al 5 jaar op zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:26

gewoon aanbellen in de buurt waar ze een pony hebben en vragen.
dan zien ze wie je bent, vaak werkt dat beter dan via de telefoon.

succes,

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:27

runningkawa schreef:
Maar er zijn idd wel mensen die iemand zoeken die wel van de manege komt.
Maar dat zijn dan eerder de mensen met een recreatie paard, niet met een sportpaard.
vandaar uit is het wel weer makkelijker om te gaan rijden bij mensen met hetere paarden.


Daar heb jij dan wel weer gelijk in Knipoog Denk idd dat iemand die van de manege komt en nog nooit op een privepaard heeft gezeten, laat staan op een wedstrijdpaard, niet geschikt is om een wedstrijdpaard te rijden. Dan kun je idd beter beginnen met een recreatiepaard (die waar ik mee begon is wel wedstrijdpaard geweest maar op dat moment niet meer, bovendien was het een sulletje).

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:28

Zeg ook altijd wel stoer: heb al 11 jaar rijervaring. Maar eigenlijk heb ik pas de laatste 5 jaar ECHT leren rijden....daarvoor was het gewoon meehobbelen...
Rijervaring vind ik inderdaad iets wat je moet zien en niet moet horen. Ken een meisje die kon binnen no-time net zo goed rijden als ik.....verschil: de begeleiding bij het rijden!!
Dus voordat iemand gaat zeggen dat je te weinig rijervaring hebt --> eerst kijken dan praten....

En heel eerlijk: De meeste ervaring doe je op door zoveel mogelijk paarden te rijden. Ik heb tot voor een jaar alleen maar manegepaarden gereden en kreeg af en toe een keer les op het paard van mijn instructrice. En als je ziet hoeveel ik daar mee geleerd heb.....dan kun je niet meer zeggen dat je van manegepaarden niet goed leert rijden. Had de meeste manegepaarden zo lopen dat de eigenaren soms verlekkerd zaten toe te kijken, omdat het paard zo lekker liep....en vervolgens kreeg ik het aanbod om diverse paarden te gaan rijden voor mensen. Aantal ivm te weinig tijd afgekapt. Rijd nu een permanent en een af en toe, die pak ik weer even door wanneer de eigenaresse niet kan....

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:31

Ja lastig probleem.... Misschien kun je ipv. iets te zeggen over het aantal jaren dat je rijd iets zeggen over wat je kan? Hoever je bent met dressuur bijvoorbeeld, heb je wel eens een wedstrijd gereden, maak je wel eens een buitenrit? Ik zocht een tijdje geleden ook een bijrijder en eerlijk gezegd zegt het aantal jaren dat iemand rijervaring heeft niet veel, het gaat me er meer om wat iemand precies gedaan heeft!

Lachen

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 20:37

almere is groot, duur, veel mensen willen rijden, en 3 kwart zijn pennymeisjes. Vraag me af of ik daar ook bij hoor, en of ik wel het recht heb om mij druk te maken. Als ik eerlijk ben, geef ik ook toe dat wanneer je de keus hebt om een goede ruiter te laten rijden en mij, ik ook zou kiezen voor de goede ruiter. Ik ben puur recreatieruiter, en ook niet op zoek naar een paard om te rijden, mijn tijd komt nog wel.
Maar hoe groot is de kans dat een sportpaard 'naar beneden wordt gereden'? (ik bedoel dus, van de top naar beneden) ik heb daar zelf helemaal geen verstand van?


Tsja, miko, ik rijd geen wedstrijden. Ik ben in de 8 jaar tijd er aantallen keren tussen uitgeweest, heb meer verstand van voetbal dan van paarden. Maar is alles bij elkaar reden genoeg om tegen iemand te zeggen 'sorry, je bent niet de persoon die ik zoek?'
Ik ben op zoek naar een paardje die ik genoeg liefde kan geven, en lekker mee in de weer ben. Mijn tijd zoals gezegd komt wel. Ik ken genoeg ruiters die zich aanbieden, en dan het paard aan gort rijden omdat ze willen raggen, ze rijden wel goed ja, dat kan ik niet ontkennen, maar ze rijden om het rijden en niet om de sport en alles wat erbij komt zelf. Maar wat zou nou het belangrijkste zijn?

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:54

Ik rijd dus ook op een manege. Nu zo een 5 jaar, goed rijden kan ik niet, maar meestal blijf ik wel zitten Haha!. Maar ik heb wel 1 keer op de wedstrijdpony van de manege eigenaar gereden. En dat ging wel geod. Niet om op te scheppen ofzo. Maar dat paard liep ook gewoon. Ik vind het er ook aan liggen op welke manege je les hebt gehad en van wie. Want tot nu toen heb ik steeds te horen gekregen op ponykamp dat ik goed kan rijden. Dit is hun mening, ik vind het niet zo.

Ik vind dat je iemand kan beoordelen op rijden, en niet als je ze nog niet heb gezien. Maar iemand die 2 jaar rijd heeft vaak minder ervaring met paarden als iemand die al 10 jaar rijd. Omdat diegene vaker bij de paarden is geweest, ook dit zegt natuurlijk niet alles.....


Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 20:57

zoals ik al zeg, iemand die tien jaar rijd kan net zo slecht rijden als een beginner. het gaat er maar net om hoeveel aanleg je er voor hebt, wat je op pikt, of je gedreven bent en noem maar op. En ik denk dat als je myrthe op een wedstrijdpony zet (noem maar ff wat, zet r op mix Schijnheilig ) dat zelfs zij ermee wegrijdt Haha!

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 21:01

Pam, dat denk ik niet hoor. Ik heb hem weleens uitgestapt, en je benen hoeven er maar iets te dicht aan en weg is die. Het moet ook wel met dat soort paarden, die moeten op de kleinste hulpen reageren. Het lijkt allemaal zo makkelijk maar geloof mij dat is het niet!!! En ik weet niet wat voor ervaring diegene bedoelde, maar als jij alleen hebt gezegt ik rijd 2 jaar zou ik je ook niet zo snel aannemen, omdat je in die 2 njaar meestal niet zoveeel ervaring met paarden krijgt als met 10 jaar.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:09

Ik heb nu 4 jaar rijervaring bijelkaar gesprokkelt.
Is niet veel vergeleken met andere van mijn leeftijd*rijden zo'n 7/8 jaar)
Maartoch lijk ik meer ervaring te hebben...
Als ze vragen hoeveel ervaring je hebt zeg dan maar dat het te vergelkijken is met het niveau van iemand die 5 jaar rijd ofzo Verward
BTW tis erg moeilijk hea, een bijrijdpaard vinden nu Scheve mond

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:11

ik rij bijna 11 jaar, en ja, het klinkt leuk, maar de eerste 6,5 jaar was 1x in de week op een manege. twee jaar zegt niet veel, net als 8 jaar tussen de paarden rondlopen, het zegt allemaal zo weinig, daar kan je niemand objectief op beoordelen.
wat ik dus bedoel, er is een groot verschil tussen 2 jaar lang 5 dagen in de week rijden, poetsen, en alles eromheen of 2 jaar lang naar de manege, op je paard gezet worden, uur rijden en weer naar huis.

_Roos_
Berichten: 456
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:11

Als ik de eigenaar was zou ik niet gelijk zeggen nee ik zoek iemand met meer ervaring.
Misschine kan jij net zo goed rijden en met paarden omgaan als iemand met 10 jaar ervaring

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:35

Ik zou waarschijnlijk ook niet iemand kiezen die pas 2 jaar rijd, gewoonweg omdat mijn paardje tamelijk heet en dwars kan zijn en je aardig wat in huis moet hebben om dat in goede banen te leiden. Daarnaast rijd ik hem vlijmscherp aan de hulpen en als je alleen maar manegepaarden gewend bent gaat dat onherroepelijk mis.

Maar ik zoek dan ook geen verzorgster vanaf 13. Doe je dat wel, dan vind ik het een beetje flauw om iemand daar gelijk op af te wijzen. Maar als ze nog 5 anderen aan de lijn had gehad die meer ervaren klonken, tja, dan is het jammer, maar dan begrijp ik het wel...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:44

Er is hier op bokt iemand met een onderschrift wat hierover gaat, ik zal proberen het me te herinneren Lachen:
Je kan al 20 jaar rijervaring hebben, maar wie zegt dat je het al die 20 jaar wel júist gedaan hebt?

Zelf heb ik de eerste drie jaar(ongeveer) van mijn rijervaring rondgehobbeld. Zeker de eerste twee jaar, maar daarna nog altijd 1x per week les. Toen kreeg ik een verzorgpony, kende nog niet veel, maar samen hebben we toch wat geleerd. Toen reed ik regelmatig, en dan leer je veel sneller bij.
Nu rijd ik al zo'n 2 jaar bijna elke dag. Soms een periode dat ik 2x in de week kan rijden, soms 3 paarden per dag.(dat is nu het geval).
Daar leer je gewoon ontzettend veel van. Een vriendin van mij rijdt een jaar en een paar maanden. Maar ze zit in dezelfde groeps als ik(5 jaar rijervaring) en vriendinnen met 7-8 jaar rijervaring.
Dit is omdat ze van het begin al heel veel lessen mocht nemen, en ze een heel goede pony kreeg. Ze heeft ook veel talent, als ze iets rustiger en haar bewegingen meer kan controleren(je ziet ze regelmatig rondvliegen, en handen en benen die eens schoppen en trekken), staat ze zo boven ons. Met haar 1.5 jaar rijervaring. Als zij wíl, echt wil, dan lukt haar dat.

Maar terug een beetje ontopic Knipoog. Zelf zou ik ook als ik een paard had zeker even twijfelen als ik weet dat je maar 2 jaar rijervaring hebt, maar iemand met 10 jaar rijervaring die vreselijk overkomt, zou ik toch mijn paard niet aan toevertrouwen.

shetlover1
Berichten: 2
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:46

Pam schreef:
Ben ff wat advertenties bij mij in de buurt gaan doorspitten. Veel mensen zoeken iemand van 18 jaar of ouder. Nouja, deels begrijpelijk, als het paard in zeewolde staat Schijnheilig is niet echt te fietsen.
Ik vond vanmiddag een advertentie van iemand die een bijrijder zocht, 13 jaar of ouder, in almere. Dus ik gelijk reageren! Ze vroeg hoelang ik reed. Ik zeg 2 jaar, maar loop al 8 jaar tussen de paarden rond. Nou, zegt ze, ik zoek iemand met meer ervaring. Ik snapte het niet? Ik zit in vergevorderd, heb het voor 2 jaar nog aardig ver geschopt, ik wil niet zeggen dat ik goed rijd, maar het gaat om het idee. Buiten dat ken ik mensen die 10 jaar rijden bij wijze van spreken, maar hun paard nog niet eens in draf kunnen zetten. Een vriendinnetje van mn zusje was gewoon een natuurtalentje, vanaf de eerste keer dat ze op het paard zat ging het goed en leek het alsof ze al jaren reed, en het gaat nog steeds goed! Maar goed, meningen kunnen verschillen. Wat ik echter niet snap is dat ik een mailtje terug krijg waarin staat dat ze voor iemand anders heeft gekozen (mijn gebrek aan rijervaring misschien? ach..) Zonder dat er werd gekeken naar hoe ik daadwerkelijk rijd. Maar ja, des te meer tijd heb ik voor mn school Haha!

Hoe kijken jullie tegen 'rijervaring' aan?



rijervaring hoeft niet veel uittemaken het gaat erom hoe je band met paarden is en hoe je met ze omgaat

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:23

ik kijk zo,iemand die 2 jaar op de manege rijdt is 104 keer rijden als je iedere week trouw ben geweest.
wat leer je nu in 104 x rijden??

ik ben zelf instructise en heb les gegeven op een manege aan kinderen van 6 tot 18 jaar.
wat je leert in 2 jaar is een kleine basis,beetje springen,beetje buitenrijden.

maar rijden op je zit met minimale hulpen van je hand en been,rijden over je buiten teugel,rondrijden in alle gangen,zelf probleempjes oplossen door terug te gaan naar de basis....
dat klinkt voor de meeste erg onbekend.

2 jaar een eigen paard gehad is heel wat anders...

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, rover_, SemrushBot, sterregoud en 28 bezoekers