overgang galop=explosie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

overgang galop=explosie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 19:23

Hey,

Univoque is zoals ik wel al eens eerder heb gezegd een heel nerveus paardje, die een heel rustige aanpak nodig heeft.
De stap en de draf gaan heel goed nu, ik kan haar mooi op mijn tempo laten lopen, verruimen en weer terugnemen wanneer ik het wil.
De aanleuning is nog niet helemaal goed, maar er zit al verbetering in.

Het probleem is dus de galop. Vroeger was het echt heel erg, als je de galop vroeg ontplofte ze als het ware.
Na een tijdje ben ik erachter gekomen dat ik mijn been niet zo ver naar achter mocht leggen en maar een hele lichte druk mocht geven.
Dan gaat het al beter, maar nog altijd niet goed!
Leg ik mijn been een beetje naar achter, krijg ik een gigantische bok en rent ze er vandoor. Ik kan daar vrij snel terugnemen, maar kan haar niet op mijn tempo krijgen. Op een volte zetten helpt niet, loopt ze gewoon door en als de volte te klein word gaat ze omhoog. Gewoon laten doorgalopperen tot ze niet meer wil en dan nog even laten doorgaan, is ook geen optie, want ze geeft nooit op en zal blijven lopen tot ze erbij neervalt.

Hoe krijg ik die overgang rustig en kan ik haar op mijn tempo houden?
Iemand tips?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 19:46

Nog even vermelden dat er niets mis is met het zadel, haar gebit of haar rug.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:47

Mijn hebben ze altijd gezegt dat je als je ze in galop zet en ze crost ervandoor, je ze direct terug op draf moet zetten en dit steeds doen tot ze zo één keertje rustig is en ze dan uitbundig belonen en na een tijdje gaat ze dit wel doorhebben.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 20:51

Direct terug op draf zetten helpt ook niet.
Ze gaat dan weer mooi en rustig op mijn tempo draven, maar zodra ik weer de galop vraag, hetzelfde scenario, hoe vaak ik dat ook herhaal!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:52

veel overgangen rijden van overgang draf, galop.
en ja heel zachtjes drijven, luisterd ze goed naar je stem, laat haar een keer op je stem aanspringen.
Is de overgang van stap naar galop wel rustig?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 20:56

Novelle,
op mijn stem reageert ze wel, en springt ze meestal behoorlijk aan,
maar ook als ik een combinatie stem-been geef, krijg ik weer dat geren.
De overgang stap-galop is beter dan draf-galop, maar ook daar heb ik soms hetzelfde probleem.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:49

Ik zou nog niet beginnen aan de stap-galop overgangen, want dan krijg jemisschien in je stap ook weer meer spanning. Wat ik denk dat goed is is veel draf-galop overgangen maken. Als ze in galop is een of 2 voltes laten galoperen en dan weer rustig naar draf. Dan ga je ff paar minuutjes weer ontspannen draven en weer rustig in galop aanspringen enzo door. Je paard moet doorkrijgen dat galop aanspringen heel gewoon is en niet moeilijk hoeft te zijn. Vaak in galop aanspringen vind ik vaak een goeie oplossing ook als je paard snel uit de galop valt.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:50

En nooit steeds op dezelfde plek aanspringen!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:01

Waarscheinlijk is haar onbewust geleert om altijd naar voren te sprinten. Of heeft ze dit zelf aangeleert om weg van het been te vluchten.

Ga voordat je aanspringt eerst zelf in gedachten hoe je die overgang wil hebben. Mischien springt ze hierop al aan. Als je aan iets denk, doet je lichaam automatische mee.
Galoppeerd ze nog niet, geef dan rustig been hulp en denk de galop direct terug. Dat betekend niet dat je hem moet gaan tegen houden door te trekken. Maar vaak is een stem hulp hierbij al genoeg. Reageerd ze daar niet op. Neem haar op je zit terug anders stop haar en laat haar even staan. Ze moet overgang niet te veel naar voren denken. Bij haar juist wat meer terug. Dus als ze direct na de overgang terug moet zou ze afwachtender gaan lopen en daardoor rustiger.

Als het probleem door angst komt. Dan moet je eerst die angst weg halen. Angst en onzekerheid liggen heel dicht bij elkaar.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:04

Als ze aan de longe wel normaal aanspringt (daar even vanuit gaande omdat je zegt dat ze goed op stemhulpen is) denk ik toch dat je _nog_ subtieler moet zijn met je beenhulp... Maar denk dat je dat eigenlijk ook al geprobeerd heb :/

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:18

Ik heb juist het zelfde probleem met Ushi.
Zij is ook een heel nerveus en actief paardje dat wil lopen,
en ging toen ik haar net had echt helemaal met mij lopen in alle gangen.
Nu kan ik haar in stap en draf ook op het tempo laten lopen dat ik wil,
maar die galop blijft bij mij toch nog altijd een probleem.
Als ik hulpen geef voor galop schiet ze direct in super snelle galop weg.
Ik kan haar wel makkelijk terugnemen naar een heel snelle draf,
die als ik haar dan effe trug rustig maak en terugneem terug normaal tempo word.
Maar het is altijd snelle galop oftewel draf, een gewone galop lukt gewoon niet Scheve mond

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:54

probeer deze overgang is aan de longe te doen, en dan constant herhalen, dus draf-galop-draf-galop ect.!en beloon duidelijk met je stem als ze het goed doet!suc6!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:05

Probeer haar verzameld te laten draven, dan heeft ze sowieso al minder moeite met de overgang draf-galop.
Daarbij idd veel de overgang draf-galop rijden, en kleine stukjes galopperen.
Blijven oefenen! Heb je les met haar?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 14:43

Richtje, momenteel nog geen les, maar vanaf 9 januari wel.

Princess en Ellende, de longe is helaas geen optie; Anders had ik dat al lang geprobeert. Aan de longe word ze zooo bang, wilt ze alleen maar rennen, komt ze steeds dichter naar binnen. Ze wordt er alleen maar banger van. Hier werk ik ook aan. Ik longeer haar nu zonder longe, dus gewoon rond mij laten lopen. In het begin snapte ze er natuurlijk niets van en deed alleen maar gek. Nu heb ik haar zover dat ze rustig rond me loopt, en op mijn stem in galop-draf-stap gaat. De galop is hier ook wel vrij snel, maar ze springt iig rustig aan. Dit ga ik een beetje opbouwen , en uiteindelijk echt longeren.

Josien, ja dat heb ik ook al gemerkt! Als ik denk dat ik de galop ga vragen, springt ze idd aan, maar dan gaat ze eerst sneller draven en een paar seconden erna springt ze aan. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, ze moet meteen reageren, maar zou ik dit dan proberen op te bouwen??

Misschien speelt het ook wel wat mee dat het nu winter is. Maar dan nog zou ze moeten leren rustig te blijven. Ze heeft altijd al wel veel energie gehad, maar in stap en draf kan ik dit omzetten in arbeid, in galop niet.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:21

Let erop dat je in alle rust de galophulp geeft. Denk niet te voorwaarts maar denk klein. Draaf in een rustig verzameld tempo, geef de galophulp heel klein en voorzichtig ( bijna stiekem ) Knalt ze er dan toch nog op los, stuur rustig op een volte, maak jezelf lang en maak je zwaar en rijd rustig weer een overgang naar de draf. Het helpt niet om aan de teugels te gaan hangen je krijgt dan een paard die het bit vast pakt en alleen maar harder gaat.
Gewoon heel vaak de overgang van draf naar galop herhalen, tussendoor weer terug naar een rustig draf of stap tempo. Het moet voor je paard gewoon worden om aan te galloperen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes.

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 20:14

Je verhaal komt bij mij heel herkenbaar over. Als ik ging aangalopperen leek het net of iemand een riek in haar kont stak, zo ging ik dus van start, als een idioot de bak door scheuren.
Ze vond aangalopperen echt heeeeel bijzonder. En terug nemen tot rust laten komen en dan weer aanspringen werkt bij mijn paard ook niet.
Gedeeltelijk was ik zelf ook de oorzaak hiervoor, ik nam mijn teugels korter voor ik ging aangalopperen en probeerde haar meteen na het aanspringen rustiger te laten lopen, gevolg: een hele boel stress!
Nu ga ik relaxter zitten, laat mijn teugels wat langer, spring aan in galop en zorg dat ik op een volte blijf. Daarna vraag ik haar steeds rustiger te galopperen, dus steeds vragen en los, nu begint ze het te snappen en gaat ze ontspannen en dus rustiger galopperen. Niet opgeven dus, bij mijn paardje gaat het nu steeds beter. En doorgalopperen, in het begin was dat best eng, want mijn paard ging zo hard dat haar achterhand gewoon weggleed, maar ik heb volgehouden en nu gaat het beter!
Mijn paard kan ik wel longeren en dan springt ze aan de lijn normaal aan en galopeert ook een normaal tempo.
Veel succes, ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 19:57

misschien helpt het als je van te voren eerst je paard longeerd. Het is niet eerlijk tegenover je paard dat hij niet eerst zijn rare bokken en een ren galop niet kwijt kan. Want als je hem rijd dan spaart hij alles op en met galop barst hij los. Ik heb dit probleen namelijk ook

ik weet niet of dat helpt

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 14:02

Miekelover, ik heb al eerder gezegd dat longeren geen optie is.
Ik laat haar soms ook wel gewoon even loslopen, zodat ze haar bokken etc kwijt kan, maar dan doet ze nog altijd hetzelfde met rijden.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:09

ow oke

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:09

ow oke

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:51

Rijd je wel eens buiten met je paard? in het bos ofzo?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:53

miekelover schreef:
misschien helpt het als je van te voren eerst je paard longeerd. Het is niet eerlijk tegenover je paard dat hij niet eerst zijn rare bokken en een ren galop niet kwijt kan. Want als je hem rijd dan spaart hij alles op en met galop barst hij los. Ik heb dit probleen namelijk ook

ik weet niet of dat helpt

mikkie: leer eerst eens lezen, en niet alles kun je oplossen met te longeren! en het is niet omdat de mensen iets niet op jouw manier doen dat het niet eerlijk is tegenover het paard he!en jouw probleem: je had toch een lief vriendelijk paard dat jouw vertrouwde en nooit iets misdeed? Extreme duivel

ontopic: zoals al eerder gevraagd is rij je ook buiten?
heb je eventueel mogelijkheid om eens een lang recht stuk te galoperen? misschien is eze bang om traag door de (kleine) bochten te gaan omdat ze het gevoel heeft dat ze omvalt, en gaat ze daarom vlug, probeer eens op een recht stuk aan te springen)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 14:45

Ja idd, ik rijd soms buiten. Meestal rijd ik alleen, en galoppeer ik (nog) niet. Maar ik heb eens 1 keer in groep gereden, en wel gegaloppeert.
Ze was heel rustig idd! De anderen waren aan het draven en ik kon haar heel gemakkelijk in een verzameld galopje rijden.

Misschien ligt het idd aan het feit dat ze schrik heeft om om te vallen,
maar soms springt ze ook goed aan, heel rustig. Als ik ergens in een "vreemde" omgeving rijd, waar ze dus niet vaak komt, springt ze ook rustig aan. Nou was ik aan het denken dat het aan de bak bij ons lag, maar toen ik haar in het begin reed deed ze het wel gewoon goed. En als ik haar los laat lopen heeft ze daar ook geen probleem mee.

Zou het dan toch aan mij liggen? Misschien leun ik onbewust teveel naar 1 kant? Ik zou het niet weten, naar mijn weten blijf ik gewoon recht zitten, maar je weet natuurlijk nooit. Ik houd haar zeker niet te veel tege, want ik heb het ook al geprobeerd met lange teugel, daar doet ze net hetzelfde.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:15

Het kan zijn dat ze in een vreemde omgeving afleiding heeft. Zodat ze met haar gedachten bij de omgeving is en niet geheel bij het aanspringen. Probeer het dus is met afleiding. Je weet maar nooit hé.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 13:28

Ja, maar haar aandacht zou toch volledig bij mij moeten zijn en niet bij de omgeving! Maar ik kan het natuurlijk wel zo proberen en het dan weer wat afbouwen. Hoe zou ik voor afleiding moeten zorgen?