Aids bij paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 20:31

Hoe zit het eigelijk met Aids bij paarden??
Paarden kunnen toch ook Aids krijgen? En is het dan ook gevaarlijk als dat bloed met jou bloed in contact komt??
Wilde ik even weten
Lachen

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 20:34

Volgens mij kunnen paarden geen Aids krijgen (ik heb er iig nog nooit van gehoord) maar als dat wel zo zou zijn, denk ik niet dat het besmettelijk is voor ons.

Want bijvb kattenaids is ongevaarlijk voor ons.

Wel een intressante vraag...

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 20:38

Paarden kunne volgens mij wel kanker krijgen,..of zit ik er nou naast.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 15:05

Volgens mij kunnen alle dieren kanker krijgen ja, maar aids??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 20:51

Nee, geen Aids. Wel kanker.
Aids wordt veroorzaakt door het HIV virus, dat heet niet voor niets Human Immunodeficiency Virus. Menselijk dus (nee, niet Horse Haha! )
Kanker ontstaat door ongecontroleerde celdeling, aangezien de cellen waaruit een paard bestaat zich ook gewoon delen, kan er bij een paard ook iets mis gaan waardoor er kanker ontstaat. (ontstaat niet zo makkelijk hoor, zijn een hoop beschermingsmechanismen voor)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 11:19

ja, maar die beschermingsmechanismen heb je ook bij de mens..

Maar als er dus katten-aids bestaat, waarom bestaat er dan geen paarden-aids, of is er een groot verschil tussen die 2?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:42

Citaat:
Op 2001-11-05 10:19, schreef assie:
ja, maar die beschermingsmechanismen heb je ook bij de mens..


Heb toch niet gezegd dat dat niet zo was? De celdeling in het algemeen verschilt niet zoveel tussen een paard en een mens, dus daar maak ik ook geen onderscheid tussen.
Je moest eens weten hoeveel er allemaal mis kan gaan (en hoe vaak dat gebeurt!) en hoe relatief weinig er kanker ontstaat, dan verbaas je je echt.

Zal eens in mijn Medische Biologische boekenverzameling (± 1 meter boeken) spitten of ik iets kan vinden over Aids bij dieren, maar de meeste boeken beperken zich tot mensen, dus veel zal het niet zijn.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 15:23

AIDS betekend in het nederlands :verworven immuun deficientie. Dat wil in gewoon nederlands zeggen dat je afweer door een oorzaak van buitenaf wordt verstoord of gewoon helemaal niet meer werkt. HIV is 1 van de oorzaken maar er zijn ook andere oorzaken te noemen die het zelfde gevolg hebben.
Katten aids heeft bv niets met HIV te maken. Maar wordt veroorzaakt door een voor katten gevaarlijk virus.
Dus als er een paarden aids is, is dat ook niet het zelfde als aids bij mensen.
HIV en AIDS zijn absoluut NIET het zelfde!!! AIDS is het gevolg van HIV maar ook andere ziekteverwekkers kunnen AIDS tot gevolg hebben. HIVirus veroorzaakt dat je immuunsysteem plat gaat. Je gaat dus ook niet dood aan HIV, maar aan de gevolgen van het niet meer werken van je immuunsysteem.
Je gaat bv dood aan een bacterie die normaal gesproken gewoon in je darmen woont en geen schade aanricht zo lang je immuunsysteem goed werkt.
Dus geen paniek!! Mocht er paarden aids bestaan dan is dat NIET besmettelijk voor mensen!!!!

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken. Als je het nog niet helemaal snapt laat het me dan maar even weten.

groetjes Adrienne

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 15:47

Thanks!