paard met stalondeugd, kopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-01 20:53

Hoi allemaal,

Misschien vreemd dat ik dit vraag, maar toch, ik zit er mee....

Ik heb besloten een (mijn eerste) paard te kopen, en ik heb best een 'verlanglijstje'. Het paard(je) in kwestie zal zowel berijdbaar moeten zijn door mij (niet echt een natuurtalent, 35 jaar) en mijn dochter (geen idee of ze talent heeft, maar ze is nu nog 8 jaar). Ik zoek een typje "koel tussen de oren" en geschikt om te berijden door uiteenlopende gevorderdheid in rijkunst. (Soort van manegepaard maar dan privé).
Nu staat er bij ons op stal zo'n paard. Rustig tussen de oren, spant zich niet tijdens benadering door andere paarden, maar.... hij ('t is een ruin) heeft het laatste jaar een stal-ondeugd ontwikkeld, nl. luchtzuigen. En hij doet dat heftig, regelmatig DA ivm gaskoliek.
Zijn huidige baasje heeft besloten dat studeren en meiden (baasje is jonge knul van 18) belangrijker zijn dan zijn paardje.

Nu staat 't beestje met een muilkorf, zo'n draadijzeren geval, en presteert 't om op de draden van de korf te zuigen. Zowel de staleigenaar, als mijn instructrice zeggen dat de zuigbehoefte behoorlijk zal verminderen naarmate 't paard meer aandacht (lees knuffels en poetsbeurten) krijgt.
Nu wordt hij iedere dag wel of bereden of gelongeerd of losgegooid, maar ontbeerd een 'eigen' baasje.

Ik wil mijn toekomstige paard graag verzekeren, ook voor ziektekosten, maar met zijn ondeugd en geschiedenis van DA-bezoeken is dat (volgens mij) zo goed als onmogelijk.

Misschien kunnen jullie me helpen, wat moet zwaarder wegen, zijn karakter of zijn ondeugd? En heeft 1 van jullie een luchtzuiger die toch in de verzekering zit? Zo ja, welke verzekering? En wat is een schappelijke prijs (nu wordt er 7.500 gulden gevraagd)?

Oh ja, hij is 7 jaar, KWPN (met papier), L-dressuur, en springt met gemak een parcours van 1.30 m.

Alvast dank voor de reacties
Lachen

Groetjes,

Annemieke

[Edit] titel duidelijker gemaakt [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-03 22:16 ]</font>


ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 21:07

Hoi annemieke,

Deze beslissing zul jij toch zelf moeten gaan maken. Weeg voor jezelf af wat jij het belangrijkste vindt. Bij ons staat een paard van 28 jaar op stal wat al zo ongeveer zijn hele leven luchtzuigt. Hij heeft zo'n "western" luchtzuigband om en heeft nu ongeveer 2 tot 4 x per jaar koliek. Ik merk dat het zuigen minder is als hij genoeg te doen heeft. Veel hooi eten of buiten staan. Hij is echt verslaafd en doet het op stal constant ook met band dus. (wel minder makkelijk dan zonder hoor en ook minder vaak dan zonder) De eigenaar van dit paard vindt het geen probleem. Ik denk wel dat je goed moet opletten dat dit paard niet ergens in een stal achter in een hoekje staat omdat niemand zijn paard er naast wil hebben. Het paard bij ons staat nu al bijna 10 jaar op stal en heeft al diverse buren gehad. Geen van deze paarden heeft deze ondeugd overgenomen. Ook niet als ze langere tijd op stal moesten blijven vanwege blessures of zo.
Ik hoop dat je eruit komt. Vork

Stralend de dag door.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 23:28

Hoi Annemieke, toen ik onze Nappie kocht wist ik dat het een "erge" luchtzuiger was. Degene van wie ik hem heb gekocht heeft nooit maatregels genomen om dit te proberen te voorkomen. Ik heb toch voor het karakter gekozen en de stalondeugt op de koop toe genomen. Hij staat nu met een miracleband (denk dat Ivar die bedoeld) om in stal en in de paddock (als ie alleen staat). Hij staat gewoon tussen de andere paarden, en die hebben in de 1,5 half jaar dat ie er staat geen van allen de stalondeugd over genomen! Het klopt ook inderdaad dat je voor genoeg afleiding moet zorgen, ook in stal. Het paardje waar jij over spreekt, voelt zich misschien helemaal niet lekker in z'n vel! Het kan al een stuk minder worden als ie weet dat er iemand elke keer alleen voor hem komt, en dat diegene leuke dingen met hem doet! Lachen Voor Nap heb ik een Jolly-bal gekocht. Hier kan je z'n biks in doen, hierdoor verleng je de duur van het eten, en heeft ie minder behoefte om te gaan luchtzuigen. Ik geef de jolly-bal alleen als ie veel op stal staat (zoals in de winter, als ze niet het land op mogen). Ook maak ik zijn hooi nat, dan doet er langer over... Haha!

Trouwens, ik kon Nappie gewoon in de verzekering doen hoor! Daar zou je eens over kunnen bellen met de AMEV-paardenverzekering.

Ik ben blij dat ik hem ondanks het luchtzuigen toch heb gekocht, want ik heb onwijs veel plezier van en met hem! Lachen Veel succes met je beslissing, en je mag me altijd pben als je nog meer wil weten of wil vragen! (heb nog wel wat tips, om het luchtzuigen minder aantrekkelijk te maken, maar dat is denk ik teveel om hier op te noemen)

Groetjes, Tessa

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 01:50

je kunt het proberen ik ken ook een luchtzuiger op de manege die heeft zo,n band om,met van dat ijzer en dat helpt wel.
Wat jij zou kunnen doen is b.v een in uit loop stal op een stuk weiland met een bal en zo,n bak waar brokjes in moeten en er aleen uit krijgt als hij speelt ,
ik zou het proberen niemand is perfect (ook paarden niet)

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 10:52

Ik vind 7500 gulden helemaal geen schappelijke prijs voor een paard dat zichzelf zowaar koliek be-luchtzuigd.
Getver, er zijn absoluut meer paarden te koop die ook stabiel zijn tussen de oren zonder een dergelijke levensgevaarlijke manie. Luchtzuigen kunnen ze best oud mee worden, maar niet als er koliek-complicaties bij komen. Dat dier raakt steeds verder beschadigd. Er is maar zo veel koliek dat een paardenlijf kan verdragen.
Nee, ik zou dit paard niet kopen. Misschien kan je het overwegen als de prijs behoorlijk daalt richting slachtprijs, denk aan 2000 gulden ofzo, maar voor 7500 gulden kun je echt een lief en betrouwbaar paard kopen zonder deze problemen. Zeker in het nooorden van het land.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 10:59

hoi annemieke,

bij ons staat op stal ook een paard dat luchtzuigt.Hij heeft 1x koliek gehad.Alleen als hij bv een berg in het bos opgaloppeert,dan hijgt hij daarna wel(soms),omdat door het luchtzuigen zijn ademhalingsstelsel is beschadigd.Daar moet je dus wel mee uitkijken.Als je het paardje koopt,kun je ook zo'n band om zijn nek doen,dat schijnt goed te helpen.Succes

liefs layla d

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: layla d op 2001-11-04 11:00 ]</font>

carole

Berichten: 45
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 11:32

Hoi Annemiek,

Je moet niet denken dat dit het enige paard op de wereld is. Waarom zou je een probleem van een ander op je hals halen. Er zijn genoeg leuke paarden voor die prijs. Je moet er alleen de tijd voor nemen om er één te zoeken. Niet zomaar één nemen omdat je er graag één wilt.Het heeft mij 6 maanden gekost om mijn paardje te vinden.
Succes met zoeken..

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:11

Ik ben het met dees eens..7500 vind ik belachelijk veel voor een paard met toch wel een vrij vervelende stalondeugd.Dan mag hij wel leuk kunnen springen enz..maar hij heeft zo te horen de veearts behoorlijk vaak gezien.
Ik zou zelf niet maar dan 5000 voor zo'n paard geven.
Veel succes!!
Groetjes
Janneke

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 16:35

Ik zou zelf persoonlijk knettergek worden van dat 'lucht-zuig' geluid. Dat zou voor mij al een reden zijn om zo'n paard niet te kopen. Daarnaast ben ik het met de anderen eens dat 7500 piek voor een paard met een gebrek aan de hoge kant vind.
Vraag maar eens na hoeveel het kost als de dierenarts langs moet komen als hij koliek krijgt. En dat heb ik het nog niet eens over de slapeloze nachten die je zelf ongetwijfeld gaat krijgen.


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 19:39

Het paard dat je in gedachten al gekocht hebt is in mijn ogen : 1- te groot voor een kind van 8 jaar
geef haar een pony
2-de gezondheid is voor een gevoelig
dier als een paard prioriteit numero
uno,luchtzuigen in die mate vraagt
meer zorgen
3-de prijs is te hoog, voor die prijs kun
je een knap ,gezond paard/pony
kopen
Veel wijsheid toegewenst !

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 20:38

even over het luchtgebrek, hir klopt niet in alle gevallen iets van.

toen ik mijn pony kreeg zoog ze best wel. ze is het nu veel minder gaan doen, end oet het alleen als ze net heeft gegeten.Dus het kan verminderen met voldoende aandacht.

en adem heeft ze genoeg. ze loop met gemak een Z croos uit, dus ik neem aan dat ze genoeg lucht heeft.

Om niet alleen positief advies te geven, moet ik zeggen dat ik 7500 niet veel vind, maar voor zo'n paard, wat overkomt als middelmatig en met een zwaar zuigprobleem zou ik dit hier niet voor geven.

Dus ik zou onderhandelen en dan gewoon proberen. Je kan eeen heel gezonmd paard hebben die kreupel wordt, dan kan je dit nog beter hebben

succes!

Haha!

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 16:56

Hoi, een vriendin van mij heeft ook een luchtzuiger. Deze merrie doet dat in hele erge mate. Ze krijgt het voor elkaar om het op haar tong te doen. In stal draagt ze een miracleband en daardoor word het haar een stuk moeilijker gemaakt, maar zodra de band af is begint ze meteen of je er nou naast staan en haar lekker poetst of niet.
Ondanks dit allemaal heeft ze nog maar 1 keer koliek gehad in 1,5 jaar en is het nog niet eens zeker of het door het luchtzuigen komt. Verder is ze meer dan blij met dit paard en zou ze hem voor geen goud kwijt willen, en ik moet ook zeggen dat het verder een heel fijn paard is.
Ze is trouwens ook gewoon verzekerd, ik weet alleen niet welke verzekering. Ik kan het wel voor je navragen als je dat wilt.

Wel weet ik dat het paard niet heel veel geld heeft gekost en weet ik ook bijna zeker dat dit onder andere te maken heeft gehad met dat het een luchtzuiger is.

Dus als je het mij vraagt zou je het niet moeten laten omdat het een luchtzuiger is. Wel zou ik wat van de prijs proberen te halen, je krijgt immers zo nu en dan te maken met veeartskosten.
Maargoed, een betrouwbaar paard waar zowel jij als je dochter het goed mee kunt vinden is ook erg veel waard.
Veel succes, ik ben benieuwd of je het doet of niet.
groetjes Vanessa

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Vanessa op 2001-11-05 17:03 ]</font>

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:03

Voor die prijs zijn er wel veel leukere paardjes te koop. denk je bovendien niet dat ie veel te groot is voor je dochter? Gewoon een rondje rijden lukt vast wel, maar als ze het leuk vindt en zelf ook wat wil dressuren, komt ze niet met de voeten onder het zadel uit?!
Persoonlijk zou ik zelf ook niet kiezen voor een paard met een stalgebrek, ook al is het "maar"luchtzuigen.....
Veel succes met het zoeken naar het juiste paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 23:36

Problemen krijg je toch wel, dus waarom zou je ze kopen. Er zijn zo verschrikkelijk veel paarden te koop... Je geeft zelf al aan dat hij er behoorlijk ernstig last van heeft, dat los je zo snel niet meer op. Je kunt ongetwijfeld een ander paard vinden waar het goed mee klikt.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 10:55

ik denk wel dat je met aandacht veel oplost.
mar je hebt toch ook van die plastic muilkorfen? dan kan hij ook niet meer op het ijzer van de muilkorf luchtzuigen...misschein is dat een oplossing samen met een goede luchtzuigband....

het is wel een risico natuurlijk...

kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 11:11

de beslissing ligt toch uiteindelijk bij jezelf. Ik heb zelf ook een luchtzuiger die verders een schat van een beest is. Ook "cool tussen de oren", karakter van een labrador Haha! . Hij zuigt gelukkig niet zo heel veel lucht, alleen na het eten wil hij z'n "shotje". Hij heeft een miracle collar en staat ook lang buiten. Ik geef z'n eten altijd verspreid door z'n stal en heb ook zo'n voerbal gehad. Bezighouden helpt goed. Hij heeft nooit koliek gehad, is niet mager en heeft een superconditie. Hij was mijn verzorgpaard toen ik hem goedkoop over kon kopen en heb er ook minder voor betaald omdat hij luchtzuiger was. Het is lastig als je al goed gehecht bent aan dat paardje, maar anders moet je toch ook eens naar een ander leuk paard kijken want 7000 is toch een hoop geld.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astridhorse, IASCrawler en 30 bezoekers