Albino????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Albino????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 14:18

Ik heb een vraagje aan jullie.
Ik heb hier al op bokt gezocht met de zoekfunctie, maar kan er niet echt iets over vinden.

Bestaan er Albino paarden of niet? De een zegt namelijk dat ze niet voorkomen, weer iemand anders beweert er ooit een gezien te hebben. Maar goed echt concreet bewijs heb ik nog nergens gehoord.

Iemand die mijn zusje kent beweert dat als je 2 valken met elkaar kruist, je KANS hebt op een albino. Verder zeg dit meisje ook dat ALLE albino's iets niet goed hebben zitten in hun hersens i.v.m pigmentgebrek (of zoiets dergelijks).

Ikzelf vond dit een beetje een vaag verhaal, omdat er:
1. Er (naar mijn weten) geen concreet bewijs is dat er daadwerkelijk uberhaupt albino's bestaan.
2. Als het zo zou zijn van dat kruisen van Valken er wel vaker Albino's geboren zou moeten worden, en dat het dan wel bekend zou zijn of ze bestaan of niet.
3. ik niet vind dat je kan zeggen dat ALLE albino's gek in hun hoofd zijn, omdat je naar aanleiding van een paar exemplaren (meer kunnen het er niet geweest zijn volgens mij) niet kunt zeggen dat ze allemaal gek zijn. Dat kan ook goed toeval geweest zijn.

Maar goed mijn vraag: Bestaan er Albino's en zo ja: zit er dan echt iets niet goed in die hersenen?


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:43

2 valken geeft kans op Cremello of Perlino, dat is iets heeeeeel anders dan albino, in principe komt albinisme niet voor bij paarden, al zijn er enkele die beweren er 1 gezien te hebben.
Als je de zoekfunctie gebruikt kom je meer te weten over Cremello's, Perlino's en Albino's.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:51

Paarden die een dubbele Cr faktor voeren worden wel eens ten onrechte albino's genoemd of hiermee verward. Een valk voert een maal de verdunningsfaktor Cr bij de basiskleur bruin.
Valk x valk kan dus de dubbele Cr faktor opleveren. De kleur heet dan perlino.
Bij een echte albino zou alle pigment ontbreken en zouden de ogen ook rood zijn.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:54

Een fokzuivere albino is bij paarden genetisch onmogelijk. De vrucht sterft af.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:02

E is een keer een item geweest van iemand die een Amerikaans onderzoek heeft gelezen waarin een levende Albino met Albino veulen voorkomt.
Ik moet de eerste ook nog zien. Lachen

[RP] witte fries?
De foto op blz. 3 is geen albino, maar een cremello. je ziet duidelijk een witte vlek op zijn voorhoofd van een ster/bles.
[WN] Welke kleur is dat nou??
Voor de (oeverloze) discussie over genetisch wit en of het al dan niet levensvatbaar is.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 15:51

Ok heel erg bedankt voor jullie reacties!!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:12

Ik blijf het onlogisch vinden... Als ze echt bestaan zouden hebben, dan zou je er toch veel meer van gehoord moeten hebben?

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 18:50

Ja dat vond ik dus ook....het is niet bewezen dat ze niet bestaan, maar ook niet dat ze wel bestaan.

En wat ik begreep van dat dubbele gen bij Quarters (waarbij het veulen het niet overleeft) Ik kan even niet op de naam komen, maar dit zou dus niet gaan om albino's???

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:55

het bestaat wel degelijk. Het is een mutatie in een gen waardoor er geen pigment aangemaakt wordt, en het paard dus geen kleur krijgt.

[o]

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:48

AnnaBabs schreef:
Ja dat vond ik dus ook....het is niet bewezen dat ze niet bestaan, maar ook niet dat ze wel bestaan.

En wat ik begreep van dat dubbele gen bij Quarters (waarbij het veulen het niet overleeft) Ik kan even niet op de naam komen, maar dit zou dus niet gaan om albino's???


Dat is het Overo Lethal White Sydroom, en nee, dat heeft absoluut niets met Albinisme te maken. Het komt trouwens een enkele keer bij Quarters voor, maar vooral bij Paints die van een bepaalde bont-type zijn. Er kan voor getest worden en hoeft dus absuloot geen probleem te zijn.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:49

AnnaBabs schreef:
Ja dat vond ik dus ook....het is niet bewezen dat ze niet bestaan, maar ook niet dat ze wel bestaan.

En wat ik begreep van dat dubbele gen bij Quarters (waarbij het veulen het niet overleeft) Ik kan even niet op de naam komen, maar dit zou dus niet gaan om albino's???


Jij bedoeld overo´s dat is een soort bont.
Als veulens daar van beide ouders een overo-gen krijgen krijgen ze een afwijking aan de darmen waardoor ze nog voor of vlak na de geboorte sterven, vaak zijn die veulens spierwit, daarom word het ook het lethal white overo-gen genoemd.
Daardoor mag je nooit 2 paarden kruizen die dit gen hebben, word ook eerst getest met behulp van dna.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 23:56

jeddah schreef:
Dat is het Overo Lethal White Sydroom


Ja dat was het woord dat ik zocht!! kon er alleen niet opkomen. Maar goed dan had ik het toch goed begrepen dat dat niks met albinisme te maken heeft.

Maar hoe zit dat dan met Albino's? Want die (Als ze al bestaan) overleven het niet toch?

En ik had ook nog ergens een foto gevonden van een Albino merrie met een Albino veulen...zijn dit echt Albino's? Of zijn het stiekem toch cremello's/perlino's/iets anders? Ik kan namelijk op de foto niet zien of ze nou echt roze ogen hebben.

En weet iemand verder nog of Albino's "Gek in hun hoofd zijn" om het zo maar even lomp te zeggen?

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:04

Ik blijf het ook interessant vinden!

Wij hebben op school ook een intelligente, veelwetende biologieleraar, dus ik zal ook wel eens aan hem vragen wat hij hier vanaf weet...

Moet ik natuurlijk wel wachten tot na de vakantie Huilen

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:07

Ik dacht eigenlijk ook dat er albino's bestonden...Ik kende er namelijk een ( dacht ik dus) Hij heeft rode ogen en een roze huid..maar wat is dat dan?? ik dacht als je geen pigment hebt en dat geld voor alle zoogdieren, dat je dan een albino bent..en rode ogen roze huid betekend geen pigment.

Tralalalalalala...

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:50

Er is niet beweerd dat ze niet kunnen bestaan, alleen dat ze heel zeldzaam zijn. Als je een paard kent met rode ogen (echt rood niet lichtblauw) en een roze huid, dan zou het een albino kunnen zijn.
Maak er eens en foto van en vraag aan de eigenaar of die iets van de achtergrond weet (vader/moeder/ras etc.)

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:31

Er staat me iets van bij dat albino-paarden niet levensvatbaar zijn

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:00

moet je maar eens bij google afbeeldingen albino in typen, bij mij in het 2e deel, staat een albino paard

[o]

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:56

Kun je de link plaatsen, of een foto van een Albino?? In mijn boeken over kleur genetica en op de websites over klueren staat overal dat er tot nu toe geen ECHTE Albino's zijn gevonden in de paarden, al worden veel witte paarden, of Chremello's zo wel genoemd. Dus Met roze ogen schijnt niet voor te komen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:59


[o]

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:02

Thanks, jammer dat het weer niet duidelijk is. Zo staan er namelijk wel meer paarden op internet als Albino's, maar volgens de Kleuern genetica mensen klopt het niet, zijn het geen albino's, maar of cremello's, of bonte paarden, vooral omdat ze dus, volgens de kenners, geen roze ogen hebben. Wel roze huid OM de ogen, maar de ogen zelf zijn blauw.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:04


Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:11

volgens lij bestaan die gewoon hoo, ik vind het altijd zo mooi die oogjes

So close,
no matter how far.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:15

jeddah schreef:
Thanks, jammer dat het weer niet duidelijk is. Zo staan er namelijk wel meer paarden op internet als Albino's, maar volgens de Kleuern genetica mensen klopt het niet, zijn het geen albino's, maar of cremello's, of bonte paarden, vooral omdat ze dus, volgens de kenners, geen roze ogen hebben. Wel roze huid OM de ogen, maar de ogen zelf zijn blauw.


Het is idd onduidelijk, ik probeer m te uploaden t lukt alleen nergens.

[o]

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:26

PintoNatal schreef:
volgens lij bestaan die gewoon hoo, ik vind het altijd zo mooi die oogjes


Die roze ogen bedoel je?? Waar heb jij een paard gezien met roze ogen??? dus niet roze HUID om de ogen, maar roze ogen zelf? Zou je daar een foto van kunnen plaasten?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:28

Albino is te wijten aan een defect gen, het is dus een genetische fout en kan er dus nooit en te nimmer ingefokt worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, YandexBot en 46 bezoekers