dravers en galop

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

dravers en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 13:24

ik weet dat er hier wel al wat over is verteld, maar toch nog niet specifiek wat ik wil te weten komen: ik overweeg een (jong) dravertje te kopen, die op zich voor mij een prima paardje lijkt, behalve dan dat ze de galop nog niet beheerst.
ik ga er van uit dat dit er met geduld en oefening wel uit te halen is, dat heb ik hier ook al gelezen, maar welk 'galopniveau' mag je dan maximaal verwachten?
ik wil er niet mee dressuren (behalve dan om basiszaken aan te leren), maar wél veel mee naar buiten. ze heeft op zich wel een rustig karakter en is dus niet van het type 'niet te houden', maar is het realistisch te denken dat ze buiten ooit tot het niveau 'kalm handgalopje' komt? of zal ze zich altijd een beetje in de galop moeten gooien, en dus alleen een hoog-tempo-galop aankunnen?
kom op, dravermensen OK dan! !


ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:34

Ik weet het niet echt maar ik denk dat die galop er met goede begeleiding en oefening toch wel uit moet komen!Het is toch een natuurlijke gang niet?

fjordjes are the best!!!! blijf hopen!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:37

alles is mogelijk... ik heb een halve draver (met heel veel invloeden van mama's kant... Haha!) en die kan prima rustig galopperen... als ze er zin in heeft.... Schijnheilig

Ik raad je wel aan les te nemen, maar dat had je misschien zelf ook al bedacht.... Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 13:49

ik zou ze op les sturen Haha! ! daarmee bedoel ik niet dat ik niet wil lessen, maar ik zou er door een ervaren iemand rustig de galop in willen laten brengen, een beetje zoals zadelmak maken, maar dan 'galopmak' Haha! !
maar ik denk dat een 'halve' draver toch weer minder expliciet de draf in zich heeft dan een 'hele' (voorkant draver, achterkant warmbloed of zoiets Haha! Haha! ).

en ja, ruthiiii, het is natuurlijk een normale gang die elk paard kán, maar een rustig handgalopje is toch qua balans voor een paard nog heel wat anders dan voluit gaan denk ik Knipoog .

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:38

iedere draver kan in galop (vooral) buiten maar inderdaad vallen ze vaak in galop door de vlugge draf te onderbreken met een nhalve ophouding en drijven of tikje erbij.
maar dravers zijn al jaren gefokt op de DRAF,ze voelen zich veiliger in de draf dan hebben ze ook meer grip op de grond.

een rustig handgalopje van een draver kan alleen lijk mij als ze verzameld en rond kan galopperen envoor dat ze dat kan ben je wel 2 jaar oefenen verder....
ik heb een draver gehad die netjes ingereden was in een dressuurbak een jaar lang maar hij bleef het zo moeilijk vinden(oren achterover),hij gleedt achter vaak weg met als reachtie terug naar de draf.in galop houden kon wel maar dan moest je hem behoorlijk hard laten gaan door de bak.en na de galopoefening was hij best van slag en gestressed.

+ hij had veel moeite met buiten lang gallopperen,300 meter was al zwaar,het leek of hij geen conditie genoeg had daarvoor terwijl als je draafde kon hij een uur doorgaan.

deze ruin was 6 jaar oud,nooit gekoersd,manege/verhuurpaard geweest van een manege aan het strand,daarna gekocht en een jaar geoefend in de bak op gallopperen.

en nog vond hij het moeilijk uitvoerbaar...

natuurlijk is ieder paard anders maar een draver kan je niet vergelijken met een kwpndressuurpaard,een shetlander word geen z-dressuurpony,een renpaard wordt geen menpaard voor overlijdingsstoeten,een fries wordt geen goede draver en een
ijslander wordt geen z-springen.
het kan.......veel oefenen

ik ken veel dravereigenaren,1 meisje heeft haar draver nu 13 jaar,ze is een echte dressuurmiep en haar draver galopperd prima,maar toch ziet het er nog steeds raar uit.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 14:52

mmmm, dat is een scenario dat al heel wat meer te denken geeft.....heb je het duidelijk wel goed willen oefenen, en vindt hij het toch nog zeer moeilijk....moet ik toch weer nadenken.... Scheve mond

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:47

Natuurlijk zijn ze voor de draf gebouwd, maar volgens mij ligt het er ook aan of het paard al in training is geweest. Die paarden worden geleerd dat ze NIET mogen galoperen en veel paarden die dus uitgekoerst zijn durven ook niet te galoperen. Met een hoop geduld en veel oefenen krijg je er wel een galop uit. Het ziet er misschien niet prachtig uit, maar daar ging het jou ook niet om. Ik heb zelf ook een draver die gekoerst heeft, maar zij had nog maar 2 gangen onder het zadel. Snel stappen en een rengalop. Na heel veel oefenen en hulp van anderen zijn we zover dat we kunnen stappen, draver, tölten, telgangen en galoperen. Het zijn dan geen hele langzame gangen, maar er zit zeker een hoop verbetering in.
Als dat dravertje waar jij het over hebt dus nog geen training heeft gehad of iets dergelijks dan is het wel een stuk makkelijker dan de weg die wij nog aan het afleggen zijn.
Verzameling voor een draver is wel moeilijk om te bereiken aangezien ze zijn gebouwd om te stuwen en niet om te dragen, maar zeg nooit nooit.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:07

casanova schreef:

een rustig handgalopje van een draver kan alleen lijk mij als ze verzameld en rond kan galopperen envoor dat ze dat kan ben je wel 2 jaar oefenen verder....


Nou moet ik je toch even uit je droom helpen, mijn draver heb ik nu vanaf april en wij gaan dus echt in een keurig handgalopje door de bak heen. Al behoorlijk verzameld zelfs, maar zijn achterhand blijft iets moeilijk. Het is dus puur hoe je het aanpakt en wat je er zelf van verwacht. En natuurlijk hoe je draver zelf is .
Nu is mijn draver erg aan het puberen en vergeet dus soms wat hij geleert heeft, maar ik zou graag eens willen demonsteren hoe het er uit ziet OK dan! .
En ik heb zeker geen speciale draver, Chinouc van Jenna hier op bokt doet het ook allemaal keurig netjes. Zo zie je dus maar, ze kunnen het heus wel, maar je moet er zelf ook zin in hebben Lachen .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:12

mandybeauty schreef:
Natuurlijk zijn ze voor de draf gebouwd, maar volgens mij ligt het er ook aan of het paard al in training is geweest. Die paarden worden geleerd dat ze NIET mogen galoperen en veel paarden die dus uitgekoerst zijn durven ook niet te galoperen. Met een hoop geduld en veel oefenen krijg je er wel een galop uit.


Hier ben ik het niet mee eens Lachen. Mijn merrie heeft 3 jaar gekoerst, daarna heb ik er 3 jaar dressuur(wedstrijden) mee gereden, en ze kan prima in een lekkere rustige handgalop galopperen. Ik rij er zó een L-proef mee, zelfs nu nog (ze is bijna 18).

Het verschilt erg per paard, maar wanneer je ze netjes nageeflijk bij elkaar kunt rijden, dan is een rustige galop geen enkel probleem. Neem inderdaad wel goed les.

Extremely rare and Beyond Compare


prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:13

Helemaal off-topic: Ilse, dat onderschrift van je! Bij mij is het altijd time for Rain *LOL*!

Extremely rare and Beyond Compare

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:17

promptertje schreef:
Helemaal off-topic: Ilse, dat onderschrift van je! Bij mij is het altijd time for Rain *LOL*!


Krijg nou wat! Dat is helemaal niet in me opgekomen! Haha! (binnenkort alweer een nieuw onderschrift hoor, maar ik kan weinig bedenken Verward ).

Weer ontopic:
In ben het er wel mee eens dat je draver netjes nageeflijk bij elkaar moet kunnen rijden voor een rustige handgalop . Zoiets wilde ik ook zeggen, maar kon het niet helemaal verwoorden Bloos . Bij Racer kwam het eigenlijk ook opeens, ik reed hem netjes nagevelijk bij elkaar en sprong toen in galop aan, en dat ging helemaal goed! Sinds dien hebben we het goede knopje gevonden .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:21

Ik heb vandaag nog hard aan de galop gewerkt, rustig, nageeflijk en netjes met de juiste hoeveelheid stelling op de voltes. Was helemaal blij toen ik afstapte! Het verbetert nog steeds, dat maakt het ook zulk dankbaar werk!

Het paard van mijn vriendin, die ik nu regelmatig rij (zesjarige draverruin) loopt nog helemaal uit balans en met een slechte coordinatie, dus weer een mooie uitdaging om die aan het galopperen te krijgen Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 18:10

Ilse"]
[quote="casanova schreef:

een rustig handgalopje van een draver kan alleen lijk mij als ze verzameld en rond kan galopperen envoor dat ze dat kan ben je wel 2 jaar oefenen verder....


Nou moet ik je toch even uit je droom helpen, mijn draver heb ik nu vanaf april en wij gaan dus echt in een keurig handgalopje door de bak heen. Al behoorlijk verzameld zelfs, maar zijn achterhand blijft iets moeilijk. Het is dus puur hoe je het aanpakt en wat je er zelf van verwacht. En natuurlijk hoe je draver zelf is .
Nu is mijn draver erg aan het puberen en vergeet dus soms wat hij geleert heeft, maar ik zou graag eens willen demonsteren hoe het er uit ziet OK dan! .
En ik heb zeker geen speciale draver, Chinouc van Jenna hier op bokt doet het ook allemaal keurig netjes. Zo zie je dus maar, ze kunnen het heus wel, maar je moet er zelf ook zin in hebben Lachen .
[/quote]

Lovers haha, laat ik op jouw draver nou net al verliefd zijn....! kan hij ook nog galopperen....superbeestje gewoon.....verkopen Schijnheilig ?

maar dan serieus: conclusie tot nu toe is dan zo'n beetje dat er zijn die het er héél erg moeilijk mee hebben, dan zo'n tussenin categorie en dan nog een keer de galopdravertjes....moeilijk te voorspellen dus *zucht*.

beestje waar ik het over heb (moet nog gaan kijken, maar heb wel uitvoerig gebeld) is bijna 4, is een jaar onder zadel, maar galoppeert nog bijna niet (niet intensief gereden natuurlijk, en die galop willen ze ook niet forceren). maar het is wel duidelijk dat hier niét het feit speelt dat ze het galopperen heeft afgeleerd; ze viel bij de eerste trainingen al door de mand als 'niet snel genoeg' en heeft nooit in koersen gelopen!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:37

Verkopen zal ik nooit doen, daarvoor heb ik veel te veel plezier van, en met hem Lovers .
Mijn draver is ook pas 4, en ook hij was niet snel genoeg voor het echte werk. Hij is wel getraind, en in Deurne geweest, maar echte koersen niet. Ik denk dat ik daar wel mazzel mee heb gehad, al zie ik ook dravers voorbij komen die wel gekoerst hebben en het ook super doen onder het zadel. Het ligt denk ik puur aan het paard, en zou je dan ook aanraden om gewoon eens op die draver te gaan rijden en je instructrice mee te nemen. Vaak kunnen instructrice's al aan de kleine dingentjes zien hoe een paard loopt en wat zijn minder makkelijke punten onder het rijden zijn. In elk geval is dit zo wel bij mij geweest, al na mijn eerste les met Racer kon mijn instructrice zo vertellen dat het wel iets kon worden en nog meer dingentjes. En tot op de dag van vandaag heeft ze nog steeds gelijk OK dan! .
En een optie is op proef nemen, bijvoorbeeld een maand. Zo kan je goed voelen of het iets wordt of niet .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 19:53

ja, dat lijkt me op zich heel verstandig, en dat had jouw instructrice dan wel goed gezien, alleen, ik héb er geen . lijkt me wel of er in nederland wel 'op elke hoek van de straat' een instructrice zit.....hier is dat helemaal niet zo Scheve mond .
ik hád er één, die is vorig jaar verongelukt, met een paard Huilen .

op proef is geen optie (zou eerlijk gezegd mijn eigen paard bij eventuele verkoop ook nooit op proef meegeven. je weet wel hoe je hem meegeeft, maar niet hoe je hem terugkrijgt...)

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:04

Dat van dat niet durven draven is volgens mij ook onzin!Ik heb tijden een verzorgdraver gehad en die vond t mega leuk om te galopperen!En t hing er nogal vanaf of er veel mee gedaan was of niet(als hij veel energie had dan moest ik soms huilen van de tegenwind Haha! ) maar ik heb ook vaak zat een mooie handgalop met hem gedaan.Verder ken ik genoeg mensen op bokt en op stal die een lekker galopje kunnen maken met hun draver!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:18

De twee dravers van wkoekoek kunnen prima galopperen. Rival behoorlijk gemakkelijk, en die kan je ook in tempo regelen. Ofir galoppeert nog wel hard, maar die loopt nog zo ruim dat ie gewoon niet anders kan. Hij begint al wel beter te lopen, en aanspringen gaat ook prima: vanuit harde draf terug nemen en aandrijven, en dan springt ie in de bocht wel in galop. Haha!

*\o/* *\o/*

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 12:31

bloemkooltje schreef:
De twee dravers van wkoekoek kunnen prima galopperen. Rival behoorlijk gemakkelijk, en die kan je ook in tempo regelen. Ofir galoppeert nog wel hard, maar die loopt nog zo ruim dat ie gewoon niet anders kan. Hij begint al wel beter te lopen, en aanspringen gaat ook prima: vanuit harde draf terug nemen en aandrijven, en dan springt ie in de bocht wel in galop. Haha!


hoelang zou een goede ruiter mét kennis van zaken er over doen om er een beetje een goede galop uit te krijgen denk je? en met 'goede galop' bedoel ik dus echt niet de moeilijkste voltes en wendingen, maar een rechtuit galop met een niet te pittig tempo?
zijn er trouwens details waardoor je bij een dravertje vooraf al een beetje kan inschatten hoe moeilijk of makkelijk hij het er zou mee hebben?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:58

wij hebben dravers op stal staan, die dus nog in training staan en ook koersen, die we onder de man in galop trainen. De meesten kunnen gewoon een rustig handgalopje produceren

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:35

ingeo schreef:
hoelang zou een goede ruiter mét kennis van zaken er over doen om er een beetje een goede galop uit te krijgen denk je? en met 'goede galop' bedoel ik dus echt niet de moeilijkste voltes en wendingen, maar een rechtuit galop met een niet te pittig tempo?
zijn er trouwens details waardoor je bij een dravertje vooraf al een beetje kan inschatten hoe moeilijk of makkelijk hij het er zou mee hebben?


Dat inschatten kan je wel doen: als ie in het weiland wel eens galoppeert of voor de sulky, dan kan ie het onder het zadel ook. Van Ofir had ik het niet gedacht dat hij het kon, omdat hij gewoon een hele goede draver is.

Een beetje kennis van zaken... Je moet niet bang zijn om uit de bocht te vliegen Haha! Ofir maakt hele ruime passen en heeft de ruimte nodig, Rival kan makkelijk op een volte galopperen. Ofir begint nu wel beter te galopperen, en kan ook op de volte. Ze moeten er vooral ook even aan wennen. Ik ben begonnen met een paar passen op een recht stuk, vanuit een harde draf, daarna een half rondje, daarna een heel rondje. Hou er wel rekening mee dat het behoorlijk inspannend is, Ofir is na het galopperen bekaf Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 19:44

wkoekoek"]
[quote="ingeo schreef:
hoelang zou een goede ruiter mét kennis van zaken er over doen om er een beetje een goede galop uit te krijgen denk je? en met 'goede galop' bedoel ik dus echt niet de moeilijkste voltes en wendingen, maar een rechtuit galop met een niet te pittig tempo?
zijn er trouwens details waardoor je bij een dravertje vooraf al een beetje kan inschatten hoe moeilijk of makkelijk hij het er zou mee hebben?


Dat inschatten kan je wel doen: als ie in het weiland wel eens galoppeert of voor de sulky, dan kan ie het onder het zadel ook. Van Ofir had ik het niet gedacht dat hij het kon, omdat hij gewoon een hele goede draver is.

Een beetje kennis van zaken... Je moet niet bang zijn om uit de bocht te vliegen Haha! Ofir maakt hele ruime passen en heeft de ruimte nodig, Rival kan makkelijk op een volte galopperen. Ofir begint nu wel beter te galopperen, en kan ook op de volte. Ze moeten er vooral ook even aan wennen. Ik ben begonnen met een paar passen op een recht stuk, vanuit een harde draf, daarna een half rondje, daarna een heel rondje. Hou er wel rekening mee dat het behoorlijk inspannend is, Ofir is na het galopperen bekaf Haha!
[/quote]

huh, dit klinkt me bekend in de oren (ogen Haha! ). mijn jonge connemara heeft het ook nog héél moeilijk met balans op de volte (kan wel hééél soepel rechtuit), en hier doe ik het met hem net zo! (hij lijkt wel een 'draver in disguise *LOL* !)

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 19:45

Mackie schreef:
wij hebben dravers op stal staan, die dus nog in training staan en ook koersen, die we onder de man in galop trainen. De meesten kunnen gewoon een rustig handgalopje produceren


dát had ik nog nooit gehoord, dat ze in galóp getraind worden?!

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:14

ingeo"]
[quote="Mackie schreef:
wij hebben dravers op stal staan, die dus nog in training staan en ook koersen, die we onder de man in galop trainen. De meesten kunnen gewoon een rustig handgalopje produceren


dát had ik nog nooit gehoord, dat ze in galóp getraind worden?!
[/quote]

Nou en of! Mijn merrie had als driejarige te weinig lucht, ze moest meer conditie krijgen, en dat heb ik gedaan door veel met haar onder het zadel te galopperen. In de buurt hebben we een park met heuvels en ruiterpaden, daar ging ik twee keer per week naar toe om heuvelop te galopperen.

Vanaf het moment dat we met de galoptraining zijn begonnen, deed ze het steeds beter in de koersen. 's Lands kampioentrainer laat zijn dravers ook regelmatig onder het zadel galopperen, het wordt best veel gedaan.

Extremely rare and Beyond Compare

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 14:19

kijk, zijn we wéér wat wijzer OK dan! !
daar had ik echt nog nooit van gehoord Knipoog

LibertyLucky

Berichten: 964
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:14

mijn Paardje (Draver) heeft alstie los in de bak Galopeert echt het rustigste galopje dat ik ooit heb Gezien en hij gaat ook vaak vanuit een snelle draf in een sloom galopje enspringt zo over in Zachte Draf


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers