knieen op slot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
judithvert
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-12-03

knieen op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 21:45

Mijn paard liep altijd erg stijf. Enkele weken geleden liep hij van de ene op de andere dag erg kreupel aan beide achterbenen. Volgens de dierenarts schieten bij iedere stap die hij zet zijn knieen op slot (aan beide achterbenen). Dit zou te verhelpen zijn door een pees door te snijden. Heeft iemand hier evaring mee?? Zijn er ook andere mogelijkheden om deze aandoening te behandelen? Alle tips zijn welkom.


Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:32

Mijn paard heeft het niet zo erg gehad als die van jou. Mijn paards knieen zaten vooral op slot als hij een tijd had stil gestaan, na een nacht op stal bijvoorbeeld. Dan schoot het wel weer los als hij ging lopen, of je moest hem helpen door achteruit te lopen.

Je kan veel doen met bekappen of therapeutisch beslag. Je smid kan hem achter binnendoor zetten (de binnenkant korter dan de buitenkant). Als dat niet genoeg helpt kan hij aangepast beslag toepassen. Door een wig te plaatsen aan de buitenkant van het ijzer en de hoef of "spatbeslag" toepassen. Een voorbeeld van dat laatste vind je op www.hoofcare.nl en dan zoeken naar "spatbeslag".

Mijn paard heeft dit spatbeslag en het bevalt prima. Het heeft voordelen ten opzichte van de wig, vandaar. Je belast de voet beter ipv een onevenredige druk op de versenen. Maar bestudeer de plaatjes zelf maar. Ik kan dat niet zo helder uitleggen als de smeden zelf. Ik weet niet hoe oud je paard is, maar als hij nog jong is kan hij er overheen groeien. Goed trainen en bespiering kweken helpen ook de boel te verstevigen. Je paard kan er 100 mee worden en goede prestaties leveren.

Ik zou zeggen: op zoek naar een goede smid en in het laatste geval idd de pees doorsnijden, maar daar kunnen nadelen aan kleven(instabiliteit e.d.). Probeer het eerst eens zo en wie weet gaat het eens over.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:39

Vreemd dat jouw dierenarts meteen wil gaan snijden.
Meestal kan de hoefsmid dit inderdaad oplossen door ze "binnendoor" te zetten zoals Foogul al duidelijk heeft uitgelegd.
Een operatie is echt een allerlaatste redmiddel in dit geval.
De knie op slot wordt veroorzaakt door de banden.
Bij jonge paarden komt dit wel vaker voor en ze kunnen er over heen groeien, hoe oud is je paard?


judithvert
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 16:32

Mijn paard is acht jaar oud. Ik denk dat hij iets te oud is om er overheen te groeien. De dierenarts zei inderdaad wel, dat door een betere bespiering de kwaal een stuk minder kan worden.
Zelf vindt ik het gek dat zijn benen nooit echt vast schieten. Er is bij iedere stap die hij zet bij beide achterbenen een knik te zien, maar ik heb nog nooit gezien dat z'n been echt vast schoot en dat ik hem achteruit moest laten lopen om z'n knie weer los te krijgen.
Hebben jullie ook ervaring met paarden waarvan de knie aan twee kanten vast schiet. Behalve nu m'n eigen paard heb ik zelf nog nooit gezien dat een paard dit aan twee kanten heeft.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:16

Mijn paard heeft is nu 14 en hij heeft het al vanaf zijn 5e jaar. Hij staat al enige tijd niet meer op spatbeslag omdat het niet meer nodig was. Hij heeft er wat meer last van als hij bijna naar de hoefsmid moet en dan loopt hij soms ook wat wankel en slap als je dan wat langer rijdt en veel overgangen dan wordt het steeds beter. Hij wordt wel wat stijler gezet met beslaan maar door middel van gewone ijzers.

het rijden is ook heel belangrijk, want je moet veel overgangen rijden terug naar de stap en weer vlot wegrijden in draf vooral die overgangen maken de banden sterker, zodat hij minder last heeft.

Een operatie moet je pas doen als er echt geen andere uitweg meer is, want het maakt het kniegewricht slechter en instabieler en uiteindelijk is je paard dan eerder versleten. Mijn paard heeft het ook aan beide knieen maar links is erger en je ziet het met lopen alleen links

Passie voor paarden blijft een levenlang!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Gwenvd, maaaikkee, manonnevot, rollyjogered en 6 bezoekers