Geen respect voor de eigenaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Geen respect voor de eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 18:12

Dit is eigenlijk meer een algemener vraag, dan een persoonlijke. Maar soms heb ik hier wel mee te maken.
Stel: Als je bij je paard zijn/haar hoofd staat en ze begint met haar hoofd tegen je aan te duwen, en soms zo hard dat je omvalt. Doet ze dat dan omdat ze geen respect voor je heeft? Of omdat ze juist erg aanhankelijk is? Of wat?

Hebben meer mensen hier ervaring mee? En wat doen jullie hierop uit?

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:19

Em bij mij is het meestal zo, dat ze wilt schuren *LOL*

AlaydaJarig

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:20

Ik heb altijd geleerd van de mensen met wie ik om ga en les heb gekregen dat schuren een teken is van geen respect... Het paard ziet je meer als "boom" waar ie lekker tegenaan kan schuren, en dus totaal NIET als een leider....!!! Aanhankelijkheid toont een paard volgens mij door jou te volgen en op jou te letten, niet door je omver te duwen...
Mijn paardje deed dit eerst ook, wat ik deed was hem dan gewoon, heel rustig, een aantal passen achteruit zetten!!! (ZELF nooit een pas achteruit zetten!!!) Het kost wat tijd en geduld maar op een gegeven moment komt hij er vanzelf wel achter dus JIJ zegt wat er gebeurt en dat hij niet zomaar "over je heen kan lopen"...

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:26

Das onzin want paarden schuren ook aan elkaar, ze zien je dan niet als leider, maar totaal geen respect is iets heel anders.

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:42

ik zie schuren als iets heel irritants, maar weet eigenlijk niet als dat met respect heeft te maken...
ze hebben toch jeuk

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 18:50

ja, maarja wat is het nou dan Verward
En wat zijn eigenlijk meer aanwijzingen van 'geen respect hebben' voor hun leider?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:10

Geen respect voor hun leider ( jij dus) is denk ik dat ze je er met rijden afgooien, ze nemen een loopje met je, niet stil blijven staan met opzadelen en poetsen, meer dat soort dingen. Schuren is volgems mij gewoon jeuk hebben en de eerste de beste die in de buurt staat gaan ze tegenaan lopen schuren.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:12

Dat dacht ik ook ja Scheve mond
Ik bedoel, als ik nou ongelooooooflijk jeuk aan mijn rug heb en ik kom er niet bij... Reken maar dat ik thuis tegen het eerste de beste iets dat ik tegenkom aanschuur, wat of wie het ook is Knipoog

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:48

Ze mag het niet omdat ik het niet wil, weer eenvuile jas en bovendien plet ze je ook nog eens zowat.
Geen respect vind ik wel wat ver. want als ik haar dan op haar hoofd kriebel is ze ook tevreden, ze wil dat ook alleen maar (schuren) als ze gezweet heeft, kriebels dus.
Geen respect noem ik bijten en slaan naar de eigenaar.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 22:10

geen respect, leider mag schuren en duwen tegen ze wie ze wil, onderdanen, mogen dit niet, paard probeert dus de baas te spelen

AlaydaJarig

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 23:03

Inderdaad, zo zie ik het ook. Geen respect voor de leider..., over je heen lopen is ook een goed voorbeeld, je moet er maar eens opletten hoe vaak je eigenlijk een stapje terug zet wanneer je paard een bepaalde kant op wil....en wat doe je als je paard tegen je aan schuurt?? Een stap naar achter?? Je maakt in mijn ogen dus plaats voor je paard...

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 23:20

hmm.. ja, nu ik de laatste 2 verhalen lees denk ik ook dat zij gelijk hebben. Onbewust zet je vrijwel automatisch een stap naar achteren: dus maak je plaats voor je paard. Maar aan de andere kant: als het paard echt geen respect heeft voor je, gooit ze je er ook nog eens af tijdens het rijden. En dat doet de mijne niet. Alleen tijdens poetsen duwd ze me omver..

Ik denk dat ik (wanneer ze dat doet) dat maar eens af ga straffen. Maar hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? Want ik heb haar daar nooit echt voor gestraft, en om dat nu opeens wel te doen.. Scheve mond En met rijden doet ze alles perfect wat ik wil. Dus als ze echt geen respect voor me had, had ze me er dan ook wel afgegooid, of niet? Heeft iemand tips? Verward

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 23:52

Schuren doen paarden als ze jeuk hebben, volgens mij schuurt een paard toch liever tegen een boom als tegen jou aan. Dus ik zie dat niet als gebrek aan respect. Ik blijf trouwens gewoon staan als ze het doet en ga tegen hangen, dan kan zij beter schuren. En iemand schreef over een vieze jas, tja dat heb je met paarden.
Als een paard je zomaar omverloopt of je omver probeert te duwen als je er gewoon naast loopt, dan heeft een paard geen respect voor je.
Maar jeuk en dan schuren is volgens mij gewoon instinct Haha! .

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 23:59

mijn paard mag gewoon schuren hoor Tong uitsteken

Hij weet ook wel wanneer niet bijv. als hij ze hoofdstel nog in heeft

Hij heeft zeker wel respect voor me hoor!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:21

Tja geen respect, vindt ik erg ver gaan.
Maar die van mij mag het niet Heb het nooit toegestaan en ze doet het dus ook niet.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:23

Van mij mag It niet schuren, niet mij omverlopen, en niet op mijn tenen gaan staan. Dat heeft hij allemaal best goed door.
Hij mag wel speelse kopjes geven als hij wil spelen, achter me aan sjokken als hij dat nodig vind, me af en toe voor schut zetten door te besluiten dat hij die dag niet uit de wei komt (Grmbll, maar ik vergeef het hem).
It moet opzij gaan als ik dat vraag door een heel licht duwje de goede richting op te geven en als de baas echt vind dat er iets niet door de beugel kan ga ik voor hem staan en steek mijn gespreide hand zo hoog mogelijk naar zijn hoofd. Dat vind hij niet leuk want dan doe ik wel heel erg alsof ik zijn leider ben en hij weg moet. Zo gauw ik zie dat hij de boodschap doorheeft is alles weer goed en gaan we verder.
Respect mag je vragen maar moet je verdienen. En dat geldt zowel voor hem als voor mij.
De vragen die bij me opkomen zijn:"Hoeveel respect geef jij het paard, en hoeveel mag je terug verwachten?" Snapt hij wat je van hem vraagt? Ben je daar concequent in? Wie heeft er wie opgevoed?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:26

een paard mag nooit aan mij schuren, kijk maar eens naar het kudde gedrag, je paard zal nooit aan iets schuren wat hoger in rang staat dan hijzelf. dus als je paard aanjou schuurt ziet hij jou al lager in rang zijnde... ik zeg altijd maar ik verveel je maar 2 uur per dag, de andere 22 uur mag je zoveel schuren als je wilt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:36

mrie schreef:
De vragen die bij me opkomen zijn:"Hoeveel respect geef jij het paard, en hoeveel mag je terug verwachten?" Snapt hij wat je van hem vraagt? Ben je daar concequent in? Wie heeft er wie opgevoed?


Ik probeer het paard zoveel mogelijk te respecteren, maar hoeveel, lastige vraag. Ik verwacht van haar op z'n minst dat ze voorzichtig is met mij en voor mij uitkijkt. Dat ze niet altijd doet wat ik van haar vraag, nou goed, maar ze moet wel voorzichtig met mij zijn. Zolang ik voorzichtig ben met haar tenminste....
Over het algemeen snapt ze wat ik van haar vraag. Als dit niet het geval is, laat ze dit over het algemeen duidelijk merken en weet ik dat ik duidelijker moet zijn. Hoe moeilijk dat soms ook is, probeer ik ook heel consequent hierin te zijn.
Tja, wie heeft wie opgevoed, denk dat we (met de merrie waar ik nu mee bezig ben) elkaar hebben opgevoed.
Ik heb haar veel geleerd, maar heb ook zeker heel erg veel van haar geleerd. Dit is een paard die een duidelijk leider nodig heeft, maar waar je zeker ook respect voor moet hebben. Heb ik dat niet, of ben ik een keer ongeduldig, dan kan ik haar net zo goed op het land laten staan.
Deze merrie is heel anders dan paarden die ik hiervoor heb gereden. Heb met geen enkel ander paard zoveel gevechten gehad (met name in het begin), maar ook van geen ander paard zoveel geleerd en er zo'n goede bang mee gekregen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 00:51

Klinkt erg goed Richtje. De vragen die ik verwoordde komen dagelijks bij me op. En elke dag denk ik er wel even over na, verschillende situaties geven verschillende antwoorden, ookal gaat het steeds over It en mijzelf. Met hoeveel respect geef ik bedoel ik; hoeveel ruimte geeft ik It om zichzelf te zijn, om mij duidelijk te maken hoe hij er over denkt. Ik moet mij dus afvragen wat hij denkt en voelt en ik kan dat alleen maar doen door goed naar zijn signalen te kijken. moeilijk moeilijk. Lukt echt niet altijd en soms overrule ik hem gewoon, daar ben ik namelijk de baas voor.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 01:14

LiSSy schreef:
een paard mag nooit aan mij schuren, kijk maar eens naar het kudde gedrag, je paard zal nooit aan iets schuren wat hoger in rang staat dan hijzelf. dus als je paard aanjou schuurt ziet hij jou al lager in rang zijnde...

Kom dan maar eens bij ons in de wei kijken.
Daar wordt onderling ook gewoon geschuurd en dan wordt er niet gekeken wie er hoger in rang staat.
Zelfs de jonge hengst staat zich uitgebreid tegen de dominantste merrie aan te schuren. Soms laat ze het toe, soms heeft ze er geen zin in en laat dat merken door weg te lopen of een keer te gillen.
En hij staat toch echt helemaal onderaan in de rang.

Ik heb er persoonlijk een hekel aan als 500 kilo tegen me aan komt hangen en laat dan ook merken dat ik dat niet wil. Vaak nemen ze dan wel genoegen met een kriebel.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 01:29

mrie schreef:
Klinkt erg goed Richtje. De vragen die ik verwoordde komen dagelijks bij me op. En elke dag denk ik er wel even over na, verschillende situaties geven verschillende antwoorden, ookal gaat het steeds over It en mijzelf. Met hoeveel respect geef ik bedoel ik; hoeveel ruimte geeft ik It om zichzelf te zijn, om mij duidelijk te maken hoe hij er over denkt. Ik moet mij dus afvragen wat hij denkt en voelt en ik kan dat alleen maar doen door goed naar zijn signalen te kijken. moeilijk moeilijk. Lukt echt niet altijd en soms overrule ik hem gewoon, daar ben ik namelijk de baas voor.


Klopt, het zal idd per situatie verschillen.
Ik denk dat je ook niet altijd de mogelijkheid hebt (uit veiligheidsoverwegingen oid) om je paard de ruimte te geven die je hem zou willen geven.
Probeer zoveel mogelijk ook haar signalen in de gaten te houden, deze merrie heeft, vooral tijdens het rijden, een heel duidelijk orenspel, waarmee ze me het wat dat betreft makkelijk maak.
Maar ik betrap mezelf er ook wel eens op, dat ik te weinig let op de signalen die ze geeft en teveel bezig ben met de doelen die ik wil bereiken. Ik probeer mezelf daarin dan ook direct te corrigeren.
Ik probeer er iig zoveel mogelijk bij stil te staan, of ze snapt wat ik bedoel en of ik wel duidelijk genoeg voor haar ben.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 02:15

ik zit dus ook al een tijdje te te dubben met het respect op dat gebied.
Maar niet op mij van toepassing want ik ben ze altijd voor. Het kriebelt altijd als je het hoofdstel afdoet, en dan ga ik dus lekker wrijven op de plekken waar het jeukt. Je ziet ze dan echt genieten!!! En als mijn paard geniet, geniet ik ook dus ik krabbel hen altijd, en dan komen ze niet eens bij mij te schuren. En ze kijken dan echt van Dromen

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 20:08

wat ik uit deze reacties begrijp, is dat we het er nou niet echt mee eens zijn of ze schuren omdat ze geen respect voor je hebben, of omdat ze schuren omdat ze gewoon jeuk hebben.. De meningen zijn zo ongeveer 50% - 50%. Scheve mond

Ja, ik zou het ook niet weten. Vandaar dat ik dit topic op heb gestart.. Knipoog

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:50

interessant topic hoor.

mjn fjord wil altijd kijken aan de andere kant van waar ik sta, gevolg hij duikt constant met zijn hoofd over mij heen. hij weet best wanneer die moet stoppen, hij wil gewoon alles zien. zo ook met hoevenkrabber, al zovaak is mijn pet van mijn hoofd verdwenen, of zit mijn jas tot mijn oksel. ach hij is gewoon een aandachttrekker. maar hij weet ook best wel te luisteren. als ik "om" zeg en hem aanraak moet ie omgaaan. voetjes heeft ie maar te geven. het is gewoon een beetje geven en nemen.

wederzijds respect

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:43

YvonneAa schreef:
wat ik uit deze reacties begrijp, is dat we het er nou niet echt mee eens zijn of ze schuren omdat ze geen respect voor je hebben, of omdat ze schuren omdat ze gewoon jeuk hebben.. De meningen zijn zo ongeveer 50% - 50%. Scheve mond

Ja, ik zou het ook niet weten. Vandaar dat ik dit topic op heb gestart.. Knipoog


Het schuren in eerste instantie, is IMO omdat ze jeuk hebben. Het steeds weer proberen te schuren als je aangeeft dat je het niet wil, of het zo ruw doen dat ze je pletten/omduwen heeft, denk ik, te maken met gebrek aan respect.