Te snel na enten gereden..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Te snel na enten gereden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 17:10

Ik word hier zo moedeloos van...
Waldo kampt al geruime tijd met slechte conditie en ademhaling. Hij is voor een longpunctie naar de kliniek geweest en daaruit bleek dat hij toch een longontsteking had. Hij heeft toen twee weken op medicijnen gestaan dat ik rustig aan moest doen, en daarna mocht ik hem weer rustig oppakken. De arts zei dat hij na een week rijden dan weer goed op adem zou moeten zijn.

Ik heb eigenlijk de derde week ook alleen maar gestapt en wat licht drafwerk gedaan omdat ik hem nog niet zo goed vond lopen. Nou had ik gisteren de eigenaar aan de telefoon en die wil met hem gaan jagen over een week. Of ie dan goed was. Dus ik denk, ik pak hem vandaag weer een beetje op. Eergisteren was ie ge-ent dus gisteren heb ik rustig gestapt en vandaag heb ik een bosrit gedaan waarbij ik weer wat stukjes gedraafd/gegalopeerd had. Nou kom ik terug op stal zijn mijn stalgenoten helemaal over de toeren want hij was gisteren ge-ent ipv eergister, en ik had helemaal niet mogen rijden, vooral niet omdat ie een longontsteking gehad had, etc.

Schiet lekker op dus
Mijn vraag: kan ik van dit rijden-na-enten nadelige gevolgen verwachten?
En Waldo was na 20 min stappen nog niet op adem. Dat is ook niet normaal he Verdrietig

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:14

Men zegt dat het met de entingen van tegenwoordig allemaal niet meer zo nauw luistert en dat je dus best kunt rijden na een enting. Rustig aan is altijd beter natuurlijk, vooral omdat sommige paarden wat last van de enting kunnen hebben.
Als ik jouw was zou ik een negatief jaag advies geven aan de eigenaar en met Waldo weer terug gaan naar rustig stapwerk. Hoe is de ademhaling als je 1 rondje door de bak draaft bijvoorbeeld???

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 17:17

Ik vind dat zijn ademhaling in rust al niet goed is. Hij knijpt nog steeds bij het uitademen. Als ik bij dressuurwerk de teugels oppak lijtk het welalsof hij het benauwder krijgt en dieper gaat ademhalen.

Ik zou graag meteen roepen dat Waldo absoluut niet mee kan. Denk dat ik dat ook maar ga doen. Maar de eigenaar is al aardig van de kook omdat de vos ook al kreupel is en hij zijn eigen jacht heeft moeten afzeggen. En aangezien de veearts gezegd heeft dat Waldo na eenweek wel weer zou moeten kunnen jagen.. Boos!
*grmbl*

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:18

Ik werk nu bij de dierenarts en het is voor paarden die last hebben van entingen beter om ze ffies een dag niet in het zweet te werken! Maar als je paard er verder niet veel last van heeft maakt het niet uit. Maar aangezien je paard er wel last van heeft is het niet iets dat blijft! het is gewoon ffies dat zijn werstand iets minder is en dat hij daardoor iets minder goed is. Doe voor de zekerheid ffies rustig aan maar het is niet iets om je zorgen over te maken!

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:03

Ik denk eerder dat ie nog last van die longontsteking heeft. Als ie nog knijpt bij het ademen zit het gewoon niet goed daarbinnen. Het eerste dat ik zou doen is er eens een thermometer insteken om te kijken of hij niet toevallig verhoging heeft. Als hij dat heeft zeker de veearts roepen, anders even goed in de gaten houden en bij (negatieve) verandering alsnog de veearts bellen.


VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:15

entingen hebben vaak dezelfde bijwerkingen als bij ons mensen .. je bent wat lusteloos zeg maar. kan vaak geen kwaad maar is gewoon niet prettig. echt kwaad zal het niet kunnen hoor..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:18

ik zou dat gewoon eens voorleggen aan de eigenaar, en ook hem eens temperaturen, en dan voorstellen om de veearts nog ens te laten komen, en dan luisteren naar wat hij nu zegt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, Bielsje, Dries1990, Esther_r20, Hindo2, Symke, xPearl en 108 bezoekers