[TIP] Hoe een zwart paard goed op de foto zetten!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

[TIP] Hoe een zwart paard goed op de foto zetten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 11:17

De meeste camera's hebben moeilijkheden met de belichting als het paard extreem donker of extreem licht is.
Laatst heb ik een fries paard gefotografeerd en ik wilde natuurlijk dat dat zwart ook echt als zwart op de foto kwam en niet als een soort grijs.
Daarvoor heb ik het volgende truukje gebruikt.
Eerst heb ik een foto genomen van de plek waar ik het paard later wilde fotograferen, dit was door de zon beschenen gras.
Voor een camera heeft zo'n scene een gemiddelde helderheid en in het algemeen stelt de camera automatisch een diafragma/sluitertijd combinatie in die een redelijk goede belichting tot gevolg heeft.
Beter zou zijn een lichtmeter of een grijskaart te gebruiken maar daar gaat het nu even niet over. Groen gras is meestal het makkelijkst bij de hand.
Neem dus die foto zonder paard en van de juiste plek en kijk wat voor diafragma en sluitertijd de camera heeft gekozen.
Zet nu de camer op handmatige instelling (manual) en stel diezelfde combinatie in.
Nu kun je foto's maken van alles wat je wil maar de belichting blijft vast staan.
Het gras blijft dus op elke foto even groen.
Daarbij zorg je er automatisch voor dat het paard ook goed belicht is (een helemaal wit paard zou op deze manier overbelicht kunnen zijn, dan moet je het diafragma gewoon een beetje meer dicht zetten).
Let wel, dit is maar een simpel truukje en het werkt alleen aardig als de belichting tijdens het fotograferen niet verandert (wolk voor de zon) en als je steeds ongeveer onder dezelfde hoek tov. van de zon fotografeert.
Dus controleer regelmatig het resultaat op het schermpje en stel zonodig ietsje bij.
Verder moet de camera natuurlijk de mogelijkheid hebben voor handmatige instelling.
Deze truuk werkt overigens ook prima voor fotocamera's die met film werken (bestaan die nog?).
Je maakt natuurlijk geen testfoto want die kun je toch niet zien maar je kunt wel kijken naar welke waardes de camera op de automaat zou kiezen voor diafragma/sluiterijd.

Hier dus de foto van de lokatie
Afbeelding

De camera gaf aan een diafragma van 4.5 en een sluitertijd van 1/1250 seconde.
Dat heb ik netjes ingesteld en daarna het paard een beetje opjagen (door iemand anders natuurlijk) en met dezelfde instellingen deze foto gemaakt.
Afbeelding
De ietwat andere tint van het gras komt deels door de automatische witbalans en deels doordat de foto ietsje meer naar links is gemaakt tov. de testfoto (ander hoek tov. de zon dus).
Wat betreft witbalans, weer wat geleerd dus, die moet eigenlijk ook van te voren vastgezet worden. Haha!
Zeker als je het paard van dichtbij fotografeert (veel paard op de foto en weinig omgeving) dan raakt de camera ook sneller de weg kwijt.

Nog een paar foto's van hetzelfde paard met hetzelfde truukje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het altijd jammer dat de plaatjes niet wat groter mogen zijn op bokt dus daarom de plaatjes hierboven in een wat groter formaat maar dan als link.
Die zien er naar mijn idee meteen een stuk beter uit.
Wil je ze niet zien, dan moet je er ook niet op klikken Knipoog

Plaatje1
Plaatje2
Plaatje3
Plaatje4

Voor ik het vergeet, dit is Ysbrand, een jonge (ik meen 2,5 jaar) Friese hengst en het is niet mijn paard. Hazzebaz hier op bokt weet meer van hem.


Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:19

Jeetje dat zijn mooie foto's zeg!
Heb je die zelf gemaakt? Petje af hoor! OK dan!
Je mag ook wel eens bij mij foto's komen maken hoor... Schijnheilig

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:27

Juist ja, erg goed gedaan Haha!
Ik zou er niks meer aan kunnen verbeteren, gewoon toppie

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:33

wow echt mooie fotos zeg! Kwijl

http://mderooij-fotografie.nl/
https://www.facebook.com/mderooijfotografie

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:42

Hele mooie foto's!
Heb zelf een donkerbruin paard ervaar zelf ook dat het moeilijk is om hem te fotograferen door zijn kleur. Ikzelf heb een bruin paard (vader van mijn paardje) een keer gefotografeerd met de achtergrond van een tarwe akker. Dat is tot nu toe de mooiste foto van een donkerbruin paard. Kleur kwam heel mooi uit ed.
Ik dit voorjaar ook eens opzoek naar een mooie plek met gras. Wei is bij ons niet zo geschikt voor. Geen mooie achtergronden ed.

Netjes hoor! OK dan!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:44

Wauw, die zijn echt heel mooi geworden!
Ik brobeer heel vaak foto's te maken van onze zwarte caafjes met ons olympus digiding waar je niet echt iets zelf in kan stellen, das een hele klus en het is me maar een paar keer gelukt ze er goed op te krijgen. Haha!
Foto's staan hier:
http://caviastal_fairy-tale.tripod.com/caafjes.html

De bovenste is niet zo mooi, de 3e en 6e van boven vond ik het mooist gelukt. Natuurlijk niet zo mooi als je ze kan maken met een goede camera, maar goed genoeg, voor mijn doen. Schijnheilig

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:56

WOW wat een mooie foto's!!
Petje af hoor Haha!

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:01

Damn , wat een mooie foto's ! En niet te vergeten dat paard Kwijl ! Dat heb je goed gedaan !!

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:05

Mooi zeg!
Zowel het paard als de foto's!

Don't dream your life, live your dreams!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:29

Heel mooi!
Maar volgens mij kun je mijn camera niet handmatig afstellen Verward
Weet het niet zeker eigenlijk, kwam er ook gisteren pas achter dat er verschillende lichtsterte knopjes in mijn digi zat dus het zou goed kunnen!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:50

Mooie fotows!!!
trouwens ook een mooie omgeving waar je de fotows hebt gemaakt...
ik zou idD niks maar aan de instellingen veranderen!!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:52

Wat een mooie foto's zeg!!

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:59

Die 1 en 4e vind ik echt gaaf! Kwijl (die locatiefoto niet meegrekend dus Tong uitsteken )

Witney
Berichten: 169
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:00

die Cheese! zijn egt mooi. alhoewel ik niet snap hoe het moet vindt ik het goed gelukt.

xxx natal

Friendship Is Like A Glass, HandlE It WitH CarE oneS it'S brokeN it'S harD tO reparE!!

PeOpLe wHo dOn'T LikE CaTs MusT hAVe BeEN MoUSe In A PrEvIOuS LiFE!

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:15

Wow, super mooi hoor.

:brr:

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:17

Hey mijn Tos is ook zwart! Wil je die ook eens op de foto zetten? Knipoog

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:24

LuvdaTossa schreef:
Hey mijn Tos is ook zwart! Wil je die ook eens op de foto zetten? Knipoog

De bedoeling van dit forum is dat je het zelf leert. Maak maar eens wat foto's en dan kunnen we vanzelf aangeven wat je moet verbeteren Cheese!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:54

Heel knap gedaan zeg. Ook leuk met zo'n leerzame uitleg erbij! Lachen De Fries staat er prachtig op; hij krijgt door de mooie belichting een zeer aparte glans over zich. Heel mooi.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:32

Wat trouwens nog een vraag bij mij is.....als ik dus een actiefoto als de bovenste wil maken met mijn digitale camera (door paard op te jagen), dan zit er op het moment dat ik klik een vertraging in. Mijn paard is dan dus alweer vaak uit beeld als de foto echt vastgelegd wordt. Een oplossing is natuurlijk om alvast die vertraging in te bouwen (dus klikken voordat mijn paard in beeld is), maar dat is niet bepaald handig en makkelijk. Weet je hier ook een oplossing voor Photodude? Hebben alle digi's zo'n vertraging?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:01

De vertraging is verschillend per camera. Veel testen lezen zou ik zeggen. Het is een van de nog niet helemaal opgeloste problemen van digitale camera's tegenwoordig.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:03

ik zie geen fotos

Kiekeboe


Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:37

*kwijl*

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 23:39

Franca schreef:
Wat trouwens nog een vraag bij mij is.....als ik dus een actiefoto als de bovenste wil maken met mijn digitale camera (door paard op te jagen), dan zit er op het moment dat ik klik een vertraging in. Mijn paard is dan dus alweer vaak uit beeld als de foto echt vastgelegd wordt. Een oplossing is natuurlijk om alvast die vertraging in te bouwen (dus klikken voordat mijn paard in beeld is), maar dat is niet bepaald handig en makkelijk. Weet je hier ook een oplossing voor Photodude? Hebben alle digi's zo'n vertraging?

Het is een een aantal andere topics ook al gezegd, vaak kun je de snelheid verbeteren door de camera al van te voren te laten focussen.
Dit werkt bij veel camera's door de sluiterknop half in te drukken.
Bij het doordrukken van de knop wordt pas daadwerkelijk de foto genomen en omdat de camera al scherpgesteld heeft kan dit aanmerkelijk sneller gaan.
Als het paard toch rondjes loopt weet je precies waar die langs loopt en kun je daar op het gras scherpstellen (staat ook vaak meteen de belichting vast zoals in het bovenstaande truukje beschreven).
Het paard gewoon volgen zou ook kunnen werken, hij blijft toch ongeveer op dezelfde afstand als hij rondjes om je heen loopt.
Blijft natuurlijk allemaal wel lastig en een hoop foto's zullen toch mislukken (gebeurt bij mij ook) maar troost je, des te groter de voldoening als het wel een keer lukt.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:39

Erg mooie foto's
Bij mijn paardje is het ook altijd erg lastig om de kleuren goed op de foto te krijgen, dat is namelijk een bonte. Ik heb dus vaak het probleem dat óf het wit overbelicht is, óf het zwart niet echt zwart... Scheve mond
Het beste werkt nog met ochtendlicht of nog net geen schemering, maar helaas lukt het me tot nu toe niet in de middagzon..

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:46

Mooi gemaakt, hij is nu tenminste echt zwart.

Paardenboeken te koop, kijk in mijn profiel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alocasia, capriz, colette40, Dagmar80, Danij, fierefluiter, Firebug, Froukje, IASCrawler, Jasia, JoT, Kinke, Lizzy__87, miereneter, MyrtheJ, NoorW, plutolover, XXInKA en 67 bezoekers